Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,3" • 2280x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart Review

HaterFrameTestpanel 26 november 2019, laatste update op 26 november 2019, 886 views Testpanel

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Ben je op zoek naar een betaalbare allrounder, met veel opslag, dualsim en mircoSD kaart mogelijkheden en die ook nog eens een goed scherm en camera heeft kom je al snel uit bij dit toestel. Je krijgt bijzonder veel voor een prima prijs!

Pluspunten

• Android One
  • Jack plug!
  • Dual Sim + MicroSD
  • Android one

Minpunten

• Geen Fast-Charge
  • Vingerafdrukscanner op een vervelende plek
  • Vervelende camera verhoging

Unboxing

Als ik thuis kom is het pakketje afgeleverd en ben ik een beetje “underwhelmed”, vergeleken met de telefoons die ik normaal gesproken kocht is de verpakking wel erg saai en sober. Aan de andere kant heeft het wel direct weer de typische “Nokia feel”: Sober, simpel en vooral erg functioneel.

Als je het doosje opent zie je direct je gloednieuwe telefoon en met daarnaast een klein langwerpig doosje met daarin de accessoires.

Accessoires

1x Lader
1x USB naar USB-C kabel
1x Oordopjes

Wat direct opvalt is dat niet alleen de verpakking sober is maar dat de accessoires dit ook zijn. Wat er in zit werkt maar je merkt dat men hier op heeft bespaard. Eigenlijk is dat ook best wel logisch in dit prijs segment, echter het ontbreken van snel laden vind ik persoonlijk een gemiste kans. Dit kan in veel situaties je leven zoveel makkelijker maken.

Look and feel

Het eerste wat opvalt is dat de telefoon aanvoelt alsof hij gemaakt is van metaal en zo voelt de achterkant ook, maar dat is niet het geval. De achterzijde is van kunststof en is met mijn uitvoering mooi mat zwart. De telefoon voelt goed in de hand, is niet te zwaar en ligt lekker in de hand. Wel valt op dat ik het camera eiland regelmatig bedek met mijn vinger als ik de telefoon vast houd, vette vlekken op de lens lijken mij niet handig. En door de plaatsing van dat camera eiland zit de vingerafdruk scanner vrij laag waardoor ik regelmatig de vingerafdruk scanner niet kan vinden met mijn vinger. Dat camera eiland steekt een aantal millimeters uit en zorgt er voor dat als je de telefoon neerlegt de telefoon niet heel stabiel ligt, iets waar mijn voorkeur niet naar uit gaat.
Het scherm ziet er zo op het eerste oog mooi uit, het heeft een notch in het midden van het scherm welke de front camera bevat. De randen rondom zijn dun en aan de onderzijde van het scherm staat het logo van Nokia.
Aan de linkerzijde van het toestel vinden we de simtray waar 2 sims en een micro-SD kaart in kunnen, daaronder zit de google assistent knop. Aan de rechterzijde van het toestel zitten de volume knoppen en de aan knop. De aan knop welke ook direct een notificatie LED is zit voor mijn gevoel precies op de juiste plek maar daardoor zitten de volume knoppen eigenlijk weer wat hoog en dat zorgt er voor dat ik daar niet direct bij kan als ik de telefoon vast heb. Ook lijken ze niet altijd even goed te reageren, soms registreert de knop niet dat ik hem vast houd waardoor ik het volume in stapjes moet aanpassen.

Dagelijks gebruik

Nadat de telefoon voor het eerst opgestart is, wat vlotjes gaat is het zaak om hem in te stellen. Android loodst je moeiteloos door dit proces. Dan is het zaak om alles even te updaten, ook dit gaat bijzonder snel en zonder noemenswaardigheden. Dit toestel is voorzien van Android One, dit zorgt er voor dat je snelle veiligheid updates krijg en een kale en pure Android installatie. En dit merk je direct, Android reageert snel en vlot, geen onnodige poespas welke je vaak op andere toestellen vind. Wat direct opvalt is dat het scherm in direct zonlicht bijzonder helder is en daardoor goed afleesbaar is, het reageert snel en blijft mooi scherp.
Ik heb besloten dit toestel te gebruiken met mijn zakelijke simkaart, dat betekend dat ik veel zal moeten bellen op verschillende plaatsen in Nederland en veel informatie op het internet op moet zoeken. Op geen enkel moment heeft het toestel me daarmee in de steek gelaten, telefoontjes klonken helder en het internet flitste vlotjes over het scherm. Het bereik was over de hele dag genomen gewoon goed, waar mijn privé telefoon me soms in de steek liet, had ik met de Nokia meestal wel bereik. Ikzelf ben een zogenaamde “audiofiel” en vind het dus belangrijk dat er goed geluid uit het toestel komt. De speaker van deze telefoon is degelijk maar zodra het volume omhoog gaat gaat het geluid snel achteruit. Gelukkig is deze telefoon voorzien van een jackplug en kun je dus gebruik maken van bedrade oordopjes. Het geluid wat uit die jackplug komt is wederom degelijk, prima voor een normale gebruiker maar als je wat beter luistert dan merk je al snel dat het details in het midden en hoog mist. Overigens is dat voor een telefoon zoals deze niet iets om je voor te schamen, ik heb duurdere toestellen gehad welke nog niet half zo goed als dit toestel presteerde.

Camera

De Zeiss lenzen doen hun werk bijzonder goed, over het algemeen worden er heldere en bijzonder scherpe plaatjes geschoten. De portret modus is een leuke toevoeging, er zijn meerdere opties om beelden als een echte studio fotograaf te nemen. Nu ben ik zelf niet iemand die veel fotos maakt met een telefoon en kan hier dus niet echt goed over oordelen hoe dit zich verhoud met andere telefoons. Wel valt op dat de camera app niet altijd even stabiel was maar dit kan net zo goed op het moment van schrijven verholpen zijn met een update.

Heb jij ook een Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart?

Fijne review! En bedankt voor helpen bij mijn keuze. ;)
Hij stond al op de shortlist.

Even over de cameralens, en vingers en/of vuil daarop;
De meeste cameras in telefoons staan zo gefocust dat ze dichtbij niets "zien".
Probeer maar eens een foto op een paar cm te maken. ;)
Op de lens is dus nòg dichter bij en wordt gewoon niet "gezien". :)
In lekentaal (ik) dan, hoe dat technisch precies heet moet je aan een echte fotograaf vragen.
Dank je, voor een eerste uitgebreide review ben ik best te vreden. Leuk om te lezen dat je er wat aan had :)

Voor wat betreft de vingerafdrukken begrijp ik idd dat dat niet zoveel uitmaakt. Maar met mijn werk, waar ik regelmatig met echt vieze vingers even snel wat op de telefoon moet opzoeken is het persoonlijk voor mij wel echt een minpuntje. Geen onoverkomelijke, maar wel eentje die af en toe storend was.