Xiaomi Mi Box S 8GB

Xiaomi Mi Box S 8GB Review

surfing john 2 oktober 2019, 2.054 views Product gekocht

Xiaomi Mi Box S 8GB

Geen Audio Passthrough voor Dolby en DTS

Pluspunten

• zeer compact
  • snelle installatie apps

Minpunten

• Audio Passthrough drama
  • streamt niet vanaf Synology

Geluidskwaliteit Score: 1
Gekocht als opvolger van de Mede8er 600XD die geen H 265 afspeelt (en hiervoor ook geen firmware update krijgt)

Vooraf veel ingelezen over de Mi Box S, helaas in de praktijk blijkt dit apparaat niet geschikt te zijn om te streamen met een NAS.

In eerste instantie direct Kodi 18.4 Leia geïnstalleerd, audio passthrough niet te vinden in de instellingen van Kodi (ook in de expert mode niets)
NFS en SMB ingesteld op de Synology 214, maar met veel moeite wel de Syno te zien te krijgen, maar gedeelde mappen niet te shearen. (op de Syno alle rechten correct ingesteld)

Oudere versies van Kodi uitgeprobeerd, ook hier geen resultaat. Op internet zoektocht gestart waar het probleem in kan zitten, blijkt dat er veel klachten hierover zijn, mijn conclusie is dat de fabrikant meer beloofd dan ze daadwerkelijk leveren.

Plex geïnstalleerd op de Mi Box en de Syno, dan is er wel adio met Dolby en DTS!
Helaas kan Plex geen Dvd structuur aan en aangezien in mijn grote archief nog veel Dvd's staan en omzetten te veel werk is, is dit geen optie.

Uiteindelijk apparaat retour gestuurd.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Box S 8GB?

Conclusie is niet juist, Passthrough is aanwezig met Kodi V18.4. DD(+) en DTS werken beiden met dit apparaat. Dus er ging "ergens" anders wat mis in je opstelling.

Edit: ook het delen van Synology folders is een fluitje van een cent, mits ook zo ingesteld op je Synology vanzelfsprekend.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 24 oktober 2019 17:11]

Passthrough is aanwezig, klopt helemaal, alleen niet in combinatie met Kodi.
Zoals je in mijn review kon lezen, waren de juiste rechten toegekend op de Synology.
Jawel, met Kodi, dat haalde ik nog specifiek aan? V.w.b. die Synology rechten, weet je ook goed hoe dit te doen en hoe in te stellen binnen Kodi?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 24 oktober 2019 17:31]

Begrijp ik goed dat je het apparaat afkeurt omdat een app die niet van de fabrikant is geen audiopassthrough op de betreffende hardware ondersteunt? En omdat de SMB integratie die eveneens niet afkomstig is van de betreffende fabrikant ondermaats is?

Klinkt een beetje krom... Lijkt me puur een issue van Kodi die gewoon niet compatible is met de hardware.
Daar heb je gelijk in.

[Reactie gewijzigd door surfing john op 24 oktober 2019 17:44]

En heb je helemaal gelijk in ;) ik zou precies dezelfde redenatie en eindoordeel hebben bij jouw ervaringen. Ik heb ook een Synology staan (net geupgrade naar 418play) en Kodi is ook voor mij de enige keuze, ben al sinds xbmc een kodi gebruiker - wel eens plex geprobeerd maar geen fan.
Jammer dat je ervaringen zo negatief zijn.
Een weekje een Intel NUC i5-6260U mogen lenen, Kodi 18.4 Leila geinstalleerd.
Direct bij de audioinstellingen mijn Denon receiver zichtbaar!
Probleemloos alle soorten bestanden via de NAS kunnen afspelen met gewenste geluidsspoor.
Combinatie Mi Box S met Kodi 18.4 is geen gelukkige combinatie voor mijn configuratie in ieder geval.
Hier binnen 15 seconden mijn NFS folders ingesteld en start indexen, passthrough heb ik nog niet gevonden (maar iemand hierboven wel), maar review lijkt niet correct.
0Anoniem: 120539
22 maart 2020 07:19
Pass through kan wel degelijk, en lijkt zelfs de enige manier om 5.1 audio uit de S/PDIF uitgang te krijgen.
Dat werkt een beetje vreemd:
Je moet Android forceren op S/PDIF, kennelijk heeft deze de voorkeur voor HDMI.
(Audio blijft overigens beschikbaar op HDMI als je dat doet.)
In Kodi* zet je het aantal kanalen op 2.0(!).
Vervolgens zet je pass through aan, en geef je aan dat je receiver zowel DD als DTS ondersteund. (Als dat zo is natuurlijk)
Zodra je dit doet worden alle 5.1 en 7.1 sources netjes doorgegeven.

Er is bij mij echter één grote maar: elke x seconden is er een hele korte audio drop-out, vergelijkbaar met alsof je een frame mist. Hoe lang tussen 2 drops zit is variabel, regelmatig is dat meer dan een minuut. Storend is het wel.
Dit probleem lijkt niet exclusief voor Kodi; de standaard aanwezige YouTube app heeft dezelfde drop-outs, en ook bij het casten naar de Mi gebeurt het.
Ben benieuwd hoe anderen dit ervaren; als ik het niet oplos gaat ie er weer uit.

*getest met Leia 18.6