Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF700-Cu Review

aramdin 15 september 2006, 2.122 views

Zalman VF700-Cu

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Makkelijk te monteren
  • Duidelijke handleiding
  • Stil op 7v
  • verkrijgbaar in verschillende versies

Minpunten

• Hoorbaar op 12v
  • Neemt een PCI/PCI-E slot in beslag

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
De albekende VF700 van Zalman. Zalman is wereldwijd bekend & dat zal zn redenen hebben ;) Laten we bekijken wat voor product ze hebben neergezet.

Specificaties
Een schaamteloze copy van de Zalman site, scheelt weer een muisklik!

1. Does not generate noise or vibration in Silent Mode.
2. Pure Copper base material ensures excellent heat dissipation.
3. Fan installed in the heatsink(FHS) cools not only the VGA chipset and VGA RAM, but all other VGA components as well.
4. Silent Mode and Normal Mode selection provided to accommodate the user's environment and preference.

-Dimensions : 91(L) x 126.4(W) x 30(H)mm
-Weight : 270g
-Base Material : Pure Copper
-Bearing Type : 2-Ball
-Speed : 1,350 ~ 2,650rpm ± 10%
-Noise Level : 18.5 ~ 28.5dB ± 10%

Tot zover de cijfers, tijd voor wat ervaringen!

Koelvermogen
Ik heb onlangs een 7800GTX aangeschaft die gelijk uitgerust werd met een Zalman VF700-cu. Het koelvermogen is erg indrukwekkend. Ik heb de stock cooler er niet opgehad, maar ervoor gekozen om gelijk deze koeler te monteren. Ik heb hier en daar gelezen dat de stock cooler op zich voldoet, maar dat de VF700 sowieso beter is.

Idle haal ik op dit moment 39c (@7v, in een Antec P180 kast). Load heb ik nog niet getest, maar dat minstens zo indrukwekkend zijn als de idle temp ;)

Geluidsproductie (min/max)
Op minimaal voltage is de oplossing van Zalman nauwelijks hoorbaar tot onhoorbaar. Bij mij komen bij mij de HD seek noises erboven uit. Op 12v is de Zalman niet stil en zal je een beetje een high pitched noise horen (omdat het een kleine fan betreft). Dit geluid kan je bestempelen als "hoorbaar". Het is niet irritant, maar is wel de moeite om op te nemen in een dergelijke survey.
Ik stoor me er niet aan, sinds ik altijd een koptelefoon draag als ik aan het gamen. Ik heb mn pc zo ingesteld dat tijdens 100% CPU load er ook 12v wordt afgegeven aan de VF700. De VF700 zal dus tijdens het gamen voluit draaien en daarnaast ook bij wat intensieve taken.

Installatiegemak
Er wordt een hele duidelijke handleiding meegeleverd die je met gemak moet kunnen volgen. Neem er wel de tijd voor als je niet zo thuis bent in het modden van een grafische kaart e.d.! Je wil natuurlijk niet een videokaart van +300euro's naar de eeuwige jachtvelden sturen ;)

Onthoud dat het slot onder je PCI-express of AGP slot over het algemeen onbruikbaar wordt!

Compatibiliteit
De VF700-cu past op bijna elke videokaart die er de laatste tijd zijn gemaakt. Zalman raadt deze oplossing aan voor kaarten sneller of gelijk aan:
-nVidia 5700 Ultra series
-Ati Radeon 9700 series

Alles wat eronder zit kan met gemak gekoeld worden door de Zalman ZM80D-HP ook wel bekend als het tosti ijzer :)

Compatible VGA kaarten
Incompatible VGa kaarten

De VF700 ging erop zonder moeite en zat niet in de weg met andere componenten op de videokaart.

Modbaarheid
Er valt mijns inziens niet echt wat te modden aan de VF700-cu. Je kan ervoor kiezen om een LED versie te nemen, maar daarmee houdt het eigenlijk ook op...Je hebt ook nog de Alcu versies en de albekende Fatality versie die in mijn ogen niets toevoegd dan een ander kleurtje (fan + koeler) en meer herrie.

De Zalman vf700-cu is verkrijgbaar voor hele schappelijke prijzen & ook 100% zijn geld waard! De meeste standaard VGA koeloplossingen zijn van lage kwaliteit, de Zalman vf700 valt dan ook in het rijtje van Essential upgrade!

