ASRock ION 330HT Review

Mar2zz 29 mei 2010, laatste update op 29 mei 2010, 1.981 views

ASRock ION 330HT

Pluspunten

• snel
  • zuinig
  • responsief

Minpunten

• Geluidsproductie. Hierdoor wordt je gedwongen gelijk in de hardware te wroeten.

Nou zware bevalling en weer veel in de terminal (via SSH) gezeten, maar hij staat en draait als een huis.

Waarschuwing: Dit is een review van zowel de Asrock als de installatie van XBMC-live. Misschien wel te weinig Asrock. XBMC is er zowel voor windows, mac en linux (en de oude xbox) There is no better, doe er je voordeel mee. xbmc live is een aangepaste linuxdistributie die vanaf CD of usb geprobeerd kan zonder dat er iets aan je pc gewijzigd wordt. Maar je kan het ook installeren.

Op zondag bij Informatique.nl deze Asrock besteld a 477,50 euro, vrijdag gekregen (aah wat duurt wachten lang). Ik heb een barebone gekozen omdat ik meer schijfruimte (1TB a 2x 500GB) en meer geheugen (4GB a 2x 2GB) erbij wilde. Naast mijn good ol' xbox1 met xbmc vervang ik ook mijn NAS (zie mijn andere review en leer daarvan nooit zo een ding te kopen).

Daarnaast nog aangeschaft: Een Sandisk Cruzer 8GB usb flashdisk a 20 euro(voor het besturingssysteem XBMC Live) en een Trust Slimline Wireless Media Deskset (voor alleen het toetsenbord eigenlijk, maar is eigenlijk helemaal niet nodig tenzij ik er ook mee zou gaan mailen enzo, maar daar heb ik een laptop voor, maar goed, was 2 tientjes, kon 'm niet laten liggen).

De aankomst:
Ik kreeg een flinke kartonnen doos, waarin een veel kleinere witte doos zat waar de asrock weer in zat. In de grote kartonnen doos zaten het geheugen en harde schijven ook nog weer apart verpakt. Alles zeer stevig in de doos overigens, erg goed ingepakt met veel bubble-plastic.

In de Asrock doos zat het volgende:
- De Asrock zelf of course, zwart en shiny)
Specs:
. Processor: Intel Atom N330 Dual Core, 1.66GHz
. Chipset: NVIDIA ION graphics
. Geheugen: Ondersteuning voor DDR2 800MHz SO-DIMM, maximaal 4GB (2x2GB)
. VGA: NVIDIA ION graphics, ondersteuning voor DirectX 10 / FullHD 1080p (Blu-ray/HD-DVD*)
. Opslag: Ondersteuning voor 2x 2.5" HDD
. Optische drive: DVD Super Multi
. Audio: 7.1 kanaals HD Audio met DTS ondersteuning
. LAN: Gigabit LAN
. Poorten: 1x HDMI, 1x D-Sub, 6x USB2.0, 1x S/PDIF, 1x Powered eSATA/USB
. WiFi: 802.11b/g/n Wireless LAN
. Afstandsbediening: MCE Afstandsbediening
. Stroomvoorziening: 65W/19V adapter
. Afmetingen: 195x70x186mm (BxHxD)
. Gewicht: 1.7Kg

- Een schroevendraaier vermomd als pen (ik had het niet eens door tot mijn zoontje dat ding uit elkaar haalde, ik dacht dat het een promotie-pen was) en met 4 verschillende maten schroefkop (2 plat, 2 kruis)
- Een adapter en stroomkabel (stroomkabel is los van adapter, goeie zaak)
- Een uitgebreide afstandsbediening
- Een zakje met extra bevestigingsschroefjes (en ook reserveschroefjes, ik heb nog over)
- Een cdrom met drivers en optionele software (gebruik ik niet, is voor windows, ik ben opensourcerakker)
- Een extra SATA kabel voor een extra harddisk (komt dat ff goed uit)
- hdmi naar dvi adapter (maar geen kabels voor naar de tv helaas, een hdmi had wel gemogen, maar had ik gelukkig nog liggen in de kabelkluwen op zolder)
- Een antislip geval (een rubberachtig rond matje tegen krassen)
- Een quickstart guide (handig overzicht hoe alles in de asrock geplaatst moet worden).

Met de bijgeleverde schroevendraaier is de kast makkelijk open te maken. 2 schroefjes achterop en het dak kan eraf. Vervolgens het rack waarin de dvdspeler zit eruit, waar dan vervolgens de dvdspeler uit het rack moet worden gehaald (anders kan de 2e harddisk niet geplaatst). 8 hele kleine schroefjes verder dus waarna de montage kan beginnen.

Het geheugen (SOdimms oftewel laptopgeheugen) kan makkelijk geplaatst worden. onder een hoek erin zetten en dan op de plaats klikken. kan niet missen. De harde schijven zijn ook niet al te lastig, al is het wel zaak dat je begint met degenen die onder het rack hangt omdat de 2e schijf over de schroefjes waarmee die vastgezet wordt heen komt te liggen. De harde schijven zitten zeer dicht op elkaar, slechts gescheiden door een stuk aluminium. Hoop dat dat niet teveel warmte gaat opleveren.

Ik las overigens in zeer veel reviews dat het OF 2 harddisks is, of 1 HD en 1 DVDspeler. Tot mijn aangename verrassing zaten er toch 3 sata aansluitingen op het moederbord en kan ik toch alledrie gebruiken. Ook wel handig om even met mijn lucid livecd de harde schijven even voor te bewerken (partitioneren enzo). Ik was dus van plan geweest de dvdspeler niet te gebruiken.

