1 review

Apple Watch Series 5 (40mm) aluminium, geweven sportbandje Grijs (Grijs)

Apple Watch Series 5 (40mm) aluminium, geweven sportbandje Grijs (Grijs) Review

DeNachtwacht 2 november 2019, laatste update op 6 november 2019, 2.487 views Product gekocht

Apple Watch Series 5 (40mm) aluminium, geweven sportbandje Grijs (Grijs)

Een always-on scherm lijkt een kleine update, maar voor mij zelfs belangrijk genoeg vanaf de Series 4 te upgraden. Dat zal lang niet iedereen doen, maar de Series 5 zal vrijwel niemand teleur stellen. Op de matige accuduur na is het namelijk de meest complete smartwatch op de markt. Aanrader!

Pluspunten

• Apple Pay om de pols
  • Siri om de pols
  • Always on scherm dus écht een horloge
  • Out-of-the-box vol met handige apps
  • Snel en gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Batterijduur beduidend minder dan Series 4

Het komt in deze snelle digitale tijden niet vaak meer voor dat Apple in staat is een product geheim te houden. Op 10 september 2019 werden echter menig liefhebber maar ook fansites en vloggers verrast door de aankondiging van een Apple Watch met maar één belangrijke nieuwe feature, maar wel een verdomd belangrijke. Een always-on scherm. Na een paar weken twijfelen ben ik -damn you, apple, damn you- overstag gegaan en van mijn prima Series 4 overgegaan naar de nieuwe Series 5. Bij deze een overzicht van mijn ervaringen, waarbij ik de ‘standaard specificaties’ laat voor wat ze zijn: die lees je al in elke andere review. In plaats daarvan deel ik zoveel mogelijk van mijn ervaringen.

Voor wie op zoek is naar de meest uitgebreide review vol met specificaties en details, vind ik zelf altijd de Apple Watch pagina van MacRumors een aanrader. Al die tech specs, benchmarks en metingen kunnen dat soort gespecialiseerde websites toch beter dan ik zelf als consument. Dus nu op naar mijn eigen ervaringen.

Hardware: wat merk je van de vernieuwingen?

Design
De Series 5 heeft exact hetzelfde design en ook hetzelfde formaat als de Series 4. Vooral voor mensen die van een Series 3 of eerder komen zal dit een mooie verbetering zijn, kom je van een Series 4 dan is er letterlijk niets nieuws onder de zon. Ik vind het nog net zo mooi als vorig jaar en het horloge zit prima om de pols. Het OLED scherm is nog steeds onovertroffen als ik het vergelijk met schermen van andere smartwatches als ik in een mediamarkt eens vergelijk: zwart is ook echt diep zwart en de helderheid van het scherm is schitterend.

Een nadeel blijft de relatieve dikte, doordat de hartslagsensor bol is aan de onderkant en het horloge dus niet echt goed op de arm aansluit. Voor wie dit de eerste Apple Watch is zal wel opvallen hoe mooi en gedetailleerd het design van het kastje verder is: het is blijft een echt sieraad om de pols. Ook de verpakking weet Apple nog steeds in stijl te doen; het uitpakken blijft een beleving op zich. Met de Series 5 biedt Apple voor het eerst ook de mogelijkheid zelf te kiezen welk bandje je wil in plaats van alleen keus uit een aantal standaardcombinaties aan te bieden. Ik raad iedereen hier aan goed over na te denken. Het zwarte bandje bij mijn Series 4 heeft letterlijk een heel jaar in de kast gelegen. Nu heb ik gekozen voor een geweven sportbandje in een mooie kleurencombinatie en draag het bandje ook daadwerkelijk. Daarbij valt op de de kwaliteit van dit sportbandje toch beter lijkt dan AliExpress klonen. Wel zal de toekomst dit moeten leren; normaliter kon ik met een AliExpress kloon altijd zo'n 3-5 maanden vooruit en de vraag is natuurlijk of een origineel Apple bandje langer mooi blijft.

De bolling die nodig is voor de hartslagmeter blijft jammer

Wat zit er om je pols?

