Specificaties Kit met 1 lens, 12,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Olympus PEN E-PL1+ M.ZD ED 14-42mm Wit Review

Sir Guinhill 24 mei 2010, laatste update op 24 mei 2010, 2.315 views

Olympus PEN E-PL1+ M.ZD ED 14-42mm Wit

Pluspunten

• Compactste formaat SLR camera op de markt
  • Vriendin kan ook mee overweg
  • HDready formaat Film mogelijk heden
  • prijs

Minpunten

• Beperkte film lengte 7:27 Min
  • Zwakke interne flitser
  • Geen SDXC ondersteuning.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
De “Micro 4/3”-standaard is een standaard die ik sinds de introductie van de Panasonic DMC-G1 volg. Deze is voor mij interessant omdat ik zelf al in het bezit ben van een DMC-FZ50. Een Mega zoom camera met SLR-trekjes, die voornamelijk in de bediening terug komen. De G1 heeft exact hetzelfde formaat als mijn huidige kiekjesdoos.

Halverwege vorig jaar kwam Olympus met een nog compacter formaat SLR-camera. De voornaamste redenen dat ik toen geen aankoop gedaan heb waren prijs en interesse gerelateerd.
Vervolgens kwam Panasonic met de DMC-GF1, die enthousiast ontvangen werd door DPreview. Hierdoor raakte ik ook zeer ge´nteresseerd in dit formaat camera. Toen bleef alleen de prijs nog over als een horde die genomen moest worden.

Nu is het mei 2010 en met de E-PL1 is ook de prijs horde genomen. Olympus heeft er meteen een schepje boven op gedaan door een “30 dagen niet goed, geld terug”-actie te starten.
Het feit dat mijn externe flitser zowel op deze camera als mijn huidige model te gebruiken is, is de kers op de taart.

Zo komt het dus dat ik afgelopen zaterdagmorgen naar de elektronicaboer op de Gedempte Gracht ben gegaan.
Het openen van de doos was geen wereldschokkende ervaring. Ik trof de camera, de bijgeleverde lens, een batterij , de handleiding, een CD-ROM, de lader en een tweetal kabeltjes aan.
Na het plaatsen van de lens en het eerste opstarten van de camera was het eerste wat opviel de aanwezigheid van een specifieke opnameknop, zodat je meteen kunt filmen. De afwezigheid van een controlewieltje, viel ook duidelijk op. Het programmawiel stond ingesteld op de iAuto-stand; hierdoor kon ik meteen foto’s gaan nemen.
Zoals elke man met een nieuw speeltje, ben ook ik niet meer te stoppen. Nu zo’n 2 dagen en 1000 foto’s later maak ik de balans op.

De camera is licht, z’n 490 gram, en ligt goed in de hand. Er is tussen de spaarzame hoeveelheid knopjes genoeg ruimte voor een grote duim en ik hoef niet te knijpen om hem vast te houden. De bediening is eenvoudig en snel te begrijpen. Het standaard settingmenu onder de knop “start” geeft een vijftal keuzemogelijkheden met sliders voor kleurverzadiging, kleurinstelling (warmte), helderheid, achtergrondonscherpte (Bokeh) en beweging (bewogen of niet bewogen).
Ook de zes artfilters zijn leuk om mee te spelen. Ik denk dat het Popartfilter van deze zes al snel de favoriete keus zal zijn.

Ook voor de serieuzere fotograaf is dit een leuke camera. De verwachte P-, A-, S- en M-standen zijn aanwezig. Hier kan je werkelijk alles zelf instellen. Van hoeveel stops belichting je meer of minder wilt, tot de exacte ISO-waarden (max. 3200) en een exacte hoeveelheid Kelvin in de witbalans (min. 2000 / max. 12000 Kelvin) instellen. In de A-, S- en M-standen merk je voor het eerst dat je geen controlewieltje hebt. Je moet met de vier richtingstoetsen je sluitertijden en F-waarden instellen. Daar zal je aan moeten wennen en echt snel zal het nooit gaan – vooral niet als je twee van deze wieltjes gewend was.
De knopjes zelf zijn goed te bereiken en er is genoeg ruimte gelaten om niet per ongeluk meerdere knopjes tegelijkertijd in te drukken.

In de onderste optie van het menu onder de Menuknop is een extra menu in te schakelen dat de mogelijkheid biedt om bijna elk detail aan de camerasettings te tweaken. Zo is het mogelijk om de functie van de FN- en de Recordknop te remappen.
Maar al die mogelijkheden geven nog geen garantie voor goede foto’s.

De interne flitser is schattig en voor close-up foto’s zeker van toegevoegde waarde, maar verder veel te zwak. Een externe flitser is zeker aan te raden, al wordt het wel een vreemde combinatie want mijn flitser is even groot als de camera zelf.
De beeldkwaliteit daarentegen is iets waar ik zeer over te spreken ben.
Zelfs als de ISO naar 3200 wordt opgekrikt, is de hoeveelheid ruis lager dan met mijn oude camera op ISO 400, wat ik bij die camera nog een acceptabele hoeveelheid ruis vond.
Bij normaal gebruik zal het vaak voorkomen dat de camera zelf voor ISO 1600 kiest. Dat is dan ook meteen de hoogste automatisch gekozen ISO-stand.
Het fotograferen zelf gaat al snel zeer intu´tief en het ontbreken van een oogje om door te kijken is nog geen groot gemis gebleken. Het gebruiken van de burstmodus en de timed-shots gaat zoals je in het algemeen mag verwachten en burstshots worden door de bijgeleverde software herkend en per serie genummerd.

Alleen het gebruik van de P-, A-, S- en M-modus levert op de computer een andere ervaring op. De foto’s worden namelijk met een andere bestandsnaam opgeslagen; ÚÚn beginnend met een underscore. Hier door moet je, als je foto’s die afwisselend in P- en Automodus genomen zijn, op datum sorteren. Ik vind het vervelend, maar het is niet onoverkomelijk.

Over de batterijduur kan ik kort zijn; die is goed. Twaalf uur op de boot. Na ongeveer zeven uur bijna constant aan de eeste batterij leeg. 320 Foto's, meerdere filmpjes en veel oefen burst shots die weer weggegooid werden.

Ook het maken van een filmpje is erg gemakkelijk. De opgenomen beelden zien er goed uit en problemen met veel beweging lijken er niet te zijn.Alleen de beperking van 7 minuten en 27 seconden is jammer. Is die tijd op dan wordt er gestopt met filmen en moet je handmatig opnieuw starten.

Heeft Olympus door deze camera op de mainstream consumentenmarkt te richten de gebruiker met meer kennis en wensen buitengesloten? Volgens mij niet.
Een prosumer moet misschien wat concessies doen met de bediening. Of het voor de volformaat DSLR-gebruiker ooit een primaire camera zal worden valt ook te betwijfelen.
Mensen die een meer DSLR-ervaring zoeken kunnen beter de duurdere Olympus-broertjes de E-P1 en E-P2 en zusje Panasonic DMC-GF1 opzoeken.
Maar als tweede camera en mogelijke vervanging van een compactcamera is dit model zeker een aanrader.
De beginnende fotograaf heeft genoeg groeiruimte om uit te bloeien tot een fotograaf die weet wat je met een geavanceerde camera kan. Of de prijs het dan rechtvaardigt is een persoonlijk vraagstuk.

Ga ik gebruik maken van de “30 dagen niet goed, geld terug”-actie, vraag je je misschien af. Zoals de zaken er nu voorstaan: waarschijnlijk niet.

P.s. Bij de 2 macro foto's is het popartfilter toegepast. In het geval van het metaal vertekent het de werkelijkheid een beetje veel, op de boot is zeker geen roest.

Heb jij ook een Olympus PEN E-PL1+ M.ZD ED 14-42mm Wit?

Prima review, +5 alleen al voor de tijd die je er in gestoken hebt!

Ik mis 2 dingen ik waar geinteresseerd in ben. Hoe draagbaar is deze icm met de 14-42 lens. Kan hij in de broekzak? Of in de binnenzak en hoe doet de lens het?