Spire HD4L04S1H4 Review

jbr 8 maart 2006, 476 views

Spire HD4L04S1H4

Pluspunten

• Koeling

Minpunten

• Plaatsing omslachtig
  • Herrie!

Geluidsproductie (min) Score: 2
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Algemeen
De Spire Frontcooler is een simpel rack met 2 kleine fans erin die je in een 5,25" rack bevestigt. Er is geen handleiding geleverd en dat had men beter wel kunnen doen. Voor de fans is een verwijderbaar filter gemonteerd.

Koelvermogen
Mijn harde schijf werd zonder Frontcooler na een paar uurtjes te hebben gedraaid zo'n 48 graden. Met Frontcooler was dit zo'n 8 graden minder. Bovendien bleven de overige onderdelen in de kast ook een paar graden koeler, waarschijnlijk doordat de airflow in de kast werd verbeterd.

Geluidsproductie
Ik heb de Frontcooler alleen aangesloten op een 12v plug, en daarmee was het geluid al meteen overduidelijk hoorbaar. De kleine fans hebben een vervelend hoog geluid. Ik merkte dat het geluid zonder stoffilter lager was. Dit is waarschijnlijk omdat het direct tegen de fans aanzit.
Tot mijn grote irritatie begonnen de fans al na 1 dag een ratelend geluid ten gehore te brengen, wat je normaal hoort als de lagers van je fan na een aantal jaren beginnen te slijten. Hiermee steeg het geluidsniveau nog enige dB's en werd het eigenlijk absoluut onhoudbaar.

Installatiegemak
Zonder installatiehandleiding moet je zelf aan de slag. Ik heb er maarliefst een uur over gedaan voordat ik de Frontcooler enigszins goed in de kast had zitten. Omdat je de Frontcooler in een 5,25" bay plaatst, zijn er een tweetal brackets bijgeleverd die je aan de zijkant van de harddisk moet bevestigen. Het geheel bevestig je vervolgens in een 5,25" bay, achter de fans, die je wel relatief makkelijk in de kast vast kunt schroeven. De brackets zijn het grootste probleem. Er zitten een hoop gaatjes in, maar telkens als ik dacht ze er goed op te hebben zitten, bleken de brackets scheef te zitten of bleek de hardisk te ver naar voren te komen waardoor deze tegen de fans aankwam. Het gebeurde ook een paar keer dat de drive te ver naar achter stak waardoor ik deze nog maar aan 1 kant in de kast kon vastschroeven of dat deze gedeeltelijk in een onder of bovenliggend 5,25" bay uitkwam. Al met al een gruwelijk frustrerend werkje. Dit had zonder meer veel en veel makkelijker gekund.

Compatibiliteit
Het idee om een 5,25" bay te gebruiken is heel slim. Het verbetert de airflow in je kast en is in ieder kast nog wel aanwezig (vaak meer dan vrije 3,5" bays).

Met een prijs van ongeveer 4 euro in de Pricewatch is het apparaat zeker niet duur.

Concluderend: Uiteindelijk schaf je het apparaatje toch aan voor koelvermogen en waar mogelijk tegen een enigszins verdraaglijk geluidsniveau. Het koelvermogen is inderdaad wel goed, ook voor de overige componenten in de computerkast, maar dat wel tegen een ondraaglijke herrie. Dit maakt mijn eindbeoordeling nogal negatief. Dit kan beter, Spire!

Heb jij ook een Spire HD4L04S1H4?

Denk je dat het wel de moeite waard is in het geval dat de de fans de 12V laat delen?
Had zelf iets soortgelijks en na de zwarte kabel van fan1 door te verbinden aan de rode van fan2 deden ze op 6V nog goed genoeg hun werk zonder duidelijk hoorbaar te zijn.
Daar kan ik geen uitspraak over doen, maar ontwerptechnisch zit het niet helemaal snor met de contructie waarin de fans zijn opgehangen. Het maakt dan waarschijnlijk weinig uit of ze op een lager voltage draaien.