Denon DHT-S514

Specificaties Soundbar met subwoofer en 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Denon DHT-S514 Review

antonyv 15 oktober 2019, laatste update op 16 oktober 2019, 2.673 views Product gekocht

Denon DHT-S514

Ik zocht beter geluid voor mijn TV, zonder mijn stereo-toren telkens aan te moeten zetten wat ik alleen doe bij een film, en las goede reviews van deze soundbar. Klinkt zuiver maar nog wel wat minpuntjes. Voeldoet niet helemaal aan mijn verwachtingen maar dat kan ook aan mijn situatie liggen.

Pluspunten

• Design
  • Aansluitmogelijkheden
  • Geluid algemeen

Minpunten

• Geluids-scheiding
  • Zeer gericht geluid

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik zocht een beter geluid voor mijn "oude" plasma TV.
Omdat dat een plat scherm is valt het geluid nog al tegen.
Na veel reviews gelezen te hebben kwam ik uit of op deze Denon DHT-S514 of op de Bose 700. Deze laatste werd me echt te duur omdat die ongeveer €700 kost en dan heb je alleen nog maar de bar, wil je de subwoofer erbij dan moet je nog eens 700 aftikken.
Ik had al wat geluisterd maar deze specifieke Denon heb ik niet geluisterd omdat ik hem niet heb getroffen bij de Mediamarkt. Andere bars die ik geluisterd had waren die van Polk, Sonos, Harman/Kardon, Yamaha, Heos, Bose.
Die ik daar het beste vond klinken was duidelijk de Bose, maar zoals gezegd, te duur. Omdat ik jaren lang hele goede ervaringen met Denon heb, van complete sets, mijn stereo-toren die ik al sinds de begin jaren negentig heb en nog steeds fantastisch is en oordopjes, durfde ik de gok wel te nemen. Ik hoorde de Heos (made by Denon) namelijk wel en die klonk eigenlijk ook wel goed maar ja, bij de mediamarkt moet je je wel heel erg goed concentreren gezien de herrie die daar eigenlijk altijd heerst.
Zeer grote doos uitgepakt waaruit blijkt dat het allemaal netjes verpakt is. Snoertjes erbij, afstandsbediening en een beknopte handleiding.
Eenmaal aangesloten is het wel lastig om gelijk geluid te krijgen maar dat kan ook liggen aan mijn TV.
Je kunt het systeem leren om te luisteren naar je afstandsbediening van je TV en dat ging eigenlijk prima. Dan gaat ie ook mee aan/uit en ook het volume is te wijzigen.
Nu heeft mijn mijn woonkamer, nieuwbouw met keiharde betonnen wanden, best wat galm in de hoek waar mijn TV opstelling is. Dat was ook de reden dat ik een soundbar wilde, omdat het geluid van de TV via de achterkant wordt gereflecteerd, het bekende probleem bij de meeste platte tv's.
Dus dan zou een soundbar de oplossing zijn.

Het geluid: kort gezegd kan ie best hard zonder al te veel vervorming, best indrukwekkend voor de kleine speakers welke in de bar zitten. En de Subwoofer doet ook vrolijk mee.
Alleen het probleem bij deze bar is dat het geluid niet te regelen is.
Slechts het volume ten opzichte van de bar is achterop de woofer te regelen.
De subwoofer is automatisch verbonden met de bar via bluetooth. Werkt prima.
Maar zoals gezegd kun je niet de treble en mid onderling regelen en dat mis ik echt.
Het is een set waarbij je precies in het midden voor de speakers moet zitten en niet iets er naast. Ik zit op een meter of vier van mijn tv af. ongeveer een meter uit het midden en het geluid is gelijk een stuk minder met meer galm. Zo nauw komt het met deze bar.
Wat ook een punt is, en dat geldt voor alle drie de modi, is dat als een vrouwenstem spreekt, men het heel oppelvlakkig hoort, maar als een man spreekt, er ineens een hele dimensie bij komt.
Dit komt natuurlijk van de subwoofer en dat snap ik wel maar het is echt alsof er ineens een knop aan gaat. Veel te abrubt. Dit had geleidelijker gemoeten.
Ik denk daardat er te weinig bas uit de bar zelf komt, (dit had de Bose duidelijk wel beter voor elkaar maar dit is misschien ook wel een andere prijsklasse).
Kortom, het geluid is een lichte verbetering en ik had verwacht dat ie met zijn power meer indruk zou maken zonder dat ik hem echt harder moet zetten dan gewenst.
Want doe je dat, en ga je een film kijken dan komt ie ineens tot leven en gaat het wat beter. Ik had echter gehoopt dat ie op hetzelfde volume niveau echt een verbetering zou zijn.
Kortgezegd, het geluid is krachtig op hoger volume, als je echt naar een film gaat kijken. Op normaal volume ben ik niet onder de indruk.
Er zijn dus drie modi,, één voor spraak, één voor stereo en één voor surround. Om het even in eigen woorden te omschrijven, je merkt wel iets verschil, een talkshow heeft ook echt die spraakmodus nodig. De surround modus is alleen voor films met special effects. Die anders kan met muziekstukken nog aardig. Kortom dat is zoals verwacht.
Wat mij tegenvalt, is als je de volume wilt regelen, de speakers van de TV zijn automatisch uitgeschakeld, mits je aangsloten hebt via HDMI/ARC, dan zie je geen getal zoals je dat gewens bent op de TV, maar je ziet alleen dat de volume omhoog of omlaag gaat zonder indicatie hoeveel. Erg storend. Je ziet alleen op de bar zelf het aantal lampjes meer of minder branden. Alleen zitten daar wel zeven of acht stappen in voordat er een lampje gaat branden. Totaal nutteloos dus.
Wat mij ook tegenvalt, is dat mijn set is de connectie met de TV afstandsbediening al weer kwijtgeraakt is. Zomaar uit het niets. Moet ik dus nog weer instellen maar ik deed niets verkeerd.
Nu moet ik dus zelf de bar aanzetten met de afstandsbediening.

Had ik hem gekocht als ik dit allemaal wist, waarschijnlijk niet.
Begrijp me niet verkeerd, het geluid is best redelijk in stereo modus bij bovengemiddeld volume.
Ik leg waarschijnlijk de lat te hoog en het kan zelfs ook komen door mijjn situatie thuis met redelijk veel galm.
Heb je een kleinere volle kamer dan is dit een hele goede bar voor zijn geld.
Persoonlijk vind ik hem nog net €425 waard. Want met een film is het wel oké want dan klinkt ie indrukwekkend omdat je dan het volume meer omhoog krikt. Maar daar had ik hem niet voor gekocht omdat ik dan toch meestal mijn stereo aanzet welke echt nog steeds beter klinkt dan surroundsets.
(edit: typo's)

Heb jij ook een Denon DHT-S514?

Voeldoet mediakmarkt oordpjes, durfe adstandsbediening
Prima review, maar liever even door de spellingscontrole halen? Al die typo's leiden erg af van de goede informatie.
Thanks. Heb één en ander verbeterd.