Philips Hue smart plug - EU Review

lud70 8 november 2019, laatste update op 9 november 2019, 133 views Product gekocht

Philips Hue smart plug - EU

Makkelijk installeerbare en gebruiksvriendelijke slimme stekker, die werkt met de HUE app en alle HUE accessoires. Daar betaal je wel voor. Zie hieronder voor de link naar mijn Nederlandstalige video review.

Pluspunten

• Gebruiks- en installatiegemak
  • Compatibiliteit met HUE en Apple Homekit
  • Bouw kwaliteit

Minpunten

• Geen dim functionaliteit
  • Flink blok (hoewel kleiner dan veel andere slimme stekkers)

Kwaliteit Score: 5
Hier vind je mijn volledige Nederlandstalige review op Youtube:

De HUE smart plug is een stekkerblok waarmee je 1 stopcontact kunt schakelen via de HUE app, HUE accessoires, en ook met andere Apple Homekit compatible apparaten.

Zo kun je van alles aan en uit schakelen. En als je dat wil geautomatiseerd, volgens een tijdschema, de zonsondergang of een bewegingssensor of met IFTTT. Ideaal voor de kerstverlichting. Of om de spelcomputer van je zoon of dochter op afstand mee uit te zetten.

De HUE smart plug is op dit moment verkrijgbaar voor 30 euro. Een flinke prijs vergeleken met andere slimme stopcontacten. Zo kost die van Osram 23 euro en die van IKEA een kleine 10 euro. Je krijgt daar dan wel een compact stekkerblok en veel gebruiksvriendelijkheid voor terug.

Het blok is belastbaar tot 2300 watt. Dat lijkt mij genoeg voor de meeste toepassingen. Kijk wel uit met het aansluiten van verdeeldozen, want als je daar meerdere stroomvreters op aansluit (zoals een elektrische kachel), kom je er wel overheen. Op het stekkerblok vind je ook een handmatige aan/uit schakelaar.

Het blok kan aan en uit, maar niet dimmen. Dat is jammer want dat is wel handig bij verlichting. Een voorloper van dit stekkerblok, toen het systeem nog geen HUE maar LivingWhites heette kon dat wel. Dat stekkerblok was wel flink groter. Alleen aan en uit is overigens wel veiliger, want als je per ongeluk niet dimbare verlichting of andere apparatuur aansluit en die gaat dimmen is dat niet gezond voor die apparatuur.

Dan het gebruiksgemak. Dat is prima. Dat begint al bij het installeren.
Installeren gaat heel makkelijk. Steek de smart plug in het stopcontact. Kies voor instellingen in de HUE app. Kies voor lamp configuratie en dan voor lamp toevoegen. Binnen de korste keren ontdekt de HUE bridge de smart plug.

Je kunt hem dan, net als andere lampen onderdeel laten worden van een kamer. Of er een aparte kamer van maken. En je kunt de smartplug koppelen aan HUE accesoires, zoals aan- en uitknoppen, en bewegingsmelders.

Dat dit installatiegemak niet vanzelfsprekend is, merkte ik toen ik domotica van IKEA installeerde, namelijk de draadloos bedienbare rolgordijnen, die werken met Tradfri. Ik was er een paar uur zoet mee, om die via een afstandbediening en een versterker aan de Tradfri HUB gekoppeld te krijgen.

Naast het aansturen vanuit de HUE app, werkt de smart plug, net als de andere hue accessoiers met de Homekit app van Apple. Als je wil, kun je ervoor kiezen de slimme stekker vanuit die app aan te sturen.

Heb jij ook een Philips Hue smart plug - EU?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple