Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech VX Nano Cordless Laser Notebook Mouse for Business Review

Felyrion 28 mei 2010, 2.074 views

Logitech VX Nano Cordless Laser Notebook Mouse for Business

Pluspunten

• Compacte muis
  • Goede batterijduur
  • Zeer compacte ontvanger

Minpunten

• Wellicht te klein voor sommige handen

Samenvatting
De Logitech VX Nano is een compacte, degelijke muis met een paar voordelen. Zo is de ontvanger klein genoeg om in de laptop te blijven zitten in de tas, en is de batterijduur goed te noemen. Daarnaast vindt ik de muis erg prettig in de hand liggen en de knoppen zitten voor mij op de juiste plek. Bijkomend voordeel is dat alle knoppen willekeurige functies toegewezen kunnen krijgen doormiddel van de Setpoint software.

Ik zocht bij mijn (zakelijke) laptop een fatsoenlijke muis. De eisen die ik hieraan stelde waren:
- makkelijk mee te nemen
- draadloos
- fatsoenlijke batterijduur

Nadat ik een aanbieding tegenkwam heb ik besloten de VX Nano van Logitech eens te proberen.

Wat zit er in de doos
Als eerste natuurlijk de muis zelf. Deze is kleiner dan ik verwacht had, er gaan dan ook AAA batterijen in. Ook deze zijn (van duracell) meegeleverd.
Daarnaast is er een zogenaamde pouch aanwezig. Dit is een handig en mooi ogend tasje waar de muis ingestopt kan worden bij vervoer, welke de muis beschermt tegen beschadegingen.
Tot slot is er de ontvanger en een USB verlenger waar de ontvanger eventueel in geplaatst kan worden.

Ergonomie en bediening
Ik heb zelf een vrij grote hand en dat is merkbaar bij deze muis. Ik bedien de gehele muis met mijn vingertoppen terwijl mijn pols op het bureau blijft rusten. Aan beide zijkanten van de muis zijn rubberen delen aangebracht die het vastpakken van de muis erg aangenaam maken.
De muis heeft twee knoppen waar in de praktijk je wijsvinger en middelvinger op zullen rusten. Het scrolwiel is midden tussen deze twee knoppen geplaatst en is met beide vingers te bedienen.

Knoppen en scrollen
Zoals hierboven aangegeven bestaat de muis uit de twee standaard knoppen, met daartussenin het scrolwiel. Het scrolwiel is van metaal met een rubber anti-slip laagje.
Het scrolwiel kent twee modussen: het bekende stapsgewijs scrollen of vrijloop. Met stapsgewijs bedoel ik de meest toegepaste manier, bij het scollen voel je alsof je bij elke regel langs een weerstand scrollt. Logitech heeft ook een vrijloop scrollwijze toegevoegd aan deze muis. Dit wil zeggen dat je de weerstand kunt weghalen, en dus een slinger aan het scrolwiel kunt geven. Bij langere documenten of webpagina's werkt dit erg prettig. Ook kan het scrolwiel opzij geduwd worden naar beide kanten, waarmee horizontaal gescrold kan worden.
Daarnaast heeft Logitech nog drie extra knoppen toegevoegd. In het midden achter het scrolwiel is een "alt-tab" knopje geplaatst, en links naast de linker muisknop bevinden zich nog twee knoppen: een "vorige" en een "volgende" knop. Deze zijn makkelijk met de wijsvinger te bedienen.
Tot slot zit aan de onderkant nog een power knop. Deze kan gebruikt worden om de muis voor langere tijd uit te schakelen. Overigens gaat de muis in standby zodra deze een tijdje geen activiteit waarneemt. Wanneer de muis weer aangeraakt wordt is deze direct weer bij de les, zonder merkbare vertraging.

Met de meegeleverde Setpoint software van Logitech kunnen alle knoppen gewijzigd worden. Er kunnen voorgedefiniëerde functies worden toegewezen, maar ook een eigen te kiezen toetsaanslag kan aan een knop worden toegewezen. Op deze manier kunnen vijf functies naar eigen inzicht ingevuld worden.

Ontvanger
Een groot pluspunt is de ontvanger. Deze is zo klein dat ik deze zonder problemen (lees: zonder het af te breken) in de laptop kan laten zitten op het moment dat ik deze in de tas doe. Het voordeel mag duidelijk zijn: je haalt de laptop uit de tas, de muis uit de tas, zet beide aan, en je kunt gelijk verder werken. Mocht je toch de ontvanger uit de machine willen halen, dan is aan de onderkant van de muis, naast de batterijen, een vakje beschikbaar waar de ontvanger in past.
De ontvangst is goed te noemen. Een paar meter is geen probleem.

Batterijen
Ik ben ook bijzonder goed te spreken over de batterijduur. Ik gebruik de muis op mijn werk, wat zich voornamelijk achter mijn pc afspeelt, en dus bijna continu. De originele set batterijen heeft het 5 - 6 maanden uitgehouden en de tweede set batterijen zit nu op 80% na ongeveer twee maanden.

Kwaliteit
De muis voelt stevig aan en vertoont nog geen tekenen van slijtage. Ik heb de muis nu ongeveer 8 maanden in bezit. Ook de ontvanger en het tasje zijn nog in nieuwstaat ondanks dagelijks gebruik.

Voor mij is de VX Nano een heerlijk muisje. Voor sommigen zal de muis wat klein zijn, maar zelfs met mijn grote handen vindt ik hem prettig te bedienen. De batterijduur is goed, de ontvanger is ideaal, en met de software kan ik de muis alle functies geven die ik wil.

(n.b. dit is mijn eerste poging tot review, mocht er commentaar zijn hoor ik het graag)

Heb jij ook een Logitech VX Nano Cordless Laser Notebook Mouse for Business?

Bedankt voor je review
Mag ik vragen wat de afmetingen zijn? Gezien de naam nano verwacht ik een erg klein muisje. Maar op internet vind ik 2 verschillende gegevens namelijk: l x b x h = 102 x 61 x 25 mm én l x b x h = 85 x 55 x 33 mm. Véél draadloze muizen die ik op het oog heb lijken ca. 100 mm lang te zijn.
Hij is inderdaad zo'n 10cm lang en 6cm breed, dus je eerste afmeting klopt.
Hey geweldig. Dat is zo klein nog niet. Ik heb hem meteen besteld !.. Dank je!
- knip -

[Reactie gewijzigd door Felyrion op 27 juni 2011 12:35]

Ik krijg hem niet aan de praat onder Win7 - heb setpoint 4.80.
Hij herkent het apparaat bij geen enkele USB poort.
Volgens mij is er wel een HID driver geïnstalleerd - ik zou dat willen verwijderen maar weet niet precies wat.
Dat is wel vreemd. Normaal zou de muis onder de standaard HID mouse drivers van windows moeten werken. Setpoint is alleen nuttig om wat extra mogelijkheden te geven zoals het instellen van je buttons en batterij niveau weergeven.

Heb je onder device managemenet wel een "HID-compilant mouse" erbij gekregen?

En heb je het getest op andere systemen?

[edit]Als je de HID driver wilt verwijderen moet je de entries "HID-compilant mouse" verwijderen. Al kan daar je oude(?) muis ook bij zitten, dan moet je die ook even opnieuw doen.

[Reactie gewijzigd door Felyrion op 6 augustus 2011 16:26]