1 review

MSI Clutch GM50

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 7.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MSI Clutch GM50 Review

Manyuken 21 november 2019, laatste update op 22 november 2019, 368 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Manyuken schreef afgelopen jaar 7 reviews, waarvan 85% gesponsord.

MSI Clutch GM50

Fijne muis, sensor is prima (ondanks de lage dpi i.v.t. de concurrentie), knoppen voelen prima aan en daarbij is de bouwkwaliteit uitstekend voor dit prijsniveau. De software is zoals we die kennen van MSI prima in gebruik al had ik gehoopt meer te kunnen instellen qua RGB...

Pluspunten

• Prima sensor
  • RGB
  • Gewicht
  • Bouwkwaliteit
  • Lengte kabel
  • Formaat (voor mijn handen)

Minpunten

• Glijdt net iets minder fijn dan andere muizen
  • Verschillende zones RGB niet onafhankelijk in te stellen
  • Sensor stamt uit 2015...
  • Kabel niet gevlochten
  • Minder prettig voor grote handen

Ik kreeg onlangs de mogelijkheid om namens MSI de volgende 2 producten te testen, namelijk de MG50 & MK50.

MSI is erg trots op deze nieuwe lijn producten en ik ben ook erg benieuwd hoe ze mij zullen bevallen! Ik zal beide producten apart reviewen.

So without further ado ;)

Unboxing

Laat ik beginnen met het uitpakken van het product. Deze zat in een strakke kartonnen doos die gelukkig niet veel groter is dan de muis zelf. De muis zit intern goed ingepakt en is voorzien van een korte handleiding die alleen het noodzakelijke laat zien in 1 oogopslag (vind ik persoonlijk erg fijn). Ook aan de binnenkant krijg je een quick overview van de features op deze muis. Het is een aantrekkelijk totaalplaatje!

Vormgeving

De muis heeft een vrij neutrale body, maar toch een eigen karakter. Het oogt strak en rondom het scrollwheel en in het logo zit RGB verlichting verwerkt. Mede dankzij het verlichte logo weet je ook meteen dat het om een MSI Gaming product gaat! Wat ik wel een gemiste kans vind op het gebied van RGB is dat de verschillende zones (3 zo ver ik kan opmaken) niet onafhankelijk in te stellen zijn in de software. Maar al met al vind ik het een mooie muis!

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit kan ik niks op aanmerken, de muis voelt stevig en het rubberachtige materiaal bij de pink en duim zit ook stevig vastgeplakt. De muisknoppen voelen ook stevig en zullen ook niet zo snel kapot gaan.

Ergonomie

De muis is wel voor rechtshandige gebruikers bedoeld gezien de inkeping voor de duim en het feit dat daar ook 2 knoppen zitten. Hij ligt lekker in de hand en is voelt ook plezierig aan qua gewicht (niet te licht en niet te zwaar). Het geribbelde materiaal voelt ook prettig aan en zorgt ervoor dat je echt een goede grip hebt op de muis. Let wel op dat de muis iets kleiner is dan veel concurrenten waardoor hij wellicht minder fijn in de hand ligt bij mannen met erg grote handen.

Functionaliteit

De muis zelf heeft 6 programmeerbare knoppen (dat is inclusief de rechtermuisknop). Dit is voor mij voldoende maar ik kan mij wel voorstellen dat als jij een RTS gamer bent of een MMORPG liefhebber dat je liever aanzienlijk meer knoppen zou willen hebben voor alle macro's.

Precisie

Qua precisie kan je niks te klagen hebben omdat er gebruikt wordt gemaakt van de bekende PixArt 3330 sensor. Deze optische sensor gaat tot 7.200 dpi en heeft zich bewezen in meerdere muizen. Ik heb hem ondertussen getest op verschillende dpi instellingen en bij alle instellingen blijft de muis nauwkeurig mijn handbewegingen volgen. Ik merkte bijvoorbeeld in Overwatch & COD MW dat ik net wat makkelijker nauwkeuriger kon mikken voor die altijd lekkere headshot!
Echter is er wel 1 minpuntje ook aan de sensor, hij stamt uit 2015 en dus al 4 jaar oud! Veel concurrenten maken gebruik van de 3360 of nieuwer ondertussen en dit geeft de GM50 op dat vlak wel een lichte handicap.

Drivers en ondersteuning

De software van MSI is voor mij een oude bekende en ze hebben onlangs een flinke overhaul gegeven aan de interface. Wat mij wel opviel is dat ik opeens extra software moest installeren en dat de eerste startup erg lang duurde hierdoor :(
De software zelf is gelukkig erg makkelijk in gebruik en geeft ook een goed overzicht welke RGB effecten je kunt instellen en laat je ook meerdere profielen in de software plaatsen voor de muis waarin je per stuk kunt aangeven hoe je de verlichting wilt instellen, welke dpi instellingen je de keuze uit wilt hebben en het laat je zelfs de Polling Rate en Lift-off Distance instellen.
Het uiterlijk van de software past ook prima bij het 'Gamers' imago van deze MSI muis.

Met een gemiddelde prijs van 45-60 euro is deze muis zeker niet te duur voor wat het te bieden heeft. Op softwaregebied heeft MSI goede stappen gemaakt in het gebruik en qua gebruikerservaring kan de muis zeker weten de concurrentie aan. Echter blijf ik wel bij mijn standpunt dat de PixArt 3330 sensor de GM50 wel een achterstand geeft op veel concurrenten die gebruik maken van de 3360 of nieuwer. Dat gezegd hebbende zullen de meeste gamers toch niet hoger gaan dan 6.000 dpi in de settings omdat je anders met 1 mm beweging van de muis al in de bovenhoek of zelfs 2e monitor zit ;)

Met de GM50 heeft een muis neergezet die er goed uitziet, erg fijn werkt en daarnaast ook, door de goede software, makkelijk instelbaar is. De prijs is prima en het totaalplaatje is dan ook erg aantrekkelijk en kan ik hem ook zeker aanbevelen mits je niet te grote handen hebt ;)

Rest mij alleen nog even een impressie achter te laten hoe het setje in zijn geheel er uit ziet op mijn bureau. Ik vind het er in ieder geval erg strak uitzien!

Heb jij ook een MSI Clutch GM50?

Jullie zijn echt erg. :+

Erg wat? Erg lief? Zeker weten :+

Ofc +3
Misschien maar wel lekker glij geil :+

[Reactie gewijzigd door iCore op 21 november 2019 12:50]