Samsung Syncmaster 940BF Review

Glenn.Janssen 9 maart 2006, laatste update op 23 maart 2006, 9.311 views

Samsung Syncmaster 940BF

Pluspunten

• Prachtig strak uiterlijk.
  • Snelle responsetijd.
  • Grote instelmogelijkheiden.
  • Mooie kleurweergave.
  • Kantelbaar.

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar.
  • Tamelijk korte handleiding. Deze staat uitgebreid vermeld op de bijgeleverde cd-rom. Bij de installatie van het scherm kan dit wat onhandig werken.

Bij mijn aankoop van een 19" tft twijfelde ik erg tussen de 940 en de 930 BF. Vanwege de ontzettend strakke afwerking en zijn snelle responstijd, heb ik gekozen voor de nieuwste van het stel, de 940BF.

Eerste indruk.
De monitor is verpakt in een kleine platte doos. Goed omringt door de nodige hoeveelheid piepschuim. Na het openmaken van de doos, zie je direct het ronde voetstuk. Na wat verder uitpakken komt het scherm ook tevoorschijn. De voet en de monitor zijn los verpakt, deze zijn erg makkelijk via een sleutelschroef aan onderzijde van de voet te monteren. Een klus van 1 minuut. Het scherm oogt erg solide en staat zeer stevig op zijn voet.

Inhoud verpakking:
- Installatie cd-rom;
- Handleidingingen/garantiebewijs;
- Piepschuim

Installatie.
De achterkant van het scherm is mooi afgewerkt. De stekkers zijn mooi weggewerkt, doormiddel van een simpel afdekplaatje. Deze is er in zijn volledigheid af te halen. Dit werkt erg soepel.
Nadat zowel de powercable als de DVI-D cable waren aangesloten, startte ik mijn pc op. De monitor zoekt snel zelf even naar een Digitale of Analoge uitgang. Eenmaal in windows komt de melding van een nieuwe hardware. Deze negeer ik, omdat ik eerst de installatie-cd van Samsung wil bekijken. Hierin kun je op een simpele manier het stuurprogramma installeren, samen met wat software. Deze software is voor het fijnstellen van je scherm, naar mijn idee is het een en ander wat overbodig. Maar misschien moet ik mijzelf hier iets meer in verdiepen.
Na een aantal minuten, werkt het scherm prima.

Pixeldefecten.
Ik had bij het scherm een "non-dead-pixel" garantie aangeschaft. Ik kan er totaal niet tegen als ik op een scherm van ¤400,- naar een aantal dode pixels moet gaan kijken, al is het er slechts één! Maar ondanks alles bleek dit niet nodig geweest te zijn. Mijn scherm bevat geen enkele dode pixel/subpixel. Het scherm is nu een week in mijn bezit, vrijwel non-stop in gebruik. Dus ik verwacht ze ook niet meer.

Vormgeving.
De monitor oogt erg groot doordat de omranding ontzettend slank is. Het scherm is mooi zilver met zwart. De knopjes, die rechtsonderin de rand zijn verwerkt, verpesten het slanke beeld gelukkig niet. Door het subtiele blauwe LEDje in het power-knopje, krijgt het scherm een elegant uiterlijk.
De vormgeving van het scherm was een pré bij mij. Hij lijkt erg veel op de 940B (vrijwel identiek).

Kleurweergave.
Met behulp van de bijgeleverde software en de menu's in het scherm zelf, is het even flink pielen om alles mooi in te stellen. Het scherm heeft zelf een aantal ingestelde modes. Waaronder 'movie', 'game' en 'internet'. Deze geven al een duidelijk beeld van wat er mogelijk is met de instellingen. Bij mij is inmiddels de kleurweergave perfect. Het is een kwestie van instellen en hier zul je je even in moeten verdiepen. Dit is bij vrijwel ieder scherm het geval.

Ghosting
Net zoals bij veel van zijn voorgangers, is er geen enkele vorm van ghosting aanwezig. Ik heb de nodige test-scenarios gedraait, om ook maar het kleinste beetje ghosting te ontdekken. Maar tot mijn opluchting, presteerd het scherm ook op dit punt weer perfect.

Backlight.
Bij het laden van een totaal zwart vlak, was duidelijk wat backlight te zien bovenaan het scherm. Deze was gelukkig zo minimaal, dat het voor mij geen punt was.

Conclusie.
Ik ben erg tevreden met mijn keuze. Het scherm oogt prachtig en is goed in te stellen. Voor iemand die veel gamed en graag films op zijn PC kijkt, is dit een aanrader. Ben je echter een hedendaagse computergebruiker, is die 2ms echt zwaar overdreven. Ik denk zelf dat het verschil tussen de 2ms/4ms totaal niet te merken is. Het menselijk oog kan dat soort verschillen toch vrijwel niet waarnemen. Desondanks, een prachtige aanwinst voor de koploper op de TFT markt, Samsung.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 940BF?

Perfecte survey .
Ik heb zelf de Samsung 930BF en de jouwe kwam geloof ik iets later uit.

Het is een pracht exemplaar .
Alleen zeg jij dat hij niet in hoogte verstelbaar is .
Naar mijn weten kan ik mijn 930 geloof ik in 3 standen zetten .
Het scheelt niet veel maar hij kan wat hoger dacht ik .

En dat alles op cdrom staat was voor een kameraad van mij in eerste instantie ook wel lastig .
Aan de andere kant is hij er wel aan gewend nu.
Je moet hem gewoon gelijk goed instellen.

Een vraagje was hij bij jou toen je hem voor het eerst aan zette ook zo flets ?
Ik kan mijn scherm echt niet in hoogte instellen. De steun die vanaf de voet naar het scherm loopt, gaat direct het scherm in. Er is geen teloscopische buis of iets dergelijks aan de achterkant. Helaas is zijn er ook geen 3 standen zoals jij zei :)

Gelukkig is hij wel kantelbaar, dat was toch wel een pré bij mij.

Even over die flets, daar heb ik geen last van gehad. Toen ik hem opstartte kreeg ik een zwart scherm, waarin werd gecheckt of het scherm analoog/digitaal was. Verder niets.

P.S. Bedankt voor het compliment voor de survey.
Nog een vraagje Dimacheari .
Is het bij jou scherm ook zo dat als je je pc opstart dat er iedere keer links bovenin een blauw blokje komt wat flikkerd in Analoog Digitaal.
bij mij staat hij Digitaal en dan verspringt hij daar ook op.
Vind dat zo raar bij mij en was benieuwd of bij jou merk dat ook zo is ?
Ey freek,

Even over jou vraag wat betreft Analoog/Digitaal blokje linksboven. Dit is inderdaad ook bij mij het geval. Iedere keer als je het scherm aanzet, zal hij gaan zoeken naar een digitale/analoge aansluiting. Ik ben zelf opzoek naar een manier om hem standaard op DIGITAAL in te stellen. Dit is me tot op heden nog niet gelukt.
ik vind het niet zo'n perfecte survey

Je hebt overal 5 groene balken (uitstekend) terwijl je wel wat minpunten noemt... Ik betwijfel dus of hij wel objectief is.

TRouwens je hebt geen dode pixels dan zou ik daar dus wel een uitstekend neer zetten :Y)
Ik heb meerdere schermen gehad en beoordeeld. Dus ik weet inmiddels wel hoe ik objectief moet zijn in m'n beoordeling.

Wat de dode pixels betreft. Deze moet niet volledig groen zijn. Dit is pas wanneer je zegt: "Ik heb geen dode subpixels , ook niet na langdurig gebruik". Aangezien ik mijn scherm pas 1 week heb, kan ik dit nog niet zeggen.

Bedankt voor je kritiek, maar onderzoek je kritiek zelf eerst beter voordat je bij mij komt.
Even een algemene vraag; wat is de totale hoogte inclusief de voet. Dit ivm het feit dat mijn kast waarin mijn computer staat, niet hoger kan hebben dan 425 mm. Hopelijk wil de moeite nemen om de meetlat er even langs te houden. Verder een review waar ik wel iets mee kan, waarvoor dank.
Mijn lineaal is niet nauwkeurig genoeg, om te kunnen zeggen of het 42,4 of 42,6 cm is, maar daar zit 'ie ongeveer tussen.
Hartstikke bedankt voor de genomen moeite. Heb hem aangeschaft naar aanleiding van deze review en de opgenomen maat. Hij past als een t..t! Heb 1 a 2 mm over. Genieten!!!! Nogmaals bedankt en keep up the good work!
Bedankt voor je compliment! Ik ben blij dat je ook voor dit scherm hebt gekozen. Je zult er veel plezier van hebben.
Beste mensen,

Ik zou graag willen weten hoeveel het daad werkelijk opgenomen vermogen is bij zulk soort monitors, daar ik hier een 21 inch Eizo heb, die werkelijk de stroom uit het stopcontact zuigt, en van plan ben een TFT scherm aan te gaan schaffen ivm met zijn stroom verbruik(130W/PH).

Vriendelijke reacties zijn graag welkom.)
Het betreffende scherm (940BF) heeft een verbruik van 38 W per uur. In de standby modus is dit <1 W per uur.

Zoals je ziet, ik drastisch verschil met de oude CRT monitoren.
Correctie:
Zoals je ziet, een drastisch verschil met de oude CRT monitoren.
Ik heb hem ook al binnen,
Je hebt gelijk, hele mooie en strakke scherm.
tot nu toe geen dode, luie of een andere soort rare pixels.
Ik heb hem nog op standaard instellingen draaien, en graag zal ik van je willen weten hoe ik hem fijner kan afstellen ik denk dat ie wel strakker kan.
en ook is dit de eerste scherm die in spellen geen vertraging of ghosting heeft,
is veel beter dan die 204b (in de game )
ben wel erg blij mee.
ik hoor het wel.
voeg me maar toe op msn voor meer vragen. Kunnen we het er eens over hebben.

MSN: laaalala@gmail.com

Ik hoor het wel.
Ik heb er nu ook een besteld, doorslag daar van is deze review en de 2ms.... daar zit ik nog steeds een beetje over in.
ik heb vorige week een samsung 204B gehad om te testen(5ms g>g), en deze viel me toch een beetje tegen. ik heb geen ervaringen met ghosting en zo maar opbouw van het beeld lijkt anders dan bij crt, in race games en first person schooter,
weet niet hoe ik het moet noemen,maar toch soort vertraging die op de CRT niet voorkomt.
aan de videokaart zal het niet liggen.. 7800GTX 256mb.
dus heb ik besloten om 19inch te gaan kopen en wel de snelste dus 2ms.
heb ik nog een vraag aan Dimacheari.
hoe vindt jij de resolutie 1280x1024 ?? is het voldoende??en de pixel pich 0,294?? zijn ze niet te grof??
al vast bedankt.
Ey "Dierentuin",

Even een reactie op jou vraag, ik was had zelf een 17" tft die ik had draaien op een resolutie van 1024 * 768. De overstap naar 1280*1024 was dus vrij drastisch voor mij. Ik ben een hardcore gamer, dus ik wou zelf niet groter gaan dat deze resolutie. Ik heb zelf de ervaring dat ik bij hogere resoluties het gamen minder fijn vind, maar dit is denk ik een persoonlijke keuze.

De pixels zijn absoluut niet te grof. Het scherm is er strak en super fijn in te stellen. In het begin oogt het misschien wat crappy, maar dit is omdat alles op een vreemde instelling staat. Na wat "fine tuning" heb je je scherm werkelijk prachtig draaien.

Dempsey, ik zal vanavond even opmeten wat de daadwerkelijke hoogte van het scherm is.

Nog vragen, ik hoor ze graag.