Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB Review

bartvb 1 juni 2010, laatste update op 3 juni 2010, 493 views

Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Laag energieverbruik

Minpunten

• Lijken erg onbetrouwbaar

Een aantal maanden geleden vier van deze disks gekocht welke in een software RAID 5 draaien in een voldoende geventileerde kast met een Zalman voeding. Inmiddels zijn twee van de disks bezig met overlijden. Misschien net een verkeerde batch te pakken maar voor mij een reden om geen Samsung disks meer te kopen.

Wat dit alles nog vervelender maakt is dat Samsung niet aan advance replacement doet. Bij WD kun je nieuwe disks krijgen voordat je de defecte disks opstuurt, handig als je eerste de data wilt redden. Dit is bij Samsung niet mogelijk waardoor ik nu twee nieuwe 1.5GB disks heb gekocht en dadelijk twee gerepareerde Samsungs over heb.

Behalve bovenstaande punt op zich prima te spreken over de disks maar betrouwbaarheid is voor mij toch wel veruit het belangrijkste criterium bij het beoordelen van harddisks.

Edit 2 dagen later:
Disk nummer 3 (van 4) is nu ook aan het sterven.

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB?

Dan is hij toch niet de enige met pech. 2 maanden geleden een nas aangeschaft en 5 disks erbij gehaald. Eentje reserve of voor een externe behuizing als backup. Op het moment nog 2 schijven over, 3 zijn al dood of stervende.

Vraag me dus ook af of ik gewoon pech heb gehad of dat er misschien toch iets aan de hand is/was?
Of je hebt domme pech met de schijven. Want hoe groot is normaliter de kans dat 3 van de 4 schijven in een dergelijke kort tijdsbestek er de brui aan geven.

Of er klopt iets niet in de rest van de configuratie. Misschien wel de software-raid of de voeding?
Zelfde probleem gehad.
Maar als je hier meld dat je de schijven slecht vind word je review meteen als slecht gewaardeerd :?