ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC

Specificaties 8GB GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC Review

Aeliaria 8 oktober 2019, laatste update op 9 oktober 2019, 986 views Product gekocht

ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC

Niet de beste kaart op de markt maar voor de juiste prijs is deze Asrock Challenger een prima kaart in het 5700 XT segment. Voor uitgebreide informatie zie volledige review!

Pluspunten

• Prijs (€415,-) t.o.v. goedkoopste custom non-XT kaart (€380,-) ten tijde van aanschaf
  • Op de markt als goedkopere XT kaart maar kan prima mee
  • Doet wat je er van mag verwachten maar blinkt niet uit.

Minpunten

• Niet moeders mooiste
  • Er zijn betere kaarten op de markt (maar daar betaal je dan ook voor)

Drivers en compatibiliteit Score: 3

Een review over de ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC en dan ook nog eens mijn eerste echte Tweakers review ontmaagding! Houd in gedachten dat ik geen echte reviewer ben die elke week meerdere producten beoordeelt maar dit vooral doe omdat er over de ASRock Challenger tot op heden weinig goede informatie te vinden is en ik dit gewoon leuk vind om te doen en zo graag mijn steentje bij draag aan de community!

In deze review ga ik het hebben over het uiterlijk van de kaart, komen er Benchmarks aan bod en test ik FPS in een aantal games. Gaan we het hebben over de hitte en het geluid van de videokaart, zal ik het hebben over het undervolten en underclocken en wat dit doet met de hitte en het geluid en tot slot zal ik dan over dit alles mijn eind oordeel vellen.

Hoe ben ik bij deze kaart uitgekomen?
Ik was eigenlijk aan het rond kijken voor een non-XT variant tot ik de ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC voorbij zag komen voor “maar” €415,- en dit dus maar €35,- duurder was dan de goedkoopste custom kaart op dat moment en daarmee was voor mij de keuze snel gemaakt! Toegegeven dat de kaart qua performance lichtelijk overkill is gezien ik op 1080P game maar kijkend naar mijn systeem zal ik waarschijnlijk overstappen op 1440P en dat is toch meer waar deze kaart voor bedoeld is.

Specificaties videokaart

Aantal pins / Power connector: 2 x 8-pin
Afmetingen: 281 x 137 x 42mm
Ledverlichting: Nee

Uiterlijk

Hoewel uiterlijk persoonlijk is kan ik niet anders dan toegeven dat dit niet moeders mooiste is, maar vind ik het zelf nog wel net een voldoende. Ik ga het hier dan ook niet hebben over hoe de kaart eruit ziet want dat kunnen we allemaal op de foto’s zien er bestaat niet voor niets een uitdrukking die zegt: Een foto zegt meer dan duizend woorden. Waar ik het wel over ga hebben is wat mij opvalt aan het uiterlijk en wat ik hier van vind.

Het lelijkste aan de videokaart vind ik toch wel de “behuizing” rondom het fan gedeelte maar gelukkig is dit de onderzijde en zien we hier in de praktijk eigenlijk niets van terug. Ik vind de vormgeving en hoe hier de gekleurde accenten aan zijn toegevoegd gewoon niet meer van deze tijd, je zou kunnen zeggen dat het retro is maar ik vind het meer oubollig en er simpel uitzien ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar ik houd gewoon niet van lijnen en strepen en vind het niet meer van deze tijd. Om even een ander voorbeeldje erbij te pakken, ik vind de rode strepen op de Pulse bijvoorbeeld ook niet mooi, de “hartslag” op de backplate gaat nog wel maar al het overige hadden ze voor mij weg mogen laten maar dat ter zijde. Waar ik persoonlijk meer fan van ben is om specifieke onderdelen of vlakken een andere kleur te geven om zo net een wat strakkere en ruigere look te creëren.

De backplate vind ik er daar en tegen gewoon prima uitzien. Het enigste minpuntje wat ik hier heb is dat ze die in mijn ogen gewoon te kort hebben gemaakt, als ze deze net wat langer gemaakt hadden zodat de volledige radiator/behuizing bedekt was dan was het geheel net wat mooier afgewerkt geweest. Op de manier hoe ze het nu hebben gedaan oogt het gewoon wat goedkoop.

