Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter

€ 28,46
Specificaties HDD/SSD (non-raid)-controller met PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter Review

Kimani 16 november 2019, 886 views Product gekocht

Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter

Product werkt op zich prima, alleen met de laatste grote windows update naar 1909 wordt dit apparaat niet meer ondersteund. Zit je dan met je M.2 ssd waar je niet meer bij kunt. Driver update is er ook nog niet.

Pluspunten

• makkelijke installatie

Minpunten

• geen windows onderstening momenteel

Drivers en ondersteuning Score: 1
Beheerbaarheid Score: 1
Geen problemen ondervonden met het apparaat zelf, noch de beschikbare drivers. Installatie was dan ook een eitje.
En toen kwam de Windows 10 update naar 1909 en toen was het over en uit met deze kaart. En dus ook de ssd die er op zit.
Bijgevoegde screenshots laten zien wat er aan de hand is. Ik draai op een intel Xeon dus bij de eerste AMD Ryzen melding gingen bij mij wat alarmbellen af.

Heb jij ook een Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter?

Dat dit niet werkt heeft niks met Windows te maken, maar waarschijnlijk met je BIOS... je hebt een functie nodig die PCI-E bifurcation heet.
Nee, voor een enkele SSD heb je geen PCI-E bifurcation nodig.
Ik heb exact de zelfde insteek kaart met een Samsung MZHPV256HDGL er op die zonder problemen werkt met Windows 10 update 1909. (Windows staat op die SSD, x99 platform i7 6950x )

@Kimani Wat heb je voor de rest geprobeerd om het probleem op te lossen ?

[Reactie gewijzigd door dylan111111 op 16 november 2019 14:05]

Je hebt gelijk. Ziet er uit alsof AMD hardware raid enabled is, en dat daar een driver probleem op zit.
Het grappige is dat de kaart een non-raid is (en geen mogelijk de instellingen hiervan te wijzigen) en er ook maar 1 ssd op kan. Ik heb diverse drivers en software geprobeerd en uiteindelijk maar een rollback gedaan naar 1809.
Er waren nog wat meer issues met de update naar 1909 in mijn systeem, dus dan maar zo en afwachten tot iedereen nieuwe drivers heeft gepubliceerd.
Vreemd; ik heb geen drivers voor deze kaart. Deze werkt direct vanuit bios in elk OS, ook bij 1909.
Het enige wat deze adapter doet is je m.2 size slot omzetten naar pci-e express (wat NVME als native protocol gebruikt).
@Kimani zou je misschien meer details kunnen toevoegen aan deze review?

Moederbord merk + type en screenshots van de bios zouden helpen

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.