LG 50PK250 Zwart Review

thatrunks 27 mei 2010, laatste update op 27 mei 2010, 3.111 views

LG 50PK250 Zwart

Pluspunten

• Prijs-kwaliteit verhouding
  • Sublieme beeldkwaliteit na afstellen
  • Bijna geen last van ghosting/inbranding

Minpunten

• specificaties kloppen niet helemaal
  • weinig hdmi aansluitingen

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Even reagerend op de review van rene037 het klopt inderdaad dat er bij de specificaties er een RGB-in (d-sub) bij hoort te zitten maar dat is dus niet zo. Bij de uitgebreide handleiding op internet staat deze er NIET bij. Heel apart dus. Ook staat er bij USB service only ipv USB in, in de handleiding. Op de LG site staat overigens wel vermeld dat je via je USB foto's kan bekijken en muziek kan luisteren. Door middel van een simpele port hack is dit overigens wel mogelijk maar let op dit is op EIGEN risico en waarschijnlijk zal je garantie komen te vervallen. Ik heb geen behoefte aan die 2 dingen omdat ik daar een apart apparaat voor heb en ik in de eerste instantie niet wist dat deze 2 functies erop zaten (dus niet). Overigens heb ik nog een 42 inch van LG waar ik wel een RGB in op heb.

Eerste indruk. Goed verpakt heb de doos uiteraard rechtop vervoerd. Rustig gereden. Vervolgens thuis uitgepakt. De onderdelen van de steun uitgepakt. Een binnenstukje in de steun geplaatst. Paar schroeven erin. TV er vervolgens in de steun geplaatst en nog een aantal schroeven om de TV eraan vast te maken en vervolgens (voorlopig) op de TV-meubel gezet. Volgende week komt er een mooie beugel aan de muur :).

Ik vind het minder dat er maar 2 HDMI ingangen zijn. Bij me LG 42PG3000 HD-Ready zijn er wel 3. Verder inderdaad jammer dat de USB functie er dus officieel niet is. En ook geen RGB-in. Tegenwoordig hebben de meeste laptops/pc wel een HDMI-out dus kan die ook gebruikt worden. Ik heb teven een Vivanco HDMI-switch aangeschaft voor 3 extra HDMI aansluiten (incl. afstandsbediening en automatische schakeling) en dat werkt prima. Vooral omdat ik een Logitech Harmony heb, heb je aan 1 remote dus voldoende. Verder 2 Scart-aansluitingen 1 x een DVI geluid in (een normale 'headphones' aansluiting dus maar dan dus voor een input). Aansluiting voor optisch uit een component in en een analoge ingang (antenna in). Aan de zijkant wel slim een HDMI aansluiting en dus ook 1 aan de achterkant. Aan de zijkant ook nog een PCMCIA ingang en een USB service only slot die wel te gebruiken is voor muziek en foto's met een port hack (eigen risico en dus geen garantie meer).

Verder kan ik de kleurweergave, contrast en helderheid in 1 zin uitstekend noemen omdat deze allemaal naar eigen smaak is aan te passen. Er zijn echt enorm veel opties om de boel in te stellen. Het duurde dus even voordat ik het beeld naar wens had aangepast. Het is aanbevolen om dit 's avonds en overdag te doen zodat je het beeld goed kan afstellen. Verder heeft de 600 HZ subfield motion ervoor gezorgd dat het beeld bijna niet trilt (voor zover het menselijk oog kan zien)

Verder zit er een zogenaamde intelligente sensor op met APS (automatic power save). Ik vind zelf dat ie daarmee het beeld te donker af stelt dus dat heb ik zelf aangepast. Er zit op de originele remote een groene eco knop op waarmee je je winst kan berekenen t.b.v. stroombesparing. Ik heb stroombesparing op medium gezet ik zit daarmee in de 75% zone geel dus. Hoe lager hoe beter. Je kunt met de intelligente sensor i.c.m. APS op 55% zitten en dan is ie groen maar dat vind ik net wat te donker. Overigens is het wel zo dat je bij ALLE ingangen dit APART moet instellen. Hij onthoudt dus alleen de instellingen bij HDMI 1 en die zet ie dus niet automatisch over op HDMI2. Als je door middel van een kastje de HDMI deelt dan wel natuurlijk. Ik heb bij HDMI 1 een medium stroombesparing ingesteld (digitale HD decoder) en bij HDMI 2 mag ie volop stroom zuipen want daar staat mijn PS3 op. Overigens geeft ie dan bij de stroomverbruik aan dat je op 100% zit en dus in het rood, tsja das logisch natuurlijk.

