Philips Hue smart plug - EU Review

lud70 8 november 2019, laatste update op 6 februari 2020, 31.475 views Product gekocht

Philips Hue smart plug - EU

Makkelijk installeerbare en gebruiksvriendelijke slimme stekker, die werkt met de HUE app en alle HUE accessoires. Daar betaal je wel voor. Zie hieronder voor de link naar mijn Nederlandstalige video review.

Pluspunten

• Gebruiks- en installatiegemak
  • Compatibiliteit met HUE en Apple Homekit
  • Bouw kwaliteit

Minpunten

• Geen dim functionaliteit
  • Flink blok (hoewel kleiner dan veel andere slimme stekkers)

Kwaliteit Score: 5
Hier vind je mijn volledige Nederlandstalige review op Youtube:

De HUE smart plug is een stekkerblok waarmee je 1 stopcontact kunt schakelen via de HUE app, HUE accessoires, en ook met andere Apple Homekit compatible apparaten.

Zo kun je van alles aan en uit schakelen. En als je dat wil geautomatiseerd, volgens een tijdschema, de zonsondergang of een bewegingssensor of met IFTTT. Ideaal voor de kerstverlichting. Of om de spelcomputer van je zoon of dochter op afstand mee uit te zetten.

De HUE smart plug is op dit moment verkrijgbaar voor 30 euro. Een flinke prijs vergeleken met andere slimme stopcontacten. Zo kost die van Osram 23 euro en die van IKEA een kleine 10 euro. Je krijgt daar dan wel een compact stekkerblok en veel gebruiksvriendelijkheid voor terug.

Het blok is belastbaar tot 2300 watt. Dat lijkt mij genoeg voor de meeste toepassingen. Kijk wel uit met het aansluiten van verdeeldozen, want als je daar meerdere stroomvreters op aansluit (zoals een elektrische kachel), kom je er wel overheen. Op het stekkerblok vind je ook een handmatige aan/uit schakelaar.

Het blok kan aan en uit, maar niet dimmen. Dat is jammer want dat is wel handig bij verlichting. Een voorloper van dit stekkerblok, toen het systeem nog geen HUE maar LivingWhites heette kon dat wel. Dat stekkerblok was wel flink groter. Alleen aan en uit is overigens wel veiliger, want als je per ongeluk niet dimbare verlichting of andere apparatuur aansluit en die gaat dimmen is dat niet gezond voor die apparatuur.

Dan het gebruiksgemak. Dat is prima. Dat begint al bij het installeren.
Installeren gaat heel makkelijk. Steek de smart plug in het stopcontact. Kies voor instellingen in de HUE app. Kies voor lamp configuratie en dan voor lamp toevoegen. Binnen de korste keren ontdekt de HUE bridge de smart plug.

Je kunt hem dan, net als andere lampen onderdeel laten worden van een kamer. Of er een aparte kamer van maken. En je kunt de smartplug koppelen aan HUE accesoires, zoals aan- en uitknoppen, en bewegingsmelders.

Dat dit installatiegemak niet vanzelfsprekend is, merkte ik toen ik domotica van IKEA installeerde, namelijk de draadloos bedienbare rolgordijnen, die werken met Tradfri. Ik was er een paar uur zoet mee, om die via een afstandbediening en een versterker aan de Tradfri HUB gekoppeld te krijgen.

Naast het aansturen vanuit de HUE app, werkt de smart plug, net als de andere hue accessoiers met de Homekit app van Apple. Als je wil, kun je ervoor kiezen de slimme stekker vanuit die app aan te sturen.

Heb jij ook een Philips Hue smart plug - EU?

Denk dat het net niet past boven/naast elkaar.
Om een beeld te krijgen heb ik 2 foto's toegevoegd aan de review...

[Reactie gewijzigd door lud70 op 1 december 2019 21:59]

Goeie review, veel van de informatie die ik hoopte te vinden. Ik was benieuwd of de plug veel in hoogte en/of breedte over een bestaand stopcontact heen vallen? Ik ben van plan er 2 naast elkaar te hangen in zo'n dubbel stopcontact om de belasting te spreiden. Dat zou alleen kunnen als de plug niet meer ruimte inneemt dan een stopcontact zelf groot is. Hoor het graag als je hier meer over wilt delen! :)

[Reactie gewijzigd door thompsongast op 1 december 2019 19:31]

Deze stekker is te gebruiken met de Hue bewegingssensor. Is het dan mogelijk om -als er geen beweging meer gedetecteerd wordt - een tijdsduur in te stellen dat de stekker nog aan blijft?

(bewegingssensor op de badkamer die de mechanische ventilatie aanstuurt)
In de app kun je het gedrag van een kamer met een bewegingsmelder aansturen. Ik heb een kamer Spelcomputers gemaakt, met daarin (als enige) de smartplug (waar de spelcomputer monitor op is aangesloten). Ik kan daarin het ‘aan’gedrag en het ‘uit’ gedrag (bijv na 10 minuten) opgeven, zie ik nu. Of het echt werkt heb ik niet getest.

Vreemd genoeg kan ik ook kiezen voor ‘gedimd’ en ‘nachtlampje’, iets dat de stekker niet ondersteunt (alleen aan/uit). Dus ik hoop niet dat dat een signaal is dat ze toch niet echt goed rekening hebben gehouden met het bewegings-schakelen van de smart-plug...

[Reactie gewijzigd door lud70 op 17 februari 2020 14:00]

Dankjewel voor je reactie, die time-outs zijn wat ik nodig heb voor mijn project.
ik heb net een set HUE gekocht.

bridge / smart plug / schakelaar / outdoor sensor.

kan perfect de smart plug schakelen met de schakelaar en met de app.
Helaas communiceert de outdoor sensor niet met de smart plug.
Via de app zie ik toch dat er beweging gedetecteerd is en dat het lichtniveau just stond.
Iemand die weet hoeveel deze plug gebruikt?
Ik vroeg mij af he,
Ik heb nu zo een stekker gekocht (de Philips Hue Smart plug), maar kon niet echt terug vinden of er ook een tijdschakelaar aangekoppeld zit? of moet ik dan uitbreiden met de Hue Bridge.?

Want zou graag zien dat deze om bv 1700 aan gaat, en om24:00 weer uit
Dat kan, maar wel via een Hue Bridge. Via de laatste heb ik een smart stekker aan een bewegingsmelder gekoppeld, dat kan ook.
Ok bedankt voor het reageren.
Is het mogelijk om tijden aan te geven voor aan/uit in de app.?
Ja. Je kan een tijd schema ingeven in de Hue app, of in de Homekit app (Apple).

[Reactie gewijzigd door lud70 op 8 november 2020 21:14]

Ik heb nu een tijd 2 hue’s, om onder andere de buiten verlichting te schakelen. Op de wandcontactdoos direct er naast, dubbele wandcontactdoos, zit de computer met monitor. Zodra de hue in of uit schakelt stoort dit op de monitor.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.