Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE32C6700 Zwart Review

euchromatic 12 juni 2010, 8.212 views

Samsung UE32C6700 Zwart

Pluspunten

• goede beeldkwaliteit
  • ruime aansluitmogelijkheden
  • uitbreidingsmogelijkheden met apps

Minpunten

• zichtbare beeldverscherping
  • geluidskwaliteit en 'luisterhoek'

Deze review is mijn ervaring met de Samsung UE32C6700 in de eerste week na aanschaf. Een goede technische review is hier te vinden: Deze review bespreekt de nuances van het beeldkwaliteit beter dan ik ooit zal kunnen.

Aanschaf & Uitpakken

Ik heb de tv vorige week bij Saturn in Leidsche Rijn gekocht, tijdens de 15% korting actie voor iets meer dan 800 euro. De eerste die ik thuis bracht heeft het welgeteld 1 uur gedaan voordat de backlight uit viel en niet meer aan ging. Gelukkig kon ik de tv de volgende dag ruilen voor een ander exemplaar.

De tv zit in een smalle doos en is prima draagbaar door 1 persoon. Bij het uitpakken moeten de 3 onderdelen van de voet nog gemonteerd worden, tenzij de tv aan de muur gehangen wordt. Er zijn duidelijke handleidingen bijgevoegd voor beide montagemogelijkheden. Bij de tv worden enkele opplak-kabelklemmetjes bijgeleverd, maar die passen bij de 32 inch model niet op de in de handleiding aangegeven plaats, wat toch jammer is Bij grotere beeldformaten zal dit waarschijnlijk geen probleem zijn.

Bij de eerste keer aanzetten kan de tijd en datum ingesteld worden (automatisch bij digitale tv) en wordt gescand naar kanalen. De tv heeft al mijn UPC analoge zenders zelf gevonden.

Uiterlijk en Features

Toen ik mij oriŽnteerde op een nieuwe TV was mijn belangrijkste alternatief de Sony 32EX700. Naar wat ik kon zien zijn deze twee tv's vergelijkbaar qua prijs, beeldkwaliteit en features, met misschien een klein voordeel voor de Sony. Echter, het ontwerp van de Sony (brede zwarte glans rand, metallic strip onder) komt naar mijn mening niet goed uit de verf bij het 32 inch model: de rand is te breed voor de beelddiagonaal. Bij de 40 inch+ Sony's werkt het ontwerp wel. De Samsung heeft een smallere rand waardoor de verhoudingen van de televisie beter zijn; de C6700 is ook fysiek kleiner toestel dan de EX700, terwijl de beelddiagonaal hetzelfde is.

Het 'zwart' van de rand verdient een speciale vermelding. De C6700 heeft een 'Wood Grey' rand, wat betekend dat er een zwart/grijs houtnerf patroon is ingegoten in het doorzichtige plastic van de rand. De nerven zijn enkele millimeters diep en zijn alleen zichtbaar als er direct licht op de rand valt, het is alleen overdag goed zichtbaar. Naar mijn mening geeft deze randafwerking een luxe effect aan de tv.
De C6700 komt met een stevige en goed bruikbare zwarte afstandsbediening met grote knoppen en achtergrondverlichting. De tv zelf heeft enkele touch-knoppen op de rand, maar door het gebrek aan feedback zijn deze knoppen lastig om te bedienen. Er is geen fysieke aan/uit knop, wel een kleine rode stand-by led.

De C6700 is de uitgebreide versie van de Samsung LED TV reeks waarin ook de C5000 en C6000 in zitten. De C5000 heeft geen Internet@TV en apps en geen 100Hz. De C6000 heeft een zwarte rand zonder ingegoten reliŽf. C6500 is de US naam voor de C6700. De C6710 is wit, de C6730 heeft een statief-voet met 4 poten en de C6740 heeft een ander patroon (parallelle ribbels) ingegoten in het doorzichtige plastic. De C6800 heeft een ingebouwde PVR.

Beeld kan de tv in komen via HDMI, DVI (via HDMI converter), SCART, component, analoge antenne, sateliet antenne, CI-+ en VGA. Geluid gaat via component, Optical Out (Toslink) en de hoofdtelefoonplug. De tv heeft 2 USB aansluitingen en een netwerkaansluiting, en met de dure Samsung USB wifi dongel is de tv draadloos op een netwerk aan te sluiten. De tv ondersteunt DLNA en kan diverse video, foto en audio formaten direct afspelen (nog geen ervaring mee). Via VGA geeft mijn ASUS UL30 laptop (Win7) probleemloos beeld op de native resolutie. Het tv signaal kan picture-in-picture als klein beeld naast een andere vorm van input, maar helaas kan dit niet andersom: de tv signaal is altijd het kleine beeld.

Instellen en Beeldkwaliteit

Volgens de flatpanelstv review van de C6000 is de beeldkwaliteit goed vergelijkbaar met de 2009 B6### en B7### series. In mijn situatie is de TV aangesloten op de analoge kabel (UPC) en met SCART op een Denon ADV-500SD DVD speler- 5.1 receiver. Ik ben blij verrast met de kwaliteit van de analoge kabel TV: het beeld is rustig en niet blokkig of grof. Wel zijn randen wat zacht en is de beeldverwerking soms duidelijk zichtbaar: letters op een stilstaande achtergrond zie je duidelijk in de eerste seconde 'verscherpen'. Hinderlijk is dit niet, en bovendien is het met de beeldinstellingen aan te passen. DVDs (via SCART) zien er scherp en helder uit. Het zwart is diep, de witte waas die sommige LCD tv's hebben is afwezig. Ik heb geen spelcomputer of Blu-Ray speler.

De tv is zeer uitgebreid instelbaar, wat volgens mij niet per definitie een goede zaak is. Het nut van per kleur de witbalans in te kunnen stellen (alleen met HDMI) is mij onduidelijk, zeker voor de gemiddelde consument. Ook zijn sommige beeldinstellingen verspreid over verschillende menu's waardoor het soms lastig is een specifieke instelling te vinden, en zowel de papieren handleiding als de OSD geven slechts summiere informatie over de instellingen.

Enkele bijzondere instellingsmogelijkheden zijn:
Zwarttinten: maakt zwart zwarter met weinig effect op lichte delen van het beeld.
Schaduwdetail: Helderheid donkere delen (geen zichtbaar effect bij analoge kabel)
Kleurruimte: (geen zichtbaar effect bij analoge kabel)
Huidkleur: Benadrukt huidtinten (geen zichtbaar effect bij analoge kabel)
Randverbetering: benadruken randen van voorwerpen (trage verscherping is soms zichtbaar)
Led motion Plus: frame interpolatie gelinkt aan het 100Hz systeem.
100Hz Motion Plus: Kiest 100 of 50 Hz beeldverwerking, heeft aparte instellingen voor Trillen en Onscherpte.

Geluid

De achilleshiel van de platte LED televisies is de geluidskwaliteit, en dat is bij de C6700 niet anders. Out Of The Box klinkt het geluid blikkerig en met weinig warmte, maar stemmen zijn wel goed te volgen: voor het journaal is de kwaliteit prima. Dankzij de 10 band equalizer is het geluid wel redelijk bij te stellen, en de SRS opties zorgen er voor dat het geluid aan het programma aan te passen is tot een acceptabele kwaliteit. Opvallend is dat het geluid ook een luisterhoek heeft, vergelijkbaar met de kijkhoek van het beeld. Recht voor de tv is het geluid het best, maar in een hoek of verderop in de kamer verdwijnen vooral de lage tonen uit het geluid. Bij mijn setup gaat het televisie-geluid via de SCART of via de optische kabel naar de receiver. Hierbij heeft de analoge audio SCART connectie een -niet corigeerbare- vertraging terwijl de digitale optische verbinding -wel corrigeerbaar- hier geen last van heeft.

Mijn entree in de LCD wereld is prima verlopen. Vergeleken bij mijn oude SEG 55cm 4:3 CRT tv is het een grote sprong vooruit, en vooral films kijken is nu een feestje. Het instellen van de tv kost wat tijd en een aparte geluidsinstallatie is echt nodig om goed van een film te kunnen genieten. De ruime aansluitmogelijkheden, LAN aansluiting en APPs store maken de tv echt af.

Zodra ik ervaring heb met de netwerkmogelijkheden, DLNA en Apps zal ik deze review aanvullen.

Update 12/6: Ervaringen met audio via SCART en optische verbinding toegevoegd.

Heb jij ook een Samsung UE32C6700 Zwart?

Sinds kort in het bezit van deze led lcd tv. Mijn kritische noten tot nu toe:

Voet is beetje vreemd geconstrueerd. Het paneel helt ligt naar voren en dat is niet te verstellen. Uiteraard is onder de voetjes wel een verhoging te plaatsen zodat het toch nog minder opvalt.
Handleiding is niet duidelijk. Weinig structuur in te ontdekken qua instelmogelijkheden, geen tabellen die het verduidelijken bijvoorbeeld.
De menustructuur is even wennen, maar net als met de handleiding niet echt logisch.
De knoppen van de afstandbediening geven weinig positieve feedback. Ik betrap me er regelmatig op dat ik knoppen op opnieuw moet indrukken.
Internet inderdaad, mede door de lastige bediening van de RC, niet vlot mee te werken. Heb voor de 100Hz optie gekozen in deze serie, maar de internetconnectiviteit mag duidelijk verbeterd worden.
Let op: er staat lang spanning op de netkabel als die uit het stopcontact is getrokken.

Positieve bemerkingen:
De ingebouwde digitale tuner geeft een beter beeld met de free to air zenders direct met de antenne dan via de scart van de digitenne settopbox. Ik heb nog geen scartkabel gewisseld. Opzich logisch want de ingebouwde tuner is volledig digitaal. De digitenne decoder codeert ook een keer naar analoog en dat geeft artefacten. Een goede reden om de conax module in de tv te plaatsen.
Er wordt gezegd dat de snelheid 33ms is. Maar met een test/tuning proggie op de pc blijkt dat met 12-15ms het beeld opgebouwd wordt.
De autolichtintensiteit en dynamische instelling werkt ongemerkt en prima.
Ik heb ook de Sony 32EX700 en de Samsung UE32C6700 naast elkaar gezien. Wat mij vooral opviel is dat de Samsung diepere zwartwaardes heeft die zo diep zijn dat je soms geen detail meer ziet bij donkere scenes. Het is dan pikzwart, terwijl het bij de Sony iets lichter zwart is waardoor er nog detail te zien is. Verder ben ik het wel eens dat het design van de Samsung een stuk beter is dan die van de Sony. Strakker en compacter.
De intensiteit van het zwart is goed in te stellen, en ik kan me voorstellen dat dat in de winkel niet gedaan is. Zelf vond ik de 32EX700 inderdaad een iets beter beeld hebben, maar alleen omdat ze allebei naast elkaar stonden. In een andere winkel stonden ze verder van elkaar weg en kon ik mezelf daarvan niet meer overtuigen. Ik denk niet dat het verschil in een thuissituatie zichtbaar is.
ah ok, valt jou het ook op dat door de 100hz op de Samsung het beeld soms stottert? Dat was ook iets wat mij opviel tussen die Samsung en Sony. Bij Samsung bewoog het beeld soms zo vloeiend dat het op een gegeven moment een keer stotterde. Bij Sony bleef het wel goed. Verder had ik het idee dat de kleuren op de Sony iets accurater waren.
Goed begin! Ben benieuwd naar je ondervindingen met het netwerk gedeelte.
Thanks! Ik moet daarvoor wel nog kabels trekken, dus het kan even duren :P
Bedankt voor je aanvulling. Ik moet zeggen dat ik geen moeite heb met de afstandsbediening. Wel moet een knop wel wat langer ingedrukt gehouden worden om de TV uit standby te laten komen, langer dan bij gewone bediening. Ik ben het met je eens wat betreft de menustructuur en de handleiding.

Ik heb nog een liniaal langs mijn TV gehouden maar mijn paneel helt niet noemenswaardig naar voren of achteren. Weet je zeker dat de voet goed gemonteerd is, en dat de ondergrond vlak is?
Ik heb eigelijk het volgende probleem.
Het beeld is zo super strak. Daar heb ik niets op aan te merken.
Nou merk ik wel bij films of games dat het geluid niet geheel sync loopt.

Nu is dat wel allemaal af te stellen maar ten eerste zou dit niet de bedoeling moeten zijn.
Nu werk ik alleen maar met Optische kabels en HDMI kabels.
De PS3 met blu-ray zit per direct aangesloten op me geluidset. Hier heb ik weinig problemen mee. Merk het hooguit op als ik een HD film stream.
Me Xbox daarentegen met DJ hero is vet irritant. Die geeft gewoon bijna 200MS afwijking.
Tevens ook HDMI aangesloten en direct aangesloten op me geluidsset.

Daarnaast geeft hij zoals eerder aangegeven inderdaad een kleine stottering. na een tijdje.
Niet storend bij een film maar bij spellen wel irritant.
Eens even kijken of ik die 100HZ met gamen uit kan zetten.
Moet wel zeggen dat dat jammer is.