Synology DiskStation DS218+

Synology DiskStation DS218+ Review

Dutchiee 20 november 2019, laatste update op 21 november 2019, 3.839 views Product geleend

Synology DiskStation DS218+

Dit jaar bracht Synology een aantal nieuwe NAS’en uit, in deze (en twee andere) review ga ik dieper in op de nieuwe producten. Hoe presteren ze, wat zijn de voor én nadelen. Ik zet ze op een rijtje! In deze review ga ik verder in op de DS218+

Pluspunten

• Ideale mediaserver
  • DSM is gemakkelijk in gebruik
  • USB mogelijkheden om backups te draaien
  • Stille nas
  • Geheugen gemakkelijk uit te breiden
  • eSata om het systeem uit te breiden

Minpunten

• Voelt toch wat plastic aan
  • De stroomadapter heeft toch een mogelijkheid los te schieten als er opeens iets heftig verschoven wordt
  • Met 322 euro (tijd van schrijven) is het geen goedkope nas

Synology DS218+

Dit jaar bracht Synology een aantal nieuwe NAS’en (DS1019+ en DS119j) uit, in deze review ga ik dieper in op de iets oudere variant, de DS218+. Hoe presteren ze, wat zijn de voor én nadelen. Ik zet ze op een rijtje!

Specificaties

CPU-model
Intel Celeron J3355

CPU-architectuur
64-bit

CPU-frequentie
Dual Core 2.0 (basis) / 2.5 (burst) GHz

Hardware Encryption Engine (AES-NI)

Hardware Transcoderen-engine
H.264 (AVC), H.265 (HEVC), MPEG-2 en VC-1; maximale resolutie: 4K (4096 x 2160); maximale framesnelheid per seconde (FPS): 30

Systeemgeheugen
2 GB DDR3L

Geheugenmodule vooraf geïnstalleerd
2 GB (2 GB x 1)

Totaal aantal geheugenslots

Geheugen uitbreidbaar tot
6 GB (2 GB + 4 GB)

Stationssleuf(en)

Compatibel schijftype* (Alle ondersteunde HDD raadplegen)
3.5" SATA HDD
2.5" SATA HDD
2.5" SATA SSD

Maximale interne ruwe capaciteit
32 TB (16 TB drive x 2) (Capaciteit kan verschillen volgens RAID-types)

Maximaal formaat één volume*

FAT
NTFS
HFS+
exFAT*
Opmerkingen exFAT Access wordt afzonderlijk verkocht in Package Center.

Grootte (hoogte x breedte x diepte)
165 mm x 108 mm x 232.2 mm

Energieverbruik*
17.23 W (Toegang)
5.4 W (HDD slaapstand)

Uitpakken

Vanuit Western Digital ontving ik twee 10TB WD Red’s.
Vanuit Synology ontving ik:
Synology DS119j
Synology DS218+
Synology DS1019+
5x Seagate Ironwolf 2TB

Als groot fan van de WD Reds (gebruik de schijven nu echt al meer dan 10 jaren) ga ik hier ook meteen mee aan de slag. De DS119j komt in een andere review terug!

Tijd om het beestje uit te pakken!

Synology levert met de DS218+ een handleiding, schroefjes (om de HDD’s te bevestigen), UTP-kabel en een power adapter mee.

De DS218+ heeft een (ietswat spiegelende) plastic kap aan de voorkant om de schijven af te dekken.
Aan de voorkant zitten uiteraard de lampjes om de status weer te geven, een knop om de usb-copy te triggeren en powerbutton!

De nas is al een gebruikte/leen exemplaar, zodoende dat deze wat ‘vuiler’ is.
Aan het zijkant van de DS218+ komt het logo van Synology voorbij, zoals eigenlijk op vrijwel elke nas van Synology :D.

Aan de achterkant vinden we een klein fannetje (die overigens best stil is), kensington slot, eSata poort voor een expansion bay, 2x USB en een ethernetaansluiting. Uiteraard ontbreekt de aansluiting voor de adapter niet én is er een kleine resetknop aanwezig die met een kleine schroevendraaier in kan worden gedrukt. Deze kan worden gebruikt wanneer het wachtwoord voor het admin account is kwijtgeraakt, of bij het langer indrukken - het resetten van het systeem.

Door de kap eraf te trekken, kunnen de schijven geplaatst worden.

Klipje omhoog drukken en de bay kan er gemakkelijk uit worden geschoven.

De bays zorgen ervoor dat de HDD’s of SSD’s netjes op hun plek komen te zitten.

Voordeel van de DS218+ is dat deze gemakkelijk uitgebreid kan worden met extra geheugen. Zo kan er in iedere geval 6Gb aan memory in de nas worden gestopt. Echter, ik zie ook reacties voorbij komen van andere Synology gebruikers die er in iedere geval 8Gb in hebben kunnen stoppen en daar totaal geen problemen mee hebben ondervonden.

De WD Red’s in de bay’s en gaan met die banaan!

De adapter en UTP kabel erin, en de NAS kan worden gebruikt door te surfen naar; find.synology.com. De website zoekt in het netwerk naar de nas, en daarop kan de installatie beginnen.

Tijdens het fotograferen van de DS119j had ik geen switch in de buurt om deze direct op aan te sluiten. Zodoende dat er geen lampje bij LAN brandt. Normaal zie je hier wel een ‘groen’ lampje branden - als alles goed gaat.. :)

Snelheden

Het verslepen van bestanden gaat met een 2-bay nas best prima. Met losse foto’s komt dit uit op ongeveer 25-40MB/s. Afhankelijk wat er allemaal op het netwerk en met de NAS gebeurd. Wanneer deze ook gelijk de foto’s wilt converteren om te kunnen gebruiken in DS Photo, dan kost dit wat CPU snelheid. Dit geldt ook voor MKV bestanden.
Echter, wanneer de NAS niets aan het doen is en je probeert MKV bestanden van 10Gb te verslepen, dan gaat dit met 50-70MB/s.

Daarbij is het natuurlijk ook wel van belang om te kijken hoe de NAS ingesteld staat. Zo zit er natuurlijk een verschil tussen een bijvoorbeeld RAID1 en RAID0.

Software

In mijn vorige reviews (waardonder de volgende: DS416play) heb ik aantal keren de software van Synology uitgebreid laten zien. Om de review niet al te lang te maken (alweer), pak ik een aantal afbeeldingen uit de andere review. Omdat Synology uniforme OS/software gebruikt die over alle nassen hetzelfde is. Verandert dit minimaal! :D Dit is eveneens ook een groot voordeel bij de DSM, hierdoor hoef je niet elke week een nieuw boek door te nemen om te begrijpen wat een bepaalde software kan en hoe het e.e.a. dient te worden ingesteld.

Laten wij zoals aangegeven met de software - DSM (DiskStation Manager) - beginnen!

Via de browser is de DSM software/interface te besturen. Een erg fijne optie al zeg ik zelf. Dit kan dus centraal in het netwerk worden gedaan, of zelfs extern via het internet (uiteraard zitten daar extra beveiligingsmogelijkheden op zoals een firewall).

Uiteraard biedt Synology ook de nodige uitleg d.m.v. DSM Help.

Het voordeel van DSM is dat er vele apps beschikbaar zijn gesteld. Zie hier) een complete lijst aan apps die beschikbaar zijn op de DS218+.

Voor de downloaders van ‘Linux ISO’s’ is er ook Download Station. Via deze app kan er d.m.v. BitTorrent of NZB of dergelijke worden gedownload. Ook is het dusdanig in te stellen dat wanneer er een NZB of Torrent naar een bepaalde map wordt geplaatst, deze direct wordt gedownload en verwerkt op de NAS.

Settings
In de DSM software zitten genoeg opties, en jawel… ook deze ga ik ga ik voor jullie doorlopen! Even een kleine toevoeging; de taal kan worden aangepast naar Nederlands. Dit had ik tijdens het maken van deze screenshots nog niet gedaan!

Laten wij beginnen met de gedeelde mappen.

Via de bestandsservice zijn de SMB/AFP/NFS, FTP, TFTP, rsync in te stellen.

In de configuratie van de gebruikers zijn gebruikers te beheren (aanmaken, verwijderen, rechten toekennen e.d.).

Het aanpassen van groepen geschiedt ook via het menu, zo kunnen er groepen aan worden gemaakt, verwijderd of dusdanig worden ingesteld dat deze permissies hebben om bepaalde apps te gebruiken.

Ook is de NAS in een domein/LDAP te plaatsen.

Tijdens de installatie van de Synology DS is een QuickConnect aangemaakt. Via deze pagina is deze te beheren. Zo kan het ID worden aangepast, of uitgezet.

Via de externe toegang is in te stellen dat de DS218+ beschikbaar is via een domeinnaam. Bijvoorbeeld dutchiee.nl

Via netwerk is uiteraard het netwerk aan te passen. Zo kan de naam van de NAS worden aangepast (zodat deze op een andere manier aanspreekbaar is via het netwerk (nu is het bijvoorbeeld \\nas)). Ook kan er een proxy worden ingesteld.

Synology heeft in mijn optiek voldoende opties om de security van een systeem te waarborgen, en dat is met een NAS en software die naast persoonlijk ook zakelijk kan worden gebruikt maar goed ook.

Via de infocenter is zoals verwacht alle informatie omtrent de NAS, performance van de schijven, netwerk en dergelijke te vinden.

Via de thema optie is de thema van de software van de NAS aan te passen. Zo kan er een titel worden toegevoegd of zelfs welkomstbericht om toch mogelijke potentiële ongewenste gebruikers tegen te gaan. In het geval dat de NAS als bedrijfsmiddel wordt gebruikt, kan dit afschrikwekkend werken (bijvoorbeeld; er vindt monitoring op deze server plaats, ongewenste activiteiten worden gemeld aan de autoriteiten!).

Via de regionale opties zijn de tijdzone, taal en NTP-service in te stellen.

Via de indexatie service worden mediabestanden automatisch geïndexeerd, zodat deze snel terug kunnen worden gezocht.

Via de notificatie settings is in te stellen dat er mails, SMS berichten of dergelijke worden verstuurd in geval van issues die zich afspelen op de Synology. Zo ben je altijd up-to-date!

Via de taskmanager zijn taken te creëren die periodiek weer worden uitgevoerd. Zo kan er bijvoorbeeld dagelijks een snapshot worden gemaakt van een specifieke map welke weer naar een externe NAS worden weggeschreven.

De DS218+ biedt ook de mogelijkheid de ‘beeps’ aan te passen van de NAS.

Via de externe apparaten optie is het mogelijk alle aangesloten devices te beheren. Uiteraard zijn er door middel van permissies ook rechtenbeheer mogelijk op wie de externe devices mag benaderen. Zo kan bijvoorbeeld user1 geen USB openen via de NAS maar user2 wel.

Via de update and restore is de NAS zowel manueel als automatisch te updaten. Ook wordt hier aangegeven als er een nieuwe update is. Vervolgens kan daar worden geklikt op download/update, waardoor de NAS direct de update uitvoert.

Via de configuratiescherm is het ook mogelijk de permissies per user aan te passen omtrent het gebruik van applicaties. Eveneens is er een overzicht beschikbaar waarin er per groep/gebruiker wordt aangegeven wat hij/zij kan.

Wat erg handig/gaaf is, is de sync function. Deze optie zorgt ervoor dat mappen gesynct blijven zoals Dropbox dit eigenlijk doet. Zo heb je je eigen persoonlijke cloud.

De Diskstation is ook via SSH of Telnet te benaderen. Daarnaast is er een mogelijkheid de server te monitoren met netwerk management software via SNMP.

Tot dusver de standaard instellingen en standaard programma’s van DSM. Zoals eerder in de review aangetoond zijn er echt nog talloze softwarepakketten te downloaden (40+), die vervolgens ook weer genoeg instellingen hebben. Daarnaast zijn ook nog onofficiële softwarepakketten van bijvoorbeeld SabNZBd of SickBeard etc. die ook nog kunnen worden geïnstalleerd op deze zeer uitgebreide nassen.
Windows/Mac software
Via de website van Synology is ook de benodigde software te downloaden voor Windows en Mac.
Apps
Synology heeft een flink aantal apps beschikbaar in de iTunes en Android store die het mogelijk maken films te kijken, muziek te luisteren en bestanden te beheren. Ook is er een cloud app beschikbaar, en nog aantal anderen…
In de iTunes store staan er 15 apps van Synology die voor de D218+ bijvoorbeeld helpen met muziek of films streamen, te beheren of muziek/films te streamen.

Benieuwd naar de apps van Synology? Bekijk dan even de App Store of Google Play.

Op zoek naar een Plex media server, download server of goede server/nas voor opslag van data, zoek dan niet verder! De DS218+ is in mijn optiek echt een ideale nas voor deze taken. Ook het draaien van de apps gaat met deze CPU (dual core) zonder problemen.