Reviews & Links

Survey updates
06-09-2006 Paar kleine fixes & andere indeling
05-09-2006 Paar stukken herschreven
07-06-2006 Inmiddels uit gebruik

Heb jij ook een Zalman VF700-Cu?

Het geluid van de ventilator op 12V is blijkbaar exemplarisch. Ik heb zelf een VF-700AlCu met de fan op 12V, maar ik hoor 'm niet... :)

Maar het is idd een erg goede koeler. Tov de retail cooler die op m'n Club3D ATi X800 Pro zat ging de temperatuur bijna 25C omlaag! :)
Nou als je een echte stilte freak bent kan je van mij aannemen dat de zalman op 12V echt niet 100% stil is. Ik heb pas voor iemand een stil systeem gebouwd en op 12V kwam de zalman boven alles uit.
zet de pc op je slaapkamer en laat de ventilator van de VF700 (Al / AlCu) maar eens op 12V draaien..
horensdol word je er van! ;(
Ook ik heb de ervaring met deze kooler (de aluminium versie), deze geplaatst op een Asus 7800 GT in een Antec Sonata II welke toch bekend staat om zijn stilte. Ook bij mij is de zalman op 12V te horen (niet al te erg), als je echt helemaal niets wilt horen ben je toch al bijna verplicht voor vga kaart met een passief heatsink te gaan
Daarom kun je hem dus ook op 7 volt laten draaien :+
ik heb deze fan ook...zeer tevreden..voor het gamen zet ik hem op max rpm...tijdens internet enz gaat die een stuk lager...perfecte fan dus voor mij..
Zo heb ik het ook geregeld, ik heb eeb DFI NF4 Ultra-D. De Zalman heb ik op mn CPU fan header gemonteerd. Als mn CPU temp dus stijgt gaat deze ook harder draaien.

Dit komt dus voor tijdens gamen of andere processen die 100% load vragen (hoewel het dan een beetje onnodig is, maar ja)
een beetje stoere tweaker soldeert zn draadjes van de zalman aan de stekkertjes van je graka, waarna je softwarematig met atitool de snelheden van je zalman in kunt stellen waardoor je nooit meer knoppen hoeft te draaien. Enig nadeel is wel dat je garantie wel onomroepelijk verlopen is, maarja dat is toch al het geval na je zalmaninstall... Alhoewel dat ook nie alles zegt, k heb ook n keer een arctic op een graka gehad -> dood -> standaard cooler erop en terugsturen, nieuwe binnen een week.
Ik ben zelf geen handvaste klusser, als ik mod dan moet het zonder soldeerbout gebeuren ;) Meestal kan je de 3pins stekker zo op de videokaart prikken, of je moet de adertjes even loshalen en dan heb je jouw probleem ook opgelost :)
Als je een echt stille PC hebt dan hoor je deze Zalman ook op de laagste stand (5V) geluid maken. Ik hoorde nog duidelijk een wat ruisend/ritselend/krakend (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven) geluid boven alles uitkomen. En mensen die zeggen dat dit ding op 12V stil is moeten volgens mij even langs de huisarts gaan om de oren uit te laten spuiten.
In het topic op GoT over deze kaart zijn meer mensen die het geluid opvalt. Mijn probleem was dus niet exemplarisch. Al zal dat kleine beetje geluid voor de gemiddelde gebruiker niet hinderlijk zijn, omdat andere componenten het wel overstemmen.

Ik heb mijn VF700 na een maand of 3 dus verwisseld voor een Arctic Silencer. De fan hiervan moest eigenlijk op de videokaart worden aangesloten (heb een Ati X800), maar toen was ie niet stil op de laagste stand. Komt omdat mijn videoakart de fan regelt dmv. pulsjes en dat levert een hard tikkend geluid op. Pas toen ik hem op mn fancontroller had aangesloten op 5V is ie pas echt fluisterstil (de zalman had ik overigens ook op mn fancontroller). Die Arctic Silencer koelt ook beter dan de Zalman.
Op 12v is de fan duidelijk hoorbaar, grote kans dat de personen die hem onhoorbaar vinden last hebben van een ander onderdeel wat veel herrie maakt.

Als de rest van je pc dead silent is, dan neem ik het van je aan dat hij op 5v hoorbaar is. Geluid is dan ook een subjectief begrip!

Op dit moment gebruik ik zelf een Accelero X1, die vind ik op 12v nog stiller dan de VF700 op 7v/12v ! En presteert nog eens beter :D