Xiaomi Mi 9 Lite 64GB opslag Blauw

Specificaties 6,39" • 2340x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi 9 Lite 64GB opslag Blauw Review

MichaelBelgium 3 november 2019, laatste update op 6 november 2019, 984 views Product gekocht

Xiaomi Mi 9 Lite 64GB opslag Blauw

Een perfecte all-round smartphone met high-end hardware voor weinig geld, een Xiaomi mi 9T alternatief, een Samsung A50 killer.

Pluspunten

• Prachtige display (super amoled, HDR, Gorilla Glass 5, ...)
  • Dual SIM + SD slot
  • Accu gaat 2+ dagen mee (bij normaal gebruik)
  • Snelle processor én gpu
  • Unieke LED notificiatie (het xiaomi logo aan de achterkant !)
  • Uitstekende 48 MP / 32 MP sensor
  • Vingerafdrukscanner achter het scherm
  • Snellader en case bijgeleverd!

Minpunten

• Niet waterbestendig / geen IP rating

En ik dacht dat er geen "perfecte" smartphone was onder 300€. Wanneer je zoekt naar een smartphone en je hebt redelijk veel wensen, dan kom je zeer veel tegen dat een smartphone je checklijst niet compleet maakt.

Deze Mi 9 lite doet dat dus wel, deze smartphone heeft bijna elke feature wat een smartphone kan hebben (in mijn mening).

Voor mij is deze smartphone een upgrade - mijn vorige smartphone is een BQ Aquaris M5 3GB. Random gekocht op vakantie. Op het eerste ogenblik toen ik de Mi 9 Lite uit de verpakking haalde wist ik direct dat dit een soort van dubbele upgrade was.

Naast de garantie papieren en dergelijk krijg je dit in de verpakking (zie boven, foto van gsmarena.com)

Een snelle samenvatting wat deze telefoon heeft:

- een mooie, scherpe display
- goedkoop
- accuduur perfect
- snelladen en grote accu
- dual sim
- infrarood (kan dus als afstandsbediening gebruiken)
- USB-C
- sd kaart slot
- NFC
- bouwkwaliteit
- genoeg opslagcapaciteit (64 of 128)
- uitstekende camera's (triple aan de achterkant)
- vingerafdrukscanner achter het scherm
- headphone jack
- speakers zijn voor mij goed genoeg

Camera's

De camera opstelling is als volgt:

Rear camera's:
  • 48 MP main camera (Sony IMX586 sensor)
  • 8 MP ultra wide camera
  • 2MP depth camera
seflie camera:
  • 32 MP camera (Samsung S5KGD1 sensor)
Wanneer men de stock camera app opent, wordt de 48MP standaard niet gebruikt. De 48MP is een aparte modus in de app. Deze neemt foto's met een resolutie van 6000 x 8000 ! Dit is ongeveer een foto van 15 MB. Standaard neemt de camera foto's met een res van 3000 x 4000 (of omgekeerd indien landscape). De 48MP camera is exact hetzelfde zoals de Mi 9T met 1 verschil: de 9 lite kan 4k 60 fps filmen, de 9T alleen 30 fps.

Op naar wat afbeeldingen .. en surprise, ik kan geen enkel foto uploaden op tweakers omdat deze té grote bestanden zijn :P Hier onder enkele foto's die ik genomen heb en op imgur geplaatst zijn (oordeel zelf van de kwaliteit).

Deze foto is genomen in de auto, dus ik was aan het bewegen

Een foto genomen op het treinstation met de 48MP modus
Dezelfde foto maar een standaard 48MP foto (met wat beweging, ben niet zeker)
Dezelfde foto maar nachtmodus

In een ander treinstation, normale foto met de 48MP camera
Dezelfde foto maar in nachtmodus

Bij nachtmodus moet je echt stokstijf staan om een foto te maken, ander is deze wazig. Ook wat ik opmerk is dat elke foto een soort van watermark krijgt met de woorden "shot on mi 9 lite ai triple camera". Wees gerust, dit kan je uitzetten in de camera app instellingen. Je kan zelf de woorden/watermark aanpassen.

Ik heb nog geen ultra-wide foto's, die komen er later.

Display

Het heeft een 1080 x 2340, super amoled, gorilla glass 5 display: krasbestendig, scherpe resolutie en amoled. Alles wat op het scherm komt is scherp en zeer leesbaar + dankzij amoled gebruikt dark mode minder accu.
Notch
Er is ook een waterdrop notch maar die ergert niet bij mij. Ik zou niet weten waarom dit een turn-off zou zijn. Heb je liever een notch-less scherm dan kan je terecht bij de 9T, maar dan ruil je die in voor een gevoelige camera popout mechanisme die zwak is voor water en stof die ertussen kan komen.
Vingerafdrukscanner
De vingerafdrukscanner is snel en héél accuraat, ik kan niet echt vergelijken met andere maar het doet wat het moet doen. Je plaatst je vinger op het scherm, je krijgt een kleine animatie en poef de smartphone is unlocked in ongeveer 1 seconde. Er is ook een face-unlock indien je dit eerder wenst.

Het Xiaomi logo led

Je ziet dit bijna niet (nergens zelfs?) op smartphones, waar de led licht het logo is van de smartphone fabrikant. Deze is wel op de achterkant maar het is ontzettend tof om te zien! De led kan flikkeren bij notificaties, muziek of bij het bellen.

(foto van gsmarena.com)

Accuduur

Deze 4.030mAh accu kan snel opgeladen worden dankzij de bijgeleverde sneloplader (en QC 4+). Ja, je hoort het goed: bijgeleverd. Een volgeladen accu, samen met een normale smartphone gebruik, moet je deze niet opladen voor meer dan een dag. Ik heb de smarpthone nu al 2 dagen en heb maar 1 keer moeten opladen. Snel opladen is gebeurd in ongeveer 1 uur vanaf 10%.

Software

De Mi 9 Lite heeft geen Android One, als je dit wenst dan kan je eens kijken naar de Mi A3. In de plaats van Android One heeft deze miUI, zoals andere is dit een android 9 (of 10) aangepaste OS van Xiaomi of andere smartphone makers.

Initieel staat miUI 10 erop geïnstalleerd op de smartphone. Ik had direct een upgrade naar miUI 11 die tal van nieuwe features geeft met toffe gestures.

Ik heb momenteel geen klachten over miUI, integendeel, er is zoveeel dat je kan aanpassen. Er is bijvoorbeeld dark mode, ultra (!) batter saver, anti-virus, cleaner, een always-on display die je kan personaliseren en veel meer.
Bloatware
Over bloatware gesproken kan ik niet veel zeggen, het is niet erg maar ook niet niets. Er staan Mi-apps op van Xiaomi zoals notes, kalender, enzovoort. Je kan de telefoon "debloaten" door dit programmatje te gebruiken. Heb deze al gebruikt en het werkt perfect, wel opletten dat je geen "core" apps verwijderd anders "brick" je je telefoon.

Over update-policy bij Xiaomi kan er niet veel geklaagd worden denk ik. De recente miUI versie 11 is beschikbaar voor bijvoorbeeld de Xiaomi redmi note 4, een smartphone die gereleased is in 2017.
ROM development/community
In het algemeen heeft Xiaomi smartphones een groot aanbod aan costum ROMs. Als je bijvoorbeeld Xiaomi niet vertrouwd met hun advertenties en tracking enzo, dan is dit een alternatief, om een custom OS te installeren. Indien je dat echt wilt dan raad ik xiaomi.eu aan. Zelfde voor de stock camera - als je vind dat deze geen mooie foto's maakt, kan je altijd eens gcam (google camera) uitproberen.

Gaming

Met een Qualcomm Snapdragon 710, 6GB RAM en een Adreno 616 GPU kan er niet veel mislopen bij het gamen. Ik ben geen smartphone gamer (liever een PC om te gamen) maar ik ben zeker dat Pubg en andere games soepel zal lopen

Heb jij ook een Xiaomi Mi 9 Lite 64GB opslag Blauw?

De 6GB/64GB versie is momenteel trouwens te krijgen voor net onder de €200 in china (Banggood en Gearbest):
Op amazon.de is deze ook niet zo gek duur, €230 dacht ik.
Een telefoon met een betere prijs/kwaliteit verhouding is er momenteel niet naar mijn mening.
Ik heb de mijne aangeschaft van Amazon. Die chinese websites vertrouwde ik niet zo. Naast banggood en Gearbest is er ook eglobalcentral. Daar had ik eerst mijn oog op: de 128GB versie is zelfs goedkoper dan de 64GB - echt "tempting" maar na alle mixed reviews te zien heb ik toch besloten om via Amazon te kopen.

[Reactie gewijzigd door MichaelBelgium op 8 november 2019 11:24]

Een drietal weken geleden bij Alternate gekocht,en is nu al in prijs gedaald .
maar ik ben tevreden met deze mi9 lite.wat een mooi scherm zeg en goede specs voor een midrange gsm.
Hoi Michael,
Dank voor je mooie review. Heb deze telefoon ook op de korrel. Mijn vrouw heeft 9 SE maar die is duurder en heeft mindere specs. Deze lite is voor mij redelijk plots op mijn vizier verschenen en zie er nog maar weinig info over, hij lijkt me inderdaad een A50 killer. Op amazon.de ook al een enkele review mogen zien en aldaar is men iets minder tevreden met de camera, hoe kijk jij daar tegen aan? Zover ik kan zien is de camera opzet niet anders dan de 9T en hier over zijn de reviews op camera gebied wel meer dan prima. Kan ook zoals je zelf aangeeft de software zijn of gebrek aan reviewers en als er dan eentje minder tevreden is...Maar goed hoe vind jij de camera? (rear)
Hoi,

Er is inderdaad bijna geen info of reviews over deze telefoon. Op papier is deze telefoon zo goed dat ik deze gewoon aangeschaft heb.

Ik heb geen "camera" sectie omdat ik simpel nog geen foto's gemaakt heb, alleen op instagram en snapchat maar deze apps "downgraden" de afbeeldingen wat volgens mij. Ik zou de sectie later wel nog toevoegen, gewoon getrokken foto's en zo wat :P Maar op het eerste zicht zijn de foto's wel gedetailleerd en de kwaliteit is er zeker.

De 48 MP camera sensor is exact hetzelfde zoals de Mi 9T met 1 verschil: de sensor van de Mi 9 lite kan 4K 60 fps recorden, de Mi 9T alleen op 30 fps.
Ultra wide camera foto's van de 9T hebben wel wat meer pixels (13 MP terwijl de lite 8 MP heeft).

[Reactie gewijzigd door MichaelBelgium op 6 november 2019 20:31]

De Mi 9 Lite is in feite de "Global" versie van de Xiaomi Mi CC9. Op de 4g banden na zijn deze identiek.
De Mi 9 Lite is net een maand uit, de CC9 al een maand of 4.

Hier twee van de beste reviews van de CC9:
TechTablets: https://www.youtube.com/watch?v=goDVw456vpI
Frankie Tech: https://www.youtube.com/watch?v=xx_TQwttlwk

Wat betreft de camera: Het is dezelfde Sony IMX586 Exmor die ook in (veel duurdere) flagships als de Mi 9 Pro, Oneplus 7, etc. zit. Misschien moet je alleen wel GCam gebruiken om het volledige potentieel te benutten.
Hier nog wat foto samples: https://www.gsmarena.com/..._mi_cc9-review-2002p5.php

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen