1 review

Akasa Turing

€ 123,95
Specificaties Behuizing • 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Akasa Turing Review

ninjaaap 25 september 2019, laatste update op 22 januari 2021, 1.036 views Product gekocht

Akasa Turing

Fanloze kast voor je NUC. Koelt CPU goed voor gebruik als HTPC, de M.2 SSD wat minder. Makkelijk te installeren, ziet er goed uit. Ruimte voor wifi-antennes, maar niet meegeleverd.

Pluspunten

• Goede fanloze koeling CPU
  • Installatie makkelijk
  • Koelpasta meegeleverd
  • Extra kabels voor SATA schijf meegeleverd
  • Goede bouwkwaliteit, netjes afgewerkt

Minpunten

• Geen wifi-antennes meegeleverd
  • Geen koeling M.2 ssd
  • SD-kaartlezer niet bereikbaar

Installatie
Ik heb deze case in gebruik met een NUC8i3BEH. Installatie ging makkelijk met de meegeleverde handleiding en koelpasta. Wat je zelf nodig hebt, zijn verschillende maten kruisschroevendraaiers, en iets om de oude koelpasta te verwijderen en de nieuwe netjes aan te brengen.
Aansluitingen
De connectoren en powerbutton passen goed in de behuizing. Wel is de power-led in de power-button erg fel, omdat er geen diffusor in de knop zit, je kijkt recht in de led. Je kan deze led wel uitzetten in de bios, maar ik heb graag een indicatie dat hij aanstaat. Je kunt het namelijk niet horen! Ik heb dit verholpen met een stukje diffuse tape.

De SD-kaartlezer is niet meer bruikbaar, hiervoor is geen opening. Voor mij niet relevant, maar kan een nadeel zijn.

Zonder wifi-antennes heb je in de aluminium kast geen ontvangst, gelukkig had ik deze een dag later. Werkt goed, ik heb deze: WayinTop 2 Set 8 dBi WiFi RP-SMA Antenna Dual Band Wireless WLAN Network. Let op dat je connectors hebt voor M.2 aka NGFF, de connector heet ook wel MHF4.
Koeling
De beste koeling zou je moeten krijgen als de kast rechtop staat, ik heb hem echter plat liggen. Ik heb het hem niet gemakkelijk gemaakt, hij staat op mijn klasse AB versterker in mijn tv-meubel, met een centimeter ruimte over aan de bovenkant. De achterkant en voorkant van mijn meubel zijn wel open.

De zwaarste belasting die ik voor dit apparaat heb voorzien is Netflix 4K. Dat gaat met redelijk nette temperaturen: De NUC rapporteert 38 graden main, en ongeveer 45 CPU (CPU temperatuursensoren zijn heel slecht gekalibreerd, dus dit is een schatting). De M.2 SSD heeft helaas geen koelmechanisme, en komt rond de 42 graden uit. Dat had ik graag iets lager gezien. De buitenkant van de kast word voelbaar warm, bij mij het meest middenboven vlakbij de bovenkant van mijn meubel. Daar meet ik 33.

Geen slechte temperaturen voor een volledig passief gekoeld apparaat. Een sata-schijf wordt waarschijnlijk iets beter gekoeld, deze komt tegen een dikke aluminium onderkant. Hiervoor zijn ook aparte kabels meegeleverd, want die in de originele NUC zijn erg kort en zitten vast. Ik gebruik echter geen sata-schijf.
Uiterlijk
De behuizing is netjes geproduceerd, geen slecht afgewerkte randjes oid, niks dat door de zwarte verf komt. Het aluminium heeft een lichte glans. De hoeken zijn wel scherp. Het ontwerp past goed bij mijn andere apparaten en ziet er goed uit. Hij is wel wat lomp vergeleken met de originele NUC behuizing.

Al met al zeer tevreden over deze kast!

Heb jij ook een Akasa Turing?

Ben net klaar met installatie van deze kast en kan de review volledig beamen. Als aanvulling nog dat het installeren alles bij elkaar ongeveer een uurtje duurt en absoluut niet ingewikkeld is. De enige tool die je nodig hebt is een schroevendraaier. Ik heb wel ervaring met het bouwen van PC's, maar ben geen die hard tweaker.
Ik heb dezelfde wifi antennes geïnstalleerd (bedankt voor de tip) en heb ook nog een koelblokje aangeschaft voor de M2 SSD. Er stond laatst een review van een goedkoop koelblokje op hardware.info en dat kan toch schelen. Ik heb geen 2.5 inch SSD geïnstalleerd. Temperaturen zijn erg netjes en in lijn met de review, ook al ben ik niet zo nauwkeurig geweest met koelpasta.
Hier nog een paar linkjes naar handige youtube filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=vQcrydSYrtE&t=84s (van Akasa zelf)
https://www.youtube.com/watch?v=xD6-xcXxaE4 (van SilentPC)

Al met al ben ik erg happy. De NUC was al een top PC, nu ook nog volledig stil. Laat je niet teveel afschrikken door de installatie als je ook interesse hebt.
Toffe passieve oplossing, wel erg prijzig helaas.. kan je deze Akasa Turing case ook vesamounten aan een monitor?
Niet standaard nee.

Je zou zelf een bevestigingsplaat kunnen maken, normaal schroef je 4 boutjes (m3?) in de onderkant om de deksel op zijn plaats te houden, door langere boutjes te gebruiken zou je deze op een plaat kunnen monteren. Afstanden zijn ongeveer 120 x 90 mm. Die plaat kan je dan weer aan de vesa-mount bevestigen.

Merk op dat het wel een wat lomp ding is om zo te gebruiken, 95mm hoog (zonder pootjes), dat wordt dan 95 mm + plaat diep achter de monitor. En ook best zwaar, maar vesa mounts zijn wel sterk natuurlijk.
Ik denk dat je een belangrijk minpunt vergeet: De SD-kaartlezer kan niet meer gebruikt worden. Aangezien ik dat veel gebruik en niet met externe kaartlezers wil werken, is dat de reden dat ik deze kast links laat liggen.
Goed punt! Ik had zelf niet eens door dat deze miste, ik gebruik nooit SD-kaartjes. Maar ik zet het er bij!