En dan last but not least, de gele kleur. Ik vind geel in principe geen probleem en op de videokaart zelf ziet het er ook niet lelijk uit, alleen het probleem is gewoon dat deze kleur waarschijnlijk in een groot gedeelte of misschien wel het merendeel van de builds niet past. Mocht je een gesloten systeem hebben dan is dit natuurlijk geen probleem maar ze hadden hier in mijn ogen iets beter over na moeten denken gezien anno 2019 veel mensen toch een doorzichtig side panel gebruiken en dat is gewoon jammer. Als ik dan naar mijn eigen build kijk dan valt er echter weinig van deze gele kleur op, het geel aan de fan kant zie je niet omdat deze naar benden wijst en dat op de backplate wordt grotendeels bedekt door mijn Noctua NH-D15 dus wat is er dan nog wel aan kleur te zien? Aan de zijkant loopt een gele streep met het woord Challenger er in, de kleur is net wat donkerder of geler dan de Noctua kleur dat toch meer beige is maar ik vind het acceptabel.

Benchmarks en FPS in games

Ik denk dat ik in dit hoofdstuk vrij weinig tekstuele uitleg hoef te geven en laat ik de screenshots met cijfers voor zich spreken, alle tests zijn gedaan met de standaard instellingen van de videokaart en op 1080P.

Wat er getest is:
• 3DMark Firestrike
• 3DMark Timespy
• Unigine Superpostion High & Extreme
• Unigine Heaven
• Hitman 2 (max settings)
• Assasin’s Creed Odyssey (max settings)
• Witcher 3 (max settings)
• Apex Legends (max settings)

Het test systeem:

Hitman 2

Assasin’s Creed Odyssey

Witcher 3

Apex Legends

Hitte en geluid standaard settings

Hitte en geluid hebben natuurlijk veel met elkaar te maken, hoe heter de videokaart hoe harder de fans moeten werken om hem te koelen en daardoor meer geluidsproductie. Ook vind ik geluid een persoonlijk dingetje gezien sommige zich al storen bij het minst of geringste en andere er nog geen last van hebben al zou die als een stofzuiger klinken. Zelf beschouw ik me hier mooi tussen in, hij mag van mij best enigszins hoorbaar zijn onder belasting maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Helaas heb ik geen decibel meter dus mochten jullie graag db’s terug zien en er is toevallig een Tweaker die dit leest en er nog een thuis heeft liggen waar die niks mee doet; u steunt er een goed doel mee ;)

Ik heb Heaven voor langere tijd gedraaid in een helemaal stille ruimte zonder verdere omgevingsgeluiden. De dubbele fans hebben een max van 3200rpm en ik kan je vertellen dat als ze 100% draaien ze echt hard gaan en dus voor mij het acceptabele geluid dan ook zeker overschrijden, maar gelukkig heb ik dit alleen voor elkaar gekregen met een custom fan profiel en is dit in de praktijk de afgelopen weken niet voorgekomen.

Na een uur Heaven op standaard settings met een GPU belasting van 99% bleef de videokaart rond de 80°C steken en rond de 2200rpm dus op een fans speed van 69% (zie ook afbeelding Heaven onder het kopje “Benchmark en FPS in games.) Die 70% fan speed (voor het gemak even afgerond) is voor mij persoonlijk het hoogst acceptabele in een helemaal stille ruimte dus zonder (achtergrond) muziek, game geluiden over je speakers of koptelefoon op.

Bij 1600rpm (50%) begin ik de fans te horen maar is het ongeveer het zelfde als mijn case fans en op 70% overstemt hij duidelijk mijn case fans en is dit voor mij dus de max. Overigens met gebruik van de standaard instellingen zijn fans ook ingesteld op max. 70% dus harder zullen ze niet draaien behalve bij een custom fan profiel.

Zoals je kunt zien op verschillende afbeeldingen onder het eerder genoemd kopje kan de videokaart de tempratuur rond die 70% fan speed prima binnen de perken houden hij is misschien niet de stilste en koelste kaart die er is maar de Challenger wordt toch meer als een “budget” XT kaart gepresenteerd en daarmee voldoet hij in mijn ogen prima aan de verwachtingen.

Tweaks en Mods

Indien je graag de temps en fanspeed van je videokaart toch omlaag wil hebben en je bent niet “vies” van een beetje tweaken en modden dan zijn er een aantal dingen die kunt proberen:
1. Undervolten
2. Underclocken
3. Max. FPS instellen
4. Koelpasta vervangen

Undervolten & “Underclocken”
Zelf heb ik 3 verschillende settings getest. Bij het aanzetten van de handmatige instellingen op Wattman staat deze standaard op 2070MHz / 1200mV en het eerste wat ik geprobeerd heb is om die 2070MHz te laten staan en een zo laag mogelijk voltage toe te passen en hierbij kwam ik niet lager dan 1150mV, alles daaronder crashte binnen 10 minuten. Echter had dit weinig tot geen effect op de temps en fanspeed van de kaart, wel had ik hogere superposition benchmark score met ruim 100 punten maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de “standaard” hogere clocksnelheid bij het aanzetten van de handmatige instellingen in Wattman.

2070MHz / 1200mV

De 2e setting die ik heb getest is de clocksnelheid verlagen naar 2000Mhz en vanuit daar een zo laag mogelijk voltage toe te passen en hierbij kwam ik uit op 1070mV dit had als resultaat dat de kaart tussen de 3 a 5°C koeler was rond die 70% fanspeed. Ook is je superposition benchmark score nog altijd hoger dan met de standaard instellingen en had ik zelfs een iets hogere score dan op 2070Mhz.

2000MHz / 1070mV

En de laatste setting die ik getest heb, en deze instellingen gebruik ik tegenwoordig standaard is het voltage vastzetten op 1000mV en vanuit daar kijken hoe hoog ik de clocksnelheid kon opschroeven en hierbij kwam ik tot 1940MHz. Met deze instellingen bleef de kaart ruim 10°C koeler dan op stock settings met een fanspeed van rond de 70%, na een uur draaien van Heaven bleef de kaart steken op 69°C en heb ik hem geen enkele keer de 70°C aan zien tikken. Dit is dus bij een GPU belasting van 99% dus je kunt je voorstellen dat je bij veel games waarschijnlijk op lagere temps en fanspeed uit gaat komen. En zelfs met deze instellingen scoorde ik nog altijd hoger met superposition benchmark tegen over de stock settings.

1940MHz / 1000mV

Max. FPS instellen
Ik zelf heb dus een 75Hz 1080P scherm en vandaar dat ik in Radeon-instellingen de max. FPS heb vastgezet op 75, dit in combinatie met laatst genoemde “underclock” settings en je hebt een heerlijk stille kaart die prima op tempratuur blijft. Na 2 uur Apex Legends spelen (alle settings op max natuurlijk) liep de videokaart rond de 60°C op een fanspeed van net onder de 60% en dat is voor mij echt meer dan een dikke voldoende.

Koelpasta vervangen
Op Youtube is er een beginned techreviewer (SerpentXSF) die een review van de non XT versie van de Challenger heeft gedaan, de kaart uit elkaar heeft gehaald, liquid metal heeft toegepast en extra thermal pads heeft toegevoegd. Beeldmateriaal van de teardown en liquid metal zijn wel vrij slecht gezien hij alles met een GoPro op zijn hoofd heeft gefilmd maar de informatie is verder prima. Met deze aanpassingen kwam hij op stock settings met echt veel betere temps uit dus mocht je hierin geïnteresseerd zijn zoek gerust zijn video’s over de Challenger op (kleine waarschuwing: hoogst waarschijnlijk vervalt je garantie met de bovengenoemde aanpassingen).

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: Indien je de kaart voor een mooi bedrag op de kop kunt tikken (toen ik hem kocht €415,- t.o.v. de goedkoopste custom non-XT kaart van €380,- op dat moment) heb je echt een prima kaart in huis, Asrock krijgt met zijn Challenger versie van de 5700 XT voor mij dan ook zeker een voldoende. Het is misschien niet de mooiste, niet de koelste en niet de stilste videokaart in de 5700 XT serie maar wat hij moet doen doet hij naar behoren en ook het geluid en tempratuur zijn zeker acceptabel te noemen en dat voor (bijna) de prijs van een custom non-XT kaart.

