Amazfit Bip Zwart (Zwart)

Specificaties Android, iOS compatibel en 32g - Bekijk alle specificaties

Amazfit Bip Zwart (Zwart) Review

sniek 19 november 2019, laatste update op 19 november 2019, 1.131 views Product gekocht

Amazfit Bip Zwart (Zwart)

De Amazfit Bip. Alleen al door zijn prijs aantrekkelijk. Maar moet je dit apparaat kopen en zo ja, wat krijg je er dan voor terug?

Pluspunten

• prijs
  • batterijduur
  • sensoren

Minpunten

• accuraatheid
  • scherm

Xiaomi Amazfit Bip

Ik was op zoek naar een nieuw horloge. Mijn Gear s2 was gesneuveld en mijn Mobvoi Ticwatch laadde niet meer op precies 1 week na het verlopen van de garantieperiode. Argh! Met de dure decembermaand voor de boeg was ik niet van plan weer 300 euro uit te geven, echter, om mijn fitnessleven en honger naar een polsgadget te bevredigen ging ik op zoek naar iets Chinees (lees, goedkoop).

Mijn wensenlijstje:
  • Tijd aflezen *
  • Batterijduur
  • GPS
  • Hartritme sensor
  • sub 100,- euro
*) Dit klinkt flauw, dat is het ook. Maar ik wil wel graag de tijd kunnen aflezen zonder daarvoor een handeling te verrichten.

Na een korte zoektocht kwam ik uit bij een horloge van Xiaomi, of Huami, Amazfit Bip. Dit horloge kwam ik al tegen voor rond de 60 euro. Op Aliexpress zelfs voor minder dan 50 euro en dat wekte mijn interesse. Kun je voor dit geld een horloge maken welke een scherm heeft dat altijd aan staat, langer dan 2 dagen met zijn batterij doet en ook nog eens mijn hardloopinspanningen kan bijhouden. Na een review of twee gelezen te hebben hakte ik de knoop door, kocht hem bij Coolblue omdat het 10,- verschil met Aliexpress het niet waard is om 3 weken te wachten en voila. Nu, 40 dagen later ben ik klaar om mijn review te schrijven.
Disclaimer
Deze review richt zich op de onderdelen die ik belangrijk vind. Specifieke hardware reviews, tear downs en sensor accuratesse reviews zijn overal te vinden. Dat wiel ga ik niet opnieuw uitvinden. Het is de bedoeling dat mijn subjectieve mening jou helpt in het maken van je keuze voor dit horloge of dat het je overtuigt nog even verder te zoeken.

Tijd aflezen

Ik lees op meerdere momenten van de dag de tijd af, maar vooral op momenten dat de tijd er ook echt even toe doet. Ik ren voor de bus/metro/tram/trein of ik ben onderweg naar een afspraak. Tijd is geld en hoe sneller ik op de hoogte ben, hoe meer geld ik dus overhoud? Niet echt ;). Maar je begrijpt hopelijk mijn punt. De BIP is fantastisch om de tijd vanaf te lezen, maar het is wel erg belangrijk welke watch-face je hebt geïnstalleerd. Ik ben van de minimalistische aanpak. De tijd moet ik in één oogopslag zien en de rest maakt me niet zo veel uit. Die kan ik ook op de app in mijn telefoon bekijken in een veel beter formaat dan dat dit horloge mij kan bieden.

De verschillende watch faces zien er op een normaal scherm allemaal top uit. Het scherm van de Amazfit Bip blinkt echter niet uit in hoog contrast weergave van veel details. Het schermpje is niet overdreven groot en alhoewel de watch faces er op je telefoon en pc prima uitzien, wil dit op de Bip nog wel eens flets overkomen. Kleuren zijn een stuk minder helder dan de voorbeelden doen vermoeden. Ik gebruik dan ook watch-faces die vooral eenvoud uitstralen en die de tijd zo groot mogelijk weergeven.

Hoe het wel en niet moet. Kun jij raden welke slecht leesbaar is? ;)
Batterijduur
Episch. Bijgevoegd een screenshot van de Xiaomi Fit app net voordat ik besluit hem dan toch maar eens op te laden.

Ik moet hier wel de volgende kanttekeningen bij plaatsen. Namelijk, ik maak geen gebruik van notificaties. Voornamelijk omdat het krijgen van een notificatie best handig kan zijn, maar niet op de wijze waarop de Bip deze toont. Het is nagenoeg onleesbaar als je er meerdere binnenkrijgt. Een gemiddeld whatsapp berichtje is al snel enkele woorden of zinnen en kun je in het meest positieve geval nog wel lezen op je Bip. Echter, wanneer je er binnen korte tijd meerdere binnenkrijgt is dit niet te doen en zul je al snel je telefoon willen pakken om toch nog wat mee te krijgen van de gestuurde berichtjes. In de praktijk was ik voornamelijk notificaties aan het wissen en besloot ik toen maar deze helemaal stop te zetten. Weinig toegevoegde waarde, maar voor jou wellicht wel een goede oplossing. Ik vermoed alleen wel dat dit mijn batterijduur sterk verbeterd ten opzichte van mensen die hun notificaties aan laten staan. Dit omdat zowel het scherm oplicht als de trilmotor wordt geactiveerd.

