WD Elements Desktop 500GB Zwart Review

Thanatos 28 mei 2010, laatste update op 29 september 2011, 1.814 views

WD Elements Desktop 500GB Zwart

Pluspunten

• Goedkoopste 500 GB-schijf op dit moment
  • Snel gebruiksklaar
  • Goede transferrates
  • Stil & koel
  • Ondanks grootte niet lelijk

Minpunten

• Externe voeding nodig
  • USB-kabeltje misschien wat kort
  • Niet geschikt voor intensief mobiel gebruik

Mobiliteit Score: 2
Argumentatie
Ik was al een tijdje op zoek naar extra opslagruimte naast mijn laptop. Ik wilde echter niet meer dan zestig euro uitgeven, maar wilde wel een schijf van een bekend merk uit betrouwbaarheidsoverwegingen. Ook wilde ik minstens 500 GB aan opslagruimte. Zaken als grootte, geluidsproductie en uiterlijk interesseerden me niet bijzonder veel.

Toen ik deze schijf per toeval tegenkwam in de Pricewatch was mijn keuze snel gemaakt. Ik wilde eerst een Samsung 2G-schijf kopen, maar die zijn iets duurder dan deze WD en hebben weinig extra voordelen, behalve de grootte (2,5" ipv. 3.5") en voeding via USB.

Compatibiliteit
Was binnen een halve minuut gebruiksklaar. Werkt zonder enig probleem onder Vista. Verder geen tests uitgevoerd met andere pc's, maar neem aan dat XP en Windows 7 geen probleem opleveren.

Betrouwbaarheid en mobiliteit
Ik heb de schijf nu n dag in gebruik en kan dus weinig zeggen over de betrouwbaarheid (vandaar de 'geen mening'). Wel kan ik oordelen over alle andere facetten en daar kan ik kort in zijn: de schijf scoort op alle fronten goed, behalve de mobiliteit. Dit is geen schijf die je makkelijk meeneemt, al zou het wel passen (grootte van een redelijk dik boek). De externe voeding is een ander praktisch nadeel.

Geluids- en warmteproductie
De geluidsproductie is zowat nul. Je hoort een zeer licht gezoem, maar zelfs mijn stille laptop maakt nog meer geluid dan de schijf. Bij zeer intensief gebruik hoor je 'm wel 'ratelen', maar ook dat blijft zeer bescheiden.

De warmteproductie stijgt na een half uur intensief gebruik naar max. 40 graden Celsius intern. De behuizing blijft echter aangenaam koel.

Snelheid
Het transporteren van 105 GB aan data van mijn laptop naar de HD was binnen ongeveer vijftig minuten gepiept. Bij grote .mkv-videobestanden (zoals Avatar in 1080p) liep de transferrate volgens Windows af en toe op tot 35-40 MB/s. Wanneer ik bijvoorbeeld veel foto's transporteerde lag dat tussen de 10 en 20 MB/s. Benchmarks volgen.

Vooralsnog erg tevreden. Hij doet wat 'm gevraagd wordt, zonder morren. Snel genoeg, stil genoeg, koel genoeg en vooral: voor een zachte prijs. Een beetje jammer is alleen de externe voeding, maar zoals gezegd is dat voor mij geen probleem.

Edit 31-06-2010: benchmarks toegevoegd

Heb jij ook een WD Elements Desktop 500GB Zwart?

Misschien nog een paar benchmarks in je review?

Je bedoelt waarschijnlijk uitstekende prijs-kwantiteitsverhouding (=prijs per GB).
De kwaliteit wordt wel door meer benvloed dan alleen de schijfgrootte...

Als je kijkt naar prijs per GB, dan is de prijs-kwaniteitsverhouding nog hoog hoor.
Kleine vergelijking:

50€ voor 500 GB = 0.10 € per GB
64€ voor 1 TB = 0.064 € per GB
86.90€ voor 1.5 TB = 0.058€ per GB

Dus hier is de 500GB schijf bijna dubbel zo duur! Enige nuancering is hier dus nodig.

Weliswaar heb je de momenteel goedkoopste harde schijf van 500GB, dat is wel correct.
Je hebt inderdaad gelijk! Bedankt voor je opmerkingen, ik zal e.e.a. wat anders formuleren. Ik doelde inderdaad meer op het feit dat dit de goedkoopste 500 GB-harde schijf op dit moment is.

Benchmarks komen misschien zondag.