1 review

Synology DiskStation DS1019+

Specificaties 5-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS1019+ Review

Dutchiee 20 november 2019, laatste update op 20 november 2019, 1.653 views Product geleend

Synology DiskStation DS1019+

Dit jaar bracht Synology een aantal nieuwe NAS’en uit, in deze (en twee andere reviews) ga ik dieper in op de nieuwe producten. Hoe presteren ze, wat zijn de voor én nadelen. Ik zet ze op een rijtje! In deze review ga ik dieper in op de DS1019+!

Pluspunten

• Ideale mediaserver
  • DSM is gemakkelijk in gebruik
  • USB mogelijkheden om backups te draaien
  • Geheugen gemakkelijk uit te breiden
  • eSata om het systeem uit te breiden

Minpunten

• Bij flink gebruik zijn de fannetjes wel wat te horen
  • Voelt toch wat plastic aan
  • De stroomadapter heeft toch een mogelijkheid los te schieten als er opeens iets heftig verschoven wordt
  • Met 700 euro is het simpelweg een dure nas

Synology DS1019+

Specificaties

CPU-model
Intel Celeron J3455

CPU-architectuur
64-bit

CPU-frequentie
Quad Core 1.5 (basis) / 2.3 (burst) GHz

Hardware Encryption Engine (AES-NI)
Ja

Hardware Transcoderen-engine
H.264 (AVC), H.265 (HEVC), MPEG-2 en VC-1; maximale resolutie: 4K (4096 x 2160); maximale framesnelheid per seconde (FPS): 30

Systeemgeheugen
8 GB DDR3L

Geheugenmodule vooraf geïnstalleerd
8 GB (4 GB x 2)

Totaal aantal geheugenslots

Stationssleuf(en)
Max. aantal stationsleuven met expansie-eenheid
Sleuven voor M.2 stations
2 (NVMe)

Compatibel schijftype* (Alle ondersteunde HDD raadplegen)
3.5" SATA HDD
2.5" SATA HDD
2.5" SATA SSD
M.2 2280 NVMe SSD

Maximale interne ruwe capaciteit
80 TB (16 TB drive x 5) (Capaciteit kan verschillen volgens RAID-types)

Maximale ruwe capaciteit met expansion units
160 TB (80 TB + 16 TB drive x 5) (Capaciteit kan verschillen volgens RAID-types)

Maximaal formaat één volume*
108 TB

Hot Swappable-station
Ja

RJ-45 1 GbE LAN-poort
2 (met Link Aggregation / Failover-ondersteuning)

USB 3,0-poort

NTFS
HFS+
exFAT*
Opmerkingen
exFAT Access wordt afzonderlijk verkocht in Package Center.

Grootte (hoogte x breedte x diepte)
166 mm x 230 mm x 223 mm

Netsnoer X 1
RJ-45 LAN-kabel X 2
Snelinstallatiegids X 1

Uitpakken

Vanuit Western Digital ontving ik twee 10TB WD Red’s.
Vanuit Synology ontving ik:
Synology DS119j
Synology DS218+
Synology DS1019+
5x Seagate Ironwolf 2TB

Vanuit Synology kreeg ik zoals gezegd 5x Seagate Ironwolf 2TB schijven meegeleverd, die volgens hen ideaal met deze nas werken. We gaan het zien! :)

Tijd om het beestje uit te pakken!

Synology levert met de DS218+ een handleiding, schroefjes (om de HDD’s te bevestigen), UTP-kabel en een power adapter mee.

Aan de voorkant zitten de lampjes om de status weer te geven, USB poort en een powerbutton!

De nas is al een gebruikte/leen exemplaar, zodoende dat deze wat ‘vuiler’ is.
Aan het zijkant van de DS1019+ komt het logo van Synology voorbij, zoals eigenlijk op vrijwel elke nas van Synology :D.

Aan de achterkant vinden we twee ‘kleine’ fannetjes, kensington slot, USB poort, eSata poort voor een expansion bay, 2x ethernet aansluiting. Uiteraard ontbreekt de aansluiting voor de adapter niet én is er een kleine resetknop aanwezig die met een kleine schroevendraaier in kan worden gedrukt (zit links van de UTP-poort). Deze kan worden gebruikt wanneer het wachtwoord voor het admin account is kwijtgeraakt, of bij het langer indrukken - het resetten van het systeem.

Klep omhoog en de bays kan er gemakkelijk uit worden geschoven.
De bays zorgen ervoor dat de HDD’s of SSD’s netjes op hun plek komen te zitten.

Voordeel van de DS1019+ is dat deze gemakkelijk uitgebreid kan worden met extra geheugen. Initieel zit er 8GB in de DS1019+. Links en rechts (ook op Tweakers) lees ik reacties van mensen die er 16GB in hebben zitten.

Het gave van de DS1019+ is dat hier NVMe SSD’s in kunnen worden gestopt die helpen met de cashing, waardoor de nas sneller bestanden weg kan schrijven. De twee sloten zitten aan de onderkant van de DS1019+.

Het handige van de bays van Synology is dat deze op twee manieren kunnen werken. Zo kunnen er SSD’s/HDD’s aan de bays vast worden geschroefd, of kan er gebruik worden gemaakt van het snelle plug&play systeem. De plastic stukjes links en rechts van de bay (op onderstaande foto) hebben een uitsteeksel die precies in het schroefgat van de harde schijf terecht komt. Deze wordt hierdoor netjes op zijn plek gehouden.

De WD Red’s in de bay’s en gaan met die banaan!

Of de Seagate Ironwolf natuurlijk ;). Uiteindelijk zullen ze beide prima werken!

De adapter en UTP kabel erin, en de NAS kan worden gebruikt door te surfen naar; find.synology.com. De website zoekt in het netwerk naar de nas, en daarop kan de installatie beginnen.

Snelheden

Het testen van de snelheden heb ik alleen met de Seagate schijven kunnen testen, omdat ik er hier 5 van had. Het verslepen van zowel foto’s als grote filmbestanden liepen beide continue tegen het maximale van mijn netwerk aan, 100MB/s. En dat is wel gelijk het nadeel van de DS1019+. Omdat er 5 schijven in zitten, én een sterke CPU, kan de DS1019+ redelijk wat data verwerken. Enige wat daardoor mist is een snelle internet poort. De andere mogelijkheid is de twee UTP poorten gebruiken waardoor de snelheid een stuk hoger uit komt te liggen. Echter, dan moet je zorgen dat je weer met weer kabels gaat werken. Als de nas met één kabel aan de andere kant van het huis staat en er loopt een switch met één kabel naar de andere kant, dan heeft een dubbele UTP poort ook geen zin.

Software

In mijn vorige reviews (waardonder de volgende: DS416play) heb ik aantal keren de software van Synology uitgebreid laten zien. Om de review niet al te lang te maken (alweer), pak ik een aantal afbeeldingen uit de andere review. Omdat Synology uniforme OS/software gebruikt die over alle nassen hetzelfde is. Verandert dit minimaal! :D Dit is eveneens ook een groot voordeel bij de DSM, hierdoor hoef je niet elke week een nieuw boek door te nemen om te begrijpen wat een bepaalde software kan en hoe het e.e.a. dient te worden ingesteld.

Laten wij zoals aangegeven met de software - DSM (DiskStation Manager) - beginnen!

Via de browser is de DSM software/interface te besturen. Een erg fijne optie al zeg ik zelf. Dit kan dus centraal in het netwerk worden gedaan, of zelfs extern via het internet (uiteraard zitten daar extra beveiligingsmogelijkheden op zoals een firewall).

Uiteraard biedt Synology ook de nodige uitleg d.m.v. DSM Help.

Het voordeel van DSM is dat er vele apps beschikbaar zijn gesteld. Zie hier) een complete lijst aan apps die beschikbaar zijn op de DS218+.

Voor de downloaders van ‘Linux ISO’s’ is er ook Download Station. Via deze app kan er d.m.v. BitTorrent of NZB of dergelijke worden gedownload. Ook is het dusdanig in te stellen dat wanneer er een NZB of Torrent naar een bepaalde map wordt geplaatst, deze direct wordt gedownload en verwerkt op de NAS.

Settings
In de DSM software zitten genoeg opties, en jawel… ook deze ga ik ga ik voor jullie doorlopen! Even een kleine toevoeging; de taal kan worden aangepast naar Nederlands. Dit had ik tijdens het maken van deze screenshots nog niet gedaan!

Laten wij beginnen met de gedeelde mappen.

Via de bestandsservice zijn de SMB/AFP/NFS, FTP, TFTP, rsync in te stellen.

In de configuratie van de gebruikers zijn gebruikers te beheren (aanmaken, verwijderen, rechten toekennen e.d.).

Het aanpassen van groepen geschiedt ook via het menu, zo kunnen er groepen aan worden gemaakt, verwijderd of dusdanig worden ingesteld dat deze permissies hebben om bepaalde apps te gebruiken.

Ook is de NAS in een domein/LDAP te plaatsen.

Tijdens de installatie van de Synology DS is een QuickConnect aangemaakt. Via deze pagina is deze te beheren. Zo kan het ID worden aangepast, of uitgezet.

Via de externe toegang is in te stellen dat de DS1019+ beschikbaar is via een domeinnaam. Bijvoorbeeld dutchiee.nl

Via netwerk is uiteraard het netwerk aan te passen. Zo kan de naam van de NAS worden aangepast (zodat deze op een andere manier aanspreekbaar is via het netwerk (nu is het bijvoorbeeld \\nas)). Ook kan er een proxy worden ingesteld.

Synology heeft in mijn optiek voldoende opties om de security van een systeem te waarborgen, en dat is met een NAS en software die naast persoonlijk ook zakelijk kan worden gebruikt maar goed ook.

Via de infocenter is zoals verwacht alle informatie omtrent de NAS, performance van de schijven, netwerk en dergelijke te vinden.

Via de thema optie is de thema van de software van de NAS aan te passen. Zo kan er een titel worden toegevoegd of zelfs welkomstbericht om toch mogelijke potentiële ongewenste gebruikers tegen te gaan. In het geval dat de NAS als bedrijfsmiddel wordt gebruikt, kan dit afschrikwekkend werken (bijvoorbeeld; er vindt monitoring op deze server plaats, ongewenste activiteiten worden gemeld aan de autoriteiten!).

Via de regionale opties zijn de tijdzone, taal en NTP-service in te stellen.

Via de indexatie service worden mediabestanden automatisch geïndexeerd, zodat deze snel terug kunnen worden gezocht.

Via de notificatie settings is in te stellen dat er mails, SMS berichten of dergelijke worden verstuurd in geval van issues die zich afspelen op de Synology. Zo ben je altijd up-to-date!

Via de taskmanager zijn taken te creëren die periodiek weer worden uitgevoerd. Zo kan er bijvoorbeeld dagelijks een snapshot worden gemaakt van een specifieke map welke weer naar een externe NAS worden weggeschreven.

De DS1019+ biedt ook de mogelijkheid de ‘beeps’ aan te passen van de NAS.

Via de externe apparaten optie is het mogelijk alle aangesloten devices te beheren. Uiteraard zijn er door middel van permissies ook rechtenbeheer mogelijk op wie de externe devices mag benaderen. Zo kan bijvoorbeeld user1 geen USB openen via de NAS maar user2 wel.

Via de update and restore is de NAS zowel manueel als automatisch te updaten. Ook wordt hier aangegeven als er een nieuwe update is. Vervolgens kan daar worden geklikt op download/update, waardoor de NAS direct de update uitvoert.

Via de configuratiescherm is het ook mogelijk de permissies per user aan te passen omtrent het gebruik van applicaties. Eveneens is er een overzicht beschikbaar waarin er per groep/gebruiker wordt aangegeven wat hij/zij kan.

Wat erg handig/gaaf is, is de sync function. Deze optie zorgt ervoor dat mappen gesynct blijven zoals Dropbox dit eigenlijk doet. Zo heb je je eigen persoonlijke cloud.

