Specificaties Soundbar met 4x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Denon HEOS Bar Review

Dutchiee 8 november 2019, 1.666 views Product geleend

Denon HEOS Bar

Vandaag de dag zijn er vele fabrikanten die een soundbar op de markt brengen, maar hoe goed zijn deze nou eigenlijk? Via Denon ontving ik maarliefst twee soundbars, in deze review ga ik in op de HEOS Bar.

Pluspunten

• Vele aansluitingen
  • Gemakkelijk in te stellen
  • Geluidskwaliteit
  • Pootjes om de HEOS Bar te verhogen.

Minpunten

• Grootte van de soundbar
  • Prijs is aan de hoge kant

Denon HEOS Bar

In onderstaand filmpje wordt de HEOS Bar even blootgesteld!

Specificaties

Laten we beginnen met de specificaties van de HEOS Bar!

Voeding
100-240 Volt AC, 50/60 Hz

Inhoud van de verpakking
HEOS Bar, Quick Start Guide, HDMI kabel, optische kabel, 3.5mm setup kabel, voedingskabels, ethernet kabel, pootjes voor verhoging, afstandsbediening

Bedieningselementen & indicatoren

Wall mount:
148 x 1100 x 72 mm

Bedrijfstemperatuurbereik
41°F~95°F; 5°C~35°C

3.0 speakersysteem met een toegewijd center kanaal voor optimale helderheid voor dialoog.

Digitale klasse D-versterking
6 kanaals hoge efficiëntie klasse D digitale versterking levert onberispelijk geluid, breed dyamisch bereik en lage vervorming.

Dolby TrueHD, DTS-HD Master, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS Decoding
Ondersteunt de meest populaire surround sound formaten inclusief highres lossless versies van Dolby en DTS.

4x HDMI Inputs en HDMI Output
Ondersteunt 4K UHD met Audio Return Channel (ARC), maakt een één-kabel-verbinding mogelijk met je TV.

Auxiliary analoge lijn ingang
3.5mm analoge lijn ingang jack voor connectie met een analoge muziekbron.

IR Remote Learning
Maakt het mogelijk om de HEOS Bar te bedienen met de afstandsbediening van je TV. Ingebouwde IR repeater voor het geval dat de HEOS Bar de IR sensor van je TV bedekt.

Muziekabonnementsdiensten
De HEOS app laat je kiezen uit popularie muziekstreaming waaronder Spotify, Tidal, Napster, Deezer, SoundCloud, TuneIn, MOOD:MIX in Nederland en ander diensten die DRM-vrije muziek aanbieden. Meer diensten zullen worden toegevoegd.*

Internetradiozenders
Kies je favoriete radiostation (via de TuneIn dienst).

Ondersteunde muziekbronnen
WMA: tot en met 192kbps
AAC en MP3: tot en met 320kbps
FLAC, WAV en ALAC: tot en met
24-bit/192kHz
DSD 5.6 (streaming)

Ondersteunde beeldformaten
HEOS Bar ondersteunt JPG, PNG, BMP en GIF album art afbeeldingformaten.

Ondersteunde USB-stations
HEOS Bar ondersteunt USB-apparaten via de ingebouwde USB poort. Muziek op een USB-apparaat kan lokaal worden afgespeeld of op elk HEOS apparaat in je thuisnetwerk.

Draadloze verbinding
Verbind eenvoudig en snel met je draadloze netwerkverbinding. De HEOS Bar ondersteunt de actuele 802.11 netwerken (inclusief dual band "N", "AC") voor de meest betrouwbare netwerkconnectie.

Bedrade aansluiting
Verbind met het LAN systeem van je huis of kantoor via de RJ-45 bekabelde LAN-poort.

Uitpakken

Vanuit Denon ontving ik de HEOS Bar en HEOS Home Cinema. Deze review betreft de HEOS Bar. De Home Cinema komt in de volgende review terug! :)

Zoals wij ondertussen wel gewend zijn, is er een hoop met de HEOS producten af te spelen!

Denon levert met de HEOS Bar een handleiding mee.

Wat er allereerst opvalt, is dat de HEOS Bar best groot is. Daarnaast is de Bar aan de voorkant vrijwel geheel met stof afgewerkt.

De bovenkant van de BAR heeft het HEOS logo staan.

De Bar is afgewerkt met een stoffen over de gehele breedte van de HEOS Bar.

Aan de rechterkant van de Bar zitten de knoppen voor het muten van de soundbar of het verhogen/verlagen van het geluid.

De achterkant van de HEOS Bar heeft geen gaten voor het ophangen van de soundbar, dat komt omdat deze aan de onderkant zitten. Bij het ophangen van de HEOS Bar wordt deze gekanteld (zie filmpje onder de inleiding hoe dat eruit komt te zien).

De steunen die meegeleverd worden verhogen de Heos Bar en zetten deze iets hoger - mocht deze op een kast staan.

Yeah, er zitten redelijk wat aansluitingen op…
Van links naar rechts;
Aansluiting voor de stoomkabel, 4x HDMI-in en 1x HDMI-out (TV), IR-remote, Digital-In, Bluetooth-knop, AUX in, USB, Netwerkaansluiting voor een UTP kabel en een connect knop om de subwoofer te koppelen. Kortom, een hoop opties op een soundbar!

Denon levert naast de handleiding ook een pretpakket mee, om het geheel aan te sluiten!

Van links naar rechts; Stroomkabel, 3.5mm naar 3.5mm kabel voor de aux-poort, optical/SPDIF kabel, HDMI kabel, afstandsbediening en twee mounts voor het verhogen of de Bar op te hangen.

De afstandsbediening is simplistisch, maar werkt waarvoor het gemaakt is. Via de afstandsbediening is het muziek te beïnvloeden door deze te skippen, harder/zachter etc.
Via de quick select buttons is hiermee de gewenste bron te selecteren, bijvoorbeeld je favoriete radiozender bij volume 40 of HDMI ingang 2 bij volume 30.

Software

In mijn review van de Denon Heos 3 en 7 ben ik al dieper ingegaan op de HEOS app. Omdat ik al voor mijn huidige devices een account heb en deze via UTP op het netwerk aansloot, werd de HEOS Bar binnen no-time aan mijn huidige presets toegevoegd.

De HEOS Bar kan op verschillende manieren aan de TV worden gehangen, dit is gemakkelijk via het stappenplan in te stellen.

Mocht er nou gebruik worden gemaakt van een console zoals een PlayStation of Xbox, dan kunnen deze ook - naast de HDMI aansluiting naar de TV - worden ingesteld via Optical-In/HDMI-in. Het gave hiervan is, is dat de SoundBar eigenlijk ook als een soort switch voor de TV kan spelen. Ergo, verschillende inputs, en maar één HDMI kabel die naar de TV gaat.

Het gave van ARC HDMI functie, is dat de soundbar de afstandsbediening van de TV leert begrijpen. Zo kon ik met de afstandsbediening van mijn prehistorische Panasonic de soundbar beïnvloeden door het volume te verhogen/verlagen.

Zo dien je een aantal stappen te volgen met geluid harder, zachter en dempen.

Het voordeel van de HEOS app, is dat er vrij regelmatig software updates voor de producten worden meegegeven. Zo kon ik bij het aansluiten van de HEOS Bar gelijk een software update uitvoeren.

Ondanks dat er bij de HEOS Bar géén subwoofer wordt meegeleverd, is deze wel in te stellen. De subwoofer is namelijk los ook te koop.

Vanuit de installatie van de Heos Bar is er gelijk een mogelijkheid om de andere ingangen te configureren. Bijvoorbeeld, bij het aansluiten van ander HDMI-apparatuur.

Via de HEOS-app is er redelijk wat aan te passen en in te stellen. Zo kan er via de app snel kunnen worden geschakeld tussen de inputs, geluidsmodus (muziek/film etc.) en dergelijke.

Met de HEOS Bar kan er via de HEOS-app gebruik worden gemaakt van ruimtes. Mochten er meerdere HEOS-producten in het huis zijn, is er een mogelijkheid deze in dezelfde ruimte te zetten (via de app). Dit houdt in dat als er één of meerdere speakers in andere ruimtes binnen een woning bevinden, deze hetzelfde muziek af kunnen spelen. Via de app is in te stellen hoe hard de muziek in deze ruimte mag staan. Mocht er weer gebruik worden gemaakt van verschillende ruimtes in de HEOS app, dan kunnen er op hetzelfde moment verschillende nummers/ingangen worden gebruikt om muziek af te spelen.
Al met al, HEOS geeft een hoop vrijheid hoe men muziek af wilt spelen/luisteren.

Geluid

Voor een soundbar zonder subwoofer komt er toch een behoorlijke kick en bass.
Bij Peggy Lee - Fever is het drumstel en contrabas goed te horen. De diepe tonen komen erg goed door.
Omdat de soundbar ook nog eens breed is - met meerdere speakers, voelt het geluid ook als audioset aan.

Het gave van de soundbar is dat er vier HDMI-ingangen in zitten, hierdoor is er een mogelijkheid de soundbar te gebruiken om meerdere systemen aan te sluiten, PS4, DVD-speler, Chromecast, PC/Laptop en noem het maar op.
En dan hebben wij het nog niet eens over de draadloze toevoegingen zoals Spotify, Tidal etc. mogelijkheden.
Mocht je een geweldige playlist op Spotify hebben die je graag op de HEOS Bar af willen spelen, dan kan dat door in Spotify de output HEOS Bar te selecteren.

Het kijken van films wordt wel een andere dimensie gegeven. Zo heb ik voor de lol nog eens Avengers: Endgame (en in de tussentijd ook een hoop andere films) gekeken, en voelt het toch als een mini-bioscoop ervaring.

Met zo’n dergelijke soundbar dient er wel een TV van minimaal 42 inch gebruikt te worden. Op een TV van 32 inch loopt de verhouding toch meer uit elkaar, meer geluid dan beeld… Zelf heb ik een 10 jaar oude plasma van Panasonic (zo’n kachel…) die toch wel behoorlijk wordt verbeterd met zo’n soundbar. Zeker in tijden dat TV audio over het algemeen matig is, biedt zo’n dergelijke soundbar zeker een uitkomst.
Het is dus ook zeker geen kleine soundbar, let daar dus wel bij op.

Met de HEOS Bar heeft Denon een ‘goede’ soundbar in de markt gebracht. Eén die nota bene zonder subwoofer hoeft te werken en toch nog een kick geeft. Het geluid wordt breed gebracht, mede door de breedte van de soundbar.

Het geluid van de soundbar is in dit geval wel iets om over naar huis te schrijven. Doordat er meerdere speakers in de soundbar zitten, geeft het een goed surround geluid. Daarnaast zit er ook nog wel door de interne subwoofers wat kick in de lage tonen, wat voor een soundbar zonder extra subwoofer best knap is.
Daarnaast zijn er ook gigantisch veel aansluitmogelijkheden via de soundbar, zowel via kabels aan te sluiten, als via een app als Heos te bedienen. Via Spotify, Tidal, TuneIn of bluetooth is er nog gigantisch veel muziek te beluisteren. En het geluid, dat wordt verlicht in elke kamer….

Wat wel een nadeel van de HEOS Bar is, is dat het wel een stofvanger/magneet is door de stoffen afwerking. Maar dat is met een stoffige schoon te houden.

Zoals beschreven onder het kopje geluid is het geen kleine soundbar. Maar daar zit wel gelijk een hoop bij in. Het geluid van de speakers zorgt voor een behoorlijke surround gevoel, en daarnaast ook nog eens een behoorlijke kick. De soundbar wordt in dit geval geleverd zonder subwoofer, en die is in mijn optiek niet eens nodig ook. De kamer wordt verlicht door goede muziek, of een goede film.

Doordat de soundbar ook nog eens kan worden opgehangen (muurbeugels zijn los aan te schaffen), biedt dat gelijk een hoop mogelijkheden. Iets wat ik bij niet alle soundbars voorbij zie komen.
Mocht je bijvoorbeeld in een slaapkamer of woonkamer een TV aan de muur hangen, dan kan de soundbar daaronder worden gehangen. Zeker in geval van een woonkamer kan er gelijk ook nog eens een hoop extra aan worden aangesloten - door de 4 HDMI ingangen.
Dit geeft een hoop kijk en speelplezier. Omdat de HEOS Bar 4K ondersteund, is er ook ruimte voor groei.

De HEOS Bar gaat voor net iets onder de 600 over de toonbank, desondanks dat het een investering is, krijg je er in mijn optiek wel iets voor terug.

De HEOS Bar krijgt van mij 4 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Denon HEOS Bar?

Zou je hem zelf kopen met je eigen geld?
Hi Falconhunter,

Toevallig wacht ik op Black Friday, om te zien wat dat met de prijzen doet. Ik ben namelijk van plan deze aan te schaffen. Ideaal in de slaapkamer bij de tv.

Kort samengevat; ja! :)

[Reactie gewijzigd door Dutchiee op 12 november 2019 13:01]

Mooie revieuw weer.

Ziet er best degelijk uit.
Prijs idd beetje hoog.
Aangezien er ook soundbars zijn van rond de 300-400.
Tuurlijk is er verschil tussen een 80 euro en een 600 euro soundbar.
Alleen de 4K en 4hdmi poorten maakt het al duurder.
Wel zie je dat bij bijna alles tegenwoordig Spotify en Youtube/Netflix media toevoegingen in aps verwekt zit.
Helaas heb je wel vaak betaalde Spotify nodig om dit weer te gebruiken of omweg via bluetouth ipv via app.

Aangezien ik zelf erg van alle apparaten van zelfde fabrikant ben(Samsung) lever je daar in op opties en kwaliteit.

Als apparaten in toekomst beter onderling werken behoord dat to verleden maar niemand houd van 3 a 4 afstandsbedieningen.
Hi Patrick,

Thanks!
Helemaal mee eens, het is vervelend om met 4 afstandsbedieningen op de bank te moeten zitten.
Maar gelukkig is door arc-hdmi dat het signaal van de afstandsbediening ook te gebruiken op de tv.
Ergo, na het instellen kan je met je tv afstandsbediening de soundbar harder/zachter zetten. En dat is ideaal. Maar het beste is natuurlijk echt alles in één. :D
Klopt helemaal maar in een tijd van ECO en recyclen.
Zouden fabrikanten er meer aan kunnen doen grenzen niet groter doen maken maar kleiner.
Zodat er universele apps zijn universele afstandsbedieningen.
En af en toe ook weer eens vernieuwen voor iets wat nieuw is.
En niet meer van hetzelfde met een ander logo.
Heb je enig idee of je de sub van de heos home cinema ook kunt aansluiten op de heos bar?
Via de connect knop aan de achterkant is dezs volgens mij te verbinden met de sub.

Edit; Ah. Dus niet te koppelen aldus Dennis.

[Reactie gewijzigd door Dutchiee op 13 november 2019 16:29]

Nee dit is niet mogelijk. Je kunt alleen de HEOS subwoofer of Denon DSW-1H koppelen met de HEOS Bar.
Hoop geld voor weinig geluid
Bedankt voor je review, goed om te lezen. Reden voor mij om hem niet aan te schaffen is het formaat!

Misschien op de zaken vooruitlopend ben ik wel benieuwd naar je review over de HEOS Home cinema en de vergelijking met de nieuwe denon DHT-516H.
Kom er nou nog niet echt achter wat de grote verschillen zijn.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden