Google Nest Hub - Chalk Review

JoppeN 4 november 2019, laatste update op 10 december 2019, 664 views

Google Nest Hub - Chalk

Mooi product, Google commando's werken mooi en het scherm is prima. Geluid is goed genoeg voor de Google assistent maar voor het streamen van muziek vind ik de geluidskwaliteit niet goed genoeg.

Pluspunten

• Prima scherm
  • Mooi design
  • Spraak commando's geven werkt erg goed
  • Nederlandse taal ondersteund

Minpunten

• Geluid niet echt geweldige kwaliteit
  • Geen USB-C aansluiting maar eigen stekker
  • Zou handig kunnen zijn als de Nest Hub een eigen accu had

Muziekweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 1
Basweergave Score: 2
Mid- en hoogweergave Score: 2

Ik heb deze Google Nest Hub ontvangen vanuit de smart-home actie van Tweakers om thuis te testen. Voor de Google Nest Hub heb ik nog niet eerder met een smart-speaker gewerkt dus het is mijn eerste ervaring hiermee. Wij hebben voor de rest in ons huis qua smart-home (nog) niet zoveel toepassing. We hebben een aantal slimme lampen en een Chromecast.
De Google Nest Hub is in de basis gewoon een Google Home maar dan met een schermpje. Je kan alles mee doen wat je ook met een Google Home kan alleen kan de Google Nest Hub je ook beeld laten zien zoals bijvoorbeeld bij de weervoorspelling of de verkeersdrukte op de weg.

Specificaties

Hier kan ik weinig over zeggen. Voor waar ik de Nest Hub gebruik is deze voldoende snel en het scherm is erg mooi.

Uitpakken van het product

In de verpakking zit alleen de Google Nest Hub en een kabel voor de voeding van de Nest Hub. Ik vind het erg onhandig dat Google heeft gekozen om hier weer een unieke aansluiting voor te verzinnen in plaats van micro USB of USB-C te gebruiken. Op zich is het in eerste instantie niet zo'n probleem maar mocht het snoertje ooit kapot gaan ben je direct weer afhankelijk van Google voor een nieuwe kabel. Ik vind het design van de Nest Hub erg mooi en zeker geslaagd. Het is zeker geen lelijk ding om in je huis ergens vol in het zicht neer te zetten.

Product in de praktijk

Ik heb de Nest Hub in de keuken staan. Hier spendeer ik het grootste deel van de ochtend wanneer ik mijn ontbijt bereid en lunch klaarmaak om mee te nemen naar mijn werk. Tijdens dit ochtend ritueel kan ik dan via de Nest Hub vragen wat het weer voor die dag gaat worden. Hoe het drukte op de weg is richting mijn werk. En wat er allemaal in mijn agenda staat voor die dag. Het is erg prettig dat de Nest Hub ook op het scherm informatie laat zien in plaats van dat er alleen informatie kan worden gegeven door te praten. Hoewel ik geen ervaring heb met smart speakers lijkt me dit een erg groot voordeel ten opzichte van de speakers zonder scherm.

Daarnaast gebruik ik hem tijdens het koken. Ik vind het erg handig dat ik door middel van een spraakcommando een timer kan zetten om bijvoorbeeld te kook of oven tijden bij te houden. Ook vraag ik de Nest Hub soms hoe lang bepaalde groenten gekookt moeten worden of hoe je bepaalde producten het beste kan (voor)bereiden als ik dat even niet meer weet. Een bijkomende voordeel hiervan is dat ik tijdens het koken de handen vrij houden en niet met soms vieze handen mijn telefoon of kookwekkers hoef aan te pakken.

Het aansturen van ons slimme lampen (Yeelight) werkt gewoon goed. Je kan via de Google Home app kamers definiëren zodat je bepaalden groepen met 1 commando aan of uit kan zetten.

Je kan de Nest Hub instellen als een digitale fotolijst. Hierdoor laat de Nest Hub een serie geselecteerde foto's zien wanneer die niet gebruikt worden. Een mooie functie zodat je ook wat aan de Nest Hub hebt wanneer je hem even niet gebruikt. Wat ook heel fijn werkt is de functie dat het scherm automatisch gedimd wordt wanneer het donkerder is in de ruimte.

Als laatste nog een functie die ik persoonlijk erg handig vind is dat ik via de Nest Hub mijn telefoon terug kan vinden wanneer ik deze ergens in huis heb laten slingeren. Door de Nest Hub te vragen waar mijn telefoon is kan deze de ringtone op mijn telefoon op vol volume af laten gaan zodat ik deze makkelijk kan terug vinden.

Problemen met het product

Mijn vrouw heeft een iPhone en we krijgen het nog niet goed werkend voor haar zodat zij ook alle functies kan gebruiken die ik kan. Ik weet niet of dat aan de instelling van de iPhone ligt of aan de Nest Hub. Hier moet ik nog wat meer aandacht aan besteden maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

De kwaliteit van de speaker is voor het streamen van muziek of radio afspelen gewoonweg niet voldoende. Het uiteraard wel maar de kwaliteit van het geluid is via een externe speaker eigenlijk altijd beter.

Als laatste zou het handig zijn als de Nest Hub ook een (kleine) accu zou hebben. Het is soms handig om de Nest Hub even te verplaatsen of ergens anders neer te kunnen zetten afhankelijk van wat je aan het doen bent. De Nest Hub staat bij ons standaard in de keuken waardoor ik 's avonds niet zo snel bijvoorbeeld de lampen er mee bedien omdat ik dan moet schreeuwen vanaf de bank om commando's te geven.

Prijs / alternatieven

Ik heb geen ervaring met andere smartspeakers maar voor zover ik het kan beoordelen vind ik de toevoeging van het scherm ten opzicht van de Google Home zeker de meerprijs van de Nest Hub waard. Ik lees in reviews van andere smart speakers dat de Nederlandse taal niet bij alle speakers wordt ondersteund. De Nest Hub kan gewoon Nederlands verstaan en dit werkt ook gewoon goed.

De Google Nest Hub is mijn eerste introductie van een smart speaker in ons huis. Ik vind het erg handig om met stem commando's nu taken te kunnen uitvoeren waarvoor je anders je telefoon of andere hulpmiddelen erbij moet pakken. De informatie die de Nest Hub op het scherm kan laten zien is helder en duidelijk. Ik zie zeker meerwaarde in het scherm en ik vind dat dit ook wel de meerprijs ten opzichte van de Google Home meer dan rechtvaardigd. Volgens mij heb ik nog niet eens alle functie die je de Nest Hub kan laten doen gebruikt dus voor de toekomst ga ik zeker nog proberen om er meer uit te halen en meer slimme apparaten hiermee aan te sturen als die worden toegevoegd aan ons huishouden.

Heb jij ook een Google Nest Hub - Chalk?

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite