Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,3" • 2280x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart Review

ProxiTestpanel 11 november 2019, 5.728 views Testpanel

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Pluspunten

• Android One
  • Robuust
  • Premium feel voor de prijs
  • 3,5mm-poort
  • Snelladen duurt iets meer dan een uur
  • Uitbreidbaar opslaggeheugen

Minpunten

• 3,5mm-poort bovenin
  • Camera steekt ver uit
  • Launcher niet intuïtief

Features

Voor het Tweakers Testpanel heb ik de Nokia 7.2 mogen testen. De telefoon heeft een stevige behuizing en voelt voor de prijs erg premium aan. Ik heb de telefoon een keer helemaal laten leeglopen en hem toen weer opgeladen, dit duurde ongeveer een uur (van 0 naar 90%). Momenteel gebruik ik zelf een OnePlus 6, waar de Dash Charge toch iets sneller gaat (rond een half uur). Maar goed, voor een midrange telefoon is het opladen snel genoeg. Ik merkte wel dat de telefoon wat warmer werd bij het opladen, waardoor mijn handen iets zweterig werden. Daarom zou ik wel aanraden om een hoesje aan te schaffen voor de telefoon, omdat de telefoon nog wel eens kan glijden. Het opladen van de telefoon was gelukkig niet vaak nodig, want deze ging ruim een dag mee. Meer dan genoeg om een dag te gebruiken en af en toe een YouTube-filmpje te kijken. Ik ben van mening dat de telefoon niet te duur is en dat het bedrag wat je betaalt voor de telefoon in lijn staat met wat je ervoor terugkrijgt.

Android-ervaring

Aan het begin moest ik erg wennen aan de launcher die is meegeleverd. De onderste balk bevat een homeknop die na wat langer indrukken de Google Assistant start. Naar mijn mening is dat een beetje overbodig. Aan de linkerzijde zit namelijk een Google Assistant-knop. Misschien komt het omdat ik de gestures van OnePlus gewend ben voor het switchen tussen apps of het navigeren naar de appdrawer, maar heel intuïtief voelde het niet. De gesture op de onderste balk om snel tussen de twee laatst gebruikte apps te switchen, werd wel als prettig ervaren.
Qua bloatware scoort de Nokia geweldig, ik heb geen enkele Nokia-app kunnen vinden. Alle standaardapps zijn van Google, die niet altijd even goed werkten met de notch. Zie bijvoorbeeld de Music-app:

De Nokia draait op Android 9 en krijgt naar verwachting binnenkort een update naar Android 10. Het toestel bevat niet veel knoppen en naast de Google Assistant-knop is alles wat je van een stock/standaard Android zou verwachten. Het herstellen van de back-up van mijn OnePlus verliep soepel, na een paar minuten kon ik met de Nokia aan de slag.
Ik miste wel een toegewezen knop voor het kunnen stilzetten (of op tril) van de telefoon. Ten opzichte van mijn vorige telefoons (iPhone 6 of OnePlus 6) was dit de feature die ik het meest miste.

Unlocken

Het unlocken van de telefoon vond ik niet erg soepel verlopen. Het unlocken met de frontcamera of vingerafdrukscanner werkte niet altijd even snel voor mij. Ik merkte dat ik toch een aantal keer mijn pin heb ingevuld om de telefoon te ontgrendelen. Wel kun je het scherm aanzetten door twee keer op de telefoon te tappen. Dit vind ik wel een prettige feature, vaak hoef je de telefoon namelijk niet te unlocken om de informatie te verkrijgen die je hebben wil.

Geluid

De speakers in de telefoon zijn wat je van een midrange telefoon kunt verwachten: geen stereogeluid en goed genoeg om een filmpje te kunnen kijken. Ik zou er geen series op kijken, want het klinkt toch een beetje als een koekblik. De bijgeleverde oortjes hadden ze wat mij betreft beter achterwege kunnen laten, die waren van “oortjes die je in het vliegtuig krijgt”-kwaliteit. Als het goed is, zijn er wel draadloze oortjes beschikbaar, maar deze waren niet meegeleverd.

Scherm

Het scherm voldoet prima, het is geen mooi OLED-scherm, maar de kleuren ogen vol en de contrastverhouding is goed. Het touchscreen reageert snel en voelt fijn aan. Een prima paneeltje dat past binnen deze prijsklasse.

Design

Op de camera na, vind ik de telefoon er strak uitzien. Bij het gebruik valt de notch niet op. De telefoon is een blok met strakke afwerking en herinnert me aan de zakelijke looks waar ik Nokia van ken. Zoals eerder vermeld, voelt de telefoon erg robuust aan; de achterkant is gemaakt van stevig plastic, wat aanvoelt alsof het een soort aluminium is. De 3,5mm-poort zit bovenin, dit is niet mijn voorkeur. Ik vind het prettig als de oplader en de audiojack naast elkaar in de telefoon kunnen worden gestopt. Ik mag echter niet klagen, want een 3,5mm-poort is tegenwoordig een luxe.

Camera

De Nokia bevat een aantal camera’s van Zeiss. Ik gebruik de camera van mijn telefoon niet erg vaak en verwacht ook niet veel van een camera op een midrange telefoon. Het beeld op de telefoon bij het maken van een foto speelde een beetje schokkerig af, Niet alleen bij het filmen, maar ook bij het maken van een foto. Het uiteindelijke filmpje leek redelijk gestabiliseerd en bevatte geen schokkerig beeld. Ik heb één keer in de pro-mode van de camera-app meegemaakt dat de app crashte, dit heb ik niet kunnen reproduceren. De pro-mode van de app is erg intuïtief en volledig configureerbaar met een aantal sliders of door omhoog te swipen vanaf de shutterknop.
In de portretmodus van de camera heb je een aantal instelbare (bokeh) effecten. De intensiteit van de effecten is goed configureerbaar door sliders en zijn handig voor bijvoorbeeld het wegvagen van de achtergrond bij een portretfoto. Ik merkte weinig verschil tussen de verschillende effecten en snapte de toegevoegde waarde niet echt van de keuzemogelijkheid. Misschien komt het door mijn lak van fotografische kennis, maar van deze gimmick zou ik mijn keuze niet laten afhangen.

Als je op zoek bent naar een mooie budgettelefoon, dan is de Nokia 7.2 een goede aankoop. Door de bouwkwaliteit, robuustheid en Android One gaat de telefoon naar verwachting lang mee. Ik hoop dat Android 10 een wat betere integratie heeft met deze telefoon, want soms zijn er nog een aantal visuele bugs aanwezig. De telefoon heeft een 3,5mm-poort en laadt snel op. Daarnaast maakt de telefoon, voor een telefoon binnen deze prijsklasse, goede foto’s. Kortom, voor alledaags gebruik is dit een prima optie.

Heb jij ook een Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart?

Mag ik vragen waarom je de 3,5mm poort apart benoemd als een minpunt? Was dat door gebrek aan andere minpunten of stoort hij je echt?
Het minpunt gaat over het feit dat de poort bovenin zit. Zie dit stukje uit mijn review: "De 3,5mm-poort zit bovenin, dit is niet mijn voorkeur. Ik vind het prettig als de oplader en de audiojack naast elkaar in de telefoon kunnen worden gestopt." Ik heb dus het liefst dat de poort onderaan zit.
Sorry, overheen gelezen denk ik. Duidelijk.
Ik zie de 3,5 mm jack bovenin juist als een pluspunt op mijn Nokia 7 plus. Heb em onderweg in de borstzak van mijn jas zitten. Dat de USB-C poort onderin zit zie ik thuis weer als een voordeel. Zo zie je maar weer... Zoveel gebruikers, zoveel wensen.

Overigens, je hebt geen woord gerept over het Android One programma (behalve het gebrek aan bloatware). Daarnaast heeft Nokia wel zijn eigen camera software btw. Android One is voor velen juist een unique selling point. Ik begrijp dat je met een OnePlus 6 ook wel lekker zit. Misschien een kwestie van gewenning?
Inderdaad, ik snap ook dat Nokia hem in de bovenkant stopt, als niemand het wat zou vinden zouden ze het niet doen.

En ja, het klopt van die camera-app, daar heb ik overheen gekeken. Ik kan in ieder geval zeggen dat het goed geïntegreerd voelt met de rest van de launcher/het OS.

Van het updateprogramma van Android One heb ik niet veel gemerkt. Ik heb de telefoon maar voor een korte tijd in bezit gehad. Wellicht vul ik de review aan als ik één van de telefoons win, maar daar hoor ik later pas meer over.
1 van de redenen om deze telefoon te kopen was de jack bovenin. Ik zie het als iets positiefs. Wat ik wel als negatief ervaar is dat je steeds je notification lijst krijgt met een aanraking van de vingerafdruk sensor. Gelukkig is dit uit te schakelen.
Ja aan die launcher kunnen ze nog wel wat tweaken bij Nokia, maar goed veel valt in te stellen op Android devices :).
Launcher heb ik vervangen door de Microsoft Launcher omdat ik die fijner vind.
Prima review!
Wat ik me afvroeg: heeft dit toestel ook de mogelijkheid om te camera app te starten met een fysieke knop?
Volgens mij niet out-of-the-box. Er zijn voor Android verschillende remap apps beschikbaar. Dus misschien zou je de dedicated Google Assistant-knop kunnen remappen naar je camera.
Ik zie een tip hieronder, maar daarvoor word jij misschien niet getriggerd, dus daarom zo maar even ;)

8x4 in 'productreview: Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart review door Pr...
Ja hoor, druk de power button tweemaal snel achter mekaar in.
Ok, zelfde als bij de nexus/pixel lijn. Thanks @hardware-lover en @8x4

[Reactie gewijzigd door xpz op 22 november 2019 11:07]