1 review

Lenovo Yoga C940-14IIL (81Q9004GMH)

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga C940-14IIL (81Q9004GMH) Review

landcross 22 november 2019, laatste update op 23 november 2019, 384 views Product gekocht

Lenovo Yoga C940-14IIL (81Q9004GMH)

Uitstekende laptop voor een (relatief) prima prijs. Tot dusver niet echt iets mis mee. Uiteraard wat minpuntjes, maar deze waren al bekend voor de aankoop. Ben je op zoek naar een ultrabook, dan is deze laptop zeer zeker het overwegen waard.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • (Relatief) goede prijs
  • Goed geluid voor dit formaat laptop
  • Mooi beeld
  • Toetsenbord tikt fijn
  • De meegeleverde bloatware valt mee
  • Uitstekende accuduur
  • 2x Thunderbolt 3 (4 lanes)

Minpunten

• Geen Windows Hello camera
  • Geen rubbertjes op de toetsenbordzijde
  • Pennetje uit het chassis halen is wat priegelig
  • Meegeleverde lader is ietwat aan de grote kant met een ietwat korte kabel
  • SD kaart lezer had wel handig geweest
  • Geen media-keys/shortcuts

Noot: ik realiseerde mij na het plaatsen van de review dat ik de review bij de zilveren versie heb geplaatst. Ik heb de grijze variant. Verder zijn mijn specs identiek aan het gelinkte model, dus de review is verder 100% van toepassing. Excuses!

Heb de laptop nu enkele dagen en ben er zeer tevreden mee. Het is een vervanger van mijn oude HP Spectre x360, die helaas langzaam de geest aan het geven was.

Hierbij wat toelichting op sommige plus- en minpunten:

+ De bouwkwaliteit is uitstekend. Ik heb om meerdere redenen niet de nieuwe Spectre x360 genomen en een daarvan was het feit dat een aantal problemen die ik had met mijn oude x360 nog steeds (na bijna 5 jaar!) voorkwamen bij de nieuwe Spectre. Nee bedankt. Voor dit geld verwacht ik een goed werkend product en een goede QA. En tot mijn tevredenheid is er niets mis, los, kapot of wat dan ook bij de Lenovo. Dus dikke + daarvoor.

+ Het geluid wat uit deze laptop komt is, voor het formaat, verassend prima. Het blijft een dunne laptop met kleine speakertjes, dus verwacht geen wonderen, maar de 'soundbar' in combinatie met de 'subwoofers' aan de onderzijde weten een prima resultaat neer te zetten. Het geluid klinkt (naar mijn mening) in laptop-modus wel beter dan in tablet/tent modus.

+ Ook het beeldscherm ben ik zeer tevreden mee. Ik heb bewust voor de FHD versie en niet de 4K versie gekozen vanwege de accuduur. Maar FHD op 14 inch is prima. Het scherm en kan best fel (en de 4k versie kan volgens de specificaties zelfs nog feller) en de kleuren zien er prachtig uit. Backlight bleed is zeer beperkt. Kortom, een prima LCD. De Spectre x360 is (binnenkort) met een OLED scherm te krijgen, wat deze Lenovo niet heeft, maar wat LCD's betreft is dit zeker een van de betere schermen. Het blijft wel jammer dat touchscreens (bijna) altijd zo spiegelend zijn, wat uiteraard hier niet anders is.

+ Het toetsenbord is ook prima. Vergeleken met mijn oude Spectre is het toetsenbord op deze Lenovo stukken beter. Veel minder stroperig en met een veel duidelijkere klik in de toetsen. Backlight is aanwezig, in 2 helderheids-standen. Touchpad is ook prima, niets op aan te merken.

+ De meegeleverde bloatware valt mij alleszins mee. Afgezien van de standaard Windows apps zat er alleen McAffee bij. En nog een paar tooltjes van Lenovo zelf om wat instellingen van de laptop aan te passen. Tot mijn verbazing stond office ook standaard geïnstalleerd, maar wel zonder licentie. In mijn geval kwam dat perfect uit en hoefde ik alleen in te loggen en office was klaar voor gebruik. Maar ik kan me voorstellen dat als je geen office gebruikt (of niet de pro-plus versie hebt die geïnstalleerd stond) dat het wat onnodig is.

+ Performance met de 10e generatie Intel cpu en de Iris Plus graphics is ook mooi meegenomen. Met name de gpu is een stap voorwaarts vergeleken met Intel graphics van de afgelopen generaties. Het blijft Intel graphics en geen Nvidia GTX huppeldepup, maar de nieuwe Iris Plus kan aardig meekomen. Wat ik op internet las, is dat het vergelijkbaar is met een Nvidia MX150 of de AMD Vega integrated gpu's. Het is zeker geen gamemonster, maar een beetje casual gamen zoals bijvoorbeeld Rocket League werkt best aardig.Ik heb de performance (in zowel games als andere intensieve) taken echter nog niet uitgebreid gebruikt, afgezien van een beetje kort testen.

+ De prijs is ook best schappelijk, vergeleken met de concurrentie. Een vergelijkbare high-end ultrabook met deze specs en een omklapbaar scherm is bij andere merken toch algauw een paar honderd euro duurder. En in mijn geval is de Lenovo met een flinke studentenkorting te krijgen bij Lenovo zelf, wat de prijs alleen maar aantrekkelijker maakt. Het blijft een smak geld, maar vergeleken met de rest is dit een prima deal. Dus, attentie studenten: vergeet niet gebruik te maken van de kortingsmogelijkheden bij Lenovo ;)

- Het is jammer dat er geen Windows hello camera op de laptop zit. Het is geen ramp, maar de meeste laptops in deze categorie en prijsklasse hebben dat wel. Er is wel een vingerafdrukscanner aanwezig en die werk naar behoren. De webcam zelf is verder niet echt je-van-het. Laptop webcams zijn over het algemeen nooit echt om over naar huis te schrijven en dit is daarop geen uitzondering.

- Het is ook jammer dat er geen rubbertjes op de toetsenbordzijde zitten. Spectre x360 laptops hebben dat wel. Aangezien de laptop een omklapbaar scherm heeft, kun je de laptop ook zo plaatsen dat het toetsenbord op tafel ligt. Zonder rubbertjes werkt niet heel goed want de boel schuift alle kanten op zo.

- Het feit dat er een pennetje in het chassis zit opgeborgen is een mooi pluspunt t.o.v. de concurrentie. Het is geen grote pen (bijna exact even groot als de pen in een Samsung Note 10) en de pen uit het opbergvakje krijgen is een beetje priegelwerk. De vorige generatie Yoga laptops hadden een springveertje waarbij je op de pen drukte en deze sprong dan een stukje omhoog. Dat is hier niet meer het geval. De bedoeling is dat je de pen via een lipje/inhammetje er gewoon uittrekt. Dat lipje is echter best wel klein en de pen schuift ook best wel stroef uit (en in) het chassis. Het pennetje zelf werk prima. Mocht je echter heel veel van de pen gebruik maken, dan is het wel aan te raden een wat groter model te kopen van Lenovo, Wacom of andere compatibele merken.

- De laptop wordt opgeladen via usb-c. De meegeleverde lader is in principe niet groot, maar alsnog groter dan mijn oude Spectre en (volgens internet) ook groter dan vergelijkbare laptops van HP en Dell. Niets wereldschokkends, maar het zou mooi geweest zijn als ie toch net dat beetje compacter was. De kabel is ook minder lang dan bij mijn oude Spectre. Op zich is de kabel een prima lengte, maar voor mij persoonlijk zou ik 'm toch iets langer gewild hebben. Gelukkig is het gedeelte van adapter -> stopcontact te vervangen voor een eigen kabel.

Dan nog een paar laatste puntjes:
  • Bij het bestellen (bij Lenovo zelf) probeerde de webshop mij nog een usb-c -> hdmi/vga adapter aan te smeren. Dat hoefde ik niet want ik koop wel een goedkopere bij Aliexpress. Tot mijn verbazing zat er echter gewoon al zo'n adapter bij.
  • Fan noise is redelijk. Bij zwaardere belasting gaat de temperatuur omhoog en gaat de fan harder draaien en hij kan best luid. Echter is het in dit opzicht niet anders dan andere ultrabooks in mijn ervaring. Bij minder zware taken is de fan uit of draait ie zo nu en dan eventjes zachtjes. Maar vergeleken met mijn (beperkte) ervaring met andere ultrabooks is het zeker geen luidruchtige laptop.
Mocht iemand verder nog vragen hebben, laat gerust een reactie achter :)

Heb jij ook een Lenovo Yoga C940-14IIL (81Q9004GMH)?