LaCie Ethernet Disk mini 500GB Review

coolcnor 25 mei 2010, laatste update op 25 mei 2010, 500 views

LaCie Ethernet Disk mini 500GB

Pluspunten

• goede overdracht
  • op afstand te configureren
  • toegang tot de data via webpage
  • goede ftp server

Minpunten

• is al kapot
  • lawaaierig
  • wordt erg warm

Features Score: 4
Op zich een prettige NAS. Van alles aanwezig, FTP, HTTP en zelfs via een webportal te benaderen en te beheren via internet (van een andere plek af). Eigenlijk in 2 jaar 2 x opnieuw opgestart.
Firmware wordt regelmatig bijgewerkt.
Overdrachtssnelheid is OK, zeker in combinatie met de D-link Dir-825. De interface (webfront en de webportal) is niet al te snel.
Hij staat bij mij in de meterkast achter een deur. Toch hoor je hem behoorlijk goed, zeker de ventilator.
De meegeleverde software heb je niet zoveel aan. Zorgt voor configuratie,maar dat kan net zo goed met het webfront. Er zit ook back-up software bij, maar die werkt niet makkelijk en draait ongevraagd tijdens het werken.
Nu zijn we 2 jaar verder en.... hij doet het niet meer. Ik denk dat de schijf kapot is. Duurzaamheid is dus niet geweldig.

Heb jij ook een LaCie Ethernet Disk mini 500GB?

Het valt me op dat ie na 2 jaar ermee kapt. Ik heb zelf ook ongeveer 2-3 jaar geleden een EDmini 320GB (gbit) aangeschaft, die gaf ook enkele maanden terug de geest.

In mijn geval leek het de voeding te zijn, die niet genoeg prik meer gaf. De hdd spinde niet meer op, dus ik het apparaat open geschroefd, hdd aan een pc voeding gehangen. De Lacie deed het vervolgens weer, waarna ik als een gek de data heb overgezet op een pc.

Aanvankelijk heb ik de boel uit elkaar gelaten, t moederbord en harde schijf bewaard en de rest weg gegooid. Harde schijf heb ik in een oude pc ingebouwd, moederbord verkocht. Nu doet de harde schijf (Seagate) inmiddels ook vaag. Windows wil niet altijd meer booten met de schijf aangesloten.

Misschien heb je hier wat aan, wellicht kun je de boel al dan niet tijdelijk met een aparte voeding draaiende krijgen, al is het om nog bij je data te kunnen. Volgens mij zijn die voedingen niet bestand tegen non-stop aan laten van de NAS...
Beste Ben,

dit is precies wat ik op dit moment zit te doen. Dan je voor de tip. Voeding van de Lacie gaf een hele hoge fluit toon en het tik geluid deed bij mij ook een lampje branden dat er wel eens te weinig "juice" naar de schijf zou kunnen gaan
Schijf gewoon aan PC gehangen en nu maar overpompen. Had nog een
Had nog wel even een Ext3 driver voor Windows nodig, maar die is er ook zo op gezet.
Schijf vertrouw ik voor geen meter, dus die schrijf ik af.
Volgende NAS zal waarschijnlijk geen Lacie meer zijn. Kijk nu naar een Qnap 210.
Die schijf heb ik hier inmiddels ook afgeschreven. Gelukkig niet meer opnieuw data op geprobeerd te zetten. Ik heb zelf ook inmiddels een andere NAS, het is een Qnap SS-439 Pro geworden. Geen goedkoop ding, maar die kan tenminste meerdere schijven aan, en raid1, dan ben ik iig beschermd tegen uitvallende hdd's... Is overigens ook vele malen stiller, ik heb na een maand of 2 de fan nog niet gehoord (en het wil nog weleens aan de warme kant worden hier).

De voeding hier begon idd ook een hoge fluittoon te produceren.... Al zag ik dat niet direct als verdacht, aangezien mijn laptop voeding ook een soortgelijk geluid geeft als ie uit staat en de accu aan t laden is (vreemdgenoeg niet bij laden als de laptop aan staat). Maar enkele maanden later begon de lacie spontaan te rebooten en deed ie niks meer. Blijkbaar was het toch een teken dat de voeding overleden is.