1 review

ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4/D3

Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4/D3 Review

rschwartnld 7 oktober 2019, laatste update op 7 oktober 2019, 87 views Product gekocht

ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4/D3

Op zich een goed werkend bord met wat beperkingen, wel goed voor diegene die niet veel wil uitgeven voor een z170 bord

Pluspunten

• redelijke prestaties
  • goedkoop

Minpunten

• audio met kuren
  • enkel nvme slot
  • ddr3 geheugen
  • zeer beperkt in opties
  • bij nvme maar 1 sata poort vrij

Layout Score: 2
Dit bordje aangeschaft omdat mijn peperdure gigabyte Z170X gaming 7 problemen gaf.
Dus eigenlijk meer een noodgreep in de hoop dat de problemen met het veel duurdere moederbord werden opgelost, helaas is dat zelfs een paar jaar later niet opgelost.
In de tussentijd steeds weer terug gevallen op dit kleine bordje, wat eigenlijk best wel goed draait als je niet veeleisend bent.
Het vreemde aan dit bordje is het gebruik van DDR3 geheugen wat een kleine handicap is, maar niet echt een probleem blijkt te zijn want het werkt gewoon goed genoeg.
Alleen met het gebruik van mijn ram disk merk je dat het allemaal wel wat slomer werkt.
Maar goed het werkt en in mijn spellen viel er nagenoeg ook niets van te merken.
Uiteraard kon ik dus geen gebruik meer maken van mijn 32 Gb ddr4 geheugen, maar Gelukkig had ik nog een set Corsair 16 Gb ddr3 geheugen liggen.
Dat dit bordje bedoeld is voor diegene die geld wilden besparen is duidelijk op vele vlakken. Dat dit er nog geen slecht bord van maakt is uiteindelijk wel de eindconclusie.
Op alle vlakken voldoet het zolang je
A ) genoeg hebt aan 1 NVME en 1 HD/SSD
B ) een set ddr3 geheugen hebt liggen
Elke cpu van de 6 serie draait er goed op want met mijn 6700K loopt het echt prima, en kan ik alle moderne titels draaien. Toch als je van plan bent om spellen welke zeer zwaar gemod kunnen worden zoals skyrim en skyrim SE, dan merk je wel dat het wat lastiger word.
Ik bleek niet genoeg ssd's te kunnen aansluiten om de dikke 250GB aan mods nog kwijt te kunnen, natuurlijk kun je die op een nvme zetten maar dat bleek niet zo een goed idee.
De samsung 970 2TB EVO+ is op papier wel heel snel maar moet het bij laden van de mods het toch echt afleggen tegen het duo enterprise m7 ssd welke ik in raid0 had draaien. Later ontdekte ik dan ook waarom er steeds getik in de audio hoorbaar was, dit kwam omdat eigenlijk maar 1 ssd mag aangesloten worden als je de nvme plaatst. Deze handicap is dan ook samen met de slechte geluidschip het enige waar ik echt moeite mee heb.
Bij testen op het gigabyte bord welke 3 nvme ssd's kan draaien en meerdere sata poorten dan nog vrij heeft bleek dat de nvme niet sneller te zijn dan een duo m7 sata ssd's en al helemaal nergens bleef met alle 4 de m7's in raid0.
Wat je eigenlijk nooit zou verwachten maar goed terugkomend op het bordje.
Dit snort lekker rustig en stabiel en zal zolang ik nog geen echte noodzaak zie om een nieuw systeem aan te schaffen nog wel een hele poos zal blijven draaien.
Zolang ik met benchmarks nog steeds te zien krijg dat dit systeem presteert als een battlekruiser/raket en volgens de testen nog ruim voldoende is om de allerlaatste spellen en programma's zeer rap te draaien zie ik dan ook voorlopig af van vervanging.
Dit al helemaal omdat er eigenlijk alleen nog maar online spellen uitkomen, en daar heb ik een broertje dood aan. Je zal mij geen enkel online spel zien spellen, daar heb ik mij buik vol van.
Uiteraard moet ik bekennen dat dit bordje geen echte hoogvlieger is, maar zolang ik er alles mee kan doen wat ik wil is het goed.
Mede omdat er nagenoeg geen enkel spel echt de noodzaak heeft om meer dan 4c/8t te gebruiken is dit ondanks de limieten geen verkeerd moederbord en daar blijkt de keuze van ddr3 niets aan te kunnen veranderen.
Wat betreft ondersteuning van fabrieken is het eigenlijk toch allemaal hetzelfde neem contact op met de verkoper >>>.....<<<< dus allemaal nagenoeg hetzelfde dus ook voor dit zuster bedrijf van asus.
Waar ik eigenlijk ook nooit echt goede ervaringen mee heb gehad, althans niet prive want zakelijk is een ander verhaal. Maar zoals ik al zo vaak heb gezegd is dat niet relevant als je een gewone klant bent.
Asrock geeft amper updates voor drivers uit, dus zul je zelf op zoek moeten bij de onderdelen fabrikanten om goede drivers te vinden. Of zelfs nog erger in alternatieve circuits om bijvoorbeeld een beetje goed geluid te krijgen uit de geluidschip.
Verder valt er weinig meer te vertellen over dit bordje.
Het draait goed en stabiel en doet wat je wil met voldoende prestaties, en voor diegene die wat minder te besteden hebben kan je gewoon je oude ddr3 over zetten en hop je bent klaar.

Heb jij ook een ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4/D3?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tweakers