Canon Canoscan LiDE 30 Review

kjiratsiekoedel 23 mei 2010, 628 views

Canon Canoscan LiDE 30

Pluspunten

• klein
  • 2e hands goedkoop
  • geen externe voeding nodig

Minpunten

• heel traag
  • matige beeldkwaliteit
  • geen ondersteuning voor Windows 7

Driverkwaliteit Score: 2
Scankwaliteit Score: 3
Snelheid kleur Score: 2
Snelheid zwart Score: 2
Features Score: 3
Hoewel ik tevreden ben met deze scanner heeft hij behoorlijk wat nadelen. Ik scan slechts af en toe een documentje, voor meer is deze scanner eigenlijk ook niet geschikt en meer moet je ook niet verwachten.

Eerst even de voor mij belangrijke positieve punten:
-klein en goed op te bergen
-2e hands voor weinig aan te komen
-geen externe voedingsbron nodig
Onder XP: de sneltoetsen op de scanner werken handig

En de negatieve punten:
-hij scant traag
-de beeldkwaliteit is voor tekst prima, maar voor foto's ongeschikt (niet kleurecht en een egaal vlak wordt niet als egaal weergegeven)
Onder XP: -bij opstarten van de pc doet hij een zelftest die geluid maakt
Onder Windows 7: -er zijn geen drivers voor windows 7 (onder VueScan werkt hij wel). -Geen ondersteuning voor de knoppen op de scanner

Ik ben benieuwd hoe de latere generaties Lide scanners presteren. Het formaat is voor mijn gebruik een enorm pluspunt. Maar mocht ik ooit een nieuwe scanner moeten aanschaffen, dan toch een die wat sneller is.

Heb jij ook een Canon Canoscan LiDE 30?

Ik denk dat de 2ehands prijs geen goed positief argument is. Een epson/canon All-in-one is al voor 45 euro te krijgen. Ik vermoed dat deze beter presteert. En dan heb je ook nog eens garantie, een printer, win 7 ondersteuning, enz..

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 23 mei 2010 10:13]

Een all-in-one is voor mij toch een ander apparaat dat alleen een scanner. Beter gezegd: ik had een all-in-one van Lexmark en heb deze weggegeven. Te duur in printgebruik (navullen werkte niet goed) en te groot om neer te zetten voor alleen zo af en toe scanwerk. De rest van de tijd staat 't ding dus in de weg.

De Lide heb ik gekocht voor €10. Dat is voor mij wel een pluspunt aangezien ik een scanner zocht voor zo af en toe een tekstscan.
Heb deze scanner zelf jaren gebruikt met veel plezier.
Het is waar dat hij wat traag is en dat hij niet door Win7 word ondersteund, hierdoor heb ik de CanScan 5600F aangeschaft en dat is achteraf gezien een verademing vergeleken met de L30.
Deze heeft een eigen voeding en is ook een stuk groter dan de L30 maar hij gaat als een speer, geen opwarmtijd meer nodig.
en dat terwijl hij al niet hoeft op te warmen
Ik gebruik de Canon Lide 30 al jaren met plezier. Voor incidenteel gebruik is deze compacte scanner zeer geschikt. Het leek erop dat Windows 7 x64 het einde van deze scanner voor mij zou betekenen omdat er geen 64-bits driver beschikbaar is. De driver ondersteuning van Canon voor dit soort 'oude' apparaten is bedroevend. Ter vergelijking: HP heeft wel keurig een 64 bit driver beschikbaar voor de oude trouwe Laserjet 6 uit 1996!

Gelukkig is de scanner wel aan de praat te krijgen onder de Windows xp modus. Hiervoor is Windows 7 Professional of Ultimate nodig.
Je hebt gelijk onders 7 64bit werkt hij niet, onder 32 bit echter wel. Anders is er inderdaad VueScan, ik vind het een prima scanner, zeker ook omdat ik hem kreeg, voor die 2 docs per 2 maanden.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 30 november 2012 14:42]

Zojuist een van deze scanners tweedehands opgepikt.
Onder Debian Linux 7.3 is het een kwestie van aansluiten en gaan. Hij werkt direct zonder enig probleem. Voor het scannen van documenten is deze prima :)