Denon CEOL N10 (Zwart) Review

Dutchiee 8 november 2019, laatste update op 8 november 2019, 7.808 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 22 reviews, waarvan 36% gesponsord.

Denon CEOL N10 (Zwart)

Niet lang geleden bracht Denon de nieuwe CEOL uit. Een boekenplank audioset die best staat in menig huishouden. Hoe de CEOL N10 bevalt, ik zoek het uit!

Pluspunten

• Zeer helder geluid
  • Low, mid en high komen voor een boekenplank set echt bijzonder goed door!
  • Erg gemakkelijk in gebruik
  • Via HEOS is er nog een hoop af te stellen
  • Mogelijkheden tot MP3 CD’s en FM/AM radio

Minpunten

• Geen DAB+
  • Met 450 is het geen goedkope set, maar ook geen hele dure set

Denon CEOL N10

Subwoofer PreOut

Hoofdtelefoon uit

Digitaal optisch In/Uit
2 / 0

Uitgangsvermogen (6 Ohm RMS)
60 W / 4 ohms

Signaal-ruisverhouding (audio)
86dB

Available colors:
Black / White / Grey

Maximale afmetingen (b x d x h) in mm
280 x 305 x 108

Gewicht in kg
3.4

Energieverbruik in W

Verbruik tijdens stand-by in W
0.4

Overige specificaties zijn hier terug te vinden!

Uitpakken

Tijd om het geheel uit te pakken!

Uit één grote doos komen de twee dozen, één voor de speakers en één voor de receiver.

Aan de logo’s te zien, zijn er een hoop mogelijkheden met deze CEOL N10! :D

Vanuit Denon worden er bij de CEOL N10 uiteraard handleidingen meegestuurd, maar óók een antenne die aan te sluiten is op de versterker.

Bij de CEOL N10 wordt ook een afstandsbediening geleverd, met alle nodige opties.

Eerste impressie? Mooi kastje! Oogt erg ‘clean’ om niet aan de voorkant 20 knoppen te hebben. In dit geval heeft Denon met de CEOL N10 ervoor gekozen om de receiver aanraakgevoelig te maken met de knoppen bovenop. Er zitten alleen twee knoppen aan de voorkant, voor het ejecten van de CD en uiteraard voor het inschakelen van de CEOL N10.

Bovenop zitten de volgende mogelijkheden;
volumeregelaar, menu, terug, en opties voor het verder

De zijkanten van de CEOL ogen rustig. Dit is vooral fijn als de speakers een stuk uit elkaar staan. Hierdoor valt de N10 niet te veel op.

De CEOL N10 heeft redelijk wat aansluitingen aan de achterkant, en eigenlijk ook genoeg voor wat je met deze set zou willen doen.
Zo zitten er twee optische aansluitingen op, FM en AM, subwoofer-out en network (WiFi zit intern in de CEOL N10).
Daarnaast missen ook de speakeraansluitingen niet. :)

De onderkant is met staal afgewerkt. De 4 rubberen poten zorgen voor veel grip en stabiliteit.

Bij de speakers wordt natuurlijk ook het e.e.a. meegeleverd. Zo zitten er handleidingen in het pakket, speakerkabels en stoffen stickertjes die zorgen dat de speakers wat minder op een ondergrond trillen.

De speakers zien er simpel, maar netjes uit.

Om een speakerkabel aan te sluiten, dienen de pinnetjes ingedrukt te worden, daarna gaat het gleufje open om een kabel er doorheen te drukken. Door de pin los te laten, wordt de speakerkabel vasthouden door het mechanisme.

Uiteraard mist ook de benodigde info op de speakers niet.

Haai! Het gave van de CEOL N10 dat bij aanraking (en in het begin tijdens het starten) de mediaknoppen oplichten. Erg handig bij gebruik, vooral in de avond.

Het menu werkt erg gemakkelijk. Met de afstandsbediening klik je gemakkelijk door het menu heen.

Ga naar de WiFi instellingen van je telefoon, daar zie je de Denon CEOL staan. Daarop wordt gevraagd een wachtwoord voor het WiFi in te geven. Eenmaal gedaan, en de Ceol hangt aan het internet! Geen telefoon bij de hand? Geen probleem! Via de numerieke toetsen op de afstandsbediening is het netwerk in te stellen.

Eenmaal aangesloten op het WiFi - of via de ethernetkabel - kan de pret beginnen. Zo kan er via TuneIn internetradio beluisterd worden.

Wanneer er via een device op de N10 Spotify wordt afgespeeld, is dit ook zichtbaar. De afstandsbediening en de knoppen op de CEOL N10 kunnen worden gebruikt om de media te skippen, pauzeren e.d.

Tijdens het spelen komt er eigenlijk wel naar voren dat de speakers best wat bass hebben - en dat terwijl dit nog verder te verfijnen is via de HEOS app. Met dit nummer van Charlotte de Witte lagen de spullen (bijv driekwart vermogen) op de tafel te trillen…

Gebruikersgemak

Het installeren van de Denon Ceol N10 is echt binnen 1 minuut gedaan. Met met iPhone ging ik naar de WiFi instellingen, daarop klikte ik op Denon Ceol. Daarop wordt gevraagd een wachtwoord voor het WiFi in te geven. Eenmaal gedaan, en de Ceol hangt aan het internet!
Ga naar bijv. Spotify met je telefoon, pak een playlist en druk onder op het icoon ‘verbinden met een apparaat’. Kind kan de was doen.

De meegeleverde afstandsbediening is ook erg gemakkelijk te bedienen. Wanneer de Ceol met WiFi verbonden is, kan er bijv. via Tunein Radio naar een livestream worden geluisterd. Wanneer er een FM antenne is aangesloten, kan er ook binnen een zeer korte tijd een collectie van radiozenders worden toegevoegd. Ook dit gaat erg soepel.

En dat is in mijn optiek ook het gehele doel van de Denon CEOL N10, zorgen dat er een goed, maar vooral gemakkelijk audioset kan worden neergezet - waar binnen de kortste keren kan worden genoten van alles wat zowel FM als internet te bieden heeft.

Heb nu tijdens het schrijven van deze review een zender via TuneIn Radio op de Denon CEOL N10 gevonden: GotRadio Bit 0 Blues (US),
Het leuke is, dat de CEOL N10 ook de nummers weergeeft die worden afgespeeld - nu bijvoorbeeld: Open Eyes - Carolyn Wonderland gevolgd met Lucille - B.B. King (awesome!).
Mocht je dus via TuneIn geweldige muziek luisteren, waar je meer van tegen wilt komen, dan kijk je of in de HEOS app, of op het schermpje van de Denon CEOL.

HEOS-app

Omdat ik al een HEOS-account heb, wordt de Denon CEOL N10 netjes toegevoegd aan de ruimtes. In mijn vorige reviews van de Denon HEOS 3 en 7 ben ik dieper ingegaan op het aansluiten van de devices.

De HEOS-app is gemakkelijk in gebruik. Zo kunnen er gemakkelijk aparte of gezamenlijke ruimtes worden gemaakt waarin verschillende of dezelfde nummers worden afgespeeld. Het is bijvoorbeeld fijn om door het huis muziek af te kunnen spelen die in elke kamer synchroon loopt. Stel; je loopt door het huis heen en je hebt overal een CEOL N10 of HEOS 3 of 7 staan, dan hoor je door het gehele huis dezelfde muziek - of in verschillende kamers verschillende nummers.
Zo heb ik zelfs met de HEOS 3 en 7 een plaat op mijn platenspeler af kunnen spelen.

Ook is er natuurlijk via de HEOS app in te stellen welke input/muziekserver of dergelijke er wordt gebruikt.

Bij het beluisteren van internetradio worden de titels ook netjes in de app aangegeven.

Wanneer er gevoelsmatig hoge of lage tonen missen, dan is dit via de app in te stellen. De Super Dynamic Bass zorgt ook overigens nog voor wat extra punch!

Audio

Dat het Denon CEOL N10 een niet al te grote speaker installatie is, dat moge duidelijk zijn. Dat er echter zoveel geluid uit deze speakers komt, dat is wel iets om versteld van te staan. De kwaliteit van de audio is echt om over naar huis te schrijven. Dit is een set die je in een boekenkast kan zetten in een woonkamer, en die gewoon de woonkamer vult/verlicht, terwijl je rustig vanaf je bank op je iOS of Android device de set aanstuurt.
Of het nou via Spotify, Bluetooth, Internet Radio of anders iets wordt afgespeeld, de CEOL speelt van alles met veel gemak.

Denon beschrijft de CEOL N10 als volgt:
EEN APPARAAT.
VOOR ALLES.
Met de Denon CEOL-N10 zijn de audiomogelijkheden nagenoeg eindeloos. Luister naar je favoriete cd, stream je afspeellijsten via Spotify, Deezer Premium of Tidal, via Bluetooth® of stream muziek naar meerdere ruimten met de ingebouwde HEOS-technologie. Geniet van internetradio en AirPlay2. Het is de definitie van veelzijdigheid. Het is cool, het is CEOL.

Denon heeft met de CEOL N10 een handzame set in de markt gezet. Een set die gemakkelijk te bedienen is, maar daarvoor wel weer goed klinkt.

Het is echter geen goedkope set. Met rond de 445 euro is het een kleine investering. Uiteindelijk krijg je er wel iets voor terug. Een out-of-the-box alleskunner. Of je er nou Spotify, Soundcloud, Bluetooth of er een CD mee afspeelt. Het kan het zonder problemen aan.

Naast de audiokwaliteit is de set zelf ook een punt van aandacht.
Het nadeel van de CEOL is dat het echt een vingerafdrukken en stofmagneet is. Zeker aangezien er knoppen op de bovenkant van de ‘versterker’ zitten blijven die toch zichtbaar. Kwaliteit van materialen verder is prima. De speakers zijn van hout, en de ‘versterker’ zelf van kunststof en staal (laatste binnen- en onderkant).

