Google Nest Hub - Chalk Review

Chahid1985 3 november 2019, 210 views

Google Nest Hub - Chalk

Ik ben erg onder de indruk van de Google Nest Hub, de Google Assistent weet veel vragen te beantwoorden en de weergegeven foto's zijn een mooie toevoeging in elke ruimte.

Pluspunten

• Goede assistent
  • Mooie weergave van foto's

Minpunten

• Scherm had hogere resolutie mogen hebben
  • Scherm reageert soms traag

Muziekweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Mid- en hoogweergave Score: 3

Intro

Ik heb de Google Nest Hub eind oktober gekregen als troostprijs van de Smarthome make-over actie.

Daarnaast is het goed om te weten dat ik meerdere Amazon Echo's heb. Daardoor heb ik wel een bepaald verwachtingspatroon van wat een slimme speaker zou moeten kunnen. Het mooiste vind ik dat de Google Nest Hub (in tegenstelling tot de Amazon Echo's in huis) Nederlands verstaat en spreekt. Hierdoor denk ik erover na om mijn andere slimme assistenten te vervangen.

Featureset

Het scherm op de Google Nest Hub is echt een blikvanger. Dat is ook het grootste verschil met de andere slimme assistenten die ik in huis heb. Het scherm is ook een mooie toevoeging, zeker op het moment dat je een vraag stelt. Met behulp van het scherm krijg je naast een gesproken antwoord ook gelijk een (uitgebreider) antwoord in beeld.

De toegevoegde waarde van het scherm is ook goed te zien door het tonen van foto's. Het scherm reageert op het licht en de kleur in een kamer, daardoor lijken de getoonde foto's net alsof deze geprint zijn.

Ik heb de Nest Hub in verschillende scenario's gebruikt, namelijk:
als hub van mijn smarthome
Doordat het de Google Nest Hub een scherm heeft, kan je deze erg goed gebruiken als hub voor je smarthome. Je kan in een oogopslag zien wat de status is van de verschillende devices. Bijvoorbeeld wat is de temperatuur in de slaapkamer en welke lampen staan aan. Daarnaast kan je de Google Assistent gebruiken om verschillende apparaten aan te sturen.
voor het aansturen van lampen
Zo kan je bijvoorbeeld lampen aansturen en daar kan ik kort over zijn, dat werkt erg goed. De Google Assistent verstaat je 99 van de 100 keer en de lag is zeer laag.
voor het afspelen van YouTube video's
Het is mogelijk om YouTube video's af spelen. Dat kan op verschillende manier, door de slimme assistent te vragen een specifieke video af te spelen, maar ook met behulp van google cast. Beide opties werken prima, alhoewel er zoveel filmpjes op YouTube staan dat het soms een verassing is welke wordt afgespeeld als je de Google Assistent vraagt.
voor de goedemorgen routine
Het is mogelijk om routines in te stellen op de Google Nest Hub, deze routines voeren dan meerdere acties uit. Zo kan je dus "goedemorgen" zeggen dan meerdere lampen aan laten zetten, de verwarming verlagen en bepaalde content afspelen. Dit is een leuke functie die goed werkt.

Vormgeving & Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit en vormgeving van de Google Nest Hub is dik in orde. Het apparaat staat stabiel, het 7" scherm is mooi, al had de resolutie hoger gemogen.

Geluidskwaliteit

Vergeleken met de Amazon Echo valt de geluidskwaliteit wat tegen. In principe is dit voldoende voor het bekijken van filmpjes van YouTube. Voor het afspelen van muziek vind ik dit onvoldoende, dit komt onder andere door de slechte weergave van de bas.

De prijs/kwaliteit verhouding is prima voor dit product. Dit komt onder andere doordat de Google Assistent Nederlands spreekt en daardoor gebruik je de slimme speaker sneller en meer. De Google Nest Hub is vaak in de aanbieding en dan is dit helemaal een goede koop.

Heb jij ook een Google Nest Hub - Chalk?

Hoe werkt de hub met je Tado setup?
Ja prima. Kan vragen hoe warm het is in een kamer en de temperatuur instellen.

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite