LG G8s ThinQ Zwart

€ 449,95
Specificaties 6,21" • 2248x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G8s ThinQ Zwart Review

mvansluis 24 september 2019, laatste update op 5 november 2019, 1.239 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.mvansluis schreef afgelopen jaar 3 reviews, waarvan 66% gesponsord.

LG G8s ThinQ Zwart

De prijs van dit toestel is op het moment E 399,-. Hiervoor krijg je een fijn mobiel welke op de meeste vlakken niet onder doet van high end toestellen die nu te krijgen zijn. Meerdere camera’s die goede foto’s nemen, een schetterend scherm, een aantal handige features zoals Face Unlock.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Gezichtsherkenning (Face unlock)
  • Snelle processor
  • Camera's
  • Transparant hoesje meegeleverd

Minpunten

• Notch
  • Plaatsing volumeknoppen
  • Hand ID en Airmotion vallen tegen
  • Alleen in zwart verkrijgbaar

Review LG G8s Thinq

Scherm en behuizing:
Het toestel is strak vormgegeven. De zwarte glazen achterzijde oogt chique, maar persoonlijk had ik het toestel in een wat minder saaie kleur dan zwart willen zien. Hij ligt lekker in de hand, maar voelt erg glad aan. Tevens zit het toestel, net als alle andere toestellen met een glazen achterzijde binnen no time onder de vingerafdrukken. Dus raadzaam is om toestel zo snel mogelijk in meegeleverde transparante hoesje te doen. Dat deze meegeleverd wordt in de doos vindt ik dan weer een top actie van LG.

Als we het toestel van dichtbij bekijken vinden we aan de voorzijde van het toestel een 6,2 inch 2248 x 1080 OLED scherm met een pixeldichtheid van 401 PPI. Het is een prachtig scherm waar de kleuren vanaf spatten. Aan de bovenzijde van het scherm een forse notch voor de speaker, frontcamera’s en sensor. Dus in de praktijk beschik je niet over een 6,2 inch scherm. Er is geen notificatielampje aanwezig aan de voorzijde van het toestel. Iets wat steeds vaker achterwege wordt vanwege de always on screens. Ik vindt het echter wel een gemis.

Aan de zijkanten van het scherm zien we smalle randen en aan de onderrand een kin(netje). In de 4 hoeken van het scherm en aan de uiteinden van de notch vinden we flinke rondingen. Het zal wel een smaakdingetje zijn, maar ik vind het niet echt mooi. De notch is via de instellingen weg te werken door de notificatiebalk zwart te maken. Tevens is het ook mogelijk om de notificatiebalk een andere kleur te geven of de overgang tussen notch en de notificatiebalk van kleur te laten vervagen.
In de onderzijde van het toestel zit een 3,5 mm headphonejack en USB-C poort met rechts daarvan een speaker.

Aan de linkerzijde bevinden zich de volume buttons met daaronder een button om Google Assistent op te roepen. Aan de rechterkant bevindt zich de power button. Ik kan mij niet heugen ooit een toestel te hebben gehad met de volume buttons aan de linkerkant. Het is erg wennen en ik had ze liever rechts gehad.

Aan de rechterkant onder de power button bevindt zich de simkaart tray waarin een tweede simkaart of een SD kaart in geplaatst kan worden. Normaliter had ik graag gezien dat je zowel een tweede simkaart als een SD kaart kan plaatsen. Maar aangezien er 128 Gb intern geheugen in het toestel zit vind ik dit geen onoverkomelijke issue.

Op de glazen achterzijde van het toestel zien we boven drie camera’s gepositioneerd met daarnaast de flits. Daaronder vinden we de vingerafdrukscanner terug. Deze werkt rap en is goed te bereiken. Tevens kan deze zo ingesteld worden dat je met een veeg over de scanner het notificatievenster kan uit- en inklappen.

De afmetingen van het toestel zijn 151,9 mm hoog, 71,8 mm breed en 8,4 mm dik. De behuizing van het toestel is van glas en weegt 167 gram.

