Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce4 Ultra-D chipset - Bekijk alle specificaties

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D Review

aramdin 11 juli 2006, laatste update op 11 juli 2006, 1.982 views

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D

Pluspunten

• CMOS Reloaded
  • Overclockbaarheid
  • UV reactive

Minpunten

• Plaatsing Northbridge
  • UV Reactive

Layout Score: 4
11-07-2006 Uit gebruik sinds Juli

Niet zo lang geleden ben ik overgestapt naar S939 met PCI-express. Hiervoor had ik een MSI K8n Neo2 Platinum en vond dat het tijd was om te upgraden (lees: had geld teveel)

Na lang reviews te hebben gelezen toch maar voor de DFI gekozen. Andere kandidaten waren mobos van Asus & Epox.

Featureset
Er zit werkelijk van alles op, maar een aantal dingen springen eruit.

-De zgn Karajan Audio Module, een module die je op je mobo moet prikken voor het geluid. DFI heeft dit zo gedaan om ruis e.d. te verminderen. Ik kon de module helaas niet monteren, omdat mn radiator n de weg zat argh!

-CMOS reloaded. Dit zorgt ervoor dat een overclocker bij een cmos reset niet heel zn bios opnieuw hoeft in te stellen. Aan de hand van profielen (je kan er 4 opslaan!) laad je een volledige bios configuratie. Bij elke reboot slaat het mobo ook de werkende instellingen op, zodat het virtueel onmogelijk is om te booten met invalide settings.

-Ingebouwde Memtest. Je kan vanuit de bios gelijk booten in memtest om zo de stabiliteit van je pc alvast op de proef te stellen voordat je echt in Windows of iets anders boot.

-UV Reactive componenten. Behoeft geen uitleg ;) Leuk als je een raampje hebt, maar die heb ik niet, hier geef ik dus niets om.

Layout
Ik denk dat geen enkel moederbord een algemene perfecte layout heeft. Iedereen zal voor zichzelf moeten uitmaken wat beter uitkomt voor hun situatie (geld alleen voor pc enthousiastelingen).

Het enige waar ik wat op aan te merken heb is op de Northbridge. Ik heb een 7800GTX, voor de kenners een erg lange kaart. Deze kaart komt gewoon over de chip heen! Dit maakt het bijna onmogelijk om een aftermarket cooler erop te monteren. Zou je denken ;) Ik heb een Zalman NB47J gekocht en heb deze flink moeten verknippen/modden om hem te laten passen. Het is me uiteindelijk gelukt :)
Heb gelezen dat de standaard cooler luidruchtig is, ik heb hem gelijk vervangen, dus weet niet of hij luidruchtig is.

DFI neemt de layout aardig serieus en dat is wel te zien :)

Prestaties
DFI staat bekend om overclockbaarheid + snelheid. Huidige moederborden ontlopen elkaar nauwelijks en uiteindelijk zal het gaan om de features...

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden. Mn pc staat geregeld dagenlang aan, zonder enige problemen. Onderdelen die erg heet worden, zijn standaard voorzien van een grote aluminium heatsink.

Overklokbaarheid
Hier staat DFI echt bekend om, elke echte overclock op dit moment is gemaakt met een DFI boardje. Ik heb op dit moment een X2 3800+ Toledo erin zitten die ik nog echt moet pushen, maar daar even de tijd niet voor heb.

Compatibiliteit
Met mn huidige hardware heb ik nog geen problemen ondervonden. Alles werkt tot nu toe als een zonnetje.

Ondersteuning door fabrikant
Nog geen ervaring mee

ik vind persoonlijk een schappelijke prijs voor een compleet moederbord. Ik heb er 129euro voor betaald @ icomputers.nl. Je krijgt er zoveel bij (zie plaatjes), dat vond ik erg netjes. Ze leveren zelfs een PLCC extractor erbij :)

Volledige specificaties
DFI Utra-D Product Link

Pricewatch Link

Heb jij ook een DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D?

Reviews door de redactie

2 Vragen :

1. Deed jouw floppy kabel het ?? Bij mij was die stuk :D
2. Game je met je X2 ?? Zo ja hoe heb je je systeem geinstalled en welke games draai je :)
1. Ik had zelf al een kortere floppy kabel, heb de bijgeleverde niet gebruikt.

2. Natuurlijk :D ! Wat bedoel je met: "hoe heb je je systeem geinstalled?"

Heb je de dual core hotfix al geprobeerd?

Ik draai vooral Battlefield2.

Mn proc loopt op 2400mHz (10x 240 @ 1.3275v dual prime stable)
Ik bedoel dus volgorde van installeren van drivers en of je de HotFix / Patch ook hebt geinstalled ;)

Heb X2 4400+ /1900XTX/DFI Venus/2GB/Hitachi 250 GB x2 in RAID 0 en alle games behalve 3D Mark 06 benchmark crashen ;(

Als jij me kan helpen please do O+

En ik had gelukkig nog van mijn Chaintech KT333 Apogee een rounded floppy kabel :+
ff kort vraagje hoe komt je aan die dfi venus??? :P

misschien ligt het daar aan en kun je hem beter ruilen met mijn Sli-D :Y)
Ik heb idd de hotfix geinstalled. Ik had daarvoor niet echt problemen voor zover ik weet (had mn X2 ook nog maar kort in gebruik) en heb gelijk maar die patch eroverheen "gegooid"
Het crashen van games zou ook aan je geheugen, de vdieokaart of de driver van AT kunnen liggen. Heb je dat al getest?
Dude hoe ga ik dat testen dan moet ik alles dubbel hebben en dat heb ik niet :? ;)
Eventviewer anyone :)

-Start > Run > eventvwr > ENTER

Check of je daar wat info uit kan halen

-Mem testen? Google op Memtest (zit ook ingebouwd in je mobo! :))

-Bios maybe? Update je bios indien je dit nodig acht

-Welke vga drivers? WHQL of Omega drivers?

-Is je x1900XTX overgeclockt? Zoja, check je temps + probeer met wat lagere clocks

etc etc :) Dit moet je een klein beetje op weg helpen!
Hehe dat weet ik allemaal wel .
Heb gisteravond dan ook vooral RAM zitten testen en volgens mij doet mijn TwinMOS 2x 1 GB DDR400 CL2.5 niet lief tegen de X2 MEM Controller ofzo, want in mijn oude nForce2 is alles 100% OK ?!

Vanavond weer verder kloten met oud Samsung 2x 256 DDR333 CL 2.5 setje en 1 reepje Kingston DDR333 CL euh 3 of 2.5 :)

En mijn Venus heb ik @ http://www.icomputers.nl besteld ;)
2 weken moeten wachten, maar dat had ik al verwacht van tevoren.
Nette review.
Alleen wat is er positief en negatief aan UV dan?
Mijn volgende borde wordt absoluut een DFI. Dat is pas spul :)

Misschien ook even handig om te zeggen hoeveel je ervoor betaald heb. Dan hoef je het niet helemaal op te zoeken (ben lui ja :P)
Voor mij heeft het hele UV gebeuren geen meerwaarde. Ik heb een dichte Antec P180 kast, dus veel zal ik er niet van zien ;)

Voor mij zijn overclockbaarheid + stabiliteit belangrijker :)