Specificaties DVB-C, DVB-C HD, DVB-T, DVB-T HD-tuner met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Anysee E30TCPlus Review

mark_007 6 juli 2010, laatste update op 6 juli 2010, 3.569 views

Anysee E30TCPlus

Pluspunten

• redelijk makkelijk te installeren met behulp van youtube
  • via usb goed te gebruiken op een willekeurige pc
  • is de enige eenvoudige en betaalbare oplossing voor digitale kabel over pc
  • beeldkwaliteit

Minpunten

• de kaartlezer kan je kaart kapot maken (ik heb de kaart niet een tweede keer geprobeerd te verwijderen)
  • driverkwaliteit is nog beperkt
  • het apparaat is extern, dus heb je nog een kastje erbij

Features Score: 3
Driverkwaliteit Score: 2
Omdat ik graag een HTPC wil maken voor in mijn huiskamer heb ik in april een PC in elkaar gezet met de volgende configuratie:

Geheugen Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit
Harddisk Samsung HD103SJ
Voeding be quiet! Pure Power BQT L7 350W
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium (NL Retail)
Upgrade Kit MSI Bundel H55M-E33 + i3 530
Behuizing Cooler Master Elite 330 (Retail, Zwart)
Optische drive Sony Optiarc AD-7240S-0B

Deze heb ik geplaatst onder mijn TV om te kijken of ik dit naar wens geconfigureerd krijg zodat ik tv kan kijken, radio kan luisteren en opnemen en tevens gebruik kan maken van de gewone pc functionaliteiten. Een vervolgstap zou dan zijn om deze stiller te maken en deze in een HTPC kast te plaatsen.

Omdat de tv functionaliteit hierin voor mij belangrijk is (ik wil graag een 'alles in een' oplossing) en ik digitale kabel heb van Ziggo, was ik verheugd in de BBG van mei de Anysee E30TC Plus te zien als eenvoudige TV oplossing voor de kabel.

Vol goede moed heb ik deze besteld en is keurig geleverd door Azerty binnen een paar dagen. Voortvarend ben ik aan de slag gegaan en heb deze geinstalleerd met behulp van een Youtube filmpje. E.e.a. werkte redelijk snel met windows mediacenter en windows 7 home premium 64 bit.

Na het installeren werkte het apparaat ogenschijnlijk goed, echter bij het bekijken van de verschillende zenders was de kwaliteit van het beeld niet geweldig (dit verschilde ook enigszins per zender). Het beeld was in sommige gevallen flets en niet scherp. Dit i.t.t. de meeste reviews die je op het internet tegenkomt. Ik vergelijk het beeld met het beeld dat ik ontvang uit een Ziggo Humax kastje en bekijk het beeld op een Philips 100hz ambilight scherm van 70 bij 40 cm. Daarbij bleek ook dat bij het opnieuw opstarten van de PC de netwerk id (regiocode) opnieuw moest worden ingevoerd.

Omdat de kwaliteit tegenviel heb ik mijn Ziggo kaart weer verwijderd uit de Anysee E30 en in de setup box geplaatst. Helaas bleek toen bleek mijn Ziggo kaart defect te zijn. Ook op de Anysee E30 werkt deze nu niet meer.

Om deze reden heb ik het product geretourneerd aan Azerty en heb ik een nieuwe Ziggo kaart besteld. Azerty heeft het aankoopbedrag teruggestort.