Mocht de 2GB geheugen nog niet genoeg zijn, is hier nog genoeg bij te prikken. Zo zie ik vaak comments voorbij komen van mensen die 2x 4GB gebruiken in de DS218+.
Qua snelheden is de NAS verder ook snel genoeg, mocht je er niet met 30 man films op willen kijken. Voor het gebruik als dataopslag en mediaspeler/server is het een ideaal apparaat. Mocht je echt willen gaan virtualiseren, dan zou ik toch nog even kijken naar de varianten met de nog sterkere CPU’s. Doch, een Docker met Pi-Hole kan deze prima aan!

Synology zorgt met DSM ook voor een standaard OS waar een hoop apps op kunnen draaien. En dat is gelijk de kracht van DSM. Uiteraard betaal je ervoor, maar je krijgt er wel iets voor terug, namelijk een systeem dat continu nieuwe updates en features krijgt.
De gehele waslijst aan apps is hier) terug te vinden.

Met 322 euro is het géén goedkope nas. Zeker niet voor een 2-bay. Maar uiteindelijk moet je je ook afvragen wat je van een nas verwacht. Het voordeel van de DS218+ is dat deze continue vanuit Synology updates en features krijgt, waardoor de nas altijd up-to-date blijft. In hoeverre heb je zin om zelf dagelijks/wekelijks op een server in te loggen en zelf een update uit te rollen? Gemak komt in dit geval met een prijs. Persoonlijk heb ik dit er wel voor over, ook vanwege de extra opties die DSM biedt. Het is immers naar wens in te stellen.

De DS218+ krijgt van mij 4 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS218+?

Hoezo dit jaar? Dit model nas is al 2 jaar oud volgens mij
Hi Moosje,

Heb meerdere Synology’s ontvangen. De 1019+ en 119j zijn sowieso de nieuwste. De 218+ is het model voor dit jaar. Er is naar mijn weten nog geen opvolger.
Het feit dat er nog geen opvolger is betekend toch niet dat het het model van dit jaar is? Het is een model uit 2017. Maar verder lekker uitgebreide review
Daar heb je gelijk in! Ik zal het even wat extra nuanceren!
Dank je wel!
Leuk om te lezen. Heb je nog tips Of een guide om pihole werkend te krijgen via docker? Benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Heb er zelf een paar gevonden op internet maar deze resulteren in crashende containers of doen domweg niks. Allicht een idee voor een blogpost? :)
De DS220 is aangekondigd (als opvolger van de 218) evenals DSM 7.0. Het is maar dat je het weet.
Ik wacht met de aanschaf op deze nieuwe NAS

[Reactie gewijzigd door Guusd op 21 november 2019 21:05]

Hopelijk is dan het intel probleem met deze generaties cpu ook verholpen.

Ik heb zelf een ds918+ al anderhalf jaar nonstop draaien. Ben benieuwd.

nieuws: Intel reviseert bepaalde Apollo Lake-cpu's vanwege kwaliteitsproblemen

[Reactie gewijzigd door Chrisje1983 op 26 november 2019 15:04]

Kan je daar een link van sturen, ik wacht er ook op maar heb er nog niets over gelezen vanaf de kant van Synology?
Het minpunt "Voelt toch wat plastic aan" vind ik een beetje onzin. Juist het plastic materiaal zorgt ervoor dat de NAS erg stil is. Dat is juist een pre. Verder mag ik toch hopen dat je er niet de hele dag aan loopt te voelen....
Hi Bert,

Met de opmerking doel ik op het feit dat de NAS plastic/goedkoop aanvoelt. Je hebt ook nasjes die mooi met staal en plastic/kunststof zijn afgewerkt. En dat heeft deze helaas helaas niet echt. Dus het voelt wat ‘goedkoop’.
Dat klopt helemaal. maar de met stalen elementen uitgeruste nasjes die ik in het verleden heb gehad zijn lang niet zo stil als de Synology's. Je ziet dat Synology echt alles er aan doet om het apparaat akoestisch te beperken. De rubberen ringetjes om de schroefjes bijvoorbeeld. Ik geloof dat de materiaalkeuze echt bewust om deze reden is. Verder overigens een prima review!

[Reactie gewijzigd door bertkuipers op 27 november 2019 20:18]

Hi Bart,

Dank je wel!
Helemaal mee eens. En ik begrijp je mening ook. Maar er zijn wel meerdere manieren om met plastic of andere materialen om te gaan. Het hoeft geen spaceship te zijn. Maar het kan soms wel wat mooier.
Sommige mensen zetten zo’n apparaat immers ook naast de TV, in de woonkamer.
Een goede combinatie van beide zou ideaal zijn.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht