Samsung C49RG90 Zwart

Specificaties 49" • 5120x1440 • 120Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung C49RG90 Zwart Review

GosukillerTestpanel 6 oktober 2019, laatste update op 9 oktober 2019, 2.138 views Testpanel

Samsung C49RG90 Zwart

De C49RG90 heeft vele dingen die voor haar spreken; een Super Ultrawide resolutie waar je U tegen zegt (5120×1440), beeldverversingssnelheid die je in een gamerscherm verwacht (120hz) en HDR met natuurgetrouwe kleuren (10bit HDR1000). Waar je echter ook U tegen moet zeggen is de prijs (€ 1.259,- op 5-10-2019).

Pluspunten

• 49 inch Super ultrawide 1440p (5120×1440)
  • HDR1000 en uitstekende 10bit (100hz) of 8bit (120hz) kleuren
  • 120hz voor een vloeiende game ervaring
  • Ook voor zakelijke toepassingen een prima keuze

Minpunten

• Resolutie vraagt om een sterke grafische aandrijving
  • Super breedte contrasteert met bescheiden hoogte

De Samsung C49RG90 kwam bij mij terecht in het kader van het Tweakers Testpanel en heeft twee weken dienst mogen doen als mijn kantoor- en gamemonitor. Deze dubbelrol wordt normaal vervuld door de HP Omen X 35; een 35 inch G-sync scherm welke maximaal 3440x1440 (100HZ) weergeeft en qua prijs schommelt tussen de 650 en 850 euro.

Hoewel widescreen gaming en productiviteit al bekende fenomenen waren in huize Gosukiller, merkte ik al snel dat de 49-incher een gewichtsklasse zwaarder boxte dan de 35 van HP.

Testgear
De C49RG90 is getest met een PC met de volgende specs:
Intel i5 6600K (@4.6ghz)
Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH 8GB
Asus Maximus VIII Hero
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 (@3000mhz)

De monitor is op de PC aangesloten met de bijgeleverde Display Port (1.4) kabel. De HDMI aansluiting is voor deze review niet getest.

Bouwkwaliteit en vormgeving
Het inelkaar zetten van de C49RG90 was een fluitje van een cent en binnen luttele minuutjes gepiept. Wat je vervolgens hebt is een stevige monitor die een prominente plek op je bureau in neemt gegeven zijn grootte.

De monitor heeft een brede en elegante standaard, waardoor tikken tegen het bureau je niet gelijk zeeziek maken. Een duidelijke plus vergeleken met de HP Omen, die nogal van wiebelen houdt op haar relatief dunne standaard.

De monitor heeft een headset rek aan de achterkant welke makkelijk in te klappen is en biedt tevens een makkelijke oplossing om je kabels weg te werken.

Featureset
De C49RG90 heeft een 49 inch paneel met een resolutie van 5120x1440 en kan deze 7,372,800 pixels maximaal 120hz verversen. De responstijd staat genoteerd als 4ms. Het scherm is voorzien van de QLED-techniek van Samsung, wat moet zorgen voor hogere contrasten en betere zwart en wit weergave.

De aansluitingen welke ik mocht aantreffen zijn twee displayports (1.4), 1 HDMI (2.0), 5 USB(1x upstream voor de aandrijving van 2x USB 3.0 en 2x USB 2.0) en 4 3.5mm aansluitingen. Ik vond persoonlijk de aansluitingen lastig te bereiken, daar het scherm niet hoog genoeg kon om deze vanaf onderaf te bedienen. De draaicircel is ook niet groot genoeg om de aansluitingen vanaf de zijkant te benaderen.

De Freesync 2 modus heb ik helaas niet kunnen testen, daar ik een grafische kaart van de groene concurrent utiliseer.

De Samsung heeft ook een LED licht op de achterkant, welke de door jou gekozen achtergrond een wit-blauwige gloed geeft en via de OSD van de monitor aan of uit te zetten is. Het aan en uit is echter ook gelijk de enige interactie welke je hiermee hebt. In tegenstelling tot de Omen X35, zijn er geen keuzes te maken over welke kleur licht wordt uitgestraald en is deze ook niet responsief met wat er momenteel op je scherm gebeurt. Daar ik deze feature echter amper gebruik in de Omen - laat staan kalibreer - is dit geen groot gemis voor de Samsung.

Kleurweergave, contrast en helderheid
De kleuren kunnen op 10bit worden weergegeven, maar enkel wanneer je 100hz of lager gaat met de beeldverversing. Op 120hz worden 8bit kleuren weergegeven.

Hoewel HDR inschakelen binnen Windows leidt tot een teleurstelling en niet proper lijkt te werken, werkt de HDR prima indien deze wordt ingeschakeld vanuit een game welke deze ondersteunt.

Het kijken van films is qua kleur en licht in ieder geval een genot. De kleuren zijn erg waarheidsgetrouw en scherpe lichten - zoals schijnwerpers of zonnestralen - moedigen je ogen aan om weg te kijken. Met de helderheid en het contrast niets mis dus!

Films kijken op je monitor is met de C49RG90 zeker geen slechte ervaring en een goed alternatief voor je TV.

Gaming
Een belangrijke doelgroep voor deze monitor is gamers. Ik heb zelf Borderlands 3, Doom (2016), Dota 2, Control, Resident Evil 2 en PlayerUnknowns Battlegrounds (PUBG) uitgeprobeerd op de C49RG90.

Daar ik al gewend ben aan slechte optimalisatie van games voor de 3440x1440 resolutie, ben ik niet verrast door het resultaat in Borderlands 3, Doom en PUBG. De beelden worden aan de zijkanten uitgerekt en de game gaat - ook in de 5120x1440 resolutie - er van uit dat je meer onroerend goed hebt aan de bovenkant van je scherm. Dat betekent voor Borderlands 3 bijvoorbeeld dat een deel van de in-hud quest meldingen (niet de reguliere HUD elementen) bovenaan je scherm verloren gaan.

Ten aanzien van spellen zoals Control en Resident Evil 2; beiden in third person en geschikt voor HDR, komt het scherm pas echt tot zijn recht. Vooral in Control (in DirectX 12 modus) laat de C49RG90 zich gelden, waar de kleuren adembenemend zijn en explosies daadwerkelijk van het scherm spatten. In Resident Evil 2, waar veel donkere met zaklamp verlichte omgevingen het spel bepalen, vallen de wit en zwart waarden goed op.

In het spel Dota 2, een MOBA onstaan uit de Warcraft 3 mod Defense of the Ancients, leidt de resolutie van de C49RG90 tot gemengde gevoelens. Aan de ene kant heb je een goed overzicht over het slagveld en kan je - in de breedte - meer van je omgeving zien dan wanneer je speelt in een 1080p resolutie.

Aan de andere kant, heeft ook Dota 2 last van de eerder opgemerkte vervorming. Objecten aan de zijkanten van je scherm worden een stuk groter dan ze in werkelijkheid zijn. Dit leidt echter niet af.

Ik vond gamen op de C49RG90 al met al een prima ervaring, maar uitgezonderd spellen als Control en Resident Evil 2, geen gigantische stap vooruit.

Productiviteit
Ten aanzien van mijn werk - ik ben een jurist - ben ik te spreken over de hoeveelheid scherm die de Samsung mij geeft. Ik ben in staat om 4 documenten/websites netjes naast elkaar werkbaar te hebben. In dit kader gaat de Samsung dus nog een stapje verder voor mij dan de Omen.

Ik ben tevens een fan van de makkelijke wijze waarop mijn ogen gespaard kunnen worden van de "wit-aanval" die een helder scherm als deze te bieden heeft. Indien ik de aanknop naar voren haal, activeert de Eye Saver Mode zich. Deze modus filtert blauw licht en gooit de helderheid dusdanig omlaag dat het zeer prettig typen is. Ook deze review is geschreven onder voornoemde modus.

Ghosting
Tijdens het gamen heb ik geen last gehad van enige ghosting.

Dat wilt echter niet zeggen dat het er niet is. Een korte test op https://www.testufo.com/ghosting geeft de UFOtjes weer met een kleine trail achter zich. Ghosting is dus wel aanwezig, maar niet hinderlijk in games.

Pixeldefecten
Met enige tevredenheid - en opluchting - mocht ik constateren dat mijn exemplaar geen dode, luie of trage pixels vertoont. Dat gezegd hebbende, is het met deze resolutie goed mogelijk dat je zulke dingen niet meer - of zeer beperkt - gaat merken, tenzij ze in clusters samen zitten.

Dan zijn we als laatst aangekomen bij de prijs van het scherm. Een zeer subjectief onderwerp, daar niet iedereen zomaar meer dan een rug aan een monitor zal uitgeven. Aan de andere kant, is de monitor een component van de PC set-up die 2 of 3 "refesh-rondes" zal overleven.

Op het moment van deze review ligt de prijs van de Samsung C49RG90 rond de € 1.259,-. Wat je daarvoor terug krijgt is een hele hoop monitor met een resolutie, beeldverversing en kleuren waar je prima een aantal jaren mee vooruit kan.

Persoonlijk, kan ik het mezelf niet verantwoorden om € 1.200 uit te geven aan een monitor. Toen ik de Omen kocht voor ongeveer de helft van dit bedrag, zat ik al aardig achter mijn oren te krabben of dit wellicht niet iets te veel van het goeie was.

Dat gezegd hebbende, is het heel persoonlijk of je dit geld over hebt voor een monitor. Voor hetzelfde geld heb je een mooie videokaart en een kleiner 35 inch broertje. Dat wilt overigens niet zeggen dat de C49RG90 - gegeven haar featureset - op enigerlij wijze overpriced is. Mogelijk is de C49RG90 juist zelfs de beste bang for your buck op dit moment.

Mogelijk is de beste aanbeveling welke ik kan geven, het feit dat ik met enig treurig gevoel en tegenzin terug moet naar de HP Omen X35. De felle, waarheidsgetrouwe kleuren geven leven aan het scherm. Ik ben tevens zeer te spreken over de hoeveelheid ruimte die de C49RG90 mij geeft om meerdere documenten en websites naast elkaar zichtbaar te hebben én daarnaast nog steeds meer dan genoeg ruimte over laat om een film op de 'achtergrond' te kijken. Een monitor voor de echte multitasker!

Indien ik mijn aankoop van de HP Omen X35 een jaar had uitgesteld, was dit scherm zeker een top kanditaat geweest om plaats te nemen op mijn bureau.

Heb jij ook een Samsung C49RG90 Zwart?

Duidelijke review, Twijfel nog altijd erg tussen 3x 27" 1440P 144Hz of 1x deze monitor voor onder andere Sim racing.
Ik heb de 1080p versie van dit scherm, bevalt erg goed alleen kan je niet naar je omgeving kijken als je rijdt. Het is lastig verdedigen als je niet goed kan zien wat er naast je rijdt. Bij triples heb je veel meer zicht uit je zijramen, ik twijfel om mijn scherm te wisselen voor 3x 27" 1440P 144Hz schermen.

Als je wat foto's wilt hebben van mijn FOV let me know.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Als je wat foto's wilt hebben van mijn FOV let me know.
Dat zou top zijn
#volkomenofftopicmaartoch : wat een schatjes van katjes :D
Het was een heuse "Gigantische kartonnen doos? Sign us up!"-situatie! :D
Mooie review. Zit al weken te overwegen of dit mijn nieuw monitor thuis zal worden en je maakt een aantal goede argumenten voor en tegen.
Top review, helder en uitgebreid omschreven.
Het is inderdaad een beest van een monitor. Jij hebt 'm op een hoekbureau staan waardoor de best wel grote diepte minder opvalt, op een 'normaal' bureau (160x80) komt het scherm nogal naar je toe, verder van je afschuifen kan niet omdat 'ie dan van je bureau afvalt. Alternatief is om op de muur te bevestigen met de meegeleverde Vesa 100 aansluiting, muurbeugel moet je er wel apart bijkopen natuurlijk.
Ik heb deze monitor nu een paar maanden in huis en zou echt niet meer zonder willen.
Op zich game ik niet bijster veel, maar als ik er dan een keer voor ga zitten wil ik optimaal kunnen genieten en dat lukt met deze monitor zeker.
'Vroeger' al eens een setup met 3 losse schermen gehad, maar dit is echt nog een heel stuk beter!

Daarnaast is multitasken inderdaad ideaal op dit scherm, zeker als je een tool als DisplayFusion gebruikt om je scherm op te delen in sections. Werkt top!

Natuurlijk is €1250 erg veel geld, maar ik denk oprecht niet dat dit scherm overprised is. Je krijgt er echt iets unieks voor terug. Al heb ik wel makkelijk praten gezien ik dit scherm kon scoren voor €269 door een foutje op een vrij bekende blauwe webwinkel.

Dat het scherm alleen 10bit ondersteund als je onder de 100Hz blijft wist ik niet, dus dat ga ik vanavond eens testen.
Wauw, dat is nog eens een mooie prijsfout. Je doet je naam eer aan :P

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google