Tweakers zegt: 8,5

Apple AirPods Pro (Wit)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple AirPods Pro (Wit) Review

Dutchdude99 17 november 2019, laatste update op 19 november 2019, 2.799 views Product gekocht

Apple AirPods Pro (Wit)

Een absoluut top product! Kost zeker veel geld, maar dan heb je ook wat.

Pluspunten

• Gemak
  • Geluid
  • Noise Cancellation

Minpunten

• Case is kwalitatief iets minder

AirPods Pro review

En daar waren ze opeens, een waardige opvolger van de originele AirPods: AirPods Pro!
Geen event, maar gewoon een update van de website.
Ik zag de update en de Pro hadden gelijk m’n aandacht: beter geluid in een compact design, met ruisonderdrukking. Ik twijfelde nog wel, €279 is veel geld, zeker voor oordopjes.

Ik was al in het bezit van de eerste generatie AirPods, een van de beste producten ooit. Helaas gaan de batterijen nog maar anderhalf uur mee. Tijd voor een upgrade dus en na wat eerste indrukken gelezen/gehoord te hebben heb ik toch maar besloten ze aan te schaffen. Veel geld, maar voor iets dat ik elke dag gebruik vind ik dat gerechtvaardigd, mits ze goed klinken natuurlijk…
Setup

De unboxing verschilt niet zoveel van de originele AirPods, het doosje is iets groter en er zitten ook nog extra oordopjes bij, voor als ze niet lekker zitten (daarover later meer). Verder zit er nog een lightning naar USB-C kabel bij om de case op te laden. Dit is een welkome toevoeging, want nu kan ik met m’n iPad Pro lader m’n iPhone opladen. Tot slot zitten er nog de nodige boekjes in.
De case is iets groter dan de vorige case, maar niet veel groter. Hij ondersteunt draadloos opladen, wat toch wel erg handig is. De AirPods zitten er ten opzichte van de vorige generatie andersom in, wat even wennen is.

Het instellen van de AirPods Pro was zo gebeurd, je opent de case en er verschijnt meteen een pop-up om te koppelen. Hierna krijg je een kleine tutorial over de oordopjes, hoe je ruisonderdrukking aan/uit kunt zetten en media kunt bedienen. Dit gaat niet meer met taps op het oortje, maar met een drukgevoelige uitsparing. Het was even wennen maar het werkt prima. Een keer drukken is afspelen/pauze, twee keer drukken is volgend nummer en drie keer drukken is vorig nummer.

Na het koppelen kun je in de Bluetooth instellingen een "pasvormtest" doen, deze speelt muziek af en kijkt vervolgens met de ingebouwde microfoon of de oortjes goed afsluiten. Voor mij was het linker oortje precies goed, maar ik moest de rechter vervangen door een maatje L.
Ervaring
Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe klinken ze?
Dit blijft altijd een vrij persoonlijk iets, maar naar mijn idee klinken ze net iets beter dan AirPods, met iets meer bass. Of dit komt doordat ze beter afsluiten of door een betere driver weet ik niet, maar het is een fijne verbetering. Ze klinken niet zo goed als een goede koptelefoon, maar veel beter dan de gemiddelde EarPods. Ik vind ze iets minder lekker zitten dan AirPods, omdat ze net ietsje groter zijn, maar dit is niet heel storend.

Een belangrijk selling-point van de Pro is ruisonderdrukking/noise-cancellation. De microfoons aan de buitenkant nemen omgevingsgeluid op en vervolgens wordt een anti-geluid geproduceerd dat ervoor zorgt dat je niets meer hoort van de omgeving. Als ik het moest omschrijven met een woord, zou dat woord magisch zijn. Het is net alsof je in een privébubbel muziek aan het luisteren bent, met vrijwel geen omgevingsgeluid. In een luide ruimte (bus, of collegezaal) hoor je nog wel iets van de omgeving, maar dit is veel en veel minder geluid dan je zou horen zonder de oordopjes in.

Als je de buitenwereld toch wilt kunnen verstaan is er de transparantiemodus. Hiermee wordt het geluid van buiten via de microfoons doorgelaten. Je hoort dan je muziek en de omgeving. Dat is vooral op de fiets erg handig en veilig. De transparantiemodus wordt automatisch geactiveerd als je 1 van de 2 AirPods uit je oor haalt, zodat je alles van de buitenwereld kunt horen. Je kunt ook alle opties uitschakelen, dan is het alsof je "normale" in-ear headphones in hebt.

Verder maakt de H1-chip in de tweede generatie AirPods en AirPods Pro het mogelijk om twee keer zo snel te switchen tussen apparaten. Het voelt wel of dit inderdaad sneller gaat, maar misschien is dit een placebo-effect. Ook kun je nu Hé Siri zeggen om Siri aan te roepen, maar dit vind ik niet nodig aangezien ik Siri niet zo veel gebruik.

Al deze functies, maar toch nagenoeg dezelfde batterijduur (4,5 uur), aldus Apple. Ik kan dit bevestigen, bij mij gaan de oortjes ook 4,5 uur mee ongeveer, op 75% volume. Je kunt de case opladen met de kabel of op een draadloze oplader. Ik kies meestal voor het laatste, uit gemakzucht. Als je ANC uitzet gaan ze 5 uur mee, net als de originele AirPods.

Dus zijn ze het geld waard? Naar mijn idee wel. Ze klinken beter dan de vorige generatie en ruisonderdrukking is erg fijn om mee te studeren in een bibliotheek of op school.
Als je al AirPods hebt is het niet nodig om nu meteen te upgraden, maar als je net zoals ik de eerste generatie hebt of op zoek bent naar zeer goede draadloze oordopjes zijn de AirPods pro zeker het overwegen waard!

Ben ik iets vergeten? Laat het even weten in de reacties 🙂

Heb jij ook een Apple AirPods Pro (Wit)?

Dank voor je praktijkverslag, het extra om over te stappen naar de Pro is en blijf toch het NC. Als je op de iPhone gebeld wordt met de pro op NC of herinnering ontvang zullen deze door hoorbaar zijn. Blijft voor mij een nadeel over als ik alleen in huis ben... ik hoor de voordeur bel dan ook niet meer.
Met een luide deurbel is dat geen probleem mits je beneden zit denk ik zo, luide geluiden worden nog wel doorgelaten. Oproepen zijn verder altijd hoorbaar op de airpods.
Tenzij je een Ring hebt en de deurbel afgaat op je telefoon :)
Koop een watch dan mis je niets 😂
Interessant. Wel jammer dat door de totale onrepareerbaarheid van de airpods je met een slechtere accu ongeveer gedwongen word om nieuwe te kopen.
Dat ben ik zeker met je eens, zeker voor een bedrijf dat zo haar best doet om milieuvriendelijk bezig te zijn. (Of in ieder geval claimt dat te doen)
Dit is ook de reden dat ik twijfel om deze AirPods aan te schaffen, de originele pasten niet in mijn oren dus die heb ik nooit gehad maar dat je bijna zeker weet dat je ze over 2 a 2,5 jaar in de prullenbak kunt gooien is wel erg jammer en zeer slecht voor het milieu. Er zou eigenlijk een knopje op de laadcase moeten zitten waarmee je het laden uit kunt zetten, of dat ze alleen maar gaan laden als de AirPods onder een bepaald percentage komt. Nu laden ze altijd op als je ze in de case stopt dus de batterij staat constant onder spanning: dan wel als je luistert, dan wel als je ze opgeborgen hebt. Lijkt me de slijtage erg te bevorderen
279 voor 2 stukkies plastic die je of verliest binnen een jaar of kapot zijn binnen 2 ?????????
Sorry voor de hoeveelheden vraagtekens, maar dat is zo ongeveer mijn interne reactie bij het zien van zo'n totaal absurde prijs. Materiaal en verpakking komen niet boven de 5 euro uit, schat ik zo.
Ik snap dat het veel geld is, maar 5 euro is wel erg kort door de bocht. Naast verpakking betaal je natuurlijk ook voor het Apple ecosysteem en een flink stuk R&D kosten. Uiteraard komt hier nog een dikke winstmarge bovenop. Ze zijn zeker erg duur, maar voor iets dat je elke dag gebruikt vind ik het dat wel waard. Ieder z’n ding zou ik zeggen :)
Als ik je post lees dan denk ik dat jij binnenkort ongelofelijk rijk zal zijn als je een concurrerend product kan (laten) en dat voor 50 euro gaat verkopen. Maak je nog steeds 1000% winst en je ze er miljoenen verkopen als ze inderdaad kunnen concurreren met deze dopjes. Ik wil in elk geval best investeren als je maar garanties geeft. Hoef je zelf geen cent in te brengen!

Denk je nog even aan ons als je op je jacht in de Bahamas zit?
Is helaas al door een ander gedaan : KLIK

Waar ik woon, 113 Baht, dat is zo'n 3,30 Euro. Er zit dus al een ander op een jacht in de Bahama's maar ik doe mijn best om voor het volgende hype artikel de eerste te zijn ;)

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 26 november 2019 13:55]

Ik mis de ruisonderdrukking? En de integratie met iPhones is waarschijnlijk ook veel minder goed, om nog maar te zwijgen over het ontwerp.
Aan de andere kant kan je er 84 verliezen voor je aan de 279 euro zit.
Maar even serieus, 3,30 kan je niets voor verwachten, maar die 279 zit zeker 250 euro winst in.
Vraag: Als je belt met deze AirPods Pro in je oor, klinkt het dan net alsof je praat met je vingers in je oor? Wat ik bedoel is: hoor je je eigen stem in je hoofd? Ik was in de Apple store en had ze even in om te passen. Het viel mij op dat tijdens het praten het net leek alsof ik een kussen op mijn hoofd had. Het galmde in mijn hoofd. Misschien valt dat weg zodra de verbinding tot stand komt? Kan je toelichten hoe je dit ervaart? Zou ik erg waarderen!
Ik heb het net even getest, en in noise cancellation modus is het inderdaad net alsof je een kussen over je hoofd hebt, maar ik vind dit persoonlijk niet heel storend. In de transparantiemodus is dit gevoel helemaal weg en hoor je jezelf net zoveel als bij een normaal telefoongesprek, vrij natuurlijk dus.
Thanks voor je reactie. Ik heb ze toch maar besteld. Ben erg benieuwd hoe ik het ga ervaren.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht