Samsung C49RG90 Zwart

Specificaties 49" • 5120x1440 • 120Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung C49RG90 Zwart Review

ICEBOXTestpanel 7 oktober 2019, 2.227 views Testpanel

Samsung C49RG90 Zwart

Gamen is een compleet nieuwe ervaring op dit prachtige scherm. Superlatieven schieten tekort. Echte nadelen heb ik niet kunnen vinden, slechts aandachtspuntjes, die vooral aan externe factoren liggen. Dit scherm is een absolute aanrader. Je productiviteit verhogen of een waanzinnige game-ervaring: dit scherm kan het allebei.

Pluspunten

• Sterke bouwkwaliteit
  • Curved paneel geeft je het gevoel in een game te zitten
  • Kleuren worden goed weergegeven
  • PBP-modus
  • VR-set is nagenoeg overbodig met zo'n scherm
  • Lekker fel en dus geen lampen meer nodig

Minpunten

• Kan alleen aangesloten worden met haakse stroomkabel
  • Vereist enige inspanning voor 'ie eenmaal op je bureau staat te shinen
  • Vereist wellicht enige herindeling van je bureau
  • Video's zijn niet/nauwelijks beschikbaar in ultra-wide
  • Wordt niet door alle games ondersteund
  • Prijs kan een minpunt zijn, je krijgt er uiteraard ook veel voor terug
  • Useless met een PlayStation 4, die geen Ultra-Wide resolutie ondersteund

Dankzij het Testpanel van Tweakers heb ik de afgelopen twee weken gebruik mogen maken van de C49RG90 van Samsung. Normaal gesproken gebruik ik de Iiyama G-Master GB2488HSU-B2; een 24” Full HD-monitor. Daarvoor kwam nu in een 49” monitor in de plaats. Zoals je misschien wel begrijpt, bracht dit gelijk het eerste ‘nadeel’ met zich mee: mijn bureau moest enigszins verbouwd worden.
De monitor is echt gigantisch groot, een enorm monster. Let op: vereist minstens twee personen om deze de trap op te krijgen en uit de verpakking te krijgen!

Beginsituatie

De nieuwe setup

PC specs: i5-4690K i.c.m. MSI RX 480 4GB Gaming X (details: https://tweakers.net/gallery/548516/inventaris/)
De originele PS4
Foto’s zijn gemaakt met de iPhone SE (sorry).

Featureset
De C49RG90 heeft, zoals gezegd, een 49 inch paneel. De resolutie is 5120x1440 en dus spreken we hier van een Ultra-wide scherm.
De aansluitingen van het scherm, die aan de achterzijde te vinden zijn, zijn: 2x DisplayPort, 1x HDMI, 5x USB en 4x 3.5mm aansluitingen. Een van de USB-poorten kan dienst doen als Supercharge port om je telefoon/ander device te snelladen, wat natuurlijk een leuke toevoeging is.
Dankzij de breedte van het scherm vond ik het zelf vrij lastig om alle poorten te bereiken. Met name de stroomtoevoer kostte me enige moeite: ik gebruikte de stroomkabel van mijn andere monitor. Dit werkt echter niet met dit scherm; deze vereist een haakse kabel (die overigens gewoon netjes meegeleverd wordt). Duurde even voor ik daar achter was.. Hierna de andere kabels met enige moeite aan kunnen sluiten.
Hier helaas niet heel goed te zien, maar er is echt een haakse stroomkabel vereist voor dit scherm.

Kleurweergave en helderheid
Simpel: goed. Echt heel goed.
De kleuren zijn lekker fel zonder overheersend te zijn. Wit = wit, zwart = zwart.
Wat ikzelf het vetst vond, is het ‘transporteren’ in Borderlands nadat je bent doodgegaan. De kleuren zijn ontzettend fel en helder, daarnaast zorgt de gecurvedheid (sorry voor de woordkeuze, wist niks beters) van het scherm dat je er midden in zit. Echt heel vet om te zien!

Ghosting en pixeldefecten
Van pixeldefecten heb ik gelukkig geen last gehad. Ghosting is extreem licht aanwezig, ik kon het zelf niet waarnemen, pas tijdens een test in de browser viel het me op (de UFO Test).

Bouwkwaliteit en afwerking
De monitor voelt solide aan, staat niet te trillen op z’n pootjes (of standaard in dit geval). Het enige wat ikzelf nog miste was een optie om de kabels netjes achter de poot langs weg te kunnen werken. Er is wordt wel een kap meegeleverd om de aansluitingen weg te werken, maar deze komen vervolgens nog duidelijk onder de monitor uit. Ik had het een nuttige toevoeging gevonden als Samsung hier een leuke oplossing voor gevonden had, dat had wel gemogen voor een scherm in deze prijsklasse.

Gaming en entertainment
Ik heb (uiteraard) verschillende games geprobeerd op dit scherm uit verschillende genres: Borderlands: The Handsome Collection, ANNO 1800, Far Cry 4, DiRT Rally, Forza Horizon 4, Football Manager 2018 en FIFA 19 (PC). Op de Playstation heb ik Spiderman en Call of Duty: Modern Warfare (de Remaster, niet de nieuwste) gespeeld.
Over de Playstation kan ik kort zijn: deze ondersteund geen ultra-wide resolutie. Hierdoor ziet alles er simpelweg vreselijk uit. Webslingen gaat nog wel in Spiderman, maar zodra je Spidey weer volledig in beeld hebt, ziet het er weer raar uit https://youtu.be/gBzh7tMbk8g.

Gamen op de pc daarentegen is een compleet nieuwe ervaring, eentje die simpelweg fantastisch is. Wat een scherm, wat een helderheid, de curved randen, wauw! Het is alsof je middenin de game zit, het is bijna als VR. Het scherm is daarnaast ontzettend scherp en natuurlijk heerlijk groot. Ik zag opeens allerlei details in m’n games die ik daarvoor nooit gezien had (bijvoorbeeld de werkers in ANNO). Racen is ook GE WEL DIG. Het is geen triple-monitor setup, maar het voordeel hiervan is juist dat er geen zwarte randen in je beeld zitten. Race games zijn waar dit scherm volledig tot zijn recht komt. Het snelle verversen is heerlijk en de landschappen zien er fantastisch uit.
Video: https://youtu.be/dX4QbXDMb7U

The level of detail :9~ :9~ :9~

Ook heb ik FIFA 19 gespeeld. Wat ontzettend vet is: bijna het gehele voetbalveld wordt getoond op het scherm! Helaas is niet alles positief. Net als bij veel andere games worden de menu’s ‘gewoon’ weergeven (zie foto’s voor meer duidelijkheid). Hierbij wordt dus niet optimaal gebruik gemaakt van de resolutie. Waar de meeste games de achtergrond gewoon stretchen werkt dit niet altijd. In FIFA wordt bijvoorbeeld de CL-layout niet goed weergegeven; hier zitten gewoon twee blauwe balken in je scherm. Zonde!

Ook het kijken van video’s is niet optimaal omdat vrijwel alle video content in een andere verhouding aangeboden wordt. Nu heb ik een add-on voor Firefox gevonden (ook beschikbaar voor Chrome) waarmee je video’s wel fullscreen aangeboden worden: UltraWideo ([urlhttps://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/ultrawideo/][/url]). Dit werkt echter ook niet optimaal, omdat hiermee de boven- en onderkant van de video vaak wegvalt. Voor het kijken van video is een ‘gewone’ tv dus nog altijd je beste optie.

Aantal voorbeelden om duidelijk te maken hoe de sommige websites wel gebruik maken van de resolutie, anderen niet.

Productiviteit
Een van de ingebouwde features in dit scherm is de PBP-feature: hier kun je twee outputs op het scherm weergeven, waarbij ze alle twee als 27” scherm worden weergeven. In mijn geval heb ik dit vooral op zondag gebruikt: FoxSports aan op m’n pc terwijl ik tussendoor kan gamen op de Playstation! Productiever kan niet toch ;)

Deze functie is natuurlijk ontzettend handig. Ook de dual-screen feature in Windows werkt fijn en twee schermen open hebben staan voelde nog nooit zo functioneel. Met name Word open aan de ene kant terwijl je bronnen (Firefox/Excel/whatever) staan is heerlijk. Doordat beide schermen eigenlijk op normale grootte getoond kunnen worden kijkt het prettig. Daarnaast is vind ik het zelf prettiger dan twee schermen naast elkaar te hebben; hierbij zit ik zelf vooral naar die zwarte balk in het midden te kijken, en staan die schermen nou wel op precies dezelfde hoogte als elkaar? Bij dit scherm is daar geen sprake van. Heerlijk!

Ik heb het geprobeerd: met een weergave van 100% kun je zes A4’tjes naast elkaar zetten in Word.

Rond de 1250€. Au.
Je krijgt er natuurlijk veel scherm voor terug (pun intended), alsnog een behoorlijke uitgave uiteraard. Daarnaast vereist dit scherm natuurlijk ook een behoorlijke computer om ‘m aan te sturen (mijn arme pc’tje kon het nog maar net aan). Echte grote minpunten heb ik niet kunnen vinden aan dit scherm dus wat dat betreft is de aankoop wel te verantwoorden, hoewel dit natuurlijk in iedere situatie anders is. Ik als student zou het geld er niet voor kunnen missen, maar ik kan me voorstellen dat dit voor een home office een goede keuze zou kunnen zijn: work by day, play by night. Deze monitor is geschikt voor beiden.

Heb jij ook een Samsung C49RG90 Zwart?

Fully qualified Java class name past eindelijk op het scherm :)
Wat voor grafische kaart heb je gebruikt? Had die Freesync? Zat je op 120 Hz?
De RX 480, ja die heeft Freesync, dus ja 120HZ.
There is no pun so it can't be intended.

Voor de rest een vermakelijke review met leuke foto's en beelden. :)
Leuke review. Moest even lachen toen ik de begin situatie zag, leek erg veel op een grayscale rendering van een 3d programma zo clean dat het er uit ziet met wit en zwart ;).
Nouja, dit is hoe het eruit ziet als het opgeruimd is... O-)
In je video van Forza Horizon 4 lijkt het er op dat niet de gehele breedte van het scherm wordt gebruikt, of is dat gezichtsbedrog?
Lijkt zo! Het viel mij ook op toen ik de video terugkeek. Geen idee waarom het bij de ene video wel werkt en bij de ander niet.. |:(
Heb je ook een vliegsimulator? cant wait for FS20 !! (opvolger FSX)
Helaas niet.. FS ziet er inderdaad bijzonder goed uit, denk alleen niet dat mijn pc dat gaat trekken in 4K :'(
Voor nu nog maar even racegames spelen dus ;)