Met wat “slimme” instellingen kun je de kaart lekker koel houden met een prima fanspeed die echt meer dan acceptabel is als we het hebben over geluid, en ik zou deze kaart dan ook zeker aanraden indien je hem voor een gunstige prijs kunt aanschaffen. Wil je echter gaan overclocken dan raad ik toch een andere videokaart aan met een betere koeling aangezien je de fans dan hoogstwaarschijnlijk boven de 70% moet laten draaien en deze dan dus echt wel lawaai gaan maken.

Ik hoop dat jullie mijn review leuk, nuttig en interessant vonden! Alvast mijn excuus voor eventuele fouten en incorrecte spelling. Ieder mens maakt fouten en ik ben dan ook geen professional, indien mij wordt gewezen op eventuele fouten zal ik deze z.s.m. proberen aan te passen in de review!

Heb jij ook een ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC?

Het undervolten scheelt je in ieder geval wel zon 20+ watts in/tijdens Superposition met de zelfde kloksnelheid :P

Mooie review verder, eindelijk een wat meer uitgebreide review van een medetweaker over deze kaart!

Ik twijfel zelf tussen de ROG Strix, de Gigabyte en de MSI.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 8 oktober 2019 23:08]

"De" MSI? Er zijn 3 MSI kaarten; de Mech, de Evoke en de Gaming X. "De" helpt dus niet echt ;)

https://www.youtube.com/watch?v=Fd7bTccL9fo vandaag nog een video online gegaan over de Strix. Misschien eentje die je wilt overslaan in mijn mening.

De Gigabyte kaart ziet er uit als de beste kaart voor temperatuur en geluid voor de prijs :)

[Reactie gewijzigd door GoldMercy op 12 oktober 2019 23:58]

De MSI Gaming X bedoelde ik...
Als we toch bezig zijn: van de Gigabyte zijn er ook meerdere (2) kaarten ;)
En MSI heeft 4 kaarten, niet 3.

Foute info posten helpt niet echt. ;)

Edit: Nu post ik zelf onjuiste info :S

MSI levert 7 kaarten (nou ja, 4 modellen):

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 13 oktober 2019 19:29]

Dat is denk ik met een reden gedaan waarom die backplate zo kort is gehouden. Omdat hij op het pcb nou eenmaal meer steun heeft en achter het pcb dus amper of helemaal niet..
Problemen die dan kunnen optreden is dat de backplate aan de achterkant dan kan verbuigen.

Op de koeler zal kan je geen steun krijgen, want dan heb je de kans dat je bij een ongevalletje ook de koeler van de gpu afdrukt..

Maar ben wel met je eens dat ze het pcb net zo goed een stukje langer hadden kunnen houden.
Blijkbaar was dit goedkoper om te produceren.

Ik wou deze kaart eigenlijk ook kopen.

Maar helaas zijn de kaarten die een ruimte schip strix koeler hebben al tegen de 500 euro wat erg duur is (voor 30 euro heb je een GTX2070 super die het net beter doet.

Daarnaast zijn er ook weinig dual slot koelers.

De enigste die ik momenteel intressant vind voor de prijs is die van powercolor.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 12 oktober 2019 17:31]

Aah thnx voor de info, klinkt opzich wel logisch.

De Nitro heeft dit ook, maar daar hebben ze het laatste stukje van de backplate wel een soort van langer gemaakt d.m.v een soort "constructie" (maar nog wel grotendeels open). Dan lijkt het ieder geval wel alsof er over na is gedacht.
Bedankt voor je reactie!

Mijn voornaamste reden voor het undervolten was de temperatuur van de videokaart te reduceren en de fans daardoor minder te belasten, dat hij daardoor minder stroom trekt is natuurlijk mooi meegenomen.

Over de andere kaarten heb ik natuurlijk geen ervaring behalve wat ik gelezen heb in reviews, maar ik kan je wel zeggen dat ik qua driver issues eigenlijk vanaf het begin nauwelijks tot geen problemen heb ervaren.