Logitech Wireless Marathon Mouse M705 Review

HyperBart 27 mei 2010, laatste update op 28 mei 2010, 6.693 views

Logitech Wireless Marathon Mouse M705

Pluspunten

• Ergonomie: GE-WEL-DIG
  • Feedback van muisknoppen
  • Ruim genoeg knoppen
  • Gewicht
  • Keuze gebruikte aantal batterijen
  • Klikscrollwiel verandert scrollsnelheid niet
  • Verborgen extra muisknop
  • Setpoint software niet benodigd voor standaardgebruik muis

Minpunten

• Geen

Ik heb deze muis cadeau gekregen van een goede vriend. Ik heb 'm dus zelf niet betaald, maar heb wel de prijs naar aanleiding van deze review opgezocht om te kijken of deze in verhouding is. Tot zover de inleiding.

Verpakking en Inhoud

Ik kreeg de muis in de Logitech verpakking, in stevige plastiek met karton maar die toch de muis nog laat zien. Verpakking was goed in orde, niets speciaals en niets op aan te merken.

Bij het uitpakken vind je volgende dingen in de doos:
  • Logitech Marathon Mouse M705
  • Unifying ontvanger
  • 2 Duracell AA batterijen
  • Documentatie
  • CD-ROM met software
Klaarmaken voor gebruik van de muis

Na het plaatsen van de batterijen in de muis, krijg je een groen lampje op muishandvlak dat na enkele seconden uitgaat. Als je 2 AA batterijen te zwaar vindt voor in een notebook-muis, dan kan je eventueel ook maar ééntje er in laten zitten. Logischerwijs gaat je muis dan minder lang door op dat batterijtje, maar het kan voor de gebruiker aangenamer zijn om een lichtere muis te hebben. Door het gebruik van slechts één batterij kan je natuurlijk niet de volle 3 jaar zonder wisselen van batterijen doorgaan zoals Logitech claimt (daarom de Marathon-naam).

Na het plaatsen van de Unifying ontvanger (waarover later meer) en het automatisch installeren van de ingebouwde Windows 7 drivers werkt de muis onmiddellijk en goed.

Ergonomie

Ik heb de muis nu een dikke week in gebruik. De muis ligt voor mij EXTREEM goed in mijn handen, ze voelt heel ergonomisch aan, ik krijg er geen pijn van, alle knoppen liggen binnen vingerbereik en zijn makkelijk te bedienen. De feedback van de muisknoppen is ook zeer aangenaam.

In vergelijking met de Logitech G5 of V450 ligt de muis heel goed in mijn handen, ze volgt de natuurlijke vorm van je hand als je ze losjes op de muis legt.

Functies, knoppen, toeters en bellen

De Logitech Marathon Mouse M705 is uitgerust met volgende knoppen:
  • Linkermuisknop
  • Rechtermuisknop
  • Scrollwiel
  • Klikscrollwiel (klikken met het scrollwiel)
  • Vooruitknop
  • Achteruitknop
  • Linksklikscrollwiel (links trekken van scrollwiel)
  • Rechtsklikscrollwiel (rechts trekken van scrollwiel)
  • Duimknop: deze knop zie je op het eerste gezicht niet maar zit verborgen onder het kunststof/rubber waar je duim rust, als je op het streepje duwt wat zich in die holte bevindt heb je nog een extra muisknop
  • Mechanische knop voor regelen van scrollwiel (=scrollen met klikjes of in zijn vrij)
Ik vind dit dus een heel volledige en veelzijdige notebookmuis en heb er bitter weinig op aan te merken. Aan de onderkant vind je een ON/OFF-schuifschakelaar en er is een opbergruimte voor de Unifying-ontvanger.

De knoppen vervullen allemaal hun standaardfunctie, behalve de verborgen duimknop en het links/rechts trekken van het wieltje. Met de Setpoint-software kan je wel functies toekennen aan deze knoppen.

Ontvanger

Oh ja! De ontvanger! Wel, dat is het mooie aan het Unifying-principe van Logitech. Met deze ontvanger, die de opvolger is van de Nano-ontvanger kan je meerdere apparaten (met een maximum van 6) toch koppelen aan één dezelfde ontvanger. Ideaal als je op het werk zo een muis met Unifying-ontvanger hebt, en thuis ook. Of je hebt thuis een muis/toetsenbord combinatie dat je dan niet moet wisselen van ontvanger. Per toeval heb ik ook een Logitech Anywhere Mouse MX die ook zo een Unifying-ontvanger heeft en na enkele korte stapjes met de Logitech Setpoint-software zijn een ontvanger en muis zo gepaired. Ik heb ook geen last van haperingen zoals ik bij een andere review las, de muis opereert goed met meerdere Bluetooth- en WiFi-apparaten in de buurt. De muis is ook getest geweest door enkele mensen van mijn gezin en een collega en die vonden het ook een aangename muis.

Als je mij dan toch vraagt of ik moet zeggen wat me het minst goed aan de muis lijkt te zijn, dan is het volgens mij het mechanische knopje voor het aanpassen van de scrollmanier, het voelt minder solide aan als de rest van de muis, maar kan toch nog zeer goed mee met de rest van de muis en is echt geen reden om van de aankoop van deze muis af te zien.

Nu vind ik het feit dat die mechanische knop aanwezig is wel een grote pré voor mij. Bij een vriend heb ik een tijdje met een muis gewerkt en wisselde de scrollmanier iedere keer als je het klikscrollwiel gebruikte. Ik gebruik dit klikscrollwiel behoorlijk vaak voor verschillende dingen en dan stoort het enorm voor mij als je iedere keer nog eens er op moet drukken om terug te schakelen naar je favoriete manier van scrolllen.

Als je de Setpoint-software installeert kan je aan de toetsen van de muis (zoals de verborgen knop) enkele functies toekennen. Ikzelf ben in het algemeen geen fan van software die benodigd is voor bedieningsapparatuur als Windows zelf zijn drivers er voor heeft, ook al zit de Setpoint software van Logitech toch wel goed in mekaar. Ik kan dus de verborgen knop voor niets nuttig gebruiken, maar zit er wel vaak mee te klikken van de zenuwachtigheid ;) .

Over de prijs: ik heb er zelf niet zoveel van gevoeld, maar als ik de muis nu een week heb en ik sta er bij stil dat deze 60 EUR kost volgens de Logitech-site, dan vind ik dit muisje toch zijn geld waard. Het ligt echt goed in de hand, klikt fijn en de nauwkeurigheid is op en top. Op het moment van schrijven volg ik een stage bij een IT-bedrijf en daar werk ik dus 9u met deze muis en het bevalt me goed.

Besluit

De Logitech Marathon M705 is een volledige, heel ergonomische muis met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding die in combinatie met de Setpoint-software enkele leuke functies kan krijgen per knop.

Voetnoot
Dit is mijn eerste review; opbouwende kritiek is altijd welkom en een leuke beoordeling des te meer!

Heb jij ook een Logitech Wireless Marathon Mouse M705?

Goede review! Ik vraag me even af of deze muis ook voor grotere mannenhanden geschikt zijn. Ik zoek nl. een draadloze muis voor bij mijn laptop, en een voorwaarde is een mini-ontvanger. Dan kom je automatisch vaak bij kleine laptopmuizen uit, die voor mij wel erg klein aanvoelen.... Kan je daar een zinnig antwoord op geven?
Dan ga je met deze muis een ideale metgezel hebben :)

Ik heb normale handen (denk ik toch) en voor mij voelt ze groot aan. Mijn oom/nonkel heeft bv grotere handen, hij houdt zijn vingers dan ook iets krommer op de muisknoppen (van andere muizen, maar hij heeft vlgns mij een foute houding), maar ik kan net niet de hele muis bedekken als ik mijn hand helemaal erover leg, maar ze volgt echt wel goed de curve van je hand. Voor jou lijkt me deze muis ideaal!
Ik zoek zelf ook een mooi muisje zoals dit, beetje ergonomisch met wat extra knopjes. Heb vrij grote handen, tot dusver lijkt me dit een prima ding. Ik vraag me alleen af, kan deze ook met een verloopstukje van serieel naar usb aangesloten worden, ik heb een schaarste aan USB poorten nl.
Daar is natuurlijk een oplossing voor: een simpele USB hub ;-).
Jazeker, Ik heb hem nu ook al bijna een half jaar ofzo.
Ik heb er echt plezier mee! Hij ligt heerlijk in de hand (daarom wou ik hem ook, die kleine zijn zo onhandig).

Verder, het muiswieltje is ook handig dat je die kan loskoppelen. Verder heb ik de knoppen aan de linkerkant omhoog omlaag en .. die onderste uitgezet. Die onderste tik je namelijk best makkelijk aan, en dat is dan weer onhandig.

Heerlijke muis!
vind jij deze muis perfect?
Perfect is relatief natuurlijk, maar voor thuisgebruik vind ik het een ongelooflijk fijne en ergonomische muis. Ik verkies natuurlijk de Anywhere MX die ik on the road gebruik (wat dus 99 % van de gevallen is) omwille van zijn knoppen en manier van wisselen tussen vrij scrollen of trap-scrollen.
mooie review , heb hem zelf ook en helemaal mee eens:)

is inderdaad voor wat grotere handen geschikt , maar de muis zou voor mij wel iets groter mogen , naast een mx1000 is hij wel een stuk kleiner ( maargoed , welke muis niet ;) )
Ik zit zelf in de IT wat dus inhoud dat ik ook de hele dag achter het scherm zit,
Ik had zelf problemen (kreeg rsi achtige klachten) van de standaard muis,
Na aangeven bij mijn werkgever werd deze muis (m705) voor voor mij aangeschaft.
Dit voldeed absoluut niet gezien de Groote van mijn handen, Werk nu met een mx518 die wel voldoet,

Mijn conclusie: ligging muis is goed, voor mensen met grotere handen op den duur zeer vermoeiend en veel te klein.
Goeie Review 3 sterren, leuke schrijfstijl.
Punten om te verbeteren:
- Foto's van de dingen waarover je praat wordt erg op T.net op prijs gesteld ( dus maak die foto's!)
-Houd je aan de 8 dingen wat Tweakers.net belangrijk vind (Drivers en support, bouwkwalitiet etc.)

Verder mooie review :)
Prima review miz 5 sterren en laat Marvin maar zeuren. _/-\o_
Misschien kan hij het zelf beter? :(

Ga hem zelf aanschaffen na jouw review gelezen te hebben.