Het inbrand-effect heb ik de afgelopen dagen volop kunnen testen en ik ben heel erg verrast. Sterker nog ik vond het erg verbazingwekkend. Bij mijn 42PG3000 HD-Ready was vrijwel na 2 a 3 min al een lichte afbeelding zichtbaar. Dit is makkelijk te testen om naar een ingang te gaan die nog niet in gebruik was en waarbij het beeld dus zwart wordt. Bij de 50PK250 heb ik een spel gespeeld met van die mooie HUD's na 5 uur aan 1 stuk door te hebben gespeeld heeeel lichtjes zag je het op een volledig zwarte achtergrond bijna niet te zien. Bij normale beelden dus gewoon helemaal niet te zien! Ik was bang dat dit namelijk wel zo zijn en was ik bijna gezwicht voor de LCD...

Over pixeldefecten kan ik nog geen officiële uitspraak doen maar gebaseerd op mijn LG 42PG3000 en deze een vol jaar gebruikt te hebben (mijn vriendin keek er elke dag naar zo een 4 a 5 uur per dag en 's avonds nog een 3 uur erbij) heb ik geen enkel pixeldefect kunnen ontdekken vandaar de waardering.

Verder valt het me op dat ze de behuizing dunner hebben gemaakt (tegenover mijn LG 42PG3000) en dat de TV tegenwoordig een dunne 'razor' rand heeft en dat hij dus eigenlijk niet veel groter is dan de 42 inch alleen maar een kleine stukje en ze hebben de randen dus dunner gemaakt. Ziet er erg strak uit moet ik zeggen. Bij de Saturn hadden ze hem uitgepakt staan dus ik heb alles goed kunnen bekijken en moet zeggen dat de TV er in het echt er mooier uit ziet.

De oorspronkelijke prijs van de TV bij de Saturn in Zuidplein (Rotterdam) was dus 649 met de 18% korting van deze week kwam het neer op 532 euro afgerond. Vind het absoluut waar voor me geld meer dan zelfs!

Het inbrandgevoeligheid is van de week ook uitgebreid getest door mijn vriendin door een marathon te kijken van films die ik heb gedownload met ja helaas een TV logo (een of andere Amerikaanse serie). Na 6,5 uur een lichte afbeelding van het tv-logo je zag het haast niet. Nadat ik een ander programma ging kijken ging het vrijwel meteen weg. Echt ongelooflijk.

Ten slotte kan ik over het geluid geen uitspraak doen omdat ik alles via een extern geluidssysteem beluister.

Wel dus erop letten dat de USB functie in principe niet bestaat en de RGB (d-sub) niet aanwezig is!

Heb jij ook een LG 50PK250 Zwart?

Het ghosting-effect
Waar jij over praat is dus geen ghosting maar inbrandgevoeligheid van jouw vorige scherm.

Ghosting = het vorige beeldje laten zien terwijl het nieuwe al opkomt, niet het beeldje wat er al langere tijd heeft gestaan.

Edit: ik had het nog niet helemaal goed gelezen maar het gaat dus om een plasma scherm, deze vind ik persoonlijk altijd véél te snel inbranding vertonen.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 27 mei 2010 09:46]

Ah OK dan verwar ik het een en ander moet er dan bij vermelden dat ik geen last heb van ghosting... en van inbranding alleen na een tijd (na een aantal uren)

Bedankt voor de opheldering :) ik heb de review ook even aangepast ;)

[Reactie gewijzigd door thatrunks op 27 mei 2010 13:50]

[Reactie gewijzigd door thatrunks op 27 mei 2010 14:01]

Ik vind het tekort aan HDMI aansluitingen niet echt een negatief punt. Je hebt zelf gekozen voor de 250. Wanneer de je voor de 350 was gegaan had je er 3 gehad en bij de 550 (heb ik zelf besteld vanwege de) 4 HDMI aansluitingen.

Nog een tip voor de ingebruikname van het apparaat: Gebruik een inspeel dvd en vermijd de eerste 100 uren stilstaande beelden en zwarte balken. Dan heb je nog lang plezier van het apparaat. :)
Ah de 550 heb je er 4 OK :) ik dacht 3. In principe ging het mij erom dat ik snel een TV nodig had en de 50PK550 hadden ze niet ook niet bij de Media Markt (op dat moment) helaas...
De reden waarom ik 2 HDMI aansluitingen een negatief punt vindt is dat je bij oudere TV's vroeger al gauw 3-scart aansluitingen had (2 scart + 1 tulp). Ik wist inderdaad dat de 250 wel 2 HDMI aansluitingen had maar vind het wel een beetje mager dus vandaar het negatieve punt :)

Ah bedankt voor de tip :) ik heb ook nu even mijn vriendin verwezen naar de oude tv gaat ze maar even daar naar kijken ik heb besloten dat ik nu eerst ff een aantal uren het scherm inwerk :)

[Reactie gewijzigd door thatrunks op 27 mei 2010 14:01]

Je praat over Prijs-kwaliteit verhouding, mag ik vragen wat ze bij MM er voor vragen? :)
Ja hoor bij Media Markt stond ie voor 649,-
iemand ook problemen met storend en zoemend geluid van transformator??
De CI+ module is volgens LG wel gecertificeerd zie http://www.lg.com/nl/tv-a.../LG-plasma-tv-50PK250.jsp
Krijg echter ook alleen analoog, Ziggo weet het ook niet, heeft iemand advies?
532.- voor een full HD plasma pff netjes :) Deze TV was geloof ik bij de BCC in de "aanbieding" voor 699.- Verder een aardige review, ik mis alleen nog een stukje over de scherpte. Zie je nog veel verschil tussen HD Ready en Full HD gezien je beide soorten schermen hebt of heb je nog geen Full HD content getest (PS3 kan dit toch ook)?
Wat me opvalt is bij me 42 PG3000 HD-ready heb ik me PS3 aangelosten met een bepaalde film (blu-ray) en daar schokt ie bij bepaalde scenes heel erg. Ik dacht dat zal wel aan de kabel of PS3 liggen maar op de 50PK250 zijn alle scenes vloeiend! Ja je ziet wel een aanmerkelijk verschil qua scherpte. Mijn vriendin keek Alice in Wonderland in Full HD op het ene scher mde 42PG3000 je zag toch dat dat apparaat wat moeite had om het goed op het scherm te brengen terwijl de 50PK250 alles veel vloeiender overbrengt daarbij vind ik het Dynamisch Contract een mooie optie wordt het allemaal net een tikkie mooier... :)
Ik ben ook heel benieuwd of iemand ervaring met Ziggo en de ci+ module heeft.
even van kieskeurig geleend :)

------------
De site van Ziggo geeft inderdaad geen uitslag. De CI+ module is in ieder geval niet door Ziggo gecertificeerd.
Ik heb desondanks de CAM Module geprobeerd maar helaas lukte het me niet om beeld te krijgen. Na installatie worden wel alle zenders gevonden. Sommige geven zelfs beeld maar bij het merendeel krijg je de melding 'uitzending gescrambled'

Ik heb gekeken of dit wellicht met een frimware update op te lossen is maar niets kunnen vinden.
Overigens is dat ook nog een uitdaging want de zogenaamde USB2 aansluiting is volgens de handleiding uitsluitend voor service doeleinden.
-----------------
Weet iemand of ik met een ziggo kaartje de ci+ module kan gebruiken/ Thanx goede review