Beyerdynamic Amiron Wireless (Zilver, Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Beyerdynamic Amiron Wireless (Zilver, Zwart) Review

iApp 28 oktober 2019, laatste update op 28 oktober 2019, 1.789 views Product gekocht

Beyerdynamic Amiron Wireless (Zilver, Zwart)

In het verleden ben ik begonnen met de Beats Solo. Daarna stapte ik over naar de Sony MDR-1000X en later over op de B&O H9 en de B&W PX. Veel ervaring met draadloze headphones dus. In deze review ga ik kort de verschillen van de Amiron Wireless bij langs.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Lage- en hoge tonen zeer helder

Minpunten

• Sluit niet goed rondom mijn hoofd
  • Bluetooth koppelen is ingewikkeld
  • Bluetooth kan maar 1 device opslaan

In het verleden ben ik begonnen met de Beats Solo die ik kreeg bij mijn MacBook Pro. Daarna stapte ik over naar de Sony MDR-1000X en later over op de Bang & Olufsen H9 en de B&W PX. Veel ervaring met draadloze headphones dus. In deze review ga ik kort de verschillen van de Amiron Wireless bij langs met de bovengenoemde headphones.
Bluetooth
De Beats Solo, Sony en B&W hebben een ding gemeen: hun connectiviteit is heel goed. Ze onthouden welke apparaten je hebt gekoppeld en staan het toe om te switchen tussen meerdere apparaten. De B&O H9i heeft eenzelfde update gekregen. De Beyerdynamic helaas niet. De headphone koppelt met een apparaat tegelijk en als je, laten we zeggen, van je telefoon naar je laptop wilt wisselen, zal je de pairing-knop een tijdje moeten vasthouden en de headphone opnieuw moeten koppelen met je laptop. Dit is een tijdrovend klusje (1 tot 2 min) en doet af aan de ervaring.
Noise cancelling
In mijn optiek heeft de Sony de beste noise cancellation, gevolgd door de B&W PX door de goede (maar oncomfortabele) sluiting en de B&O H9 dankzij het actieve ruisfilter. Dit ontbreekt allemaal bij de Beyerdynamic Amiron. In mijn optiek is deze headphone gemaakt om thuis op de bank te genieten van geluid; niet om mee op straat te lopen. Dat is ook niet erg, aangezien dit mijn intentie was.
Geluid
Het is het beste geluid dat ik in een headphone gehoord heb zonder externe equalizer. Ik ben een type dat houdt van pieken: zware bass tonen en hoge pieken in klassieke muziek laat muziek in mijn ervaring meer tot leven komen. De Amiron Wireless heeft een groot bereik (van 5hz tot 44.000hz). Dat merk je. De muziekj is niet overwelming, maar precies goed. De app die je meekrijgt om de ingebouwde equalizer af te stemmen, heeft hier vast en zeker aan meegeholpen. De B&O H9 komt qua geluidservaring het dichtste bij in de buurt, zolang je de headphone maar afstemt met een externe equalizer (zoals Boom3D voor Windows en Mac). Daarna volgen de Sony en B&W PX. De Beats laat ik hier maar even buiten beschouwing.
Design
De headphone heeft een premium feel, vergelijkbaar met dat van B&O H9 en deels vergelijkbaar met de B&W PX. De earcups zijn van een soort microfiber, dat vind ik jammer. Het is geen zacht leer zoals je bij de B&O H9 ziet; dit vind ik persoonlijk heel comfortabel zitten. Desalniettemin vond ik het microfiber niet vervelend, maar het wordt in mijn optiek sneller vies en sneller warm.

Het ontwerp is niet modulair. Zoals je op de productafbeelding ziet zijn er twee kabels die buiten de behuizing lopen. Als die kabels kapot gaan, dan is je headphone in feite kapot. Het is niet mogelijk om gemakkelijk je earcups open te maken, te verwisselen of schoon te maken. Dat zie je wel bij de B&O H9 en B&W PX bijvoorbeeld. De garantie is, voor zover ik weet, bij het bedrijf in Duitsland geregeld. Je bent de headphone een tijdje kwijt als dit is gebeurd. Hier heb ik verder geen ervaring mee.
> Fitting
Het ergste, en eigenlijk ook de reden waarom ik de Amiron heb teruggestuurd, is de fitting. De headphone sluit niet goed af op mijn hoofd. Als ik de headphones met mijn hand tegen mijn hoofd aandruk, merkte ik gelijk dat:

- Het geluid beter, dieper klinkt
- Omgevingsgeluid enigszins gereduceerd wordt

Ondanks het gebrek aan goede connectiviteit en noise cancellation, was dit voor mij niet de reden om de Amiron terug te sturen. Het was de fitting dat mij doen heeft besloten om de headphones terug te sturen, en dat vind ik tot vandaag de dag jammer. Ik heb mijn B&O H9 geüpgraded naar de H9i en daar laat ik het voorlopig bij. Was de fitting beter, dan had je een hele andere review gezien.

Heb jij ook een Beyerdynamic Amiron Wireless (Zilver, Zwart)?

Ik heb de oorkussens van de mijne vervangen met de EDT 770 VB. Dit lost voor mij het probleem op. Klinkt fantastisch en zit ook nog fijner. Wel slecht dat het zo moet uiteraard maar ivm met een gehoorbeschadiging is deze koptelefoon voor mij ideaal door de afstemming op het gehoor met de app.
Wauw, heel goed en hee slim! Top. En veel plezier natuurlijk. :D