Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart Review

Brodo 4 oktober 2019, laatste update op 27 november 2019, 217 views Product gekocht

Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart

Kleuren zijn significant beter dan de Samsung C27JG56QQ. Voor optimaal gebruik bij twitch-shooters moet de responsetime op "fastest" gezet worden: dit zal de kleurintensiteit spijtig genoeg wel verlagen & brightness is niet aanpasbaar in deze modus. Voor de huidige prijs is het naar mijn inziens de beste keuze (~340euro).

Pluspunten

• Kleuren(na hercalibreren)
  • Quickswitch knoppen voor profielen(3 beschikbaar)
  • Geen waarneembare ghosting mits de responstime op fastest gezet is
  • HDR support

Minpunten

• Backlight bleeding
  • HDR is met de hoeveelheid beschikbare dimmingzones eigenlijk bijzonder waardeloos

Ik heb 2 HG70's gekocht en naast elkaar gezet om de betere te kunnen houden i.v.m. de altijd aanwezige panel lottery. Een van de schermen had minder backlight bleeding maar het was onmogelijk om de kleuren van deze fatsoenlijk af te stellen. Dit scherm bleef een grijze waas houden in vergelijking met het andere scherm waardoor deze retour is gegaan.
Verder heb ik er ter vergelijking een Samsung C27JG56 ernaast gezet maar de kleuren van de JG waren fletser.

De panelen die ik binnen heb gekregen waren ook beiden voorzien van de laatste software update(1020): blijkbaar zouden de eerdere versies last hebben gehad van ghosting wat de software updates verholpen zouden moeten hebben. Ik heb in ieder geval geen ghosting waargenomen anders was het overgebleven scherm ook per direct retour gegaan.
HDR
HDR is op zich leuk maar ik heb het idee dat met de 8 dimmingzones het niet helemaal goed tot zijn recht komt. Het is in ieder geval geen dealbreaker aangezien de kleuren op SDR er goed uit zien en HDR support ook niks negatiefs is.
Nadelen
Het enige nadeel aan het paneel is eigenlijk de backlight bleeding die op een 100% zwart beeld wel waarneembaar is maar waar ik zelf bij het kijken van een film of werken met zwarte paginas geen last van heb.

Verder zou freesync in de lagere framerates niet altijd helemaal lekker werken volgens meerdere andere gebruikers. Als ik ga zitten gamen stel ik alles zo in dat de fps boven de 120 blijft dus ik kan hier vrij weinig over zeggen. Ik heb freesync dan ook nog niet echt gebruikt na het een keertje getest te hebben voor een volle 30 seconden.
Prijs&Concluderend
Over de prijs kan ik kort zijn: in Nederland is de monitor op dit moment 459 euro; te duur voor het verschil met de JG56. Als je de monitor op amazon.it koopt ben je ongeveer 340 euro incl. shipping kwijt. Dit is 70 euro duurder dan de JG50(ik neem aan dat de JG50 of hetzelfde of slechter dan de JG56 is gezien de benamingen en specificaties). Voor die 70 euro krijg je HDR support(wat mij betreft met de hoeveelheid dimmingzones een beetje gimmicky maar ok), betere kleurdiepte en freesync/gsync support. Ah en bijna vergeten: een displayport kabel die bij de monitor in de doos zit.

Huidige kleurafstelling: R:58, G:33, B:65. Gamma Mode 3.

Heb jij ook een Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart?