1 review

Synology DiskStation DS119j

Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS119j Review

Dutchiee 20 november 2019, laatste update op 20 november 2019, 2.534 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 22 reviews, waarvan 36% gesponsord.

Synology DiskStation DS119j

Dit jaar bracht Synology een aantal nieuwe NAS’en uit, in deze (en twee andere) review ga ik dieper in op de nieuwe producten. Hoe presteren ze, wat zijn de voor én nadelen. Ik zet ze op een rijtje!

Pluspunten

• Goedkoop
  • DSM is gemakkelijk in gebruik
  • USB mogelijkheden om backups te draaien
  • Stille nas

Minpunten

• 1 schijf kan voor problemen zorgen (redundantie)
  • Voelt toch wat plastic aan
  • De stroomadapter heeft toch een mogelijkheid los te schieten als er opeens iets heftig verschoven wordt

Synology DS119j

Dit jaar bracht Synology een aantal nieuwe NAS’en uit, in deze (en twee andere reviews) ga ik dieper in op de nieuwe producten. Hoe presteren ze, wat zijn de voor én nadelen. Ik zet ze op een rijtje!

Specificaties

Ja

Systeemgeheugen
256 MB DDR3L

Stationssleuf(en)

Compatibel schijftype* (Alle ondersteunde HDD raadplegen)
3.5" SATA HDD
2.5 "SATA HDD (met optionele 2.5" schijfhouder)

Maximale interne ruwe capaciteit
16 TB (16 TB drive x 1) (Capaciteit kan verschillen volgens RAID-types)

Maximaal formaat één volume*

FAT
NTFS
HFS+
exFAT*
Opmerkingen exFAT Access wordt afzonderlijk verkocht in Package Center.
Uiterlijk

Grootte (hoogte x breedte x diepte)
166 mm x 71 mm x 224 mm

RJ-45 LAN-kabel X 1
Snelinstallatiegids X 1
Optionele accessoires

Uitpakken

Vanuit Western Digital ontving ik twee 10TB WD Red’s.
Vanuit Synology ontving ik:
Synology DS119j
Synology DS218+
Synology DS1019+
5x Seagate Ironwolf 2TB

Als groot fan van de WD Reds (gebruik de schijven nu echt al meer dan 10 jaren) ga ik hier ook meteen mee aan de slag. De DS218+ komt in een andere review terug!

Tijd om het beestje uit te pakken!

Synology levert met de DS119j een handleiding, schroefjes (om de harde schijf te bevestigen) en een power adapter mee.

De DS119j oogt schoon. Een mooi kastje.

Op de zijkant staat netjes het Synology logo weergegeven.

Aan de achterkant vinden we een klein fannetje (die overigens best stil is), kensington slot, 2x USB en een ethernetaansluiting. Uiteraard ontbreekt de aansluiting voor de adapter niet én is er een kleine resetknop aanwezig die met een kleine schroevendraaier in kan worden gedrukt. Deze kan worden gebruikt wanneer het wachtwoord voor het admin account is kwijtgeraakt, of bij het langer indrukken - het resetten van het systeem.

Door de linkerkap iets naar voren te schuiven kan deze gemakkelijk van de DS119j los worden gemaakt.

De WD Red erop en vastschroeven maar!

Uiteraard hoeft er niet alleen een WD Red in. Seagate mag ook hoor! ;)

De adapter en UTP kabel erin, en de NAS kan worden gebruikt door te surfen naar; find.synology.com. De website zoekt in het netwerk naar de nas, en daarop kan de installatie beginnen.

Tijdens het fotograferen van de DS119j had ik geen switch in de buurt om deze direct op aan te sluiten. Zodoende dat er geen lampje bij LAN brandt. Normaal zie je hier wel een ‘groen’ lampje branden - als alles goed gaat.. :)

Redundantie

Een NAS met één bay is leuk, maar niet aan te bevelen wanneer er gebruik wordt gemaakt van belangrijke data. Omdat er geen tweede schijf in de NAS zit. Wanneer de schijf kapot raakt, is het ook gelijk gedaan met de data. Let hier wel op. Uiteraard zijn er mogelijkheden om backups weg te schrijven naar externe schijven, of andere devices. Maar dit is niet aan te raden. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van ‘belangrijkere’ data, kies dan voor minimaal 2 of 4 schijven. 4 is voor Raid5 natuurlijk ideaal. En anders Raid 1 bij gebruik van een dual-bay.

Dit gezegd hebbende, is de DS119j wel een ideale opslag voor films/muziek/series en ideaal als download station, of mediaserver.

Snelheden

Met het verslepen van ongeveer 25GB aan data vanuit één bestand, ging het eerlijk gezegd niet gigantisch snel. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van een stuk opslag wat er in de NAS zit. Mocht er een 1TB SSD in zitten, dan zullen deze snelheden natuurlijk een stuk hoger zijn.

Het verplaatsen van de foto’s naar de DS119j, gaat het met een snelheid tussen de 16- en 30MB/s, gemiddeld genomen rond de 20MB/s. Met bestanden als één grote MKV. Dan gaat dit met 30-50MB/s. De CPU en de harde schijf moet het namelijk ook nog kunnen verwerken.

Software

In mijn vorige reviews (waardonder de volgende: DS416play) heb ik aantal keren de software van Synology uitgebreid laten zien. Om de review niet al te lang te maken (alweer), pak ik een aantal afbeeldingen uit de andere review. Omdat Synology uniforme OS/software gebruikt die over alle nassen hetzelfde is. Verandert dit minimaal! :D Dit is eveneens ook een groot voordeel bij de DSM, hierdoor hoef je niet elke week een nieuw boek door te nemen om te begrijpen wat een bepaalde software kan en hoe het e.e.a. dient te worden ingesteld.

Laten wij zoals aangegeven met de software - DSM (DiskStation Manager) - beginnen!

Via de browser is de DSM software/interface te besturen. Een erg fijne optie al zeg ik zelf. Dit kan dus centraal in het netwerk worden gedaan, of zelfs extern via het internet (uiteraard zitten daar extra beveiligingsmogelijkheden op zoals een firewall).

Uiteraard biedt Synology ook de nodige uitleg d.m.v. DSM Help.

Het voordeel van DSM is dat er vele apps beschikbaar zijn gesteld. Zie hier) een complete lijst aan apps die beschikbaar zijn op de DS119j.

Voor de downloaders van ‘Linux ISO’s’ is er ook Download Station. Via deze app kan er d.m.v. BitTorrent of NZB of dergelijke worden gedownload. Ook is het dusdanig in te stellen dat wanneer er een NZB of Torrent naar een bepaalde map wordt geplaatst, deze direct wordt gedownload en verwerkt op de NAS.

Settings
In de DSM software zitten genoeg opties, en jawel… ook deze ga ik ga ik voor jullie doorlopen! Even een kleine toevoeging; de taal kan worden aangepast naar Nederlands. Dit had ik tijdens het maken van deze screenshots nog niet gedaan!

Laten wij beginnen met de gedeelde mappen.

Via de bestandsservice zijn de SMB/AFP/NFS, FTP, TFTP, rsync in te stellen.

In de configuratie van de gebruikers zijn gebruikers te beheren (aanmaken, verwijderen, rechten toekennen e.d.).

Het aanpassen van groepen geschiedt ook via het menu, zo kunnen er groepen aan worden gemaakt, verwijderd of dusdanig worden ingesteld dat deze permissies hebben om bepaalde apps te gebruiken.

Ook is de NAS in een domein/LDAP te plaatsen.

Tijdens de installatie van de Synology DS is een QuickConnect aangemaakt. Via deze pagina is deze te beheren. Zo kan het ID worden aangepast, of uitgezet.

Via de externe toegang is in te stellen dat de DS119j beschikbaar is via een domeinnaam. Bijvoorbeeld dutchiee.nl

Via netwerk is uiteraard het netwerk aan te passen. Zo kan de naam van de NAS worden aangepast (zodat deze op een andere manier aanspreekbaar is via het netwerk (nu is het bijvoorbeeld \\nas)). Ook kan er een proxy worden ingesteld.

Synology heeft in mijn optiek voldoende opties om de security van een systeem te waarborgen, en dat is met een NAS en software die naast persoonlijk ook zakelijk kan worden gebruikt maar goed ook.

Via de infocenter is zoals verwacht alle informatie omtrent de NAS, performance van de schijven, netwerk en dergelijke te vinden.

Via de thema optie is de thema van de software van de NAS aan te passen. Zo kan er een titel worden toegevoegd of zelfs welkomstbericht om toch mogelijke potentiële ongewenste gebruikers tegen te gaan. In het geval dat de NAS als bedrijfsmiddel wordt gebruikt, kan dit afschrikwekkend werken (bijvoorbeeld; er vindt monitoring op deze server plaats, ongewenste activiteiten worden gemeld aan de autoriteiten!).

Via de regionale opties zijn de tijdzone, taal en NTP-service in te stellen.

Via de indexatie service worden mediabestanden automatisch geïndexeerd, zodat deze snel terug kunnen worden gezocht.

Via de notificatie settings is in te stellen dat er mails, SMS berichten of dergelijke worden verstuurd in geval van issues die zich afspelen op de Synology. Zo ben je altijd up-to-date!

Via de taskmanager zijn taken te creëren die periodiek weer worden uitgevoerd. Zo kan er bijvoorbeeld dagelijks een snapshot worden gemaakt van een specifieke map welke weer naar een externe NAS worden weggeschreven.

De DS119j biedt ook de mogelijkheid de ‘beeps’ aan te passen van de NAS.

Via de externe apparaten optie is het mogelijk alle aangesloten devices te beheren. Uiteraard zijn er door middel van permissies ook rechtenbeheer mogelijk op wie de externe devices mag benaderen. Zo kan bijvoorbeeld user1 geen USB openen via de NAS maar user2 wel.

Via de update and restore is de NAS zowel manueel als automatisch te updaten. Ook wordt hier aangegeven als er een nieuwe update is. Vervolgens kan daar worden geklikt op download/update, waardoor de NAS direct de update uitvoert.

Via de configuratiescherm is het ook mogelijk de permissies per user aan te passen omtrent het gebruik van applicaties. Eveneens is er een overzicht beschikbaar waarin er per groep/gebruiker wordt aangegeven wat hij/zij kan.

Wat erg handig/gaaf is, is de sync function. Deze optie zorgt ervoor dat mappen gesynct blijven zoals Dropbox dit eigenlijk doet. Zo heb je je eigen persoonlijke cloud.

De Diskstation is ook via SSH of Telnet te benaderen. Daarnaast is er een mogelijkheid de server te monitoren met netwerk management software via SNMP.

Tot dusver de standaard instellingen en standaard programma’s van DSM. Zoals eerder in de review aangetoond zijn er echt nog talloze softwarepakketten te downloaden (40+), die vervolgens ook weer genoeg instellingen hebben. Daarnaast zijn ook nog onofficiële softwarepakketten van bijvoorbeeld SabNZBd of SickBeard etc. die ook nog kunnen worden geïnstalleerd op deze zeer uitgebreide nassen.
Windows/Mac software
Via de website van Synology is ook de benodigde software te downloaden voor Windows en Mac.
Apps
Synology heeft een flink aantal apps beschikbaar in de iTunes en Android store die het mogelijk maken films te kijken, muziek te luisteren en bestanden te beheren. Ook is er een cloud app beschikbaar, en nog aantal anderen…
In de iTunes store staan er 15 apps van Synology die voor de DS119j bijvoorbeeld helpen met muziek of films streamen, te beheren of muziek/films te streamen.

Benieuwd naar de apps van Synology? Bekijk dan even de App Store of Google Play.

Met de DS119j heeft Synology een prima nas in de markt gebracht. Een nas die niet al te duur is, maar wel de mogelijkheden van DSM geeft.
De CPU van de DS119j is ‘sterk’ genoeg om wat standaard applicaties te draaien. Maar niet een complete gevirtualiseerde omgeving.
Mocht je graag willen downloaden, via torrents of nieuwsgroepen (Linux ISO’s enz..;)) dan is dit een prima apparaat om 24/7 aan te laten staan. Als muziekserver is het ook prima. Plex wordt helaas niet op de DS119j ondersteund. Daar is echter wel weer de DS218+ of DS1019+ een ideale voor. DS Audio, DS Photo en DS Video echter weer wel. Dus ook via deze apps kan er muziek worden geluisterd, en films/foto’s worden bekeken.

Qua snelheden, tsjá… je doet het met één harde schijf/SSD. Dat is gelijk de bottleneck. Met het slepen van data (aan losse bestanden) werd vrij continu de snelheid van 25 MB/s gehaald. Met één groot bestand, ging de snelheid naar 50 MB/s. Dat is in dat geval het maximum van de HDD en CPU. Wanneer er een SSD in wordt gestopt, gaat de snelheid natuurlijk wat omhoog.

Uiteindelijk is er wel nog een hoop beschikbaar qua apps.
De gehele waslijst aan apps is hier) terug te vinden. En dat is gelijk de kracht van DSM. Uiteraard betaal je ervoor, maar je krijgt er wel iets voor terug, namelijk een systeem dat continu nieuwe updates en features krijgt.

Kortom, de DS119j is wat mij betreft echt goed bevallen. De nas doet eigenlijk goed waar deze voor gemaakt is, het opslaan en delen van data.
De apps werken prima en DSM werkt altijd even fijn.

De DS119j krijgt van mij 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS119j?

Ik heb zelf de 115j, zijn oudere broertje dus. Onhandig vind ik de aansluitingen die erg dicht bij elkaar zitten. Ik wilde een USB-wifi dongle gebruiken maar die zat dan de voeding in de weg.
Hi Pieterboes,

Dat is te begrijpen. Echter, omdat het een klein kastje betreft - met een niet al te groot moederbord, moet je inderdaad een compromis sluiten. Een male-to-female USB-kabel (ergo verlengkabel) zou uitkomst bieden. Gelijk beter bereik ook. :)
Dank voor de uitgebreide review. Ik ben op zoek naar een 1-bay NAS om als iTunes server te laten dienen, maar ik twijfel nu wel wat betreft de doorvoersnelheden. Ik had meer verwacht van een hedendaagse NAS, maar is dit nu de realiteit van de dag of zijn er ook 1- of 2-bay NAS modellen van Synology met een betere ethernet doorvoer?

Aan de in deze review gebruikte harde schijf kan het mijns inziens niet liggen. En een usb 2.0 aansluiting is natuurlijk ook teleurstellend.
Hi Lounge Deluxe!

Thanks!
Als iTunes server zou de DS119j prima kunnen dienen. Aan de andere kant, hoeveel muziek heb je? Je zou ook kunnen kijken naar een SSD als opslag. Als het inderdaad in de tientallen TB;s loopt, dan is het met een HDD wel beter.

Maar, ik durf mijn hand in het vuur te steken dat een 1-bay NAS met HDD als 'simpele' iTunes player meer dan genoeg is.
Dank je wel Dutchiee, en ik heb zojuist ook je review van de DS218+ gelezen. De specs van dat model zijn zeker beter maar daar staat een flink hogere aanschafprijs tegenover. Ik ben er dus nog niet helemaal uit, en overdenk mijn te nemen beslissing nog even.

Ik heb bijna 6TB aan lossless muziekdata, dus helaas is een SSD-oplossing nog wat te prijzig. Maar aangezien je nu al een 2TB SSD voor ongeveer 225 Euro kunt kopen, zal het niet al te lang meer duren voordat 4TB ssd's ook betaalbaar worden (2 stuks zijn dan voldoende voor mijn muziekcollectie). Vooralsnog doet een WD Red 10TB nog prima zijn werk :-)
Hi @Lounge Deluxe,

Leuk! Ja, met 6TB aan lossless gaat dat inderdaad vrij hard! :)
Andere kant, je kan het altijd proberen met de DS119j, mocht het niet werken, dan kan je deze weer terug sturen naar de winkel. ;)

[Reactie gewijzigd door Dutchiee op 29 november 2019 15:32]

Indrukwekkend lange review, kudo's! Toch 2 puntjes van kritiek.

Je stelt onder het kopje Redundantie dat je beter voor een RAID set (2-4 schijven) kan kiezen dan een aparte backup disk. Volgens mij stap je daar in de val dat een RAID set een verkapte backup is, dat is zeker niet het geval. RAID zorgt voor 'beschikbaarheid' van de data, wanneer er uitval van een disk in de set optreedt, maar dat is zeker niet hetzelfde als backup. Ik ben zelf juist van een RAID1 setup naar een single disk met externe backup gegaan, omdat RAID een 'vals gevoel van backup' geeft. RAID beschermt je bv. niet tegen data corruptie, per ongeluk verwijderen van data, crypto lockers etc. Zaken waar een echte backup je wèl tegen beschermd. "Om een backup van je data te hebben, maak je een: backup!" Naar een aparte disk desnoods, of andere (netwerk) locatie.

Bovendien stel je dat een de NAS met een SSD vast sneller wordt. Als de schijven die op de foto's staan ook de schijven zijn waar je mee getest hebt, dan zouden die snel genoeg moeten zijn (met name bij die grote MKV file) om de volledige Gbit netwerk interface van de NAS (~100+MB/s) te benutten. Waarschijnlijker is dat de bottleneck veroorzaakt wordt door een beperkte processor en hoeveelheid RAM geheugen. Overigens zien de test resultaten op Smallnetbuilder (https://www.smallnetbuild...reviewed?showall=&start=1) er wat rooskleuriger uit, dus ik denk dat je test niet onder ideale omstandigheden heeft plaats gevonden. Van de andere kant; als dit jouw praktijk ervaring is, dan lopen anderen er wellicht ook tegenaan en heeft het zeker waarde.
Hi Captain,

Bedankt voor je reactie!

Ja, en nee. Ik bedoel eigenlijk te beschrijven dat redundantie beter is over meerdere schijven dan alleen maar alles op één schijf te zetten.
Kortom, elke upgrade van een RAID0 is er één. Een complete kopie van de data is zeker wenselijk. Maar als bedrijf kijk je ook niet naar een RAID5/6. Dan ga je naar een nog 'veiligere' optie kijken. Zelfs gespiegeld/mirror backups met periodieke testen e.d.
Maar dat is natuurlijk wel weer een andere tak van sport.
Met het stuk probeerde ik alleen in dit geval aan te geven dat men moet realiseren dat als er gebruik wordt gemaakt van één drive, er een kans bestaat dat de gegevens kwijtraken.

Wat betreft de data, eens! Als er een SSD in wordt gezet, dan wordt zeker die snelheid benut! :)
Bij een HDD zit dat toch net wat anders.