Camera’s:
Op de voorzijde bevind zich een 8 MP camera om selfies mee te maken en een Time of Flight camera waarmee je door handgebaren apps kan openen of het toestel kan ontgrendelen. De drie camera’s op de achterzijde hebben een resolutie van 13MP en 12 MP. De hoofdcamera heeft een camera van 13MP. De groothoeklens en de telefotolens hebben beide een 12MP sensor.

De LG G8s Thinq schiet mooie plaatjes:

Toen ik de eerste foto’s met het toestel maakte was ik zwaar onder de indruk. Dit is echter enigszins getemperd omdat dat mede komt door het mooie OLED scherm waarop je in eerste instantie je foto’s bekijkt. Maar met het toestel kan je prachtige plaatjes schieten. Het voordeel is dat je moeiteloos schakelt tussen de normale stand, de telelensfoto en de groothoeklens.

De camera app heeft mede door de 5 camera’s verschrikkelijk veel opties. Mijn persoonlijke favoriet is de handmatige camera waarin je zaken als witbalans, iso en sluitersnelheid zelf kan aan te passen. Daarin gebruik ik vaak de focus stand om macro foto’s te kunnen maken. Daarin zit een ontzettend handige feature genaamd Focus peaking. Daarin licht, als je bijvoorbeeld een macro foto neemt van een bloem, dat gedeelte groen op wat scherp is en helpt om scherpere macro foto’s te nemen. Top functie!

Voorbeeld aantal macro foto's:

Voorbeeld foto in normale stand en groothoeklens:

De foto’s van de hoofdcamera’s bij slechtere lichtomstandigheden zijn ook prima. De selfie camera heeft er bij zulke omstandigheden duidelijk meer moeite mee. De camera’s aan beide zijde hebben met de portret modus (de modus om het onderwerp op de voorgrond er uit te laten springen ten opzichte dan de achtergrond) wat moeite. In die zin dat de software moeilijk kan bepalen waar het voor werp ophoud en de achtergrond begint. Het werkt beter op andere toestellen waarbij dit effect heb gezien. Maar toch zie je op onderstaande foto's als je goed kijkt naar de randen (met name haar en nek bij foto van de hoofdcamera) dat de software niet altijd goed kan bepalen wat bij het voorwerp op de voorgrond hoort en wat er bij de achtergrond hoort.

Selfie met front facing camera:

Foto in portrait modus met hoofdcamera:
Software:
Het toestel draait op moment van schrijven (begin augustus 2019) op Android 9 met de Android beveiligingspatch van 1 mei 2019. LG heeft er zijn eigen schil overheen gezet. Normaal gesproken heb ik erg veel moeite met deze schillen wanneer er 1001 extra opties worden meegeleverd. Ik wordt daar onrustig van. Ik heb daardoor ooit een Samsung Galaxy Note 2 na een aantal dagen weer verkocht, omdat ik gek werd van hun schil Touchwiz toentertijd. Gelukkig oogt deze schil door het niet gebruiken van felle kleuren wat rustiger. Ik me dan ook de eerste dagen gefocust op de hoofdzaken. Later ben ik me gaan verdiepen in alle extra toepassingen die de software van het toestel te bieden heeft en daarvan hebben een aantal mij in het gebruik verrast en een aantal teleurgesteld.

Waar ik zeer over te spreken ben is het toestel ontgrendelen met gezichtsherkenning. Het werkt in de meeste gevallen goed. Je dubbel tikt op het scherm. De camera registreert je gezicht en je telefoon ontgrendeld. Je kan meerdere gezichten toevoegen. In mijn geval met en zonder bril. Het werkt niet in alle gevallen. Bijvoorbeeld als je je hoofd te ver van het toestel afhoudt of als je loopt. Maar het werkt als een prima aanvulling op het ontgrendelen met de vingerafdrukscanner. Het ontgrendelen door je handpalm voor het toestel te houden werkt naar mijn mening niet goed. Het herkennen van je handpalm duurt langer dan het herkennen van je gezicht. Ik snap dat dit een handige functie zou kunnen zijn als je vaak vuile handen hebt. Ik hoop dat LG hiermee door gaat ontwikkelen.

