Battletron Gaming Full Mechanical Keyboard (rood) Review

Ossi 26 november 2019, laatste update op 27 november 2019, 2.795 views Product gekocht

Battletron Gaming Full Mechanical Keyboard (rood)

Ik ben aangenaam verrast over dit toetsenbord. Voelt erg degelijk en is zijn prijs zeker waard (afgerond 28 euro). Het rood in de titel slaat op de bekabeling en mogelijk verlichting. Er is ook een blauwe variant. Gaat niet om het type switch dus!

Pluspunten

• NKRO Anti-ghosting!!
  • Verlichting
  • Goedkoop
  • Stevig

Minpunten

• Niet Full RGB
  • Spelfout op enter-toets :')
  • Euroteken staat op de 2 ipv 5
  • Lettertype

Ik kwam de advertentie tegen op de aanbiedingenwebsite Pepper. En ik hou er wel van om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Dus ik ben naar de Action gereden waar ze veel meer producten van dit (voor mij) onbekende merk hebben. Muizen, headsets en een rubberdome toetsenbord. Voor dit mechanische toetsenbord heb ik 28 euro betaald, wat kan er mis gaan zou je zeggen? Nou, tot nu toe vrij weinig. Mogelijk is de levensduur niet zo lang, maar over Ducky, Corsair en Cherry borden lees je ook niet alleen maar positieve verhalen. Daarnaast laat ik dit toetsenbord zonder naar gevoel achter op kantoor.
Ik had stiekem de hoop dat het om rode lineaire switches zou gaan, want dat wil ik toch graag eens uitproberen, voor dit geld durf ik dat wel aan. Echter zag ik in de winkel al dat het blauwe switches zijn, daarover later meer. :)

Verpakking

Een unboxing-video/fotoshoot van een toetsenbord is een beetje overdreven. Maar voor de volledigheid toch een paar foto's genomen achteraf van de doos en de inhoud.
Voorkant:
Doos voorkant
Er is ook een doos met blauwe accenten, dat geeft aan dat er meer blauwaccenten op het toetsenbord zit. Mocht je dit toetsenbord gaan kopen, let dan verdomd goed op dat er Full mechanical keyboard op de doos staat, want de non-mechanical lijkt qua doos als 2 druppels water op de mechanical.

Achterkant:
Doos achterkant
Ik ben blij dat er Antibeeldschaduwtechnologie op zit :'). 50 miljoen toetsaanslagen ga ik waarschijnlijk niet halen. 6-kleurige LED-achtergrondverlichting is technisch wel correct, maar daar kom ik later op terug, want een tikkeltje misleidend is het wel.

Inhoud:
Doos inhoud
Het toetsenbord zit in een plastic zakje en vervolgens netjes op een stukje schuim. Er wordt zelfs een keycap-puller meegeleverd! Netjes!

Referentiemateriaal

Thuis gebruik ik een Mantistek GK2 met OUTEMU Brown switches en op kantoor een MeToo Zero X08 met QBT blue switches. Beide zijn full size en hebben RGB verlichting. Waar de Mantistek FullRGB is, heeft de MeToo Zero, net als deze Battletron, een vaste kleur per rij. Voor de Battletron is dat, van boven naar beneden: Oranje, Paarsblauwig, Rood, Lichtblauw, Groen, Paars.

MeToo Zero X08 (boven) vergeleken met de Battletron (onder):
MeToo Zero en Battletron

Over de Battletron Gaming Full Mechanical Keyboard

Het eerste dat mij opviel is het gewicht, het voelt als een degelijk toetsenbord. Netjes afgewerkt, geen scherpe randjes of rammeltjes van losse onderdelen. Als je de foto in bovenstaand hoofdstuk vergroot, dan zie je wel wat schoonheidsfoutjes. Het woord Backspace lijkt wat schuin gedrukt te zijn, De Enter-toets heeft 2 woorden: Enter en Retum ipv Return... :') Het euroteken op de 2 (NL-qwerty?) Van mij hadden de witte teksten helemaal niet gehoeven, maar ik ga het er ook niet af krabben. Mogelijk zijn dit ook wel de redenen dat het toetsenbord zo goedkoop is. :)