De CEOL C10 wordt overigens in drie kleuren geleverd, mocht de grijze niet gewenst zijn. Zwart, grijs en wit! Persoonlijk vind ik deze grijze best classy staan.
Zelf heb ik een donkerbruine boekenkast (zoals de tafel gekleurd is), en daar misstaat de CEOL C10 echt niet in.

Mijn huis is ondertussen volgebouwd met HEOS producten, van een Denon X6400h versterker, tot een Marantz Melody X (M-CR612). Ook de CEOL zou hier voor mijn gevoel niet in misstaan. Het is erg gemakkelijk om via Spotify of Airplay 2 via de devices te switchen, daarnaast klinkt het ook nog eens goed ook! Het gave van zo’n HEOS setup, is dat je eigenlijk door alle kamers heen kan lopen met muziek op. En nog in sync ook!

De Denon CEOL N10 is een handzame set, met behoorlijk wat power en aansluitmogelijkheden. Het is gewoon fijn om de speakers uren aan te laten staan met zelfs TuneIn radio stations uit Amerika of enige Spotify lijst. De N10 speelt het met gemak weg. En daardoor krijgt de Denon CEOL N10, 5 van de 5 sterren!

Heb jij ook een Denon CEOL N10 (Zwart)?

0Anoniem: 310408
10 november 2019 19:42
Heb je deze set van Denon te leen gekregen in ruil voor een review? Als dat zo is denk ik dat je dat er bij moet zetten want 'geleend' is niet echt een aanduiding dat het een marketing review is Als je hem van je buurman geleend hebt, geen probleem!

En als dat zou is, zou je deze set van je eigen geld kopen?

ik heb deze set beluistert in een winkel en was er zeker van dat er iets vreselijk mis was. Na wat meer testen bleek dat de rechter luidspreker verkeerd bedraad was (rood/zwart verwisseld), nadat dat gefixed was klonk het beter maar in mijn persoonlijke ervaring nog altijd bijzonder vlak en was de plaatsing van de speakers extreem belangrijk. Ze zijn echt zeer directioneel. Iets te laag en het geluid is totaal anders. Al met al, zelfs voor deze prijs, niet indrukwekkend. Zeker in het laag ontbrak een groot deel (natuurlijk normaal voor een speakerset als dit maar in je review zeg je dat het laag ook goed is). We hebben er daarna een set Steljes Audio NS3 aan gehangen (rond de 220 Euro) en dat klonk echt veel (veeeeeel) beter. Mijn idee is dus dat de elektronica best goed is maar de speakers echt ondermaats.

Kan je ons een idee geven met welke audio apparatuur je het vergeleken hebt? Wat is je eigen hardware? Als je zegt dat het een kamer kan vullen, hebben we het dan over een 20m2 kamer of iets groters?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 310408 op 10 november 2019 20:05]

Tsja, en dan is een pluspunt dat het apparaat MP3 CD's kan afspelen. Dat is zo 2000. Dan zit er ook nog geen DAB+ op. M.a.w. feitelijk koop je hem voor streaming. Daar komt nog bij de matige boxen. Zover ik weet maakt Denon geen echte boxen. Midden jaren 90 heb ik een Denon set gekocht (losse set, o.a. met de DRS-810), maar de boxen waren destijds van Onkyo.
0Anoniem: 310408
20 november 2019 12:24
Ik hoop dat Dutchie nog even de tijd vind on te antwoorden op de vraag of hij hem zelf zou kopen. Bij een review die gesponsord is door de fabrikant lijkt me dat altijd een valide vraag. Nu is het gewoon een advertentie waar Denon heel weinig voor heeft hoeven te betalen.
Hi Falconhunter,

Sorry, had je vraag totaal niet gezien.
Ja, ik ga dit setje met kerst aan mijn ouders geven :)
Mijn moeder schildert zo nu en dan, en dit is een ideaal setje voor haar. Ook icm Spotify! :)

Groet,
Ricardo
Als je zou moeten kiezen tussen deze set en de Marantz Melody X (M-CR612), welke zou je voorkeur hebben en waarom?
Hi Gophlin,

Goede vraag, het ligt aan hetgeen je wilt. Wil je snel klaar kunnen zijn met een goede set voor een goede prijs, dan is de CEOL N10 een goede keuze.
Wil je nog meer opties en de mogelijkheid zelf speakers uit te kiezen, dan zou ik voor de Melody X gaan. De speakers van de N10 zijn prima, maar vergeleken met de Definitive Technology D9, zijn de D9 van een compleet andere klasse. Maar daar is dan uiteindelijk de prijs dan ook weer naar.

Ergo, zit je met een budget en zoek je een leuk setje voor een goede prijs, kies dan voor de N10. Wil je een gaaf setje neerzetten, dan zou ik voor de Marantz Melody X gaan. Ik zou persoonlijk zelfs kiezen voor de D9 speakers. :)