Zalman ZM-F1, 80mm Review

MilaNL 6 maart 2006, 800 views

Zalman ZM-F1, 80mm

Pluspunten

• Stil
  • Goede luchtdoorstroom (ook op 5 volt)
  • Lage temperaturen (ook op 5 volt)
  • Goedkoop

Minpunten

• Ik heb geen minpunten

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Jullie zullen waarscijnlijk denken: wie schrijft er nou een survey over een casefan... Nou ik dus. Normaal zou ik het helemaal niet nodig vinden maar bij deze casefan hebben mijn oren eindelijk weer eens rust.

Stilte...
De casefan heeft namelijk een verloopdraadje meegeleverd waarmee de fan op 5 volt kan draaien. Dan is de luchtdoorstroom nog steeds heel goed, maar het is ontzettend stil. Zeker met ASUS Q-Fan aan is het echt een genot om te horen :)

Waarom kopen?
Ik heb veel stille ervaring met Zalman, en daarom viel mijn oog op deze fan.

Hoe heb ik het?
Ik heb er nu 1 voor 2 harde schijven zitten, en 1 achter de CPU koeler. Dit werkt heel goed en de temperatuur van mijn moederbord is acceptabel. De temperatuur van het moederbord is (in Everest) 34 graden celcius. Dat is dus als de fan op 5 volt draait.

Heb jij ook een Zalman ZM-F1, 80mm?

Is ELKE 80mmfan niet stil op 5V? :7
Zelfs irritante 40mm fannetjes zijn op 5V nog wel stil. Het enige dat ik dan nog vind tellen is hoe stabiel de fan zelf is en of alles gaan meetrillen. Ik weet toevallig dat papst hiervoor speciale gewichtjes in hun bladen gebruikt.
Mijn CoolerMaster fans die ik hiervoor had, waren veeel luidruchtiger. En nee, hier trilt helemaal niks mee!
Ik heb ook een survey geschreven over een casefan hoor :) Ik heb 2 van deze fans in mn huis (pc van mn pa + broer) en vind ze lekker stil op 5 + 7v, maar op 12v niet te harden :(
Hm op 12volt zijn ze hier veel stiller dan de CoolerMaster fans die ik hiervoor had.
Maar omdat de luchtdoorstroom op 5V ook erg goed is, houd ik ze lekker op 5 volt :)
Ik heb ook 2 van deze fans in me PC, maar op 12V maken ze echt een t*ring herry.

En op 5V vind ik dat ze echt te weinig lucht verplaatsen :'( .
Voor mij nooit meer :P
Ik heb ook zo'n fan ter vervanging van de fan in de voeding van mn Antec Sonata1 kast. Alhoewel die temperatuurgestuurd is (en bijna altijd op low rpm draait) maakte de standaard fan toch een akelig geluid. Met de Zalman is ie wel stiller, maar dat komt ws. vooral omdat ie op lage toeren draait. Op 12V maakt ie net zoveel herrie als een normale fan. Ik vraag me ook af of deze fan niet gewoon stiekem een standaard 'made in china'-fan is waar ze een zalman-stickertje op hebben geplakt ;) Het is iig geen bijzondere techniek zoals hun CPU- en GPU-koelers, maar daar is de prijs dan ook naar. Staat iig wel leuk dat er een Zalman-stickertje door het roostertje van mn voeding zichtbaar is ;)
echt een genot om te horen
echt een genot om NIET te horen zal je bedoelen :P
Ik heb geen minpunten

ging dit niet over de fan :?
ja dit is de meest zinloze reply ooit