Boven het numpad heb je 4 rode lampjes, de linker geeft aan of numlock aan staat, de tweede is voor caps lock, de derde is voor scroll lock en de vierde om aan te geven dat de Windows-toets geblokkeerd is. Ja, dat kun je echt doen. Handig om niet tijdens gamen terug te knallen naar je desktop. Druk op FN+Windows-toets om de toets te blokkeren. Nogmaals om het weer te deblokkeren.

Met FN+1t/m8 kun je verschillende verlichtingen instellen voor verschillende soorten spellen. Dat staat niet in de handleiding, maar kan wel handig zijn om te weten. :)
Zie hoofdstuk Spelmodi, voor alle spelmodi qua verlichting.

De handleiding is erg karig trouwens:
Handleiding
Dat is alles... Nou is een toetsenbord ook niet heel ingewikkeld natuurlijk, maar de spelmodi zijn wel het vermelden waard in mijn ogen. De combinaties die er wel in staan werken niet allemaal, maar dat heeft mogelijk met Windows 7 te maken, misschien werkt het beter op Windows 10? De functies staan niet als secundaire opties op de Functietoetsen, dus dat betekent dat je de combinaties uit je hoofd moet leren, wat toch wel wat onhandig is.

Persoonlijk vind ik het lettertype toch wel het minste van het toetsenbord. De letters zijn wat lomp en dik weergegeven en komen daardoor wat schreeuwerig over. Het is exact hetzelfde lettertype als op mijn Mantistek GK2 toetsenbord. Het MeToo-toetsenbord heeft een veel strakker lettertype wat mij veel meer kan bekoren.

Spelmodi

Het is mogelijk om de verlichting aan te passen naar het type spel dat je speelt. Persoonlijk heb ik geen idee wat voor welk spel is, maar voor de volledigheid meld ik het wel even:
1:Spelmodus 1
6:Spelmodus 6
7:Spelmodus 7
8:Spelmodus 8

Ergonomie

Het is lastig te oordelen over de ergonomie van een toetsenbord, want dat is heel persoonlijk. Het grootste nadeel van mechanische toetsenborden ten opzichte van rubberdome is de hoogte van de toetsen. Een toetsenbord is gauw 3,5 tot 4,5 centimeter dik en dat is niet voor iedereen prettig. Om een beeld te schetsen:
Euro
Dit is met pootjes uitgeklapt trouwens en is niet anders dan mijn MeToo of Mantistek toetsenbord.

BSUN Box Blue switches

Dan nu het belangrijkste van een mechanisch toetsenbord. Welke switches zitten er in? Dit toetsenbord heeft BSUN switches die een kloon lijken van Kailh Box Blue switches, aangezien deze gebouwd zijn met een omhulsel om het pennetje. Voor Kailh zou dat betekenen dat het bord IP56 gecertificeerd zou kunnen worden. (bron: https://www.keyboardco.co...ches-including-speed-box/)
Nu ga ik de proef niet op de som nemen, ik heb wel het idee dat de "box" zorgt voor meer stabiliteit van de toetsen. Mijn MeToo Zero bordje van 25 euro uit China heeft veel gammelere toetsen. Die klinken ook scheller bij het tikken.

Detailfoto's van de switch:
Battletron detail 1

Battletron detail 2

De keycaps zelf hebben een iets grovere feel dan de keycaps van mijn MeToo Zero toetsenbord, echter lijken ze van onderen op de foto exact hetzelfde:
Keycap MeToo rechts, Battletron links
De rechter is van de MeToo Zero, de linker van de Battletron. Ze klinken ook hetzelfde als je ze laat vallen op de tafel. Het iets minder schel clicky zijn van de toetsaanslag zou dus door de box kunnen komen of door de bodemplaat. Mijn collega's zijn er wel content mee volgens mij. Zonder exacte meetapparatuur is het moeilijk te bepalen, maar voor mijn gevoel typt dit bord net een tikkeltje zwaarder dan de blauwe switches van de MeToo Zero.