De Diskstation is ook via SSH of Telnet te benaderen. Daarnaast is er een mogelijkheid de server te monitoren met netwerk management software via SNMP.

Tot dusver de standaard instellingen en standaard programma’s van DSM. Zoals eerder in de review aangetoond zijn er echt nog talloze softwarepakketten te downloaden (40+), die vervolgens ook weer genoeg instellingen hebben. Daarnaast zijn ook nog onofficiële softwarepakketten van bijvoorbeeld SabNZBd of SickBeard etc. die ook nog kunnen worden geïnstalleerd op deze zeer uitgebreide nassen.
Windows/Mac software
Via de website van Synology is ook de benodigde software te downloaden voor Windows en Mac.
Apps
Synology heeft een flink aantal apps beschikbaar in de iTunes en Android store die het mogelijk maken films te kijken, muziek te luisteren en bestanden te beheren. Ook is er een cloud app beschikbaar, en nog aantal anderen…
In de iTunes store staan er 15 apps van Synology die voor de DS1019+ bijvoorbeeld helpen met muziek of films streamen, te beheren of muziek/films te streamen.

Benieuwd naar de apps van Synology? Bekijk dan even de App Store of Google Play.

Met de DS1019+ heeft Synology een behoorlijke nas op de markt gebracht. Een nas met vele opties, van uitbreiden van het geheugen tot een expansion bay voor extra harde schijven (zorgt voor maximaal 10 schijven met de expansion bay).
Een ideale en veilige opslag voor data, een snelle/sterke download server voor al je Linux ISO’s :D, en bovenal een prima systeem om Plex mee te draaien. De Quad Core is daarna ook sterk genoeg om ook nog eens in Docker een aantal containers te draaien.

Met 8Gb aan geheugen kan je best even vooruit. Zo zie ik vaak comments voorbij voorbij komen dat men hier 16Gb van heeft weten te maken (geldt eigenlijk bij een hoop van deze nasjes - dat men meer geheugen erin probeert te stoppen).
Synology zorgt met DSM ook voor een standaard OS waar een hoop apps op kunnen draaien. En dat is gelijk de kracht van DSM. Uiteraard betaal je ervoor, maar je krijgt er wel iets voor terug, namelijk een systeem dat continu nieuwe updates en features krijgt.
De gehele waslijst aan apps is hier) terug te vinden.

Met 700 euro vind ik de DS1019+ persoonlijk geen goedkope nas (helaas teveel voor mij). Maar dan krijg je er wel een hoop voor terug, van aansluitmogelijkheden tot en met software wat continue updates/features erbij krijgt.
Mocht je op zoek zijn naar een (5-bay) nas die goed uit de voeten kan met een hoop storage, dan zou ik echt de DS1019+ overwegen. Want dat doet de nas gewoon prima!
Ben je een Tweaker die liever zelf wilt bouwen, denk ik niet dat je echt gigantisch uit elkaar zou lopen qua prijs i.c.m. features. Natuurlijk is hardware goedkoper, maar de tijd en energie die in DSM wordt gestopt, tsja.. dat kost ook wat. Uiteindelijk gaat het ook weer om het gemak. Wil je zelf continu moeten updaten en dingen uit moeten zoeken, of geloof je de fabrikant op goede/werkende updates - die ook nog eens regelmatig worden uitgerold….

De DS1019+ krijgt van mij 4 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1019+?

Leuk dat er veel plaatjes in je review staan, altijd fijn, en de review leest ook prettig weg, maar ik mis wel echt wat performance testen. Je netwerk is 100mbit en dat beperkt de review enorm. Ik had graag gezien wat de snelheid is wanneer beide poorten gebruikt worden en Link-agregation zn ding doet. Hoe gaat het streamen van content (is de ervaring een beetje up-to-par) etc. Je krijgt van een fabrikant 5 schijven, maar test geen RAID snelheden oid. Ik had graag een testje gezien hoe snel het ding zn RAID volume kan herbouwen wanneer je een schijf wisselt oid.
Hi Boomr,

Bedankt voor je reactie!
Video’s voor Plex transcodeert deze zonder problemen weg. Zelfs een 4K planet earth ging zonder enige issues.

Het herbouwen van deze schijven zou niet gigantisch veel uur zijn (paar dagen), waar het 2TB per schijf was. Maar als iemand 5x10TB erin stopt, dan hebben we het natuurlijk wel echt over een week/weken.

Het is natuurlijk altijd de vraag hoe uitgebreid je een review gemaakt. Ik probeerde met deze review er voor te zorgen dat ik de opties wat belicht.

Hopelijk kan je hier wat mee! :)
Je netwerk is 100mbit en dat beperkt de review enorm. Volgens mij heeft de reviewer het over 100MB/s dat is een 1Gbit netwerk, wat normaal is tegenwoordig.

Dat het meer een beperkte how-to is dan echt een review cq test van de mogelijkheden ben ik met je eens. Maar voor de onervaren geïnteresseerde in een NAS zeker een mooie review.
Ik neem aan dat je de hardware van Synology hebt geleend voor de review? Dus dat het een gesponsorde review is?
Mooi review van op zich een mooi apparaat met wel een vermeldingswaardig min-punt: maar 2x 1GB NIC's en ook geen mogelijkheid een 10GBe kaart in te bouwen. Dan zijn die NVMe SSD's hooguit voor random read/write access handig, maar de NIC's zijn de beperking.
Beetje jammer dat je zo kort ingaat over de CPU.
Als Synology eigenaar die aan vervanging toe is, is dat net hetgene dat me zou interreseren.

Qua software zijn toch alle Synology's hetzelfde.. Maar hoe verhoudt deze zich qua CPU tegenover mijn 2411+ b.v?

Desondanks.. toch bedankt dat je je tijd hier in hebt willen steken!

[Reactie gewijzigd door witchdoc op 29 november 2019 15:53]

Hi Witchdoc,

Wat zou je willen weten? Of de CPU sneller is?
In dat geval; ja, deze is in de DS1019+ sneller. De 2411+ heeft een 1.8 Ghz dual core. En de DS1019+ heeft een 1.5Ghz (met burst naar 2.3 Ghz) quad core, waardoor deze meer op kan pakken.

Weet wel, de 2411+ heeft wel meer bays dan de DS1019+ - tenzij je de expension bay erbij koopt.

Ik ga hopelijk/mogelijk binnenkort de 2419+ reviewen, allicht dat dat ook een interessante optie voor je is?
Bedankt voor de info.

Ik merk dat mijn huidige het soms wat lastig heeft betreffende CPU (en RAM). Dat is zowat de enige reden dat ik zou upgraden. En weer een 12-bay kan wel, maar is het nodig..
Dit 5-bay model heeft per default al meer dan de 3GB die mijn 2411+ heeft dus dat zit wel snor. Ook de CPU is blijkbaar alweer sneller dan hetgeen ik heb.
Dan is misschien zo'n 5-bay 1019+ met wat grotere schijven misschien nog niet zo'n slecht idee.
En inderdaad een 2419+ is ook nog een optie.. maar hoezo komt dat ding maar met 4GB RAM uit de fabriek?!
Wel benieuwd hoe ze verhouden.. als je deze te reviewen krijgt, Als je deze 1019+ nog de optie hebt om er ook een CPU testje op te draaien zodat we een idee krijgen van de onderlinge verschillen zou dat helemaal top zijn :)
Geen probleem!
Helaas heb ik de DS1019+ al weer terug moeten sturen :(
Dus het verder testen gaat helaas niet meer lukken.

Ik snap overigens ook niet waarom men voor 4GB kiest. Of puur omdat als men het gebruikt als gegevensopslag (wat je voornamelijk met een nas doet) je eigenlijk geen 8GB nodig hebt. Wil je meer, dan kan je altijd upgraden.

Mocht je inderdaad gaan upgraden naar een kleinere NAS maar met grotere drives, dan maakt het naar verhouding natuurlijk weinig uit. :) - dan kan je hiermee zeker uit de voeten.