Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

Specificaties 8GB GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G Review

jbkappirossi 30 september 2019, laatste update op 13 oktober 2019, 1.746 views Product gekocht

Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

Mooi kaartje voor de prijs dacht ik zo, maar dat viel dus nog wel tegen.

Pluspunten

• Prijs/Prestatie

Minpunten

• Qualiteits controle. Het schijnt dat er nogal wat foutief geassembleerde versies tussen zitten welke thermal throttlen.
  • Driver is de meest onstabiele driver van AMD en welke ik ooit mee van doen heb gehad.
  • Relive werkt maar half, is onstabiel, en de video qualiteit is niet zo goed als van shadowplay.
  • Handmatige fan snelheid instellen werkt maar half.

Drivers en compatibiliteit Score: 1
Wat een ramp deze kaart! Die van mij, net zoals iemand anders hier al aan gaf, werd veelste heet. Na twee minuten game-play topte hij al uit op 114C, waardoor hij stond te thermal throttlen. Ik weet niet precies wat het probleem is. Misschien iets met de temperatuur sensors of gewoon slechte assemblage van Gigabyte zelf. Hoe dan ook, ik ben zeer zeker niet de enige die een bar slechte versie van dit model heeft, want er zijn ook gewoon kaarten die wel netjes onder de 90C blijven.

Performance is beter dan verwacht. Ik kan geen exacte nummers geven, maar om een vergelijking te maken. Ik had hiervoor een Gigabyte GTX1080 en ondanks dat mijn 5700XT thermal throttled, pompt hij toch significant meer frames naar mijn monitor (144hz). Ik heb half door Rage 2 gespeeld met een GTX1080 en waar de GTX1080 toch redelijk vaak net iets onder de 60FPS kwam en net niet altijd vloeiend aanvoelde, blijft deze 5700XT toch meestal boven de 70FPS in vergelijking. Meer dan 10 FPS extra, gemiddeld! Dit lijkt misschien niet veel, maar ik kon dit duidelijk merken terwijl ik speelde.

Drivers. Ik heb zowel 19.9.1 als 19.9.2 getest.

Random crashes. Als ik dus bepaalde programma's opende, welke GPU acceleratie gebruiken dan crashen soms alleen de programma's welke hier gebruik van maakten, maar niet zover dat mij hele computer vast zat. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ik kreeg ook om de twee dagen een heap corruption BSOD, maar dit leek verholpen met driver 19.9.2. Sorry dat ik dit erbij moet vermelden, maar dit kan gewoon niet als je het mij vraagt.

En owee als je Alt + Tab te vaak gebruik om even je desktop notificaties te bekijken, want dan is er namelijk een redelijk grote kans dat de driver er mee ophoud. Dit gebeurde veel vaker dan ik voorheen voor mogelijk hield, want je realiseerd je pas hoevaak je Alt + Tab gebruikt als je elke keer je computer opnieuw op moet starten, omdat de driver dan muur vast zit.

Het instellen van de fan werkt voor geen meter. Je kunt niet fatsoenlijk de fan speed via de grafiek instellen, want hij draait dan maarzo een willikeurige snelheid. Ook blijft hij wel eens hangen waardoor hij niet eerder aan springt als de temperaturen ver boven de 100C zit. Het duurt ook 10 minuten voordat het toerental weer zakt, nadat hij terug gezet is naar automatisch. Nu, meer dan een maand na de uitgave van deze kaart is dit een algemeen probleem wat bij de meeste 5700 kaarten voorkomt.

Relive. Relive is de recording software van AMD wat overeen komt met Shadowplay van Nvidia. Dit is misschien wel het meest onstabiele gedeelte in de driver. Het eerste probleem was dat je niet kon inloggen via de driver zodat je direct naar YouTube kon streamen, maar dat leek verholpen te zijn met driver 19.9.2.

Het meest onstabiele gedeelte van Relive is als je ''desktop recording'' aan zet. Ik help wel eens mensen door korte video's te uploaden van mijn desktop, maar dit gaat dus bijna niet omdat het gewoon niet eens aan will. Vaak moet ik mijn computer 2/3 keer herstarten en flink in de settings lopen roeren voor dat ik ook maar iets kan opnemen.

De Gif recorder werkt ook niet goed, maar dit is meer AMD's schuld. Op het moment dat je dus een clip opslaat dan neemt hij dus niet exact van dat punt op. Ik mis altijd de laatste 5 seconden, waardoor ik dus later dan nodig mijn clip op moet slaan.

Vulkan API. Waar Nvidia een kleine driver voorsprong heeft met DX11 via de driver, doet AMD het juist erg goed in games die op vulkan draaien. Denk aan Rage 2, Doom, ROTTR, AOTS. Maar helaas ook hier weer gebreken. Ik kon Rage 2 gewoon prima opnemen en streamen met mijn GTX1080, maar met de 5700XT werkte de stream functie en Relive gewoon niet. Ik kon wel gewoon aan een eind opnemen via AVC of HEVC, maar dit will je meestal niet, omdat dit gigantische files opleverd.

Conclusie. Als ik het geweten had, ook al waren de temperaturen goed, dan had ik hem waarschijnlijk niet gekocht en was ik voor een 2060s of 2070s gegaan. Ik heb niks tegen AMD en heb ook verschillende videokaarten van ze gehad en ik gebruik op dit moment een Ryzen CPU, maar het is het gezeur met de onstabiele drivers gewoon niet waard. Mijn kaart is hoogst waarschijnlijk een garantie geval, maar dat neemt niet weg dat de driver het grootste probleem is en de reden waarom ik dus voor Nvidia zou gaan. Dit is echt wel de slechtste en meest onstabiele kaart met drivers waar ik mee te maken heb gehad.

Getest in combinatie met:

1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 67,-€ 67,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.014,68

Ik blijf het updaten de meer ik uitvind. Ik heb de kaart onlangs terug gestuurd dus verwacht ook nog een update over customer support en waarschijnlijk een shop review. Dus voorlopig 1 ster.

Heb jij ook een Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G?

Heb jij contact opgenomen met de verkoper van dit Gigabyte product?
Ik heb hele goede ervaringen met gigabyte en vermoed dat je een defecte kaart hebt gekregen een zogenaamde defect on arrival.
Hoi,

Hij is inmiddels terug gestuurd, maar dit ging niet erg soepel, want bewijs maar eens dat hij niet goed is als hij alleen erg heet word. Ik moet dus nog wachten op, hoe of wat.

Je hebt wel vaak met lopende band werk dat er niet zo nou gekeken word. Heb zelf ook veel Gigabyte producten gehad, maar dit kan zo maar eens minder worden. Het feit is dat er meer mensen zijn waar deze kaart veelste heet word en dat is waarschijnlijk toch aan de lage productie qualiteit te danken.
Ik heb bij een distributeur gewerkt die gigabyte verdeelde in nederland, kan zeggen dat hun producten normaal gesproken super goed zijn. Zelf ik nog steeds Gigabyte producten en ben dik tevreden, denk dat alles ook netjes opgelost zal worden. Ter info nog een linkje voor je: https://www.gigabyte.com/nl/Contact

Succes met de afhandeling!

[Reactie gewijzigd door mapa2011 op 8 oktober 2019 18:22]

Ik heb het helemaal gehad met Gigabyte. Mijn kaart vloog spontaan in de brand (G1 gaming 980Ti) en ook daar wilden ze niks aan doen. Ze kunnen leuke producten leveren maar als de costumer support zo moeilijk doet is de lol er snel af. Het is dus ook niet alleen bij mij een probleem.
Heb je niet gewoon 2 jaar garantie bij de webwinkel? of mis ik iets?
Normal wel, maar om het simpel te zeggen: je krijgt geen fatsoenlijk woord uit ze. Dezelfde persoon zit al jaren op de support afdeling van Gigabyte, maar spreekt geen woord Nederlands, inplaats daarvan krijg je gebrekkig Engels terug en dan heb ik nog niks over Gigabyte eSupport gezegt. Ik houd voorlopig even mijn mond totdat ik wat van ze hoor.
Dat klint als iedere support desk van een groot bedrijf. Gebrekkig nederlands en weinig verstand van zaken. :+
Oei, vervelende ervaring.
Nu is het wel zo, dat je 1 van de slechtste fabrikanten van AMD videokaarten hebt gekozen.
Gigabyte was bij de Vega kaarten ook een drama, terwijl anderen (Sapphire o.a.) heel goed presteren.
Ik denk dat veel van je problemen vandoen zijn met deze specifieke Gigabyte kaart en niet met de nieuwe chipset van AMD. Met deze problemen aan je de kaart retourneren en een fatsoenlijk merk kopen (voor AMD kaarten dan..)?
Hoi, bedankt voor je reactie. Nu komt het allemaal misschien een beetje negatief over, maar ik kan er rustig op een afstandje naar kijken en zeggen dat ik word er niet zenuwachtig en ongeduldig van word als ik twee of drie weken op de garantie moet wachten.

Ik heb misschien ook twintig GTX1070 en GTX1080's in mijn vingers gehad het laatste jaar. Gewoon voor de lol en handel en geen van deze kaarten draaide zo onstabiel als deze. Ik heb ook jaren een 290X lightning gehad en erg veel pelzier van gehad, maar ook hier werkte de recording software nouwelijks.

Ik heb persoonlijk niks tegen Gigabyte en ik denk dat deze kaart nog niet zo slecht opgebouwt is. Ik denk dat het meer met de qualiteits controle heeft te maken of een fout in de assemblage, want er zijn mensen met dezelfde kaart waar hij gewoon meer als 30C koeler is. Dat er dus wat fout zit kan iedereen wel stellen dus. Ik vraag me daarom ook strek af waar de fout zit. Hier is nog een clip die ik gemaakt had van het probleem. https://www.youtube.com/watch?v=mEusCEfTJcQ

Ik ga nog wel wat toevoegen als de garantie afgerond is, want de service support is ook niet: je-van-het.

[Reactie gewijzigd door jbkappirossi op 30 september 2019 12:14]

Je zou toch eens moeten kijken naar Gigabyte en AMD, Vega en 5700 (xt) serieus veel problemen mee.
Ik heb overigens ervaring met de Vega variant en niet met navi.
Misschien dat het lijkt alsof de driver(s)/software onstabiel is, terwijl dat in feite misschien komt doordat de kaart gewoon zwaar overheat?

Ik ben dan ook wel benieuwd hoe het eruit ziet als de koeler eraf gehaald wordt... zou wel CSI willen gaan op dat ding :P
Misschien zit de koeler er heel erg scheef op en is er (haast) geen contact met de gpu.
Deze temperaturen klinken wat erger dan iets wat alleen het ontbreken van koelpasta kan veroorzaken.

Er is trouwens een (nieuw?) bios voor deze kaart te downloaden op de site van Gigabyte.

Hier een Gigabyte Vega 56 OC en na bios flash van de kaart en nieuwe voeding 0 problemen, al zo'n half jaar stabiel met alles wat ik er mee doe.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 30 september 2019 21:07]

Hmmm. Wat ik er van kan zeggen is dat hij gewoon stabiel draait als je maar niks anders doet. Heb verschillende uurtjes Rage 2 gespeeld de laatste 2 weken, maar owee als je Alt + Tab gebruikt en in combinatie met Relive, dat is wanneer de boel in de soep draait. De temperatuur zorgt er dan wel weer voor dat de performance naar beneden gaat doordat hij staat te throttlen.

Ik heb al gekeken en de bodem van de koeler was onbeschadigd en ook vlak. Ik heb de chip niet gecontroleerd op ronding, maar de pasta zat er redelijk gelijk tussen. Heb nog wel twee keer nieuwe koel pasta er op gedaan, maar dit deed helemaal niets.
Misschien heeft deze kaart dan een probleem met de stroomtoevoer, waardoor hij teveel voltage krijgt en overheat?

Heb jij dat bios op de site van Gigabyte al (geflashed)?

Ik had er af gebleven als ik jou was en het ding direct retour gestuurd, i.p.v er zelf aan schroeven.
Alhoewel Gigabyte daar volgens mij wel coulant mee is (als het niet zichtbaar is).

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 1 oktober 2019 13:51]

Ik weet het niet. Hij word wel veeeeel heter dan een GTX1080 welke ook rond of tegen de 200watt stroom verbruik aan zit.

Nee, ik heb wel gekeken, maar ik denk niet dat een bios flash wat aan 114C doet. Hij tikt de 114C met een minuut al aan. Zelfs met de fan speed vol open word hij nog 110C.

Uhm, ik mag mijn kaart volgensmij in Nederland gewoon open schroeven zo vaak ik wil. Ik weet namelijk dat het verboden is voor OEM's om die ''warranty seal'' stickertjes op de schroefjes te plakken. Dit gaat namelijk tegen de regels door mensen het recht voor te behouden om het product zelf te repareren. Meestal word er alleen gekeken naar fysieke beschadigingen of als er op gesoldeerd is. Het maakt mij in iedergeval niks uit. Ik ga er dan ook niet om liegen en de kaart doet het nog prima, dus..... :)

Maar de kaart is inmiddles onderweg. We zullen zien wat ze er van gaan maken!

[Reactie gewijzigd door jbkappirossi op 1 oktober 2019 14:54]

Geen zorgen dus als er niets zichtbaar is en de kaart het nog "prima" doet...
Ikzelf heb een gigabyte gtx 1060 windforce oc 6g.
Toen ik hem uit de doos haalde zaten de fans al los. Zelf vast geschroefd en in pc gedaan. Door de zero fan speed op idle werd hij 59 graden. Ging ik dan een simpele game spelen zoals hearthstone dan sprongen de fans aan. Dit leek net of er een meat grinder in mn pc zat. Na 4 dagen was ik dit helemaal zat. Temperatuur liep op in shooters tot 81 graden met een grinder jet engine geluid van fans. (Ik heb trouwens een vrij open case met voor en bovenkant mesh) Heb toen via aliexpress 4 nieuwe fans besteld en na 2 weken wachten eindelijk kunnen wisselen. Dacht dan is het wel over. Mooi niet want welke combo ik ook deed er was maar 1 van de 6 fans die ik nu had die geen ratelend geluid maakte. (Dit was trouwens er een van aliexpress). Heb nu een accelero twin turbo er op gemonteerd en temp is max 43 graden en muisstil. Ik heb veel zitten lezen en schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij gigabyte kaarten. Na 5 evga kaarten een gigabyte gehaald en is dan ook gelijk de laatste ooit die ik van hun koop. Ik denk dat gigabyte quantity over quality is. En dat vind ik wel erg als je er veel geld voor betaald.

[Reactie gewijzigd door Joekie123 op 1 oktober 2019 06:14]

hey jbkappirossi,

Ik heb precies dezelfde problemen, ik gebruik relive nieteens, maar alt tab gooit sowieso roet in het eten. Ik heb zowaar alles gedaan wat ik kon. Fijn te horen dat ik dus niet de enige ben.

Ik ben misschien wel noob, maar ik heb nog geen prestatiemonitor werkend kunnen krijgen op 5700xt. Welke gebruiken jullie?
Hoi, jammer is dat, ja.

Ik weet daarom nog niet wat ik ga doen als ik een nieuwe retoer krijg. Ze zijn wel snel maar achter af gezien overwegen de nadelen van de driver dit.

Je kunt gewoon de driver hiervoor gebruiken. Via Relive, maar net als het andere werkt dit ook niet echt fijn. De overlay valt bij mij naar verloop van tijd vanzelf uit. Je kunt het wel vrij makkelijk weer inschakelen door Alt + Shift + O tegelijk in te drukken en je kunt het ook ergens loggen via de driver.

Buiten dit om kun je GPU-Z gebruiken om je temps over tijd te loggen.

[Reactie gewijzigd door jbkappirossi op 6 oktober 2019 17:19]

Ja dat idee heb ik ook. Ik heb hem ook retour gestuurd. Ik ga dan in ieder geval afstappen van Gigabyte. Ik ga goed overwegen of ik niet maar terug moet naar de concurrent :(
Echt jammer, heel veel van jouw issues had ik ook met mijn Vega.
Als AMD nou eens hun software op een rijtje kreeg dan had mijn volgende kaart weer een AMD geweest.
Ik vind het schandalig dat ze dit durven te releasen. Het is net als de drivers nog in beta fase zijn, of zo iets.
Ik had deze bijna gekocht!
Iemand op reddit/r/buildapc wees me erop dat deze kaart een productiefout heeft waarbij de koeling niet fatsoenlijk werkt. Uiteindelijk heb ik dan voor een PowerColor kaart gekozen. Door de extra korting die azerty nog gaf op deze kaart twijfelde ik nog op het einde, maar gelukkig ben ik bij mijn eerder besluit gebleven.
De meningen over deze gigabyte kaarten zijn erg verdeeld en het lijkt er op dat er steeds meer mensen slechte ervaringen hebben. Als je een goede hebt, heb je geluk. Ik heb namelijk ook al van verschillende mensen met deze kaart op reddit gelezen dat hij ook veel te heet word, 110C +. wat toch eigenlijk te gek voor woorden is als er reference kaarten zijn die niet boven de 85C komen.
@jbkappirossi Mocht je problemen ervaren, kun je ook hier contact opnemen met @AORUS – GIGABYTE