Anti-ghosting technology and NKRO

Op de doos staat vermeld dat er anti-ghost technology in zit. Ik had geen idee hoe ik dit moest testen, dus dat heb ik even moeten googlen. Dit zou ook in de MeToo Zero moeten zitten in ieder geval.
Ik ben begonnen op deze site: http://random.xem.us/rollover.html
Hier zie je hoeveel toetsen je tegelijk hebt ingedrukt. Mijn MeToo houdt op bij 6.
De Battletron gaat over de 30 heen in ieder geval. Indrukwekkend, no pun intended!

Een andere test zou het volgende zijn, houd beide shifts ingedruk en de caps lock en type de volgende zin: "the quick brown fox jumps right over the lazy dog". Bij mij komt er exact die zin uit in tegenstelling tot vele andere in het forum waar ik dit vond: https://hardforum.com/thr...ro-test-round-up.1523154/

Naar mijn mening maakt dit toetsenbord deze bewering echt waar! In tegenstelling dus tot mijn MeToo Zero.

Battletron Gaming Full Mechanical Keyboard, het is een hele mond vol, letterlijk en figuurlijk. Is dit een Gaming toetsenbord? Ja en nee, blauwe switches vind ik ideaal om mee te typen, de feedback die de clicks geven helpen mij om beter de toetsaanslag te registreren, waardoor je accurater typt. Thuis gebruik ik bruine switches voor typen en gamen en dat bevalt mij prima. Persoonlijk vind ik clicky switches niet voor gaming. Daar staat tegenover dat je geen last zult hebben bij gamen wanneer je meerdere toetsen tegelijk indrukt, bijvoorbeeld bij het schuin vooruit rennen en springend en granaten gooiend... Shift+A+W+Spatie+G :P
Door de kleurrijke verlichting heeft het wel een beetje een gaming-uiterlijk. Daar kun je van houden of niet, het doet mij niet zoveel in ieder geval. Verlichting is wel fijn om te hebben om toch de toetsen net even wat beter af te kunnen lezen. Zeker in het donker.

Deze review is getypt op het nieuwe Battletron toetsenbord (thuis uiteraard!) en voorlopig zal ik dit toetsenbord blijven gebruiken. Elk toetsenbord voelt toch net even iets anders aan. Zelfs tussen verschillende blauwe switches heb je verschil in feeling, net als dat het oppervlak van de toetsen anders aan kan voelen. Ik ga dit toetsenbord voorlopig even gebruiken en dan weer terug wisselen naar de MeToo Zero. Kijken welke dan toch beter bevalt.
Heb je nog geen mechanisch toetsenbord of wil je eens proberen hoe blauwe switches typen/klinken? Ga dan naar de lokale Action en neem dit toetsenbord mee. Absoluut een no-brainer voor dit geld. €27,95 :9

Heb jij ook een Battletron Gaming Full Mechanical Keyboard (rood)?

Toffe review! En dat gewoon bij de lokale Action. Lol. :p

Is er iets bekend vanuit de fabrikant over het actuatiepunt van deze switch?
Dank je! Altijd leuk om complimenten te ontvangen van een gerenommeerde reviewer :)

Ik heb flink gezocht naar informatie over deze switches, maar kan er niets over vinden anders dan dat ze van Bsun zijn. Op de doos van het toetsenbord staat ZD Trading, maar dat is gewoon de Action of onderdeel daarvan. Ik heb nu een mailtje naar Bsun gestuurd, in het Engels, aangezien mijn Chinees niet verder reikt dan zien dat het Chinese letters zijn. Maar ik heb mijn twijfels of ik daar ooit een reactie op ga krijgen.

De kans dat ik van de Action een gedetailleerd antwoord krijg schat ik vrij laag in, maar mocht ik met een week of 2 geen reactie hebben, dan ga ik dat nog proberen.

Deze link is het enige dat ik gevonden heb waar vergelijkbare switches op lijken te zitten icm het woord Bsun: https://china-bsun.manufa...694/Keyboard-switches.htm
ik heb dit op het internet gevonden ik weet niet of dit een goeie bron is maar misschien beantwoord dit jullie vragen

BSUN Black – Linear g | 4mm travel | 2mm actuation
BSUN Red – Linear g | 4mm travel | 2mm actuation
BSUN Brown – Tactile g | 4mm travel | 2mm actuation
BSUN Blue – Clicky g | 4mm travel | 2mm actuation

Er zitten BSUN switches in die toetsenbord blijkbaar
Die had ik ook gevonden. Alleen zijn dat niet dezelfde switches. In dit toetsenbord zitten boxed switches en de switches uit de link zijn dat niet. Clone van een ander model dus.

Zou alsnog kunnen kloppen hoor, maar die zekerheid hebben we niet helaas.
Achja, voor een toetsenbord onder de 30 euro mag je blijwezen dat het geen membrane is, het verbaast me al dat er iets mechanical in zit. rode switch perfecte kerst kado voor een kid die een beetje spelletjes speelt op zijn pc. of voor op kantoor perfecte toetsenbord. Zou een mooie upgrade zijn zo'n toetsenbord misschien een 1050ti erbij of een rx 570 als kado voor een kid. nog geen 150 euro en je kan een super upgrade geven.
Zo is het maar net. Gebruik de mijne op kantoor naar grote tevredenheid.
Altijd wel beter dan een standaard Dell of een HP toetsenbord. Paar o-rings eronder en die blue is perfect voor zijn prijs
Heb PBT keycaps op dit toetsenbord aangebracht en dit geeft het bord een net wat betere feel dan de meegeleverde ABS caps. Voor het geld is dit echt een uitstekend toetsenbord. De switches voelen wat stijf, maar voor nu lijkt alles goed te functioneren. Nu maar kijken naar de levensduur van de Bsun blue switches.
Welke set heb je gekocht daarvoor?

Levensduur is inderdaad nog niets over te zeggen.
Gewoon een PBT keycap set van Aliexpress. Zijn lichtdoorlatend en voelen goed aan. Ik heb de kleuren oranje met wit gekocht. Kost ongeveer een tientje.
Bordje ook maar aangeschaft, geen geld natuurlijk. Heb nu een steelseries 6gv2 en die is wel een beetje op aan het raken. Hoop van de week wat ervaringen te kunnen delen.

Jij bedankt voor de uitgebreide review :)
Thankyou for the information
Ik heb hem ook gekocht. Mijn eerste mechanische toetsenbord, dus ik wist niet wat ik kon verwachten.
Hij is erg cool met de verlichting! Het gewicht is ook erg goed, het is een zwaar ding.

Ik weet niet of het zo hoort bij een mechanisch toetsenbord, maar hij maakt erg veel lawaai bij het typen.
Dat was wel even schrikken!
Haha, ja dat kan ik me voorstellen. Mechanische keyboards zijn niet echt geschikt voor de gemiddelde woonkamer. Blauwe switches zijn het meest lawaaiig met de extra click.

Wat zou kunnen helpen zijn O-ringen. Trek maar één van de pijltjestoetsen eraf, dat is wel een van de makkelijkste in ieder geval. Dan zie je aan de onderkant van de keycap een soort stokje. Daar kan een rubberen O-ring omheen. Dat kan de toetsaanslag flink dempen.

Ik weet alleen niet zeker of dat bij deze switches ook kan, omdat ze boxed zijn.
Als ik dit zo zie, dan zijn er wel methodes, maar of je dat moet willen...

Denk dat dit toch wel een nadeel is van boxed switches. Nooit over nagedacht.
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat ik hem ga terugbrengen.
De spatiebalk is ook niet helemaal lekker. Deze wiebelt enorm.
Jammer want hij ziet er wel cool uit met de verlichting, en is lekker zwaar. :X

De blauwe variant lijkt een iets andere kleur ledverlichting te hebben (of ik ben kleurenblind)
Foto:

[Reactie gewijzigd door revengeyo op 2 december 2019 17:10]

Ik had je review gezien, maar vind je review lachwekkkend. Als je een mechanisch toetsenbord koopt met blauwe switches weet je gewoon dat dat geluid maakt. Hoe is dat dan een minpunt? Als je geen geluid wilt moet je overstappen naar een toetsenbord met andere mechaniek.
Dacht even dat je het over mijn review had :o
Toen zag ik pas op wie je reageerde.
Ik vind dat dit toetsenbord veel lawaai maakt, en dat vind ik een minpunt.
Als jij dat lachwekkend vind, prima.
Ik weet niet of je het toetsenbord zelf ook hebt maar ik kom van een Steelseries 6GV2 en dit bordje maakt aanzienlijk meer herrie. Zo lachwekkend is het dus zeker niet.
Ook maar wezen halen. Ik had al ervaring met een Motospeed uit China en die is ongelofelijk goed voor het geld. Die kostte me 1½ jaar terug 34 eu. Die heeft alleen wel RGB keuze verlichting en een aluminium toplaag.

De Battletron is wel wat speels en een stuk beperkter qua verlichting maar mechanisch lijkt er helemaal niets mis mee te zijn. De switches voelen heel prettig aan en de keycaps zijn volgens mij doubleshot zodat de letters niet slijten. Dat was helaas bij een Coolermaster mech keyboard van 120 eu wel anders. Daar begonnen de keycaps al na een jaar te slijten.
Erg fijn ook dat het net als de Motospeed een heel compact fullsize keyboard is.
Blij mee !!
Word jij niet gek van die luide toetsen?
Nee niet zo, Ik ben de laatste 6 jaar al mechanische keyboards gewend. Dit is wel mijn eerste met blue switches en die zijn nog iets luider ja :). De anderen zijn rood en bruin.
Weet jij hoe je weer alle rgd leds inschakelt na de FN+cijfer combinatie te hebben gebruikt? Kan wel met FN+9 alles uitzetten, maar allemaal aan heb ik de combinatie nog niet voor gevonden.
Vaak genoeg op fn+insert drukken volgens mij. Maar kan het nu niet testen, want hij ligt op kantoor :)
FN+INS deed het 'm. Bedankt :)
Ik denk dat die return geen typefout is maar slechts een gevalletje keming.
Die kans is heel groot inderdaad, ik kende die term niet. Bedankt daarvoor :)
Misscchien ook nog leuk om te vermelden: met FN+INS kun je kiezen uit verschillende lichteffecten. Met FN+pijlomhoog/omlaag kun je de helderheidsintensiteit regelen en met FN+pijllinks/rechts de snelheid van de lichteffecten.
Dat staat in de handleiding inderdaad, had ik misschien iets duidelijker moeten vermelden :)
Hier in Belgie te koop voor amper 7 €... Dat kan toch niks goed beloven qua levensduur met "echte" switches zoals Cherry, Gateron, etc..

Dat is niet het mechanische toetsenbord, maar het goedkope broertje daarvan. Ook in Nederland te koop bij de Action. Voor hetzelfde geld.
Ah zo te zien inderdaad. Ze mogen dat wel duidelijker aangeven op de site. Staat nergens bij mechanisch. Maar je ziet de productverpakking ook niet. In de winkel zelf zal het hopelijk duidelijker zijn!

NL: https://www.action.com/nl...etron-game-toetsenbord-4/
BE: https://www.action.com/nl-be/p/battletron-toetsenbord-/

edit: Staat er toch op blijkbaar in de beschrijving... |:(

[Reactie gewijzigd door user549890 op 7 december 2019 18:55]

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht