Nokia 2720 Flip Zwart

€ 105,-
Specificaties 2,8" • 320x240 (QVGA) • 4GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 2720 Flip Zwart Review

4play 24 oktober 2019, laatste update op 13 december 2019, 16.015 views Product gekocht

Nokia 2720 Flip Zwart

Mijn 2e KaiOS telefoon, gekocht omdat mijn 8110 stuk leek te zijn. Deze lijkt meer gebruikers gemak te bieden met een nieuwere versie van het OS. Bovendien een klaptelefoon in 2019... wie wil dat nu niet.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Grote toetsen
  • Volume Knop

Minpunten

• Duur voor wat je krijgt
  • Gaat soms spontaan uit (niet meer)
  • Camera

Mijn 2e KaiOS telefoon

Ik gebruik inmiddels een jaar een Nokia 8110 uit 2018. Een erg leuk toestel dat met zijn rare vorm veel vragen oproept bij voorbijgangers en mensen die tegenwoordig telefoons gebruiken. Zeg nu zelf als iedereen een zwart rechthoekje heeft en jij niet dan is dat volop reden tot hilariteit. Echter mijn keuze voor een KaiOS telefoon is een overwogen keuze geweest. Ik wil namelijk van mijn smartphone verslaving af, maar het lukt me niet om mijn smartphone met rust te laten. Maar bij een domme phone mis ik Whatsapp tegenwoordig een onmisbaar middel in mijn leven. Een KaiOS toestel beloofd basis smartphone features maar geen volledige smartphone. Wel basic Google integratie maar geen volledige overgave van al mijn privacy aan Google.

Echter... de 8110 heeft ook een nadeel en dat zijn zijn knopjes... een 8110 heeft erg kleine knopjes waar ik met mijn dikke duimen alles mee moet intikken in whatsapp. Ook heeft de 8110 een bug waardoor hij regelmatig dubbele input detecteert wat in het dagelijks gebruik erg irritant is. Ook dacht ik dat de verbindingen regelmatig wegvielen (maar dat bleek achteraf aan de tegenpartij beller te liggen) een goede reden om een ander toestel aan te schaffen voor 80 euro trok ik deze 2720 bij de 2e kans van een behoorlijk koude blauw bezorger vandaan.

Intern zijn de 8110 en 2720 (en de 800 though) helemaal gelijk, de snapdragon 205, 512 MB geheugen en 4 GB opslag zijn gelijk. Echter waar de 8110 blijft steken een KaiOS versie 2.5.1 (met een Nokia skin) draait de 2720 op 2.5.2 (zonder Nokia Skin) en dat scheelt een slok op een borrel. De verbeteringen die in dit .1 verschil zitten maken het toestel een stuk bruikbaarder dan zijn broer van vorig jaar.

Hardware

De 2720 is een klap telefoon, dat betekend dat hij lekker compact is, maar wel behoorlijk dik in je broekzak. Je kunt na het bellen lekker de telefoon dichtklappen met een ferme flats en je verbinding is verbroken. Het is niet zo lekker als het schuifje van de 8110 die je met een dramatisch gebaar kon dichtschuiven maar het werk prettig. En ik moet zeggen het toestel voelt ook nog best stevig aan bij het scharnierpunt iets wat altijd een drama was in de jaren 90 kan ik me herinneren.

Dit is de enige KaiOS telefoon die ik ken die een volume knop heeft, en dat is echt een gemis als die er niet meer is. Iemand bellen die hard praat is ineens geen ellende meer je kunt tijdens het gesprek makkelijk het volume instellen. Ook zit er een SOS/Google assistent knop op de telefoon. Dit kun je instellen als SOS dan gaat hij een lijst van 5 mensen bellen op de speaker als je deze ingedrukt houd. Een erg veilig idee voor mensen die slecht ter been zijn OID. Ik heb er de Google assistent onder gezet, deze knop is niet programmeerbaar dus je kunt niet zelf bepalen wat hij moet doen het is of SOS of de assistent.

Mijn toestel is de grijs zwarte versie, de kleur grijs lijkt erg op de kleur waarin in je jaren 90 je PC kast gespoten was. Het komt op mij erg nostalgisch over.

Als Accu heb je een 1500 mAh blokje die je klappendekletsbak ongeveer 2 dagen van stroom kan voorzien. Ze adverteren met veel hogere getallen maar in de praktijk bij 4G, wifi, synchronisatie ed blijft er 2 dagen over. De accu is wel verwisselbaar, maar het was vorig jaar nog erg lastig een vervangende accu te vinden (het is dezelfde accu als de 8110).

Op het 320x240 beeldschermpje van 2,8" kun je alles lekker scherp zien maar het blijft wel erg priegelig. Vooral als je een website gaat bezoeken dan is het echt pieter peuterig en gedoe.

De camera geeft je 2 MEGA PIXELS aan zinloze plaatjes. Bij mooi weer veel licht kun je wat zien maar verder is het best wel hopeloos. Hier ga je geen duizenden likes op insta mee verdienen. Maar dat is natuurlijk ook helemaal niet de bedoeling van deze telefoon. Ik heb een aanrijding gehad en ik kon prima de schade foto's opnemen etc. Wel lijkt hij me iets beter dan de camera van de 8110, deze kan in ieder geval een QRcode scannen dat is me bij de 8110 nooit gelukt. Ook onze slak is prima te fotograferen maar verwacht er niet teveel van. Ook de locatie van de camera is vreemd hij zit op de plek waar je vinger ook zit als je het toestel vast houd.

De speaker is "prima" hij gaat flink hard maar echt veel verschillende tonen zul je niet horen.

Het buitenscherm is een 96x96 pixel kleuren LCD die laat zien hoeveel notificaties je hebt en de tijd laat zien als je op een knopje drukt van het toestel. Ook volume aanpassingen komen hier in beeld als je MP3's afspeelt en de telefoon dichtgeklapt hebt.

In je toestel is plaats voor een SD kaart tot 128 GB, ik heb er een 32 GB ingedrukt en dat is meer en meer dan genoeg. Als je veel muziek hebt n die op je telefoon wilt afspelen dan kan een grotere handig zijn.

Er kunnen 2 micro sims in het toestel maar ik heb er maar 1 in, helaas is het andere simslot niet uit te schakelen dus hij verteld je altijd bij dat er niets in slot 2 zit.

Het werkt ook met gehoor apparaten, de alarmberichten van de overheid komen keurig binnen (met teruglees logboek). 4G over Wifi is ook aanwezig wat dat exact doet weet ik niet.

Er zit nog een vreemde bug die ervoor zorgt dat het toestel soms spontaan uitgaat. Ik ben nog in contact met KaiOS of dat aan mijn toestel of aan KaiOS ligt. Er zijn meer mensen die dit probleem hebben dus ik denk dat het een software/hardware probleem is.

Software

Zoals eerder vermeld draait dit toestel op KaiOS 2.5.2. en dat is een wereld van verschil tegenover versie 2.5.1 die op de 8110 draait.

Een verademing is dat je woorden kunt toevoegen in het woordenboek van je t9 tekst voorspelling. Dus eindelijk herkent mijn telefoon ook de namen van mijn kinderen en het woordje "de" wat in de vorige versie er niet in zat is ook toegevoegd.

Je kunt screenshots maken door * en # tegelijk in te drukken ook heel handig.

Ja telefoonboek kun je nu ook synchroniseren met Google, eerder kon je alleen importeren vanuit je Google maar nu schrijft hij dus ook weer veranderingen weg. Erg prettig, wel moet ik even vermelden dat hij wel erg vaak synchroniseerd, elke keer als je het telefoonboek openmaakt doet vorgt er een sync. Dat is in mijn ogen veel te vaak, een keer per dag lijkt me meer dan voldoende.

Er is een functie om het synchroniseren van je mail per uur te doen eerder was het maximaal per half uur.

Het hele OS is erg gericht op 3e wereld landen en is nog erg opkomend dat zie je ook in de functies en de ondersteuning. Alle apps zijn gratis maar er zitten zo goed als altijd advertenties van Kai's eigen platform in. Het zijn nu nog vooral advertenties voor andere apps en je ziet keer op keer dezelfde adds langskomen maar toch dit gat een probleem als ze straks groter zijn.

Wel grappig is dat door de 3e wereld en Idia focus van dit toestel je ook apps vind die je niet zo snal hier zult aantrefen. Zoals een Koran app die ook een voorlees functie heeft of een soort TikTok met vooral kleine filmpjes van Indiers die allerhande dingen doen.

Er zit in deze versie van KaiOS ook een file browser, iets wat echt een gemis was in de 8110 dit maakt het iets makkelijker om bestanden heen en weer te copyeren maar ideaal is het niet.

Google maps heeft geen point to point gesproken navigatie, je kunt wel een route plannen maar je moet zelf op volgende klikken als je een kruispunt gepasseerd bent. Iets wat je geld gaat kosten als een agent het ziet of en deuk als je niet oplet. Maps is dus alleen wandelend te gebuiken. Maar aangezien het een Webapp is (zoals alles in KaiOS) kan dat morgen zo weer anders zijn.

De muziek speler blijft een onding, het kan maar niet onthouden waarje bent gebleven. Dit maakt luisterboeken of podcasts onmogelijk. Elke keer beginnen die opnieuw. Voor muziek werkt het wel prima.

Dingen waar ik in het dagelijks gebruik vaak tegenaan loop:
* Geen Spotify of andere muziek stream apps (Er is inmiddels 1 radio stream app)
* Geen bank app zit er niet in ik heb ING en die site werkt ook niet je kunt niet inloggen de site blijft laden tot je accu leeg is.
* Geen parkeer apps.
* Geen apps voor je auto entertainment (Apple carplay of Android Auto)
* Geen point to point navigatie (TomTom).
* Geen podcast app.
* Ik kan mijn Sonos er niet mee bedienen.
Google Assistent
De Google assistent is een groot onderdeel van deze telefoon, via het speciale knopje roep je deze op en deze kan basis dingen doen. Hij is niet zo uitgebreid als een google assistent op een Android toestel maar kan behoorlijk meekomen.
Groot nadeel is dat de assistent niet in het Nederlands kan wat de bruikbaarheid weer veel minder maakt. Je kunt de assistent ook gebruiken om je berichten te laten uittypen zodat je niet de hele tijd met de 0/9 knopjes aan het drukken bent. gewoon inspreken en de assistent zet het voor je om in getikte tekst. Helaas dus niet in het Nederlands dus uittikken van tekst kan alleen in het Engels (Duits, Frans, Pakistaans of Hindi kunnen ook natuurljk :))

Totaal

Een veel beter KaiOS toestel dan zijn jaar oudere broer, alles werkt "sneller" en er zijn grote stappen gezet in algemene bruikbaarheid en QOL features. Echter je smartphone inleveren en alleen dit toestel gebruiken is moeilijk. Het is wel heel leuk om te zien waar KaiOS heengaat het is inmiddels het 3e OS naast Android en iOS voor mobiele telefoons en in India zijn ze de nr. 2 (na Android). Ze zijn als bedrijf heel benaderbaar en je ziet het OS per point release opknappen en verbeteren.
Als je de plons wilt wagen om eens uit de klauwen van Google (deels) te komen en het aandurft om eens weer digitaal te pionieren kan ik KaiOS aanraden en dan helemaal dit toestel een veel betere ervaring dan de 8110 van vorig jaar.

Wil je niet zoveel geld uitgeven kijk dan eens naar de KaiOS telefoons van Energizer maar die hebben minder goede specs (ja nog minder goed :))

[update]
13-12-2019 Na een firmware update heb ik geen random shutdowns meer gehad
[/update]

Heb jij ook een Nokia 2720 Flip Zwart?

Geheel off-topic, maar je hebt dus een slak als huisdier?
Ja 2 afrikaanse reuzen slakken in een terrarium. Admiraal Slakbar en Alfred J Slak. Makkelijker te fotograferen dan onze hond die is zo snel. Hihi.

[Reactie gewijzigd door 4play op 25 oktober 2019 13:11]

Da's apart, nog nooit eerder gezien :D
Leuk om deze review te lezen en een prettige duidelijke uitleg. _/-\o_
Hoeveel informatie kun je op het scherm kwijt met je berichten? Ik heb momenteel een antieke telefoon met een 220*176 pixel scherm, en hier kunnen twee (sms) berichten gewoon op weergeven.
Je print sreen van je epub reader lijkt te impliceren dat het OS niet veel tekst kwijt kan op één scherm; een simpel bericht van 100 tekens lijkt al niet eens te passen. Een simpel WA bericht wordt dan scrollen en scrollen?

Als voorbeeld: dit is ook een 320x240 resolutie scherm., en daar kan je een half boek op kwijt :P

Hoeveel tekst kun je in WA, in SMS en in email kwijt op een scherm?

[Reactie gewijzigd door Theo op 31 oktober 2019 13:22]

Als je in WA berichtjes stuurt die lang zijn dan krijg je het begin van het bericht te zien (4 zinnen) met een ...more erbij waar je op kunt klikken. Het scrollen binnen WA (en SMS gelijk) is vrij snel.
Doordat dit OS in 2017 is gemaakt er niet in 2000 zoals je voorbeeld hebben ze meer aandacht besteed aan de leesbaarheid en inderdaad ze kunnen meer op het scherm kwijt als ze niet alles mooi hadden willen maken :) ik ben best voor een ieniemini lettertjes versie maar dat is niet je voornaamste probleem momenteel. Voordeel is wel dat er geen toetsenbord in beeld komt te staan en je dus "meer" ruimte over hebt dan op een cheap android toestel met een 480x640 scherm.

De Epub reader kan tot 12pt kleine letters insellen in het OS is niets in te stellen.

Helpt dit met je vraag?
Vet cool dit. Leuke review 4Play! En een extra pluspunt dat je slakken als huisdier hebt ^^

Ik hoop wel dat Nokia/KaiOS die belachelijke "uitval" bug snel fixt! Dat kan echt niet.
Nu alweer 2 dagen niet uitgevallen en na de laatste Whatsapp update doet de telefoon weer 2 dagen op een accu in plaats van 8 uur. Misschien heeft het 1 met het ander te maken.
Oke fijn om dat te horen. Ik hou het forum in de gaten. Wie weet komt er nog eens een kaiOS toestel dat echt een week met een accu doet!
Bedankt voor de review! Vraagje, kun je ook op web.whatsapp.com inloggen met de app op deze telefoon?
Helaas is dat niet mogelijk.
Dit is wel een van de meest gehoorde klachten voor whatsapp op deze telefoons.
Ik denk dat het pas komt als Whatsapp een multi device inlog toestaat.
Bedankt voor het antwoord. Jammer dat het niet kan, maar andere KaiOS kunnen het inderdaad ook niet dus lag wel voor de hand.
Kun je wel bellen via Whatsapp (en dus via wi-fi)? En heeft deze telefoon, net als de 8110 4g, ook een hotspot functie?

[Reactie gewijzigd door Veritas op 29 oktober 2019 20:40]

Whatsapp kan berichtjes sturen fotos sturen en alle basic dingen. Geen live locatie, stickers of (video) bellen. Filmpjes kunnen max 8 mb zijn wat het sturen van filmpjes nutteloos maakt. Bijna elk filmpje dat anderen maken zijn groter dan 8mb omdat elk andere toestel wel een HD(+) camera heeft ipv een 2megapixel cameratje.

Hotspot functie zit er weer in en werkt naar behoren.

(Reactie geschreven met mijn 2720)

[Reactie gewijzigd door 4play op 30 oktober 2019 08:12]

Heb hier ook de bananaphone, inclusief alle vervelende bugjes als dubbelinvoer, geen woordje "de" in het woordenboek, sowieso zijn alle meestgebruikte woorden pas de 2e of 3e optie, als je iemand zoekt in contacts gaat de tekstinvoer terug naar Ab, Geen hoofdletters bij voorspellende invoer, etc.....
Heb je die al eens geupdate? Ik niet maar ik vermoed dat met de komst van de flipversie de software van de banaan ook verbeterd is. Het zijn intern dezelfde toestellen dus zou eigenlijk wel moeten. Helaas ben ik een aartsluie slak die domweg de moeite niet neemt, ik wilde die flip versie van Nokia toch al hebben voor de gein, net als de banaan. Het is ook een beetje pionieren, een nieuw OS, nieuwe ontwerpen voor oude vormfactors, d'r bij zijn is meemaken dus dan neem ik de ongemakken wel voor lief. Je moet jezelf als phonegebruiker niet al te serieus nemen om met deze lolapparaten te gaan lopen, evenwel doet het wel wat het moet doen: bellen, sms en rudimentair internet leveren en da's eigenlijk al genoeg.
Ik heb ook beiden en Nokia heeft de banaan niet meer geüpdate terwijl de flip wel regelmatig(er) updates krijgt.
Nog steeds niks, ik heb de klantenservice maar een mail gestuurd. Begint wel behoorlijk kansloos te worden zo, dé bus, dé trein, dé pleuris. Manmanman. Zouden die nou werkelijk alleen de dubbelsim versies updaten zoals ik elders al wel gezien heb?
beste,

mag ik vragen of je met deze telefoon ook sneltoets kan toewijzen? dus contactnaam annie bijv onder nr 1, als je dan de 1 vasthoud dat hij annie belt? is voor mijn vader(80)moet makkelijk zijn namelijk
super , thx voor je snelle reactie, dan ga ik die bestellen
Hello there, ik heb nu een bananaphone, een gele! Erg leuk!
Maar dat geluid... een gesprek klinkt alsof je door een slecht afgestelde oude radio spreekt. Krasserig en schel, bah!
Mijn vraag is hoe het geluid van dit nieuwe schatje is. Het is vreemd, maar daar heb ik in geen een recensie iets over gelezen. En een telefoon is toch primair gemaakt on mee te bellen. Toch?
Vertel me eens, hoe klinkt een gesprek op een 2720?
Ik vond het bellen prettiger met deze telefoon. Het geluid was helder en bellen via wifi maakt het heerlijk helder om mee te bellen.
Is het mogelijk om deze telefoon "kaal"te maken voor een tante van 87?
Die ouderen telefoons das meuk dus ben op zoek naar iets "stabiels"met niet te veel fratsen.

Fred
ze worden vrij kaal geleverd. ik weet niet hoeveel kaler je zou willen.

Er staan 4 spelletjes op die je er niet kunt afgooien.
Oke maar kan whatsapp enzo eraf?
Ja volgens mij wel, maar waarom koop je dan dit relatief dure toestel? Als je geen Whatsapp wil dan kun je toch elke domphone kiezen? Deze zijn juist interessant omdat ze wel kunnen "appen".
Nou ik ben op zoek naar iets wat groter is dan standaard, en die senioren telefoons das 3x niks ze heeft er nu 1 gehad blijven de toetsen van hangen enz enz.
Dus vandaar. En om de prijs hoeft ze het niet te laten:)

Fred
maar je erfenis dan Fred? goedkoop en simpel houden, fijner voor alle partijen 8-)