Omdat er op dit moment geen andere oplossing voorhanden is om de functionaliteit die ik wil te implementeren, omdat alle reviews over de beeldkwaliteit positief blijven en omdat Clark Anysee aangeeft dat het bronsignaal wordt doorgegeven zonder bewerking, heb ik het apparaat via een Informatique opnieuw besteld in de hoop dat ik toevallig een defect product heb getroffen. Daarbij heb ik tevens een tweede Ziggo kaart aangeschaft zodat ik deze niet meer hoef te verwijderen uit de Anysee, als ik via de Humax tv wil kijken ivm de kwaliteit van het beeld. Overigens gaf Clack Anysee nog aan dat de E30 uit moet staan bij het verwijderen van de kaart, maar ik weet niet meer of dit bij mij het geval was en heb het geen tweede maal geprobeerd. Vervolgens heb ik mijn bouwmarkt coax kabel vervangen met een Hirschmann kabel om de signaal sterkte te verbeteren en heb ik een splitter aangebracht zodat ik zowel de Humax als de Anysee tegelijkertijd kan voorzien van een TV-signaal. De Ziggo kaart heb daarna ik via mijn Humax kastje geactiveerd en in de Anysee geplaatst en wat blijkt: Het beeld is nu goed!. De beeldkwaliteit is nu vergelijkbaar met het beeld dat uit de Humax komt. Daarbij kan ik nu tv kijken via mijn Humax en tegelijkertijd een ander kanaal opnemen via mijn HTPC. Ook het zappen naar andere kanalen gaat een stuk sneller met de betere signaalkwaliteit. Wel gaat de tuner van de Humax beter om met mindere signaalkwaliteit dan de Anysee (de Anysee stoort meer bij dezelfde sterkte).

Om deze reden heb ik besloten de review wat aan te passen in positieve richting.

• Samsung HD103SJ
  • Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit
  • be quiet! Pure Power BQT L7 350W
  • MSI Bundel H55M-E33 + i3 530
  • Sony Optiarc AD-7240S-0B
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Anysee E30TCPlus?

Het is een goed product maar je moet op de juiste plaats de drivers en een TPL (transponderlist) zien te vinden.

Ik zou t vreemd vinden als kleuren e.d. er anders uit zouden komen te zien omdat het signaal volledig digitaal 1:1 aan de TV wordt doorgegeven (mits je natuurlijk vanuit je PC met bv hdmi naar je TV gaat)

Op de site van de importeur staan alleen verouderde drivers, deze geven problemen zoals bv dat MCE zegt dat de uitzending encrypted is op de kanalen die niet FTA zijn.

De laatste, en goed werkende drivers zijn te vinden op firedtv.nl

TPL lijst kan je genereren voor jouw regio op http://www.gratisprogramm...TransponderlistGenerator/

Verder kan 1 van de laatste Windows updates mbt MCE voor wat problemen zorgen, evt deze uitschakelen (KB981078)

Als dit je wat minder zegt verwijs ik graag naar het 'de groene knop' forum, er is een aparte sectie over Anysee tuners. http://www.degroeneknop.nl/forum/
Ik vind de kleuren inderdaad ook fletser als op mijn humax, maar ik denk dat het met andere codecs wel op te lossen is, zo heb ik hem in MediaPortal aan de praat gehad waar de Gabest codec bijzit en dan zijn de kleuren prachtig levendig en het beeld lijkt me ook scherper.

Echter ben ik nu aan het kijken of er linux oplossingen zijn want het trage zappen en gebruik van MCE stuit hier thuis op veel verzet

PS met de http://www.gratisprogrammas.nl/Extra/Tools/TransponderlistGenerator/ krijg ik nog niet alle zenders (ned 1,2,3 en rtl 4) zou dat aan de kwaliteit van de coax kabel kunnen liggen ?
Kleine update op mezelf, ding werkt nu gewoon (7 MC) goed laatste drivers en CNO gepakt die ik kon vinden.

CNO 1.2.7 beta
driver 1.6.12.43
firmware 1.2.0.0

En het belangrijkste : sterker signaal, heb er een verlengkabel tussen uit gehaald en dat was net genoeg om ook RTL 4 in beeld te krijgen.

Je moet nagaan dat een setop box gewoon zelf eindversterking doet en met een zwakker signaal gewoon veel meer kan. dat doet de anysee niet dus op naar de Gamma en opnieuw bekabelen in huis !!
Ik wilde programma's kunnen opnemen met mijn pc en deed dat voorheen met een analoge kaart van Hauppaugge wat altijd redelijk goed ging. Nu kwam ik Anysee tegen in de vraag en aanbod voor een leuke prijs en heb deze gekocht. Meteen overgestapt naar Ziggo digitaal en een hd ready beamer gekocht.

Mijn configuratie:

Windows 7 Ultimate 32 bit.
Core i7 920
Asus P6T-SE moederbord
ATI 4850 videokaart
3 gb Kingston KHX16000D3K3/3GX geheugen
Velociraptor 150 gb 10.000rpm harddisk (O.S. & program files)
Buffalo extern hd 1 tb USB 3.0 (voor opgenomen programma's & films)
M-Audio 2496 geluidskaart
Acer H5350 beamer.
Sony Blu-Ray speler
Klipsch 5.1 set i.c.m. Yamaha receiver.

