Sonos Ikea Symfonisk Zwart Review

Qlimaxxx 25 november 2019, laatste update op 25 november 2019, 4.783 views Product gekocht

Sonos Ikea Symfonisk Zwart

Presteert boven verwachting. Deze speaker is ideaal voor de ruimtes die je net niet belangrijk genoeg vindt om meer dan 100 euro voor uit te geven. Ook ideaal als surround speakers in een 5.0/5.1 setup.

Pluspunten

• Prijs muurbeugel
  • Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Sonos app!

Minpunten

• Presteert het beste in stereo of surround
  • Lage tonen vallen tegen i.v.m. Play:1 (op te lossen met EQ!)

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 5
Toen Sonos en Ikea afgelopen zomer de Symfonisk speakers uitbachten en bleek dat er voor het eerst een Sonos speaker onder de 100 euro beschikbaar was, kon ik het niet laten om er 1 te kopen.

Sterker nog, ik heb er meteen 2 gekocht. Het idee was om er sowieso 1 te houden en eens te kijken hoe ze thuis klinken. Dat wijkt toch vaak af van in de winkel. Daarnaast kunnen vrijwel alle Sonos speakers op een laag volume muziek goed weergeven. Sommige speakers vallen door de mand op hogere volumes. Aangezien ik ook niet vies ben van een feestje zal ook dit wel eens voorkomen. Om nou keiharde muziek te gaan spelen in een Mediamarkt of Ikea is ook weer een beetje asociaal.

Wat mij opviel toen ik 1 losse speaker testte, was dat de Symfonnisk het geluid veel minder breed uitstraalt. Het verschil tussen recht voor de speaker of naast de speaker zitten is veel groter dan andere Sonos speakers. Dit komt vermoedelijk omdat de speaker veel minder rondingen heeft. Voor een kleine kamer of gang maakt niet zoveel uit. In een grotere kamer is het echter aan te raden om minimaal 2 speakers te plaatsen. Het maakt namelijk heel veel uit of je dichtbij of ver van de speaker vandaan bent. Met meerdere speakers kun je het volume lager zetten en toch overal van de muziek genieten en een gesprek voeren. Dit is bij de Symfonisk nog veel meer van toepassing dan bij andere Sonos speakers.

Als ik de speakers vergelijk met mijn setje Play:1, dan blijkt het volume bij beide speakers zeer gelijk. Wellicht dat de Play:1's iets harder kunnen. Maar in de meeste huishoudens zullen de speakers zelden zo hard moeten werken. Het grootste verschil zit hem in de lage tonen. Ik heb andere reviews gelezen, daarin spreekt men van teveel bas. Ik kan mij hierin totaal niet vinden. Met vrijwel elke Sonos speaker heb ik de voorkeur om de EQ neutraal te houden, daar waar sommige vrienden en familieleden de bas juist opkrikken. Bij de Symfonisk boekenplank speakers heb ik juist wel de neiging om de bas iets hoger te zetten. Als je enkel en alleen een Symfonisk speaker hebt zal dit niet zoveel uitmaken. Maar juist met meerdere speakers, zeker in 1 kamer, is het verschil naar mijn smaak te groot.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om beide speakers te houden. De play:1's die ik als rears gebruikte voor mijn Playbase zijn weer terug verkast naar de slaapkamer. De Symfonisk speakers dienen nu als mijn rears in mijn 5.0 setup. Ik heb er bewust voor gekozen om niet een Sub te kopen. Vanwege de hoge prijs en het feit dat ik in de binnenstad woon en graag vrienden met de buren blijf.

Het gekke is dat waar de Playbase met het afspelen van muziek niet zo imposant klinkt als bij films, de Symfonisk als achterspeakers juist ook met muziek hun mannetje staan. Ik merk vrijwel geen verschil met de Play:1's. Daar waar de Playbase toch flink minder vol klinkt dan de Play:5 die in een andere hoek van de kamer staat. Ik heb trouwens mijn rears ingesteld op volledige muziekweergave. Standaard staan ze ingesteld op sfeervol en hoor je slechts af en toe een klein onderdeel van het nummer via de achterkant terug.

Mijn conclusie is dat vooral de boekenplank speakers van Ikea een mooie toevoeging zijn aan de lineup van Sonos. Ik ben zelf verknocht aan de app en de ervaring en vind het dus vreemd om te lezen dat sommige mensen dit als minpunt beschouwen. (niet dat er geen verbeterpunten voor Sonos zijn, overigens).

Waar de Ikea speakers vooral voor geschikt zijn:
- Goedkopere surround set (zeker in combinatie met de Beam, maar ook met de Playbar en Playbase doen ze niet onder voor de Play:1's)
- Goedkoper instappen in de Sonos experience (uit ervaring kan ik zeggen dat het zelden bij 1 speaker blijft)
- Kamers waarbij je niet bereid bent om meer dan 100 euro uit te geven voor een speaker
- Kamers waar je wel graag stereo wilt, maar niet ruim 300 euro wilt uitgeven.

Een kleine toevoeging: wat ik wel raar vind is dat ze een netwerkkabel meeleveren. Het is duidelijk dat er wel veel bespaard is om onder de 100 euro te blijven. Zo'n netwerkkabel wordt toch vaak maar maximaal 1x per Sonos systeem gebruikt en de vraag is of de meegeleverde kabel dan lang genoeg is. Ik zou het als consument ook prima verdedigbaar vinden dat ze bij zo'n goedkope speaker die niet meeleveren. Desondanks toch fijn dat hij er bij zit, hoewel hij bij veel gebruikers waarschijnijk in een schoenendoos met kabels en adapter terechtkomt.

Heb jij ook een Sonos Ikea Symfonisk Zwart?

Goede review!

Klinken gewoon prima maar zijn erg kritisch op de plaatsing. Als je ze in de ruimte zet worden ze wat vaag en lijkt de zelfs de timing niet okay. Zet je ze tegen de muur is het meteen veel beter. Probeer ook verticaal en horizontaal want ook dan veranderd er een hoop.
Daar zeg je wat. Ik bedenk me net dat ik ze inderdaad los en stereo getest heb op de keukentafel en een salontafel, maar dat ze nu in 5.0 setup naast/achter de bank tegen de muur aan staan. Dat zou een hele logische verklaring kunnen zijn voor het feit dat ik ze nu beter vind klinken.

Bedankt voor de feedback!

[Reactie gewijzigd door Qlimaxxx op 26 november 2019 21:03]

ik heb hier laatst een youtube video over gekeken, en die kerel zei dat je ze niet in een surround setting kon gebruiken i.c.m. sonos' zijn eigen speakers. uit jouw review lijk ik het tegendeel op te merken? is dit iets wat op den duur aangepast is?

prima review trouwens!
Dit is daadwerkelijk mogelijk zowel met de boekenplanken als de tafellampen. Ik zelf heb de beam + sub + 2 symfonisk tafellampen als rear werkt perfect, zeker indien ze getuned zijn door middel van trueplay.

Het is dus mogelijk echter geen combinatie, dus een boekenplank en tafellamp kunnen niet gecombineerd worden als rear
Dat is vreemd. Ik heb ze op of rond de dag van uitbrengen gekocht. Ik kon ze meteen gebruiken in een surround setup. Wat ze in die Youtube video zeggen klopt dus niet.

Ik wist trouwens ook dat dit zou kunnen omdat al bij bekendmaking op de Sonos site stond dat dit mogelijk zou zijn.

Thanks voor de feedback!

[Reactie gewijzigd door Qlimaxxx op 25 november 2019 13:11]

Dit zou wel degelijk mogelijk moeten zijn, MITS je dezelfde 2 speakers gebruikt voor je surround.
Dit klopt Kraz. Volgens mij mag enkel de kleur afwijken, maar waarom je dat zou willen zou voor mij een raadsel zijn.

Zie dit artikel op de website van Sonos voor meer info. Het is dus inderdaad wel mogelijk!