Eenmaal alles aangesloten zit het kastje flink vol. Gauw dicht en aan de slag ermee. al met al een kleine drie kwartier nodig gehad voor de hardware-setup.

Goed, ubuntu live erin en even die schijven partitioneren (terminal starten, sudo gparted en even later heb ik 2 x 500GB ext4 partities.)

Ubuntu live eruit, xbmc live erin en usbstick achterin. Opnieuw booten en de hele setup volgen en alles op de usb-stick. Ik heb een speciale ION-uitgave gebruikt, de laatste versie van www.xbmcfreak.nl. Scheelt mij een boel getweak, maar er moest nog flink geknutseld worden na de install.

Na een lang durende install (duurde verrassend lang, maar dat kan ook zijn omdat ik niet op lette en af toe een keuzescherm niet meteen zag), maar ik vond hem ook wel traag bestanden schrijven naar de usbstick toe, weet niet of dat normaal is bij de install van een OS op een usbstick.

Na de reboot start ie in ieder geval netjes in XBMC op. Ik moet nog wel de boottijd aanpakken. Misschien moet ik toch maar zelf een op Lucid gebaseerde versie tweaken ipv een getweakte karmic versie. Lucid boot op mijn laptop in ieder geval ontzettend snel, en de Asrock is sneller dan mijn laptop qua specs.

Maar goed. Nu had ik XBMC als schil. De afstandsbediening deed het niet en ik wist niet hoe ik in de filemanager (gewend van xbox) of terminal kon komen. Maar ff achter de laptop dan, want via SSH was het wel mogelijk om in ieder geval op afstand de mappen en de terminal te starten op de asrock. (via Nautilus server toevoegen). De Asrock is op mijn laptop al mooi benaderbaar dus.

Voor het fixen van de afstandsbediening heb ik de laatste drivers van de Asrock-site gehaald. Erg prettig dat het een .deb is al is dat voor fans van andere packagemanagers/distro's natuurlijk irritant. Maar goed, een .deb is ook gewoon een archief natuurlijk.

Via nautilus gekopieerd naar de Asrock en in terminal het bestand met dpkg -i ge´nstalleerd. Bij receiver Nuvotron kiezen en transmitter none. Een herstart doet wonderen en een ontzettend responsieve link tussen xbmc en de afstandsbediening (nu nog de werking van al die knoppen uitvogelen.

Ik had nog wat mount-problemen met mijn interne harde schijven na deze installatie. Nu bleek er in grub's menu.lst (bootmanager) iets te staan over -nomountpoints ofzo. nadat ik deze entry's had verwijderd ging het wel goed en kon sda1 en sda2 mounten aan 2 folders in mijn /home/. (voor xbmc maakt het niks uit waar je ze mount overigens, maar ik vind dat zelf makkelijk).

XBMC draait als een zonnetje. Films opstarten gebeurt instant. De afstandsbediening reageert enorm goed, ik merk geen enkele vertraging als ik iets wil openen.

De Asrock kan 1080P-filmmateriaal prima trekken. de grafische kaart (GPU) wordt hierbij ingeschakeld door xbmc (VDPAU) waardoor de processor het niet zo druk krijgt.

Waar ik gauw nog mee aan de slag moet is de geluidsproductie. De kleine fans zoemen dat het een lieve lust is en is te goed hoorbaar. De eerste hardwareverandering zit er dus al aan te komen. In de andere review over de asrock staat dit probleem ook vermeld. Er zijn een aantal mogelijkheden om het geluid aan te pakken zonder mods, maar ik ben bang dat mij dat niet genoeg winst gaat brengen. Een andere fan moet er wat mij betreft in. Erg jammer. Een pc die beoogt HT-geschikt te zijn zou from scratch een stuk stiller moeten zijn. Hierover zal ik deze review nog aanvullen op een later tijdstip.

Eerst nog wat software aanpassingen doen zodat sabnzbdplus en transmission (geintegreerd in de xbmcfreak-versie) volgens mijn wensen draaien.

Ook wil ik suspend in plaats van shutdown. De afstandsbediening moet het systeem dan kunnen wekken. Hier staat daarvoor een guide, die ga ik zo even volgen.

Zodra ik alles geconfigureerd heb zal ik deze review aanpassen en wat tijden e.d. plaatsen. Ik weet alleen niet hoe ik zo een apparaat moet benchmarken onder linux via ssh e.d. Als iemand daarvan wat wil zien dan wil ik dat wel doen maar dan heb ik wat aanwijzingen over het hoe en wat nodig is.

Het xbmc-topic op GOT:

Hier in ieder geval een reviewfilmpke over de asrock en xbmc in het nederlands.

Mij rest nu nog de zware taak bestanden over te tanken van een NAS waarvan de harde schijf het onder load steeds laat afweten/uitvalt en een reboot van de NAS nodig is. Hiervoor heb ik midnight commander op de Asrock gezet (sudo apt-get install mc), dat zou het allemaal wat makkelijker moeten maken.... Aaargh.

Heb jij ook een ASRock ION 330HT?

Enkele vragen/opmerkingen m.b.t. bovenstaande review.

Audio: 7.1 kanaals HD Audio met DTS ondersteuning

Ik neem aan dat er met HD Audio geen Dolby TrueHD & Dts-HD Audio bedoelt wordt?
Ik had namelijk begrepen dat dit niet door de ION330 ondersteund zou worden.

Zou het misschien niet logischer zijn om je review titel aan te passen naar "Asrock ION 330HT i.c.m. XBMC"?