Tv word gekeken of op de tv (nu nog ouderwetse bak word binnenkort LED) of via Media Center met de beamer. Ben uitermate tevreden over deze opstelling en alles werkt precies zoals ik het wilde. Niet alle zenders zijn even scherp maar ik ben er wel erg op vooruit gegaan. Het is jammer Mark dat je zoveel problemen hebt met je Anysee want het is echt een top product. Ik hoop nu ook echt van harte dat Ziggo binnenkort meer HD zenders gaat krijgen!!!

[Reactie gewijzigd door Spiritual89 op 21 mei 2010 13:01]

Wel de meest recente firmware geinstalleerd gehad? Wel het kaartje drie uur in je Humax laten zitten voordat je weer TV probeerde te kijken? Probleem wat ik had was dat de update van Ziggo niet goed verwerkt werd door de Anysee. Kaartje switchen moet 1 keer per maand gebeuren maar dan heb ik ook 0 problemen met de Anysee. Zonde dat jij zo'n slechte ervaring hebt, ik was namelijk bijzonder verrast door de kwaliteit er van.
Had de laatste firmware gedownload van de anysee site. Het ziggo kaartje werkt nog steeds niet en deze zit nu alweer een aantal dagen in de Humax. Dat het switchen van het kaartje 1 keer per maand moet gebeuren is mij onbekend. Als dit de oorzaak is dat de kaart niet meer werkt, dan is er in ieder geval een probleem minder. Echter de kaart vertoont duidelijk krassen nadat deze uit de kaartlezer is gehaald. Daarnaast vindt ik het nog steeds gek dat als het zo'n topproduct is, de kwaliteit van het beeld duidelijk minder goed is dan met de Humax en vind ik het jammer dat de regiocode niet wordt vastgehouden.
Ik hoop iig dat er nog meer beoordelingen komen voor dit produkt, ik ben namelijk bijzonder geinteresseerd. Ik wil binnenkort deze ook aanschaffen maar het beeld moet natuurlijk wel scherp zijn.
zou nu juist niet naar de Gamma gaan.....maar kwaliteitskabel kopen die niet veel meer kost dan een 1,- de meter
Ik heb thuis een TV server met 3 anysee kaarten en 1 terratec XS HD op het Delta gebied.
Via mijn mce clients kijk ik tv heb daarvoor gebruik gemaakt van DVBlogic TVserver.

De Anysee draait hier al een jaar zeer stabiel zonder problemen op windows 7 mediacenter, heb ook wel eens mediaportal geprobeert maar daar is een multituner omgeving op anysee gebaseerd helemaal een drama plus alle losse codecs zorgen voor een instabiel geheel.

Ik heb voorheen ook een humax 5000 gehad welke met HDMI op mijn Philips 42pfl9803 aangesloten zat waar dus nu mijn mediiacenter client op draait.
Wat betreft het kleur probleem waar jullie (of de reviewschrijver )over begint heeft niets te maken met de de Anysee apparaat of beter gezegt welke DVB-C tuner dan ook of dat Terratec is of nog FireDTV, dat zit puur in instellingen in de TV en de PC/Videokaart. Zodra je met contrast/helderheid/kleurwarmte gaat spelen zul je het beeld ook op de zelfde manier krijgen eventueel in de driver van je videokaart valt er ook nog wat in te stellen. Wat scheel op je Philips TV is als je inging (HDMI) toewijst aan een apparaat PC daarmee worden ook wat speciale instellingen voor PC meegenomen.

Het is even spelen maar beel dis net zo goed, heeft ook met het technische verhaal te maken is niet meer net als analoge kabel dat beeld onscherp/ruiserig wordt bij een slecht signaal of slechte kwaliteit tuner. De techniek zorgt ervoor dat het beeld wat aangeleverd wordt in een DVB-C tuner altijd identiek is ongeacht of het een TV-kaart in je PC is of Decoder van de kabelboer.

[Reactie gewijzigd door janvk op 14 oktober 2010 22:52]