Sensoren; hoe meer, hoe beter?
Apple focust zich de laatste jaren bij de Apple Watch voor een belangrijk deel op het verbeteren van gezondheidsmonitoring, en ik denk dat de fabrikant nog steeds op de goede weg zit. Op dit gebied verandert er hardwarematig echter niets bij de Series 5 ten opzichte van de Series 4; wel zijn er softwarematige verbeteringen waar ik later op terug kom.

De afgelopen jaren heeft de Apple Watch steeds meer sensoren gekregen en de Series 5 is behoorlijk compleet te noemen. De hartslagsensor, aanwezig sinds de allereerste Apple Watch, doet zijn werk prima en biedt een bijna wetenschappelijk verantwoorde hartslagmeting, blijkt uit diverse tests en vergelijkingen. Een veilig gevoel is dat je meldingen krijgt voor hoge dan wel lage hartslag: preventief biedt de Apple Watch hier echt meerwaarde voor mensen met hartklachten. Dit geldt ook voor de ECG, aanwezig sinds de Series 4. Voor mensen zonder hartproblemen een leuke gimmick om een paar keer te proberen, maar voor anderen een mogelijkheid gewaarschuwd te worden voor boezemfibrilleren of dit in de gaten te houden. Diverse cardiologen geven sindsdien aan dat de meting zeker aardig is om te signaleren, maar natuurlijk niet om te diagnostiseren. Juist de signalerende functie van beide sensoren kan echt een doorbraak genoemd worden; tot de Apple Watch was het hartstikke duur om dit soort metingen continue thuis te kunnen doen. Niet voor niets werkt Stanford University al jaren samen met Apple in het Heart Study programma, waaruit al diverse keren gebleken is dat met de Watch wetenschappelijk verantwoorde metingen gedaan kunnen worden.

Via je watch en iphone heb je een mooie geschiedenis van je hartslag

Er zitten echter meer sensoren dan een hartslagmeter in de Watch. Je vindt een gyroscoop en accelerometer in de Series 5, die bijvoorbeeld meet hoeveel trappen je loopt, maar ook voor sporters erg fijn is. Met de hoogtemeting zie je namelijk hoeveel je stijgt of daalt tijdens sporten en dit werkt prima en accuraat is mijn ervaring. Ook geven de gyroscoop en accelerometer de mogelijkheid te detecteren of je valt en zelfs automatisch 112 te bellen als dat nodig is. Naast deze valdetectie is Apple trouwens ook bezig hiermee signalen van Alzheimer te detecteren. Het is goed om te zien dat ze blijven nadenken over medische mogelijkheden van de andere sensoren en er ongetwijfeld meer gaan toevoegen. De eerste hardwarematige vernieuwing is de toevoeging van een kompas. Deze werkt prima, met wandel- of fietsnavigatie werkt het fijn om op de kaart te zien welke kant je op navigeert. Wel merk ik dat in gebieden tussen hoge gebouwen de GPS ontvangst een rol speelt en dit minder accuraat werkt. Echt storend wordt dit echter niet.

Toch missen er ook zaken. Geruchten over een bloedsuikermeter gaan al lang, maar de grote ontbrekende sensor die echt snel kan worden uitgebracht is wat mij betreft een temperatuurmeter van de huid. Ook al is dit geen betrouwbare maat voor lichaamstemperatuur: Microsoft experimenteerde hier al in 2014 mee met de Microsoft Band die ik ook een tijdje gedragen heb. Met behulp van AI konden ze dingen als verkoudheid en/of griep voorspellen. Het stond toen nog in de kinderschoenen maar inmiddels moet er toch meer mogelijk zijn, zeker omdat het perfect in Apple’s doel van gezondheidstracking valt. Al met al voelt de Series 5 dus als een compleet gezondheidsdevice maar er blijft ook nog iets te wensen over.
Always-on; de moeite waard?
Het always-on scherm is natuurlijk de meest opvallende nieuwe feature, en hoe klein dit technisch gezien ook is, zo groot is het in de praktijk. Veel concurrenten met goedkopere schermen bieden dit al langer, maar bij het mooie oled scherm van de Apple Watch is dat lastig te realiseren vanwege de batterijduur. Door het scherm te dimmen en eens per 60 seconden te verversen heeft Apple wat mij betreft een gouden zet gedaan. Bij de eerdere Apple Watches werkte het draaien van de pols op zich prima, maar bijvoorbeeld liggend op de bank of in bed werd de polsbeweging vaak niet goed gedetecteerd en bleef het scherm dus zwart. Het is werkelijk een verademing hier geen last meer van te hebben en daarnaast is het visueel natuurlijk een verbetering. Een Apple Watch ziet er in het dagelijks gebruik nu ook voor anderen echt als horloge uit als je over straat loopt: het oog wil ook wat!

Zelfs met de meest kleurrijke watchfaces blijft het scherm altijd aan

Wie nu voor het eerst een Apple Watch koopt raad ik dan ook aan direct voor een Series 5 te gaan. Natuurlijk is een Series 3 vriendelijker geprijsd maar even door sparen is het wat mij betreft zeker waard. Dat zal je niet verrassen aangezien ik het zelfs de moeite vond te upgraden vanaf een Series 4 door die te verkopen. In totaal heb ik zo €150 bijgelegd, maar Apple klopt me toch maar mooi weer €450 uit de zak. Ik heb nog nooit zo snel een Apple product geupdated, maar heb absoluut geen spijt mijn Series 4 verkocht te hebben.

Accuduur, dat valt even tegen

Sinds de Series 4 is de Apple Watch snel genoeg om zonder laadbalkjes alle apps vloeiend te laden en de Series 5 is weer iets sneller. Op mijn Series 2, maar ook op de al redelijk snelle Series 3 zie je die nog regelmatig voorbijkomen: op de Series 4 ben je ervan af. Scrollen door de menu's gaat vloeiend en ik merk ook geen vertragingen in zwaardere apps zoals bijvoorbeeld Work-out. Op mijn Series 2 vertraagde deze nog weleens. Het zal misschien verbazen maar ook Apple Pay werkt net weer wat sneller dan de Series 4 en ook daar viel al op dat de terminal veel sneller gaat dan een reguliere pinpas.

De Apple Watch is ten opzichte van veel andere smartwatches veruit de meest complete als het gaat over het aantal sensoren, smartwatch features maar óók als het gaat om snelheid. Dit komt echter wel met een prijs: de accuduur. Mijn Series 2 hield het zo'n 40 uur uit. 's Ochtends op dag één van de lader, 's avonds de volgende dag weer aan de netstroom: dat was het patroon van mijn Series 2. Daarbij inbegrepen was elke dag een stukje met de GPS fietsen of hardlopen. Met de Series 4 zat ik aan het eind van dag 2 toch wel met een dode batterij, en helaas; de Series 5 moet gewoon echt elke dag aan de lader. Natuurlijk ligt dit aan het always-on scherm en de steeds uitgebreidere smartwatch features; het heeft allemaal stroom nodig. Jammer is het wel.

Natuurlijk heb ik geprobeerd een balans te zoeken tussen zo lang mogelijke batterijduur en tegelijkertijd wel zoveel mogelijk smartwatch features te behouden. Het werkt een beetje om Hé Siri uit te zetten, en ook heb ik de WalkieTalkie app uit staan, evenals de nieuwe Geluid detectie die het horloge heeft. Ook belangrijk: een iPhone SE of 7 heeft nog bluetooth 4.2 en dat scheelt ook al snel een paar uur accuduur. Je wil dus een iPhone 8 of hoger voor de zuinige Bluetooth 5.0 verbinding. Veruit de meeste winst valt echter te behalen door op je scherm te kiezen voor een watch face met geen of weinig complicaties; ik denk dat je op die manier zelfs een uur of 40 uit moet kunnen houden. Helaas vind ik dat te veel inleveren op smartwatchfeatures (dan kan je net zo goed een ouderwets horloge kopen) maar is natuurlijk een persoonlijke keus.

Hoe moeilijk het ook is om de balans te vinden tussen meer functionaliteit óf verbetering van de accuduur, wat mij betreft moet Apple toch eens goed kijken naar concurrenten als Garmin en zich afvragen waarom zij wél in staat zijn 7 dagen accuduur te leveren met hun sport (en activitytracking horloges). Natuurlijk is het antwoord dat zij minder smartwatch functionaliteiten bieden, en 7 dagen is misschien wat overkill, maar het zou mij in ieder geval een lief ding waard zijn als Apple hard hun best ging doen om een dag of 3 uit de accu te kunnen persen. Dat is alweer iets heel anders dan dagelijks aan de lader; met een horloge stoort dat nu eenmaal meer dan een telefoon omdat je hem steeds van de pols moet halen. Bovendien wordt dan een andere veel gevraagde feature mogelijk: sleep tracking. Ondanks de geruchten dat het er aan zit te komen helaas dus nog steeds niet aanwezig. Op dit punt blijft Apple helaas dus nog werk te doen hebben.

tip: een beperkte vorm van sleep tracking is wel mogelijk door de wekker via de Bedtijd optie in de klok aan te zetten. Via je iPhone / Apple Watch wordt bijgehouden of je je daadwerkelijk aan de geplande bedtijden houdt en krijg je dus ook een overzicht van het aantal uur dat je slaapt.

Software: watchOS 6

Wat heb je eigenlijk aan zo'n smartwatch?
Naast het tracken van de gezondheid die hierboven al beschreven wordt is de Apple Watch ook een concurrent voor sporthorloges; hierover later meer. Echt uitblinken ten opzichte van de concurrent doet de Watch natuurlijk als smartwatch. Er zijn van steeds meer diensten apps te vinden, maar mijn eigen ervaring is toch dat vooral de door Apple zelf ingebouwde apps het fijnst werken. WhatsApp berichten komen als meldingen binnen, en ook de Berichten app zelf werkt prima. Reageren doe je even snel met een smilie of door via Dicteren een boodschap in te spreken die omgezet wordt in tekst. Dit werkt vlekkeloos zolang de telefoon en smartwatch beide niet in de low battery mode staan. De Herinneringen app kun je met Siri prima voorzien van herinneringen en voltooide taken vink je snel af. Via een agenda complicatie zie je je aankomende afspraken én krijg je ook meldingen zodra iemand je een agenda verzoek stuurt. Via Kaarten navigeer je fietsend of lopend op je gemak de stad door zonder dat een agent je kan bekeuren voor het gebruiken van een smartphone. Of wat dacht je van de camera app: hiermee kun je de camera van je smartphone aansturen en sta je dus eindelijk ook zelf op het familieportret als niemand in de buurt je kan helpen om de foto te nemen. Je merkt het waarschijnlijk: Apple levert veel handige apps mee, maar... sinds watchOS 6 houdt het daar niet op ;).

Op je smartwatch een foto maken gaat prima en snel, óók als je de smartwatch zelf wil fotograferen ;)
Nieuw in watchOS 6: Geluid, Dictafoon en Cyclus
Voor iedereen die nog geen Apple Watch heeft is het fijn te weten dat watchOS 6 inmiddels standaard wordt voorzien van een legio aan goede apps die Apple meelevert. Podcasts luisteren of de Muziek app vanaf je pols laten streamen was al eerder mogelijk, maar vanaf dit jaar kun je bijvoorbeeld ook snel een gesprek opnemen met de Dictafoon en is de rekenmachine app ook op het horloge terug te vinden. Wat mij betreft zijn dit apps die je zelden of nooit gebruikt; ik zelf schakel hier altijd toch voor terug naar de smartphone merk ik. Voor sporters die graag met muziek rennen zal het natuurlijk fijn zijn dat je dit offline vanaf je Watch nu kunt doen, en in watchOS 6 is er ook een aparte app voor Audioboeken toegevoegd.

De Geluid app is een andere handige nieuwe toepassing, waarmee gemeten wordt wat het decibel niveau is van je omgeving. Het werkt mooi en goed, en de meldingen als je op een plek bent waar je echt gehoorbeschadiging kan oplopen zijn natuurlijk erg handig. Zelf heb ik de app echter wel standaard uit staan schreef ik al eerder; normaliter ben ik overdag nooit in dit soort luide omgevingen. Alleen bij uitgaan staat hij aan en inderdaad is het fijn af en toe een melding te krijgen van een veel te harde speaker. De andere 'grote' nieuwe app is Cyclus, waar vrouwen hun menstruatie in bij kunnen houden en diverse andere apps worden hierdoor zelfs als behoorlijk betrouwbare anticonceptie gebruikt. Zelf kan ik deze feature niet testen, maar het ziet er wat mij betreft uit als een nuttige en veelbelovende feature. En ook over de wetenschappelijke basis hoef je je geen zorgen te maken: ook hier is Apple met Stanford een samenwerking aangegaan om de effectiviteit te meten.
Work-out: meer en meer voor de serieuze sporter
Tot watchOS 4 bleef de Work-out app toch vooral voor de pleziersporter. Het opnemen van de tijd en de hartslag kon direct, maar geavanceerdere functies waren nog niet van de partij. Daar heeft Apple gelukkig een aantal belangrijke stappen gezet. Ik zwem, fiets en hardloop, dus ik zal in deze review even dieper op deze sporten ingaan met de Apple Watch. De toegevoegde accelerometer en barometer voor de hoogtemeting kwamen al even voorbij in het hardware deel dus die laat ik hier achterwege.

Automatisch wordt gedetecteerd of je aan het sporten bent en wil de Apple Watch de Workout App starten. Deze is steeds completer; je ziet bij hardlopen stanaardwaarden als je gemiddelde en actuele tempo, tijd en hartslag in beeld. Dit is overigens te customizen. Voor serieuze sporters is het belangrijk om op een stabiel tempo te blijven lopen en is het fijn dat je tegenwoordig automatisch waarschuwingen kan krijgen als je te snel of juist te langzaam loopt. Ik heb er nu een paar keer mee getraind en het werkt prima. Ook handig is dat je de cadans ofwel het aantal stappen per minuut kan zien: hoe meer dit er zijn, hoe kleiner je pas en dus hoe beter voor de knieën. Door je aantal passen te verhogen ben je dus gezonder bezig voor je knieën en ook hier zie je dus de focus van Apple terug om constant aan je gezondheid te werken. Tot slot is de extra snelheid ook erg fijn voor intervaltraining; waar ik op mijn Series 2 regelmatig meerdere keren op "hervatten" of "stoppen" moest klikken, gaat dat nu altijd in 1x goed. De vraag is even of dit komt door een verbeterd touchscreen of doordat de software sneller kan reageren. Maar in ieder geval: het werkt.

tijd, afstand, hartslag, tempo en cadans: een mooi compleet overzicht

Hardlopers zullen ook blij zijn dat je het nu op een volle accu volgens Apple 6 uur uit zou kunnen houden; dat betekent dat de marathon eindelijk met een Apple Watch om de pols te meten is. Ik heb het nog niet kunnen testen met een marathon ;) , maar: tot nu toe valt me inderdaad op dat GPS metingen niet veel stroom vragen en lijkt zelfs 7 of 8 uur rennen mij mogelijk. Dit zal ook voor de hikers een voordeel zijn; een dag lang lopen met GPS tracking is nu mogelijk. De batterij houdt het tijdens sporten dus verbazingwekkend lang uit. Minder fijn is dat nattigheid tijdens een work-out, zoals regen en natuurlijk zweet, er nog steeds voor zorgt dat de hartslag niet altijd goed worden opgenomen. Sporters kunnen er dus net als ik tegenaan lopen dat er zelden een goede hartslag grafiek wordt vastgelegd. Ik had gehoopt dat dit probleem inmiddels toch wel is opgelost; dat blijkt dus helaas niet het geval te zijn. Qua fietsen en zwemmen is het allemaal ook net even fijner werken met de work-out app. Jammer bij het fietsen is dat de automatische work-out detectie (nog) niet werkt, maar verder valt me op dat net als bij het hardlopen de app prima werkt. Ook zwemmen werkt prima en bijvoorbeeld de slag waarmee je zwemt, en hoeveel baantjes je gezwommen hebt, worden foutloos gedetecteerd.

Samenvattend is de Work-out app dus prima voor de meeste amateurs, maar zal de echt fanatieke sporter die met rondetijden e.d. aan de slag wil nog teleurgesteld worden. Intervaltraining biedt Apple bijvoorbeeld nog niet, hoewel dit wel op te lossen is met de iSmoothRun app. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik hoor er goede verhalen over, en ook andere third party apps kunnen hier wellicht een oplossing zijn voor mensen die dit belangrijk vinden.
Apple Pay: eindelijk in Nederland én om je pols
Na lang wachten hebben we gelukkig ook in Nederland nu Apple Pay. Alleen hierom al zou ik nu bijna een Apple Watch kopen. Juist op de Apple Watch biedt Apple Pay namelijk een enorm betaalgemak en álle Nederlandse draadloze terminals ondersteunen ook Apple Pay. Ik draag al ruim een jaar geen portemonnee meer bij me en overal binnen Europa gaat dat verbazingwekkend genoeg goed, maar zeker in Nederland kom je nooit plekken tegen waar je níet met je horloge kan betalen. Het is echt enorm gemakkelijk en een grote plus van de Apple Watch: gewoon met een iPhone zie ik niet veel voordeel van Apple Pay ten opzichte van een gewone draadloze pinpas. Het lijkt dus een kleine feature maar betekent dat een dagelijks meerdere malen terugkerende handeling ineens een stuk gebruiksvriendelijker wordt. Van het betalen van je koffie tot tanken tot een paar nieuwe sokken op de markt: overal merk ik het betaalgemak van Apple Pay omdat het zoeken naar de pinpas en regelmatig de pincode invullen bij betalingen boven de €25 voorgoed verleden tijd zijn.
Siri, hoort u mij?
Een erg handige feature op de pols is Siri. Deze zit door allerlei apps verweven, en voegt veel gebruiksgemak toe. Handig is de raise to speak functie; zonder de crown in te drukken werkt Siri dus al. Deze functie werkt trouwens ook al op de oudere Apple Watches. Ik merk dat in de praktijk korte, kleine commando's heel fijn werkt. "Maak een herinnering", "Zet bridgen op dinsdagavond 20:00 in de agenda", "verwarm de huiskamer naar 21 graden" zijn hier door mij veel gebruikte voorbeelden van. Standaardritueel is inmiddels al "welterusten" zeggen tegen de apple watch, waarna alle lampen en verwarming in huis automatisch uitschakelen. Dit werkt dus prima. Langere ingewikkelde commando's en zinnen is wel waar het lastig wordt: dit gaat lang niet altijd goed. Maar dat betekent niet dat Siri nog niet fijn werkt; ik vind het heerlijk gebruiksvriendelijk sinds ik zelf een beetje in de gaten heb welke commando's wel en niet werken. Zolang je je daar aan aanpast, heb je er een heel fijne assistent mee. Een handige tip is om eens online te kijken welke soort commando's er allemaal zijn, dan ontdek je al snel een aantal dingen die je zelf vaak doet en dus via Siri handiger te regelen zijn.

Even snel herinneringen maken gaat snel via Siri
Apps van andere makers
Naast de apps van Apple zelf viel mij al op mijn Series 2 op dat er bar weinig apps zijn die echt nuttig zijn. Het lijkt allemaal leuk, al die extra apps maar in de praktijk merk ik dat op een smartwatch vooral het passief doorgeven van informatie handig is in de vorm van meldingen en complicaties (de extra informatie op je hoofscherm naast de tijd). Ik zei al eerder de rekenmachine niet schokkend te vinden; voor alles waarbij ik zelf actief input moet geven werkt het gewoon sneller de iPhone er bij te pakken. Hoewel het voor de toekomst fijn is dat de Apple Watch steeds meer standalone functioneert, gebruik ik de nieuw toegevoegde App Store dus ook niet op de Watch.

Third party apps die ik wél gebruik zijn er letterlijk maar twee. Stocard werkt erg fijn en snel om je klantenkaarten op de pols te hebben. Heerlijk om bij de kassa van de Albert Heijn 1x te klikken om Stocard te openen en de bonuskaart te scannen, en daarna 2x te klikken om met Apple Pay af te rekenen. Zeker toen Apple Pay in Nederland actief was leverde dit behoorlijk vaak verbaasde gezichten op bij de kassa. Daarnaast werkt de Authenticator van Microsoft ook erg makkelijk om op je horloge een melding te krijgen zodra je met twee-factor authenticatie ergens moet inloggen. Geen gezeur meer met een zes-cijferige code maar gewoon even op "accepteer" klikken en je logt in. Authenticatie dat jij het bent gebeurt immers al biometrisch.

Met Stocard is je portemonnee van alle klantenkaarten af

Is dit €449 waard?
Al met al is denk ik alleen al aan de lengte van de review te zien dat de Apple Watch Series 5 een behoorlijk veelzijdig apparaat is geworden. Gezondheidsmeting, sporten, Siri, Apple Pay en de nieuwe Geluid en Cyclus apps maken de smartwatch een echt volwassen product dat zijn nut volop bewijst. Voor wie al tijden twijfelt en nog steeds geen Apple Watch heeft is dit ook hét moment om in te stappen: het always-on scherm is echt een gezichtsbepalende nieuwe feature. Je zal er zeker geen spijt van hebben. Zelf heb ik dat dus al niet vanaf een Series 4, en hoewel ik lichtjes vloek dat Apple me dus wederom geld afhandig heeft gemaakt vind ik de upgrade het geld dubbel en dwars waard.

Concluderend zie ik een mooie smartwatch die zowel op gebied van hardware als software niet teleur stelt. Gezien de combinatie van smartwatch, health- en sporttracking koop je een aardig compleet, maar ook uniek product. Er zijn eigenlijk geen concurrenten die een smartwatch bieden die ook alle drie deze terreinen bedient. Een goed GPS hardloop horloge van Garmin kost ook snel rond de €300 en die heeft natuurlijk voordelen voor hardlopers, maar mist ook een hoop smartwatch-functies. Voor hartpatiënten is ongetwijfeld betere apparatuur te vinden, maar voor deze prijs en met deze extra features? De Series 5 is niet het perfecte gps horloge voor hardlopers en niet de beste hartslagmeter voor hartpatiënten, maar wel de beste combinatie van beide. Tel daarbij op dat watchOS 6 een gebruiksvriendelijk besturingssysteem is voor iedereen, de gezondheidstracking volop door universiteiten serieus wordt genomen en je hebt een winnaar te pakken. Zeker nu Apple Pay ook in Nederland beschikbaar is denk ik dat weinig mensen ontevreden zullen zijn na aanschaf van dit horloge, maar er blijft één belangrijk nadeel waar je mee moet kunnen leven. Elke dag je smartphone aan de oplader is niet meer genoeg; dat zul je ook met je smartwatch moeten doen.

geschreven op basis van een maand ervaring met watchOS 6.1 geïnstalleerd
Voor wie meer uit zijn watch wil halen, hier onder een aantal sites met veel goede tips & tricks.
TomsGuide: Heeft een handig overzichtje geschreven om snel de basics te leren. Handig voor wie nieuw is met de Apple Watch!
Appletips archief: dit is vooral een compleet archief met howto's. Nederlandstalig!
Apple Support Youtube kanaal: het officiële kanaal van Apple met korte filmpjes to get things done.
Computerworld Siri list: Een lijst met 142 Siri commando's. Niet alles werk ook op Apple Watch, maar met trial & error kun je een hoop handige commando's vinden...
Apple Watch Reddit: de plek vol met gebruikerservaringen en vragen. Zeker als je nog niet eerder een Apple Watch had een bron vol handige ervaringen.

Heb jij ook een Apple Watch Series 5 (40mm) aluminium, geweven sportbandje Grijs (Grijs)?

Bedankt, leuke review!
Ik zou bijna mijn vier omruilen voor de vijf. Maar ik wacht nog wel even want straks.... het wordt als maar beter en meer... :)
Sja ik kon dus niet wachten toen ik mijn series 4 kon verkopen.... maar thanks voor je positieve waardering ;)
Goede review,
Heb de series 5 nu ca 2 weken na upgrade van de series 3 en het werkt echt fantastisch. :)

[Reactie gewijzigd door Koning Bolo op 4 november 2019 13:31]

Thanks. Hoe zijn jouw ervaringen van de batterij? Ik lees ook wel positievere geluiden soms namelijk en vraag me af of dat dan aan mijn instellingen ligt... ik zou alleen niet weten welke.
Batterij soms 2 dagen maar meestal na 1 dag weer aan de lader op ca 50%
Ondanks de initiele geruchten nog steeds geen sleep activity tracker |:(
Tsja met de kortere batterijduur verbaast me dat ook niet heel veel... dat trekt die accu gewoon niet.
Ik gebruik nochtans de Pillow app... het kan dus wel degelijk (en doe ook twee dagen).