1 review

HP ZBook 17 G6 6TV06EA

Specificaties 17,3" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP ZBook 17 G6 6TV06EA Review

bioscrasher 25 november 2019, laatste update op 26 november 2019, 925 views Product gekocht

HP ZBook 17 G6 6TV06EA

Mooi, stil en krachtig model, met matige afwerking, irritante COIL WHINE en bureaucratische organisatie die je niet wil helpen aan een 100% werkend exemplaar. Niet geschikt voor mensen met een werkend gehoor.

Pluspunten

• strakke vormgeving
  • stille fans
  • goed uit te breiden
  • veel power met de RTX3000 GPU
  • 9850H CPU

Minpunten

• Backlight Bleeding
  • Matige kleurweergave t.o.v. het door HP naar voren gemarkete topmodel met dreamcolor scherm
  • COIL WHINE !!! - geen aanrader deze serie!!!
  • bureaucratische verkoop van HP die lastige problemen afschuift naar de technische dienst en alleen maar aan verkopen denkt.
  • Geen Intel SSD met 16GB fusion drive maar een gewone Toshiba SSD
  • matige camera die snel ruist
  • afwerking laat te wensen over bij beide gekochte modellen
  • Optimus ipv Vsync. Betere batterijduur maar voor spellen minder geschikt

Na een half jaar geduld en veel reviews kijken op Youtube (met name die van VFX uit India en Neil uit de UK) heb ik deze laptop bij een Nederlandse dealer kunnen bemachtigen. De HP store gaf geen betrouwbare voorraad info en voor iets meer kon ik bij de dealer een variant kopen met een RTX3000, 1TB SSD, CDRom en 32GB geheugen.

Het is wel even schrikken als je twee ribben uit je lijf moet trekken voor deze laptop maar voor een goede en stille laptop wil ik best wel wat dieper in de buidel tasten.

Bij thuiskomst vanaf de dealer de ZBook na het uitpakken meteen ondersteboven neergelegd en onder de rokken gekeken. Wat een balzaal aan uitbreidingsmogelijkheden! 2 x SSD, 1 x HDD, 1 x verwisselbare wifi module en twee vrije DIMM sloten om ineens naar 96GB! te kunnen upgraden met 2 x een 32GB module. Nice!

Wat me meteen opvalt is een losse schroef die ik in het batterij compartiment tegenkom, Aii!. Deze snel met een torqje vastgezet, de laptop voorzichtig heen en weer geschud ter controle op andere losse delen en maar weer dichtgemaakt.
Bij het opstarten valt meteen op dat het LCD scherm, t.o.v. de marketingtechnisch weggezette modellen met een dreamcolor scherm, een heftige backlight bleeding heeft. Daar hoor je de reviewers nooit over! Gemiste kans en ergens voel ik me een beetje belazerd. Mijn 8 jaar oude Asus laptop heeft dit niet...

Wat opvalt is het vervormde resonerende geluid ut de speakers. Een driver update lijkt maar even te helpen. Nog wat gemiste schroeven??

Ook begint de laptop ernstig te fluiten, sissen en piepen (coil whine). Reden te meer om deze terug te brengen naar de daler. Deze verwijst echter naar de HP helpdesk om een retourprocedure aan te maken waarzonder hij de laptop niet terugneemt. Gelukkig doet HP niet moelijk en komt er een DOA verklaring en staat het geld weer snel op mijn rekening.

De tweede ZBook van dit type bestel ik direct bij HP.
Helaas ook bij dit model een nog heftigere backlight bleeding en eveneens de irritante coil whine die mijn dochter (op 2 meter afstand zittend van me) en mij knettergek maken. Dit probleem blijkt overigens vaker voor te komen: https://laptopmedia.com/r...-and-upgradable-graphics/ . Als troef ook nog een niet goed sluitende schermrand die haarscherp mijn vingerhuid raspt telkens als ik de laptop opendoe en een zichtbare vouwrand in het Aluminium dek rechts naast het toetsenbord...

Ook de HP store verwijst naar case nummers en heeft het "te druk" om me te helpen aan een derde en goed werkend model. Ze verkopen liever.

Bellen naar de TD van HP levert na wat aandringen op dat deze lichting een coil whine moederbordprobleem heeft en dat het nog wel even kan duren voordat het probleem is opgelost. Gelukkig binnen de twee weken pak ik ook dit model weer in en komt DHL het vandaag bij me ophalen.

Via LinkedIn contact leggen met HP levert me een doorverwijzing naar een zakelijke afdeling op en je raadt het al: na deze gemaild te hebben word ik doorverwezen naar de dealer (HP store) die mij als eerste doorverwees naar de Technische Dienst. Bureaucratie ten top, en dat terwijl ik voor veel geld zelfs nog een derde poging wilde wagen om een top tier apparaat te mogen kopen van HP. Vol schaamte constateer ik dat ik begin te lijken op een HP fanboy, waar ik in het verleden meewarig moest glimlachen bij het kijken naar Apple volgers.

Heel veel tijd, moeite en wat benzinegeld armer sta ik weer met lege handen, een herstelde bankrekening en een deuk in mijn vertrouwen naar HP.

Wellicht stel ik te hoge eisen aan een laptop van meer dan € 3.000 en de organisatie die zich in mijn beleving zou moeten schamen om niet-af zijnde producten te leveren zonder goede kwaliteitscontrole of klantgerichte nazorg. Er valt niets af te dingen op het gemaak waarmee je er weer van af kunt maar daar doe je het niet voor. Het apparaat trekt nog steeds als ik kijk naar de prestaties en mogelijkheden maar wat is het nut van het kopen van een racepaard met manke benen zonder dierenarts om dit te verhelpen?

Heb jij ook een HP ZBook 17 G6 6TV06EA?

Dank voor deze beknopte review.

Ik krijg de indruk dat je (eveneens) een trouwe HP gebruiker bent.
Sinds jaar en dag vertrouwen ik en mijn directe omgeving op de professionele hardware van HP, aka HPE.
De Pavilion series en aanverwante consumenten meuk dienen wat mij betreft gemeden te worden, aangezien de kwaliteit daarvan zowel intern (moederbord) als extern (behuizing) doorgaans abominabel is.

Ik heb nog een aantal HP workstations uit 2007-2009, die probleemloos 24/7 staan te snorren.
Kom daar eens om bij een andere fabrikant... of bij HP anno 2019.
Hoewel, de huidige (non-mobile) Z-serie waarschijnlijk de enige productgroep is waarin de "oude, vertrouwde HP kwaliteit" nog wordt weerspiegeld.

Waar Apple - na een aantal jaren van misère producten - nu langzamerhand lijkt te ontwaken uit de "dunner is beter"- idylle, glijdt HP verder af.

Op dit forum hoef ik niet uit wijden over de technische implicaties van dunner=mooier=handzamer, een eenvoudig voorbeeld volstaat:
Wat zijn de beste Apple producten van de afgelopen 10 jaar, in absolute (duurzaamheid) en relatieve zin (prijs/prestatie/kwaliteit)?
- MacBook Pro zonder Retina scherm en GPU (2010-2015)
- MacBook Air > 2011
- iPhone SE.

De kortere product cycli, toegenomen complexiteit en de nimmer aflatende hang naar kostenreducties hebben hun destructieve uitwerking niet gemist. Dit geldt uiteraard niet alleen voor HP en Apple.

In mijn omgeving werken mensen nog dagelijks zonder problemen op hun Elitebooks 86.. en 87.. series. Ik ben benieuwd of voor HP's huidige en toekomstige topmodellen een vergelijkbare levensduur is weggelegd.

[Reactie gewijzigd door DDuTT op 3 december 2019 23:35]

Ik ben niet een echte die-hard HP man maar thuis hebben we een pavilion gaming die voldoet aan de omschreven randvoorwaarden voor een consumer apparaat :P . Vooralsnog gaat het echter goed en is dochterlief tevreden. Een oud 14"beestje van HP met i5 en 16GB doet het ook nog prima dus ja, ik heb wel een paar HP's staan.

De mogelijkheden van de ZBook G6 zijn puik en ook heeft HP als enige twee stille en naar achteren blazende fans, alleen dat zou al goud waard zijn vermits die rottige piep weg blijft.

Na de dubbele sof maar mijn oude Asus beestje in ere hersteld, hier W10 op geïnstalleerd en Fusion maar even op halve kracht qua snelheid. Blijft er meer ruimte voor het creatieve proces 8)7

Asus heeft ook een nieuwe studiobook ProArt met dezelfde specs en prijs maar wat een wereld van verschil t.o.v. de HP. En dat voor € 3000 of € 4000 voor de iets rijker uitgeruste versie....

2020 ga ik in met de wens dat er een fabrikant opstaat met degelijke apparaten, een goede ondersteuning en nette looks. Wie durft?