Salora 40LED1600 Zwart

€ 299,-
Specificaties 40" • Full HD • LCD • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Salora 40LED1600 Zwart Review

Kars 25 oktober 2019, laatste update op 15 november 2021, 2.153 views Product gekocht

Salora 40LED1600 Zwart

Zoek je een eenvoudige TV met uitstekend beeld? Dan ben je bij Salora aan het goede adres. Na een jaar in gebruik kan ik zeggen dat ik nog steeds erg content ben met deze Full HD televisie.

Pluspunten

• Prima beeld
  • Start snel op
  • Laag gewicht (ideaal voor muurbevestiging)
  • Geen smart-zooi (met obsolete apps)
  • Diverse aansluitmogelijkheden
  • VESA mounts voor muurbevestiging

Minpunten

• Matige geluidskwaliteit
  • Geen smart-tv (voor als je dat wel zoekt)
  • Twee HDMI poorten is wat krap
  • Ingebouwde mediaspeler is zeer beperkt
  • Na 3½ jaar backlight defect, reparatie niet lonend

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Update 15-11-2021
Helaas, gisteren heeft onze geliefde Salora er de brui aan gegeven. Tijdens een avondje Netflixen was het ineens over en uit, de backlight is defect.
Gekocht op 10-02-2018, defect op 14-11-2021. Dat komt neer op 3 jaar en 9 maanden. Na een kort belletje met de leverancier tot de conclusie gekomen dat onderzoekskosten en evt. reparatie niet meer lonend zijn.

Ik heb bovenstaand punt meegenomen in de min-punten. Hoewel de tv natuurlijk in de goedkope categorie valt, is het niet prettig dat 'ie er na iets minder dan 4 jaar mee stopt.
Aan de andere kant; qua afschrijving zit ik op nog geen € 90,- per jaar en dat valt me alleszins mee. Het is nog steeds een voordelige keus en het beeld was tot gisteren nog steeds prima :)

Hieronder de volledige review:
Vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe TV. Mijn trouwe LG televisie was met zijn 32'' wat aan de kleine kant, maar na 8 jaar in gebruik werd de beeldkwaliteit minder. Daarmee bedoel ik vooral backlight-bleeding, dat leek steeds erger te worden.

Ik had een aantal voorwaarden gesteld aan mijn nieuwe TV:
  • Scherpe prijs
  • Goed beeld
  • Tussen de 37'' en 42'' groot
  • Full HD (4K niet nodig)
  • Géén smart-tv
Geluidskwaliteit is voor mij een non-issue, omdat ik alle geluidsbronnen over mijn HK-receiver laat lopen.
Omdat mijn vrouw en ik graag films kijken, is de beeldkwaliteit wel van belang. Echter, bijna alles kijken we via de Xbox One, en die stuurt 1080p uit. Voor ons overigens voldoende nu.

Kort samengevat; ik zocht het mooiste Full HD beeld voor de laagste prijs.
Zoektocht
Tegenwoordig kun je veel online bestellen, bekijken en als je het niks vind terugsturen. Dat wou ik niet. Mijn LG tv heb ik destijds in de winkel bekeken en uitgekozen op wat ik zag.
Nu is het zo dat als je een willekeurige tv-gigant binnen loopt, dat alle TV's in demo-modus staan, waarbij de kleuren je tegemoet schreeuwen en met een zonnebril op moet rondkijken.

Dus, rustig en natuurgetrouw beeld, dat zocht ik.
Salora? Ja, Salora
Nu las ik hier op Tweakers goede verhalen over Salora televisies. Ik had er nog nooit van gehoord en het klonk nogal B-kwaliteit. Maar het panel komt schijnbaar van LG af, dus leek het mij een goede optie.
Hop, richting de TV-boer om de hoek. Die had er een paar staan.
Kijken, luisteren en instellen
Jawel, ze hadden een 40LED1600 staan, mooi formaat, dunne bezels. Ja, die mag het worden (nadat mij wel 5 keer was gevraagd of ik echt geen 4K QLED SuperSmartTV wou... nee, dank je).

Eenmaal thuis heb ik de TV aangesloten en als eerst de instellingen doorgelopen. Dat was nadat ik werd verblind door het witte flash-screen tijdens opstarten van de TV.
Er zijn voldoende afstelmogelijkheden in het menu, waarbij ik het scherm minder helder heb gezet, contrast iets omhoog en de noise reduction UIT.

Instellingen zijn als volgt:
  • Scherpte: 50
  • Kleurtemperatuur: Normaal
  • Ruisonderdrukking: UIT
  • ECO mode: UIT
Dan ziet het er mooi strak uit:

Testbeeld:

Nu ziet het beeld er mooi rustig uit. Het contrast en de helderheid zijn verder dik voor mekaar.
Let op: de instellingen moeten per input worden gedaan! Bovenstaand is op HDMI 1 waarop mijn Xbox One S is aangesloten.

Omdat de TV op vaste pootjes staat en niet gedraaid kan worden, is het wel van belang de TV goed neer te zetten om zo het beste contrast te krijgen. Tot ongeveer 20 graden is het prima, daarna wordt zwart iets grijzer.
Let wel, het is absoluut niet verkeerd en zeker voor de prijs van deze TV is het gewoon prima.

Testbeeld onder kleine hoek:

Testbeeld onder grote hoek:
Inputlag:
De inputlag heb ik gemeten met de Lagom LCD Test website.
De TV is via HDMI aangesloten op mijn Medion Akoya notebook, welke een native resolutie heeft van 1920x1080.

Moeilijk te zien, maar er zit ongeveer 2 frames tussen, wat een inputlag van ~33 ms geeft.

En het geluid? Blikkerig. Stemmen zijn helder, maar dat is het. Muziek klinkt nergens naar. Maar zoals ik al zei; het geluid loopt over mijn versterker, dus op de TV staat het volume op nul.
Aansluitingen
Bij ons hangt de TV aan een wandsteun, wat eenvoudig te doen was door het lage gewicht en de VESA 200 aansluiting.
Er zitten twee HDMI poorten op, welke naar beneden wijzen en een strakke afwerking mogelijk maakt. Zelfs een SCART en DSUB aansluiting ontbreken niet, net als een optische audio-uit aansluiting. Echter, een CI/CI+ slot ontbreekt (maar volgens mij gebruikt bijna niemand dat meer).
Not-so-smart TV
Nogmaals, het is geen Smart-TV. Het ontbreekt deze TV aan apps en netwerkaansluiting. Ja, er zit een mediaspeler in die films vanaf USB-stick kan afspelen. Sterker nog, die werkt best goed, maar is erg beperkt.
Overigens, het gebrek aan een smart-OS maakt het een TV die wel lekker vlot opstart.

Het is dus een traditionele TV. Voor de één een gemis, voor mij een uitkomst.
Een jaar in gebruik
Hoe die bevalt? Super! Het beeld is nog steeds prima, geen dooie pixels of andere rare dingen. Gewoon een TV die doet wat 'ie (voor mij) moet doen.

Dus ben je op zoek naar prima beeld voor weinig geld? Dan zou deze Salora je best eens kunnen verrassen.

Laatste aanpassing op 27-11-2019

Heb jij ook een Salora 40LED1600 Zwart?

Beste Kars,

dank voor je review. Ik ben benieuwd hoe je de kijkhoeken ervaart. Aangezien ik deze tv overweeg aan te schaffen en deze niet beschikt over een draaivoet moeten de kijkhoeken wel ok zijn.
Hoi! Dank voor je reactie.
Goeie vraag mbt kijkhoek, dat zal ik nog even wat uitgebreider in de review zetten.

To the point: de kijkhoek is redelijk goed.
Wat wel te zien is, is dat onder een hoek van meer dan ~25° het contrast wat minder wordt, maar je levert niks in op helderheid.

Voor een tv in deze prijsklasse is het gewoon goed. Zelfs beter dan mijn oude LG.
Bedankt voor je prima review, dat deze tv geen Smart functies heeft zie ik ook als een pre, alleen vraag ik me af hoe het werkt als je Netflix hebt. Heb je daar ervaring mee?
Zeker, ik doe alles via mijn Xbox One S: Netflix, Kodi, YouTube, enz.
Dat is mijn mediacenter, en mede daarom hoefde ik geen Smart tv.

Overigens; ik heb geen zenderpakket, dus traditioneel tv-kijken doe ik niet.
Maar hoe werkt dat als je geen X box hebt? Kun je hier bijvoorbeeld Chromecast voor gebruiken? Of Apple TV?
Uiteraard! Gewoon op de HDMI aansluiten en genieten maar!
Hahaha, bedankt, ik ga dit serieus overwegen. Je bent over de beeldkwaliteit nog steeds tevreden?
Absoluut, geen moment spijt van.
Wat een mooie review!

Zou je misschien je TV instellingen kunnen delen (hoe hoog staat je contrast, hoe hoog helderheid etc etc).

En heb je de instellingen getest op kleurfout etc of doe je het op het blote oog?
Hoi, dank je wel!
Ik zal nog foto's maken en toevoegen, dan zet ik de instellingen erbij.

De instellingen test ik op het oog, ik heb geen meetapparatuur ter beschikking (helaas).
Nog een vraag Kars. Je gebruikt de TV icm een Xbox. Kun je iets vertellen over de input lag? En heeft de Salora last van Ghosting?

Verder ben ik ook benieuwd naar je instellingen.
Hi!
Ik zal eens kijken of ik input lag kan meten.
De TV heeft nagenoeg geen ghosting, dat is met alle 'hulpmiddelen' uit.
Hi Kars,

Heb je de input lag nog kunnen meten?
Besteld, ik ben benieuwd.
@scimable @GTX404 Inputlag gemeten en opgenomen in review :)
Mijn vrouw heeft al 10 jaar een ander Solara model, 24", en is óók heel tevreden.
Door omstandigheden (F1) wil ik zelf ook een TV, ik weet het merk al, waarschijnlijk een 6502.
Helaas, gisteren is de TV defect geraakt. Tijdens kijken viel het beeld twee keer kort weg en daarna helemaal.
Opnieuw opgestart, splash-screen komt wel naar voren maar daarna wordt het beeld zwart. Conclusie: backlight defect (pixels werken wel, zichtbaar als je met een lamp op schijnt).

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.