Nog een tegenvaller is Airmotion. Het idee is dat je je hand in een bepaalde positie voor de ToF camera houdt en je hiermee één van de twee zelf uitgekozen apps kan openen, zonder het toestel aan te raken. En daar houdt het op. Als je in de app zit kan je alleen van daaruit de andere app openen. Heb je de camera-app als één van die twee apps gekozen en heb je deze via Airmotion geopend, kom je via Airmotion nergens meer. Gebruik je Airmotion terwijl je het toestel in je andere vasthoudt, dan moet je je hand in een ongebruikelijke stand houden ten opzicht van de camera wil deze feature werken. Het idee is leuk om het een Jedi handbeweging (these aren’t the droids you are looking for) je telefoon te kunnen bedienen, maar de uitvoering van het idee staat nog in de kinderschoenen.
Batterij:
Hoewel er “maar” een 3550 mAh accu in dit toestel zit, kom ik er bij redelijk gebruik de dag meer door. Had van mij wel groter mogen zijn. Middels de USB-C poort of draadloos is het toestel weer op te laden.
Snelheid en geheugen:
Het toestel is voorzien van de Snapdragon 855 processor. Deze 2,8 GHz (1x) + 2,42 GHz (3x) + 1,8 GHz 4x) octa-core processor van Qualcomm is de processor die nu gebruik wordt in alle high end smartphones. Hij is snel. Totaal geen last gehad van haperingen of zaken die vast lopen. Het intern opslag geheugen is 128 GB maar middels een micro SD kaart uit te breiden is. Het RAM geheugen is 6GB.
Geluid:
Wat fijn is dat het speakergeluid luid is en de DTS:X 3D Surround optie muziek wat voller maakt. Geluid bij telefoneren mag van mij iets luider kunnen.
Conclusie:
De prijs van dit toestel is op het moment van schrijven E 399,-. En voor dat geld krijg je naar mijn mening een fijn mobiel welke op de meeste vlakken niet onder doet van de high end toestellen die nu te krijgen zijn. Meerdere camera’s die goede foto’s nemen, een schetterend scherm, een aantal handige features zoals Face Unlock.

Heb jij ook een LG G8s ThinQ Zwart?

Fijne review, wel een klein puntje:
."Het toestel is van kunststof en weegt 167 gram."
Zou dat niet glas moeten zijn?

Verder fijne review om te lezen :).

Weet je zeker dat er geen nieuwe beveiligingspatch is? Mijn G7 draait die van juli 2019. Moet zeggen dat LG ook ontzettend traag is
"Het toestel is van kunststof en weegt 167 gram."
Zou dat niet glas moeten zijn?
Je hebt helemaal gelijk. Dit moet inderdaad "glas" zijn. Ik heb het aangepast.
Op het moment van schrijven (begin augustus) was het inderdaad nog de patch van mei. Ik kan het nu zelf niet checken aangezien ik het toestel geleend had. Ik kan ook niet op internet terugvinden of hij een nieuwe security patch heeft gekregen.
Verder fijne review om te lezen :).
Thanks! :)
Ik heb de patch van 1 september 2019 erop!

Kan nog altijd niet geloven dat dit een toestel van 399,- is. Werkelijk topkwaliteit.
0Anoniem: 498327
1 oktober 2019 11:52
Kun je ook RAW's schieten? Ben benieuwd wat het vertrekpunt is voor de post-processing. Ik kijk net na de foto's, fijn dat die in de review zitten, maar de beeldkwaliteit vind ik vrij abominabel. Slechte kunstmatige bokeh, niet scherp, veel compressieartefacten (of AI artefacten).
Ja, in de Manual Mode kan je RAW's schieten. En ja, de portrait made (bokeh) is niet goed. Ik ben geen ervaringsdeskundige wat betreft deze functie. Ik heb de optie zelf alleen op de Moterola One gehad, maar dan werkt de LG beter.