1 review

Epson EcoTank ET-2720

Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Epson EcoTank ET-2720 Review

koppie 10 november 2019, 6.192 views Product gekocht

Epson EcoTank ET-2720

Het is een simpele printer/scanner, die qua bouwkwaliteit niet op het hoogste niveau staat. De afdrukken zijn op een behoorlijk hoog niveau, maar zijn niet wereldschokkend. Het schermpje werkt redelijk, beter dan het formaat doet vermoeden. De afmetingen zijn behoorlijk door de papierlades.

Pluspunten

• Behoorlijke afdrukken
  • Relatief snel
  • stil

Minpunten

• Bouwkwaliteit afwachtem
  • scherm vrij klein

Inktverbruik Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 3
Afdruksnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Scansnelheid Score: 3
Uitpakken
Het uitpakken en installeren kost wel wat tijd. Het toevoegen van inkt (heel gemakkelijk) en doorratelen kost 10 minuten, en ook het uitlijnen kost ongeveer 10 minuten. Voordat alles draait ben je een half uur verder.
Installatie
Instellen van wifi-parameters via het scherm is vrij lastig, zeker bij ingewikkelde wachtwoorden. Drivers installeren gaat behoorlijk vlot op MacOS. Airprint werkt gelijk ook goed. Daarnaast is de printer via een webpagina te bereiken (geen HTTPS).

Daarnaast is de footprint enorm. Door de lade aan de voorkant én de papierlade aan de achterkant ben je zo in de diepte een halve meter verder. Tuurlijk, als je de boel inklapt is het een compact apparaat, maar wie doe dat nu?

Oh ja, de Wifi is beter dan je zou verwachten, want na een verplaatsing naar zolder werkt het zonder problemen, en dat kan ik van de meeste apparaten niet zeggen. Het is een beetje vreemd dat je laptop de verbinding verliest, en de printer vrolijk doordraait (totdat de buffer leeg is natuurlijk)

Je kan ook duidelijk de inktniveau's in de gaten houden.
Printen tekst
Het is een printer, dat gaat dus ook goed. Simpele tekstdocumenten, met hier en daar een plaatje of grafiekje schieten er behoorlijk snel doorheen. (6 of 7 per minuut).
Scannen
Scannen heb ik eenmaal geprobeerd, maar daar heb ik het apparaat niet voor gekocht. Op het oog, voor een leek, zag het er goed uit.
Foto's
Foto's zien er heel behoorlijk uit, al kan een afdruk dan ineens een minuut of 15 duren voor een vrijwel full-page. Ik heb zo'n vermoeden dat dit komt door een roller in het midden aan de bovenkant van het papier, die pas bereikt mag worden nadat de inkt is opgedroogd, en de printer houdt daar rekening mee met glossy papier. Hij start dus als een speer, maar na een 10 halen van de printerkop gaat ie naar een veel gezapiger tempo.

En nog zitten er hele lichte lijntjes is, misschien door dit rolletje, of toch niet helemaal 100% uitgelijnde koppen. Het is te zien, maar dan moet je wel ervoor gaan zitten.
Zoals al gezegd. Het gevoel en volgens mij de kwaliteit, snelheid en functionaliteit van deze printer komen overeen met een printer van rond de 100 euro. De 100 euro die dit apparaat extra kost zit hem dus in de werkelijke kosten, en de goedkope (of werkelijke prijs) van de inkt. Of ik dat er echt uithaal is de vraag, maar de enorme hoeveelheid die er al bij zit aan inkt, en het gemak waar je dit bijvult is lekker makkelijk.

Als je alleen zwart-wit print is een laser nog steeds een beter optie, maar voor incidenteel kleut gebruik is dit echt een goed idee.

Heb jij ook een Epson EcoTank ET-2720?