Verder heb ik deze periode nauwelijks hardgelopen ivm een blessure. Dat is belangrijk, want dit hakt toch wel degelijk in de batterijduur. Echter, al zou de batterijduur halveren dan blijft er alsnog genoeg over om je niet dagelijks te frustreren.
GPS
Perfect. Ik had hier zo mijn twijfels over, want in andere reviews kwam ik veel verhalen tegen dat deze niet volledig accuraat zou zijn. Bij mij zijn de gelopen afstanden, tijden en routes in ieder geval bijna exact gelijk als wanneer ik een hardloopsessie met mijn Nike+ of telefoon verricht. Het zal wellicht aan de locatie liggen, of anders wel het gebrek aan hoge gebouwen hier in de buurt. Het is voor mij echter helder dat de GPS functionaliteit het ondanks andere verhalen wel goed kan doen.
Hartritme sensor
Niet elementair voor mijn ervaring. Ik vind het echter wel fijn dat hij er op zit. Ik merk echter dat hij echte hoge pieken niet altijd goed waarneemt. Meermaals komt mijn gemeten hartritme niet boven de 130 uit volgens de Bip, maar mijn andere hartmeter registreert dan wel 170+. Dit kan twee dingen betekenen. Ik heb hem of niet goed aan mijn pols, of hij werkt gewoon niet goed. In het laatste geval zou dat spijtig zijn, maar gezien ik een horloge heb voor 60 euro ook niet onoverkomelijk.
Scherm minpuntje
In het overzicht geef ik scherm op als minpunt. Dit is misschien niet helemaal eerlijk, maar het is ook geen pluspunt te noemen. Het is vaak redelijk af te lezen ook bij daglicht. De hoek waarin je naar het scherm kijkt en de gebruikte watch-face maken echter wel uit. Echter, het is toch net even vaker dan je wenst een beetje turen. Dit is natuurlijk ook direct de reden waarom het horloge het zo lang uithoudt op 1 enkele lading, maar toch. Het is een puntje van aandacht en verwacht geen spetterende kijkervaring zoals horloges met oled paneeltjes.

Gallery

Heb jij ook een Amazfit Bip Zwart (Zwart)?

Prima verhaal, waarin ik me bijna helemaal kan vinden. Ik vind het scherm een duidelijk pluspunt, aangezien het een reflective LCD is. Hoe veel licht er ook op valt, het is altijd af te lezen. Ook met relatief weinig licht kan ik zien hoe laat het is, zonder de backlight aan te moeten zetten. Dat leverde me dan ook een accuduur van 50+ dagen op (met een uitschieter van 74). Nu 2 jaar verder merk ik wel dat dat zeker niet meer gehaald wordt, maar 35-40 zit er nog wel in.

Ik gebruik 'm dan weer niet voor fitness (workout met HR en GPS vreet batterij), wel voor notificaties.
Ook wel met je eens. Daarom gaf ik ook al aan dat ik het zelf niet echt 100% eens kan zijn met het opgeven van scherm als minpunt. Maar puur op de keper beschouwd, is het niet een fantastisch scherm om af te lezen. En alleen daarop is mijn beoordeling, zij het heel subjectief, gebaseerd.
Bedank voor de review!
De Bip is de enige hartslagmeter die ik gebruik, maar als deze inderdaad zo onnauwkeurig blijkt, moet ik misschien toch maar mijn hardloopband erbij pakken.

Je kan trouwens ook 3rd party watchfaces installeren, op iOS bijvoorbeeld via de AmazTools app. Er zijn gigantisch veel lelijke en drukke watchfaces, maar FredClean is een hele simpele en mooie. Ik hou ze zelf namelijk niet van de minuten onder de uren te hebben. Het laat hartslag, stappen, datum én accu zien, terwijl het toch mooi en overzichtelijk blijft. Misschien ook iets voor jou? ;)

Hartritme bij mij is niet altijd accuraat en dan soms weer wel. Ik heb het gevoel dat dit voornamelijk met de manier van dragen samenhangt. Op de interwebs kwam ik reacties tegen van mensen die met een ander bandje betere resultaten halen. Voor mij is het niet zo belangrijk om af en toe wat data te missen op dit vlak. Ben geen pro athleet die leeft op zijn hartslag en vo2, maar een pro zou ook denk ik niet voor dit horloge kiezen.

Die watchfaces zijn er inderdaad in overvloed. De een nog lelijker dan de ander, maar er zitten pareltjes tussen. Een goede kiezen maakt echt het verschil tussen een goed afleesbeer scherm en flink staren! ;)
Leuk verhaal, maar ik ben het duidelijk niet met je eens wat betreft het scherm. Dit scherm is in tegenstelling tot bijna alle concurrenten prima af te lezen bij daglicht, en in het donker met een druk op de knop. Daarnaast vind ik een altijd-aan-scherm bij een batterijtijd van meer dan 4 weken een enorme plus. Zeker voor die 45 Euro die hij bij Ali kost. Ik heb al eens gekeken naar andere horloges onder de 200 Euro, maar er is er niet één die me zo kan bekoren als de Bip. Eén van de weinige nadelen vind ik de krasgevoeligheid van het scherm, maar ook dat valt nog wel mee.
De App Amazfit Tools kan er voor zorgen dat je e.e.a. veel beter in kunt stellen, ook wat betreft de berichten en bevat ook een optie om alternatieve watchfaces te installeren.
Amezfit notify is vogens mi j de beste app. Hartritme werkt corect wanneer de band strak zit, los zittend onbetrouwbaar.